واضح آرشیو وب فارسی:کردتودی: این روزها سیل عزاداران و ارادتمندان به سید و سالار شهیدان ، خود را به کربلای معلی رسانده اند تا با زیارت آن حضرت، به قرب رضای خدخداوند برسند.در روایات اهل بیت (علیهم السلام) تاکید فراوانی بر ثواب زیارت امام حسین (علیه السلام) شده است. بی ترئید این ثواب زیارت در حقیقت مال کسیست که قصدش از زیارت سرور و سالار شهیدان، تقرب به خدای متعال باشد.به گزارش کُردتودی، به نقل از وبلاگ رهپویان قرآن : در روایتی درباره فضیلت زیارت قبر امام حسین (علیه السلام)آمده است: «عن حمران قال: زرت قبر الحسین (علیه السلام) فلما قدمت جاءنى ابو جعفر محمد بن على (علیه السلام).... فقال (علیه السلام) ابشر یا حمران فمن زار قبور شهداء آل محمد (صلی الله علیه و آله) یرید الله بذلک وصلة نبیة حرج من ذنوبه کیوم ولدته امه؛[1]حمران مى گوید هنگامى که از سفر زیارت امام حسین (علیه السلام) برگشتم، امام باقر (علیه السلام) به دیدارم آمد و فرمود: اى حمران! به تو مژده مى دهم که هر کس قبور شهیدان آل محمد (صلی الله علیه و آله) را زیارت کند و مرادش از این کار رضایت خدا و تقرب به پیامبر (صلی الله علیه و آله) باشد، از گناهانش بیرون مى آید چون روزى که مادرش او را به دنیا آورد». نکته ای که در این حدیث، نقش مهمتری دارد؛ تقرب جستن به خدا و نزدیکی به حق تعالی، در اثر زیارت سید و سالار شهیدان است.چنانکه انسان در زیارت عاشورامی خواند:«یا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ إِنِّی أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى وَ إِلَى رَسُوله؛[2] ای امام حسین (علیهالسلام) من تقرب می جویم (با زیارت تو) بسوی خدا و رسول خدا (صلی الله علیه و آله)بنا براین توسلات ما به معصومین (علیهم السلام) و به زیارت ایشان رفتن، نه تنها منافات با عبادت خدا دارد (به زعم مخالفین شیعه) بلکه تشدید کننده معنویت و پاکی نفس به سمت خدای متعال است. چنانکه ادعیه ی رسیده از پیشوایان شیعه مملو از توجه به خداوند و کسب رضای اوست. قرآن، ما را به اطاعت معصومین فرا می خواند. در آیه ای از سوره نساء م خوانیم: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم ؛[نساء/59]اى کسانى که ایمان آورده اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [اوصیاى پیامبر] را». [3]وقتی قرآن ما را به اطاعت پیامبر دعوت می نماید و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هم بجز وحی چیزی نمی گوید [4] و ما را به اطاعت امامان معصوم فرا می خواند؛ یعنی اینکه دستوراتی که از بعضی ائمه در زیارت قبر امام حسین (علیه السلام) و توسل به ایشان رسیده؛ توجه به آنها عین توجه به خداوند متعال است. چنانکه درابتدای زیارت اربعین، از قول امام صادق (علیه السلام) خطاب به سید و سالا شهیدان آمده است: «السلام علی ولی الله و حبیبه؛[5]سلام بر تو ای ولی خدا و حبیب خدا» ابا عبدالله الحسین (علی السلام) برای نجات دین خدا و برپاداشتن سیره ی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) قیام نمود و به همین خاطر شیعیان برای مقامی که امام حسین (علیه السلام) نزد خدا دارد؛ به زیارت ایشان رفته و به او توسل می جویند. نتیجه گیری طبق احادیث رسیده از معصومین (علیه السلام)، زیارت قبر امام حسین (علی السلام) ثواب زیادی را نصیب انسان می گرداند.بی تردید زیارت آن حضرت، زمانی آن ثواب اصلی را دارد که قصد ما از این زیارت نزدیکی به خدای متعال باشد.برای تقرب به خدای متعال، باید از خداوند و رسول او اطاعت نموده و دستورات آنها را به جا آوریم. پی نوشتها [1] بحار، ج 98، ص 20 [2]کامل الزیارات، ابن قولویه، ص177 [3] ترجمه مکارم، 87 [4] «إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْیٌ یُوحى؛[نجم/4] آنچه را او (پیامبر) می گوید بجز وحی نیست [5] کلیات مفاتیح، شیخ عباس قمی،با ترجمه الهی قمشه ای، چاپ اول 1389، نشر پرستش برای مطالعه بیشتر در مورد زیارت قبر امام حسین (علیه السلام) که این زیارت ما را به قرب الهی می رساند؛ ر ک: نورالعین فی المَشی الی زیارة الحسین (علیه السلام) آیت الله محمدحسن اصطهباناتی، دیماه 1392
جمعه ، ۱۳آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: کردتودی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]