تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خانه هاى عنكبوتى كه در اتاق هاى شماست، لانه شياطين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806851893




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خنجر كشورهاي عربي به انتفاضه


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: خنجر كشورهاي عربي به انتفاضه
اگر مواضع كشورهاي عربي را در قبال بحران فلسطين مورد بررسي قرار دهيم به روشني به اين واقعيت تلخ پي مي‌بريم كه با گذشت زمان از حساسيت و مسئوليت‌خواهي اين كشورها در قبال اين بحران كاسته شده و رهبران غالب اين كشورها به عارضه آلزايمر سياسي دچار شده‌اند.
نویسنده : احمد كاظم‌زاده 


اگر مواضع كشورهاي عربي را در قبال بحران فلسطين مورد بررسي قرار دهيم به روشني به اين واقعيت تلخ پي مي‌بريم كه با گذشت زمان از حساسيت و مسئوليت‌خواهي اين كشورها در قبال اين بحران كاسته شده و رهبران غالب اين كشورها به عارضه آلزايمر سياسي دچار شده‌اند. مجامعي چون اتحاديه عرب و سازمان كنفرانس اسلامي هم كه در اصل براي حمايت از بحران فلسطين و مسجد‌الاقصي تشكيل شدند اكنون كاركرد خود را از دست داده‌اند. يكي از دلايل انفعال اين مجامع اين است كه كشورهايي مثل سوريه، ليبي و يمن كه در حمايت از مسئله فلسطين نقش پيشتازانه داشتند، يكي پس از ديگري دچار جنگ داخلي (كه اين نمي‌تواند بدون نقش مديريتي مافياي صهيونيستي باشد) و بيشتر در مسائل داخلي خود غرق شدند و در نتيجه نقش و جايگاه كشورهايي كه با رژيم‌صهيونيستي رابطه داشتند و دارند در اين مجامع تقويت و از اين به بعد سايه اين كشورها در هدايت و مديريت مجامعي همچون اتحاديه عرب و سازمان كنفرانس اسلامي سنگين‌تر شد. حزب حاكم عدالت و توسعه در تركيه كه پيش از اين حمايت از فلسطيني‌ها را در سياست خارجي خود تبليغ مي‌كرد چند هفته پيش در حالي كه تعرضات مكرر صهيونيست‌ها به مسجدالاقصي ادامه داشت و البته در حال حاضر نيز سياست‌هاي سركوب و راهبرد اشغال خزنده در پوشش شهرك‌سازي كماكان ادامه دارد به بهبود روابط خود با رژيم‌صهيونيستي پرداخت و بعد از آن بود كه موج آوارگان سوري از تركيه به سمت اروپا به راه افتاد و اين احتمال را تقويت كرد كه گويا تركيه در اجراي اين پروژه از حمايت اين رژيم برخوردار بوده و اين تصميم در اتاق فكرمشترك اسرائيلي و تركي اتخاذ شده است. آنچه اين احتمال را تقويت كرده خشم مشتركي بود كه تركيه و رژيم‌صهيونيستي (هر يك به دلايل خاص خود) از اتحاديه اروپا داشتند و تركيه از اينكه اروپا اين كشور را در اجراي منطقه پرواز ممنوع در سوريه براي اسكان آوارگان سوري تنها گذاشت و از آن حمايت نكرد و رژيم‌صهيونيستي نيز از اينكه اتحاديه اروپا زدن برچسب براي كالاهاي ساخت شهرك‌نشينان اسرائيلي واقع در اراضي اشغالي سال 1967 را به مرحله اجرا گذاشت، بسيار خشمگين است.
از طرف ديگر عربستان نيز در پي تحولات پديد آمده در منطقه از قبيل توافق هسته‌اي ميان ايران و 5+1، شكست استراتژي تجاوز نظامي به يمن و شكست اهداف براندازي در سوريه به سمت آشكارسازي روابط خود با رژيم‌صهيونيستي گام برداشت و نخستين ديدار علني بين انور عشقي مسئول اطلاعاتي سابق عربستان و دوري گلد مدير كل وزارت امور خارجه اين رژيم در نشست شوراي روابط خارجي امريكا در واشنگتن برگزار شد و اكنون اخبار منتشره حاكي از اين است كه اين مقام صهيونيستي در گشايش نخستين دفتر نمايندگي اين رژيم در ابوظبي به عنوان يكي از متحدان منطقه‌اي عربستان نيز نقش اساسي داشته است. هر چند مسئولان وزارت امور خارجه امارات عربي متحده مي‌كوشند گشايش اين دفتر را فقط در چارچوب سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير توجيه كنند كه مقر آن در ابوظبي است اما به اذعان منابع صهيونيستي و غربي گشايش اين دفتر ابعادي فراتر از اين سازمان را در بر مي‌گيرد و گامي در مسير هموار كردن روابط دو طرف و باز كردن پاي صهيونيست‌ها به حوزه خليج‌فارس است. با توجه به اينكه اين گشايش در مقطعي صورت گرفته است كه ملت فلسطين در يك اقدام خودجوش جديد بدون اتكا به كمك خارجي انتفاضه جديدي را آغاز كرده‌اند از اين رو اين اقدام امارات عربي متحده كه با چراغ سبز عربستان صورت گرفته، زدن خنجر از پشت به ملت فلسطين و انتفاضه آن محسوب مي‌شود. البته مسئله تنها به ابعاد دوجانبه روابط امارات و رژيم‌صهيونيستي ختم نمي‌شود و از شكل‌گيري ائتلاف منطقه‌اي جديد ميان اين رژيم و كشورهاي عربي خبر مي‌دهد كه در آن عربستان و همپيمانان منطقه‌اي‌اش نقش كليدي دارند. چند ماه پ‍يش كه باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا سران شوراي همكاري خليج فارس را به نشست كم‍پ ديويد دعوت كرد، جايي كه نماد عادي‌سازي روابط اسرائيل و كشورهاي عربي است، اين احتمال داده مي‌شد كه امريكا مي‌خواهد پروژه ايران‌هراسي را در فضاي ناشي از توافق هسته‌اي ميان ايران و گروه 5+1 به گونه‌اي مديريت كند كه به تقويت روند عادي‌سازي و آشكار‌سازي روابط ميان رژيم‌صهيونيستي و كشورهاي عربي حوزه خليج‌فارس بينجامد. اگر در آن مقطع اين مسئله در حد احتمال و گمانه‌زني بود اما اكنون با اعلام خبر گشايش دفتر نمايندگي رژيم‌صهيونيستي در ابوظبي اين گمانه به واقعيت تبديل شده است. روزنامه الاخبار در خصوص انگيزه نتانياهو از افشاي ديدار اخير رهبران عرب با وي در حاشيه كنفرانس آب و هوايي در پاريس نوشت: «نتانياهو با اين سخنان مي‌خواهد بگويد سياست او در خصوص فلسطين، هيچ هزينه‌اي براي اسرائيل از طرف كشورهاي عربي ندارد و اسرائيل به رغم تندروي در بخش‌هاي سياسي و امنيتي مي‌تواند دوستان بيشتري در بين كشورهاي عربي به دست آورد به ويژه اكنون كه از اهميت مسئله فلسطين در محاسبات اين دسته از رهبران عرب كاسته شده است.»آنچه در اين ميان سؤال‌برانگيز است ديدار محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان با نتانياهوست آن هم در حالي كه پيش از اين برخي از مسئولان اين تشكيلات از اقدام ابوظبي در گشايش دفتر نمايندگي رژيم‌صهيونيستي در اين امير‌نشين انتقاد كرده بودند. پايگاه اينترنتي «عربي21»، در مطلبي طعنه‌آميز نوشت: «نتانياهو و محمود عباس هنگام گرفتن عكس يادگاري سران جهان در اين كنفرانس، نزديك هم ايستادند.»
كشورهاي عربي در حالي در مسير ترميم و عادي‌سازي روابط خود با رژيم‌صهيونيستي گام برداشته‌اند كه كشورهاي غربي (كه تاپيش از اين سنگ منافع اين رژيم را به سينه خود مي‌زدند) در روابط خود با اين رژيم تجديدنظر مي‌كنند و گام‌هاي هر چند كوچكي براي اعمال فشار بر اين رژيم جهت اجراي تعهدات خود در قبال حل بحران فلسطين بر اساس طرح تشكيل دو دولت برمي‌دارند. فرانس پرس در گزارشي با اشاره به تعليق سفر وزير امور خارجه بلژيك به فلسطين اشغالي درباره دلايل آن نوشت: «در بيانيه رسمي وزارت خارجه بلژيك آمده است «در پي تصميم نخست وزير اسرائيل براي تعليق تماس‌ها با اتحاديه اروپا در خصوص روند صلح خاورميانه و با توجه به تأثير اين تصميم بر برنامه سفر ديديه ريندرز، وي به سفير اسرائيل در بلژيك تأكيد كرد سفرش را به اسرائيل به زمان ديگري موكول كرده است.» نتانياهو يك‌شنبه قبل در واكنش به تصميم اتحاديه اروپا در خصوص الصاق برچسب بر محصولاتي كه از شهرك‌هاي اسرائيلي سرزمين‌هاي اشغالي به اروپا صادر مي‌شود، دستور داد تماس‌هاي ديپلماتيك با اتحاديه اروپا در خصوص منازعه بين اسرائيل و فلسطين تعليق شود. اين شهرك‌ها بر اساس حقوق بين‌الملل غيرقانوني به شمار مي‌آيد.» اگر از اين منظر به رويكرد كشورهاي عربي به‌خصوص با محوريت عربستان سعودي در قبال بحران فلسطين نگاه شود، اين نتيجه به روشني حاصل مي‌شود كه مواضع اين كشورها حتي از مواضع كشورهاي اروپايي نيز تنزل يافته است كه اين براي اين كشورها يك فاجعه است.



منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن