تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820342348




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نمايندگان مجلس: دولت به توهین اردوغان پاسخ بدهد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نمايندگان مجلس: دولت به توهین اردوغان پاسخ بدهد
تنش در روابط تركيه و روسيه بر سر تجارت نفت به مرحله‌اي رسيده است كه تركيه قصد دارد با فرافكني از اين موضوع و اتهام به ساير كشورها، خود را به گونه‌اي از فشار وارده در اين زمينه رها كند.
تنش در روابط تركيه و روسيه بر سر تجارت نفت به مرحله‌اي رسيده است كه تركيه قصد دارد با فرافكني از اين موضوع و اتهام به ساير كشورها، خود را به گونه‌اي از فشار وارده در اين زمينه رها كند.
جديدترين نشانه‌های این موضع‌گيري را مي‌توان در سخنان اخير رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه ديد كه به صراحت ايران را متهم به برپا كردن اين آتش و غائله كرده است.
اردوغان در حالي مدعي شده است بحث تجارت نفت تركيه با داعش براي اولين بار توسط رسانه‌هاي ايراني منتشر شده كه پيش از آن بارها و بارها مداركي غير‌قابل كتمان در اين باره در رسانه‌هاي مختلف ارائه شده است. با اين حال اردوغان در سخنان اخير خود علاوه بر مقصر دانستن ايران در به‌وجود آمدن اين وضع به صراحت به ايران هشدار داده است كه وضع را بدتر از اين نكند. با اين حال اردوغان در سخنان خود درباره مدارك غير‌قابل انكاري كه از سوي روسيه درباره تجارت نفت با داعش منتشر شده است، سخن به ميان نياورده است. به نظر تمام اين سخنان تنها به معناي فرافكني در بيان چنين اتهاماتي است. در اين ميان و در واكنش به سخنان اردوغان علاوه بر وزارت امورخارجه كشورمان كه تركيه را به رعايت نزاكت در اين زمينه فراخوانده است، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز در سخناني با رسانه‌هاي گوناگون سخنان اردوغان را محكوم كرده و آن را تنها يك فرار به جلو دانسته‌اند.

  تركيه حامي اصلي داعش در منطقه
به گزارش فارس احمد اميرآبادي نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ادعاي اردوغان رئيس‌جمهور تركيه مبني بر هشدار به روحاني رئيس‌جمهور ايران درباره مسائل پيش آمده بين كشورهاي روسيه و تركيه، اظهار داشت: سياست خارجي ما هميشه مبتني بر يك منطق خاص بوده است و هميشه در موضع‌گيري‌هايمان استقلال خودمان را داشته‌ايم و سياست‌مان بر اساس همان سياست «نه شرقي، نه غربي، جمهوري اسلامي» بوده است و هيچ‌گاه دنباله‌رو سياست‌هاي بلوك شرق و غرب هم نبوده‌ايم. وي افزود: مشخص است در طول چند سال گذشته كه ملت مظلوم سوريه تحت شديدترين تجاوزها و ظلم‌ها قرار گرفته‌‌اند، يكي از حاميان اصلي اين تجاوزها و ظلم‌ها به ملت مظلوم سوريه دولت «تركيه» بوده است. تركيه هم در دادن اطلاعات به تروريست‌هاي داعش، هم در كمك كردن به آنان و همچنين حمايت و آموزش دادن داعشي‌ها طي اين چند سال اصلاً كوتاهي نكرده و اين امر كاملاً مشخص و اثبات‌شده‌اي است.
نماينده قم در مجلس بر همين اساس يادآور شد: ظلم دولت تركيه به ملت عراق نيز نبايد ناديده گرفته شود. در جلسه‌اي كه قبل از اشغال موصل توسط داعش در اردن برگزار شد، يكي از فعالان آن جلسه سازمان اطلاعات تركيه بود و فرماندهان ارتش عراق پس از آنكه موصل سقوط كرد، به تركيه رفتند و در آنجا پناهنده شدند، بنابراين حمايت قاطعانه و كامل دولت تركيه از داعش كاملاً مشخص است. وي ادامه داد: در خصوص مواضع روسيه عليه تركيه نيز بايد بگويم شخص آقاي پوتين مواضع خوبي نسبت به منطقه داشته است، شاهد بوديم در سرنگوني جنگنده روسي توسط تركيه، پوتين مواضع قدرتمندانه‌اي را اتخاذ كرد به طوري كه كاملاً تركيه منفعل شده و به نوعي به التماس افتاده است. اميرآبادي در ادامه يادآور شد: متأسفانه تعجب ما از دولتمردان كشورمان است، چرا مسئولان دولتي بايد در مقابل برخي ياوه‌گويي‌هاي مسئولان منطقه اينگونه كوتاه بيايند؟! به خصوص در قبال ادعاهايي كه اخيراً دولت تركيه و رئيس‌جمهور اين كشور عليه ايران مطرح كرده است؟!
وي تأكيد كرد: اگر اين صحبت اردوغان حقيقت دارد و درست است، رئيس‌جمهور و دولتمردان ما بايد پاسخگو باشند، اما اگر اين اظهارات رئيس‌جمهور تركيه دروغ است و اردوغان در منطقه اقدام به نشر اكاذيب مي‌كند و دروغ مي‌گويد، بايد شديداً و با قدرت تمام توسط دولتمردان ما تكذيب شود.
نماينده قم در مجلس اضافه كرد: اقتصاد تركيه وابستگي شديدي به اقتصاد ايران دارد، همچنين امنيت منطقه نيز در دست جمهوري اسلامي ايران است و اين يك واقعيت است كه دولت تركيه بايد متوجه آن شود، مسئولان دولتي كشورمان بايد موضع محكمي را در برابر ادعاهاي اردوغان اتخاذ كنند، نبايد منفعلانه در اين زمينه عمل شود، متأسفانه اتفاقاتي در دو سال اخير در منطقه افتاد اما موضع دولت ما در سياست خارجي از سر اقتدار نبود و بيشتر منفعلانه عمل شد.
   اردوغان در قواره هشدار به ملت
و دولت ايران نيست
قاسم جعفري نماينده مجلس شوراي در رابطه با ادعاي اردوغان رئيس‌جمهور تركيه مبني بر هشدار به رئيس‌جمهور ايران پيرامون اتفاقات رخ داده بين كشورهاي روسيه و تركيه گفت: اصل بر صحت سخنان مسئولان ايراني است و به اردوغان يادآوري مي‌كنيم كه ما به ملت تركيه حتماً احترام مي‌گذاريم و آنها هم حسن همجواري را مراعات مي‌كنند ولي به اردوغان هشدار مي‌دهيم كه از سرنوشت صدام كه به تحريك غربي‌ها با ايران درگير شد، عبرت بگيرد.
وي افزود: اردوغان بداند كه خود كرده را تدبير نيست و مطمئن باشد تروريست‌ها روزي به جان آنها هم مي‌افتند و اين اردوغان است كه در آن زمان مورد نفرين تمام ملت‌ها و حتي ملت تركيه قرار مي‌گيرد، اگر وي مي‌خواهد احياي امپراتوري داشته باشد و حس مي‌كند كه با پول دزدي نفت سوري‌هاي مظلوم مي‌تواند پايه‌هاي امپراتوري خود را تقويت كند، بايد بداند در اشتباه است.
جعفري ادامه داد: ما خيرخواهانه از باب حسن همجواري كه در اسلام به آن تأكيد شده است، به اردوغان نصيحت مي‌كنيم كه حتماً جانب امت اسلامي، همسايگان و ملت متمدن ايران اسلامي را نگه دارد و بداند كه اين ملت در گذشته دور براي استقلال و عزت خويش در مكتب حسيني درس خوانده است و نسل در نسل شاگردان مكتب حسيني هستند. وي تأكيد كرد: اردوغان بايد بداند كه در قواره ملت، دولت و نظام ايران نيست، البته حساب حرف‌هاي سياسي وي را از ملت تركيه جدا مي‌دانيم ولي به او هشدار مي‌دهيم كه ملت ايران هرگز از موضع بر حق‌شان فاصله نمي‌گيرند و در كنار جبهه مقاومت با تروريسم مي‌جنگند.
 
 اقدامات اردوغان فرافكني است
زهره طبيب‌زاده نماينده مجلس شوراي اسلامي نيز در رابطه با ادعاي رئيس‌جمهور تركيه مبني بر هشدار به رئيس‌جمهور ايران در زمينه مسائل پيش آمده بين كشورهاي روسيه و تركيه گفت: با توجه به اينكه تمام اقدامات تروريستي تركيه در سوريه و منطقه آشكار است، دولتمردان جمهوري اسلامي بايد به سرعت و به شدت عليه اتهام‌پراكني تركيه موضع بگيرند. وي با بيان اينكه اردوغان فرد قابل اعتمادي نيست، افزود: روس‌ها عكس‌هاي ماهواره‌اي و مستندات عليه تركيه نشان دادند و از طرفي از زمان‌هاي گذشته و پس از پيدايش داعش نيز مشخص بوده كه تركيه محل تعليم تروريست است ولي اردوغان همچنان اين مسائل را تكذيب مي‌كند.
طبيب‌زاده گفت: تركيه حمايت‌هاي مختلف از جمله حمايت مالي از داعش داشته است و در حال حاضر نيز نفع دوطرفه مي‌برد، به طوري كه داعش هم به تركيه كمك مي‌كند تا مقاصد امريكا و ناتو در منطقه پياده شود.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي عنوان كرد: تركيه با عربستان و قطر اتحاد ضد سوري ايجاد كرده است تا پروژه امريكايي از بين بردن حكومت‌هاي مردمي در منطقه را پياده‌سازي كند و از ناتو دستخوش بگيرد و در حال حاضر نيز در حال انجام اين كار در عراق و سوريه است و از اين كار منافع مشخصي دارد، حتي از تسليح داعش نيز سود غيرمستقيم برده است و آن هم انجام تعهدات به ناتو و امريكا بود.
وي ادامه داد: ادعاي روسيه در مورد تركيه اصلاً بعيد نيست زيرا محموله‌هاي نفتي را نمي‌توان پنهان كرد و چند هزار كاميون اصلاً قابل پنهان شدن نيست، در تصاوير ماهواره‌اي حتي حركت يك انسان قابل تشخيص است، بنابراين چطور مي‌توان حركت چند‌هزار كاميون را پنهان كرد؟ طبيب‌زاده با بيان اينكه اقدامات اردوغان فرافكني است، اظهار داشت: رئيس‌جمهور تركيه با سركوبگري خواست اتهامات وزرا و خانواده‌هايشان را پنهان كند و حالا هم سعي دارد كه اقدامات تروريستي‌اش عليه مردم سوريه را پنهان كند ولي دولت ما بايد در زمينه اتهاماتي كه رئيس‌جمهور تركيه به ايران زده است، پاسخي دهد. نماينده مجلس شوراي اسلامي عنوان كرد: اردوغان در حالي كه دستش در تمام اقدامات تروريستي سوريه آشكار است، كمك به تروريست‌ها را پنهان مي‌كند و حالا چنين مسئله‌اي را به رئيس‌جمهور ايران نسبت مي‌دهد، بنابراين دولتمردان جمهوري اسلامي بايد به سرعت عليه اتهام‌پراكني وي موضع‌گيري كنند.

منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن