واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: یک کارگردان تئاتر از کم رنگ شدن هر ساله ی جایگاه و اعتبار جشنواره ی تئاتر فجر نزد هنرمندان گلایه کرد. به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا ، شهاب الدین حسین پور که در سی و سومین جشنواره ی تئاتر فجر برای کارگردانی نمایش «یک زندگی بهتر» برگزیده شد، امسال هم قصد دارد با نمایش «طپانچه خانوم» در جشنواره ی سی و چهارم حضور داشته باشد. این کارگردان جوان که این روزها مشغول تمرین نمایش خود با حضور فریبا متخصص در نقش «طپانچه خانوم» است، به خبرنگار ایسنا گفت: برای من و جوانان هم نسل من معتبرترین جشنواره برای حضور و ارائه ی کار، جشنواره ی تئاتر فجر است، اما به نظر می رسد بسیاری از بزرگان و هنرمندان این حوزه رغبتی ندارند که در این جشنواره حضور داشته باشند و براین باور هستند که جشنواره آن ها را ویترین و از نام آن ها استفاده می کند. حسین پور ادامه داد: نمی دانم چه بر سر جشنواره ی تئاتر فجر آمده که وقتی می خواهیم کاری را شروع کنیم و صحبت از اجرای آن در جشنواره ی تئاتر فجر می شود ، برخی بازیگرها از حضور در آن فرار می کنند، یعنی خیلی از بازیگران بنام و مطرح ترجیح می دهند در جشنواره ی تئاتر فجر حضور نداشته باشند. او افزود: البته این تنها دلیل در بی کیفیت شدن و پایین آمدن جایگاه این جشنواره نسبت به گذشته نیست، چون شاهدیم این جشنواره هر سال به لحاظ اقتصادی و نظم هم دچار مشکل است. این در حالی است که گروه های شرکت کننده در جشنواره تنها کمک هزینه ی اندکی دارند که تنها صرف امور اجرایی می شود و نه دستمزد. البته هنرمندان حاضر در جشنواره بیشتر به دنبال اجرای عمومی هستند که وضعیت آن نیز همواره نامشخص است. کارگردان نمایش «بیوه های غمگین سالار جنگ» اضافه کرد: جشنواره ی تئاتر فجر بودجه ی کافی ندارد هرچند خود تئاتر کشور هم بودجه ی چندانی ندارد و بودجه ی مناسبی از سمت مدیران بالاتر به مرکز هنرهای نمایشی نمی رسد. وی همچنین اضافه کرد: جشنواره ی تئاتر فجر وقتی با مشکل کمبود بودجه طرف باشد، بخش های مختلف نمایش ها مانند گریم، لباس و دکور آسیب فراوانی می بینند، چون هر کدام از آن ها در نحوه ی اجرا مستلزم تامین بودجه ی کافی هستند. حسین پور گفت: در پنج سال اخیری که در جشنواره ی تئاتر فجر حضور داشتم، متوجه شدم که این جشنواره در جهت بی نظمی ، قانون مند نبودن ، بی عدالتی و سلیقه ای عمل کردن پیش رفته و هر سال از کیفیت آن کم می شود، دلیل این اتفاق هم به این برمی گردد که جشنواره های تئاتری ایران از یک الگوی کهنه و کم کارآمد پیروی می کنند. او که برای اجرای نمایش «یک زندگی بهتر» مدت ها منتظر زمانی برای اجرا بوده و به جز آن در بازه ی زمانی سه ساله برای تماشاخانه ی ایرانشهر ، تالار حافظ، فرهنگسرای نیاوران و تالار مولوی در انتظار فرصت اجرا است، بیان کرد: سانسور، حذفیات ، اصلاحات و پیشنهادات سلیقه ای یکی دیگر از مسائل و مشکلاتی است که در جشنواره ی تئاتر فجر با آن روبرو هستیم. این کارگردان ادامه داد: وقتی یک نمایش که ماه ها با تلاش فراوان و بسیار فشرده تمرین شده و به مرحله ی بازبینی رسیده است، رد می شود بدون آنکه توضیحی داده شود که بر چه اساس این اتفاق افتاده است و لااقل ضعف کار را بازگو کنند، خوب این جز بی اهمیتی و بی توجهی به هنرمندان چه معنایی می تواند داشته باشد؟! او خاطرنشان کرد: در جشنواره ی تئاتر فجر کم توجهی به تبلیغات، کیفیت آثار داخلی و خارجی، کیفیت مکان های برگزاری، شیوه ی برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه و... سبب می شود اسپانسرها از این جشنواره فاصله بگیرند. حسین پور در پایان گفت: امیدوارم امسال با همت و دلسوزی مهدی شفیعی و درایت سعید اسدی شاهد تغییرات مثبت و سازنده در جشنواره ی بین المللی تئاتر فجر باشیم.
جمعه ، ۱۳آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هدانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]