تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816878489




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كويت در دور باطل انحلال و انتخابات


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كويت در دور باطل انحلال و انتخابات
با انتقاد نمايندگان جديد پارلمان كويت از دولت اين كشور به نظر مي‌رسد كه تنش‌هاي سياسي در اين كشور كوچك حوزه خليج فارس پايان ندارد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از كويت، برخي تحليلگران سياسي بر اين باورند كه انتقادهاي شديد نمايندگان تازه انتخاب شده پارلمان صحنه سياسي كويت را براي تنش‌هاي بعدي فراهم مي‌كند.

"ناصر العبدلي" رييس انجمن توسعه دمكراسي كويت گفت: به نظر مي‌رسد كه تغيير زيادي حاصل نشده و به گمان من بحران سياسي بين دولت جديد و پارلمان تحت كنترل محافظه‌كاران ادامه خواهد يافت.

وي افزود: دولت جديد بر همان پايه‌هاي قديمي تشكيل شده است و موفق در اجراي برنامه‌ها نخواهد بود زيرا حتي برنامه‌اي براي كار نيز ندارد.

چهارمين كابينه كويت در مدت حدود دو سال گذشته چند روز پس از برگزاري انتخابات زودهنگام پارلماني تشكيل شد.

پارلمان كويت پيش از اين به دليل بن‌بست در مناقشه دولت با نمايندگان مجلس، منحل شده بود. در انتخابات پارلماني اسلامگرايان و افراد محافظه‌كار قبيله‌اي به پيروزي گسترده‌اي دست يافتند.

انتخابات پارلماني ‪ ۱۷‬مه (‪ ۲۸‬ارديبهشت) نيز دومين انتخابات در مدت كمتر از دو سال در اين كشور عضو "اوپك" بود.

اين در حالي است كه برخي تحليلگران، مناقشه سياسي در اين كشور را تا حدي به مجادله‌هاي دروني در خاندان آل صباح حاكم بر اين كشور نسبت مي‌دهند.

كويتي‌ها اميدوار بودند كه انتخابات اخير به ايجاد مجلس و دولتي منجر شود كه بتوانند با يكديگر همكاري كرده، برنامه‌هاي معوق مانده اقتصادي را به پيش برده و بن‌بست سياسي در كشور با پايان دهند.

اما بسياري از ‪ ۵۰‬نماينده مجلس در آغاز كار دولت را به باد انتقاد گرفته و تركيب آن را كه شامل اسلامگراها، ليبرال‌ها، شيعيان و افراد قبايل است تركيبي "ناهمگون و نااميدكننده" مي‌دانند كه بيشتر بازتاب‌دهنده جناح بندي سياسي و اجتماعي است تا اين كه برنامه‌اي براي آينده باشد.

"محمد المطيري" يكي از نمايندگان تندروي مجلس با انتصاب دو زن كه حجاب اسلامي را رعايت نمي‌كنند در تركيب كابينه مخالفت كرد.

المطيري و چند تن ديگر از نمايندگان اسلامگرا قصد دارند در اعتراض به اين موضوع ، در جريان جلسه گشايش مجلس در روز يكشنبه از صحن مجلس خارج شوند.

از سوي ديگر برخي از نمايندگان مجلس از انتصاب "فاضل صفر" به مقام وزارت خدمات عمومي انتقاد كرده‌اند. اين فرد در ماه مارس براي مدت كوتاهي بازداشت شد و دادستاني عمومي كويت او را به عضويت در شاخه "حزب‌الله" در كويت متهم كرد اما هيچ اتهامي به طور رسمي عليه او مطرح نشد.

در همين حال ، روزنامه‌هاي كويتي نيز از تركيب كابينه جديد ابراز ناخشنودي و پيش‌بيني كردند كه اين دولت نيز مدت زيادي دوام نخواهد داشت و اين كشور نفتخيز همچنان در بن‌بست سياسي گرفتار خواهد بود.

"دولت نااميدي ملي"، روزنامه "الايام" روز پنجشنبه با درج اين تيتر در صفحه اول در مقاله‌اي نوشت كه كابينه جديد فاقد هماهنگي و نظم سياسي است.

الايام نوشت: تركيب كابينه نگراني‌هاي موجهي درباره توانايي آن براي ادامه كار ايجاد مي‌كند و بيم آن مي‌رود كه كويت به خانه اول بازگردد.

تنها روزنه اميد زماني پديدار شد كه برخي از نمايندگان پارلمان و صاحبنظران خواستار آن شدند كه پيش از داوري درباره دولت جديد به اين دولت زمان داده شود تا كارهاي خود را انجام دهد.

اما اين دسته از نمايندگان و صاحبنظران نيز تاكيد دارند كه دولت در ابتدا برنامه كاري خود را در زمينه توسعه ارائه دهد، برنامه‌اي كه كشور را در مسير توسعه قرار دهد. اين در حالي است كه كويت با وجود برخورداري از درآمد سرشار نفتي از مسير توسعه خارج شده است.

"ابراهيم الهدبان" تحليلگر سياسي معتقد است كه بيم و نگراني از احتمال منحل شدن پارلمان جديد ممكن است نمايندگان پارلمان را به همكاري با دولت جديد - دستكم در ماه‌هاي آينده - متقاعد سازد.

الهدبان كه استاد دانشگاه است، به خبرگزاري فرانسه گفت: به نظر من نمايندگان پارلمان با وجود پيغام‌هاي شديدي كه داده‌اند نمي‌خواهند بار ديگر شاهد انحلال پارلمان باشند. آنان قصد همزيستي با دولت را دستكم در كوتاه مدت دارند.

وي افزود: اما در كويت با اين فضاي پراز تنش واقعا نمي‌توان پيش‌بيني كرد كه چه اتفاقي خواهد افتاد .

مناقشه‌هاي سياسي كويت موجب متوقف ماندن دهها پروژه از جمله در بخش نفت ، با ارزش دهها ميليارد دلار شده است .

كويت روزانه ‪ ۲‬ميليون و ‪ ۵۰۰‬هزار بشكه نفت توليد مي‌كند و اعلام كرده كه ‪ ۱۰‬درصد از ذخاير جهاني نفت را در اختيار دارد. جمعيت بومي اين كشور اندكي بيش از يك ميليون نفر و جمعيت خارجي‌هاي مقيم كويت ‪ ۲‬ميليون و ‪۴۵۰‬ هزار نفر است.

امير كويت روز چهارشنبه در جمع اعضاي كابينه جديد، بر اهميت انسجام و هماهنگي اعضاي كابينه و همكاري آنان با مجلس براي پيشبرد امور تاكيد كرد.

شيخ صباح الاحمد الجابر الصباح در سخناني خطاب به اعضاي كابينه خاطرنشان كرد كه شرايط كنوني با سختي‌هاي فراواني همراه است و تلاش مضاعف و هماهنگي و ارتقاي امور را مي‌طلبد.

شيخ ناصر المحمد الاحمد الصباح نخست وزير كويت نيز با اشاره به سوگند اعضاي كابينه در حضور امير اين كشور، خاطرنشان كرد كه اعضاي كابينه حد اكثر تلاش خود را براي همكاري مثبت با مجلس در انجام وظايف انجام خواهند داد .

كابينه كويت روز چهارشنبه با ‪ ۱۵‬عضو به رياست شيخ ناصر المحمد الاحمد الصباح نخست وزير كار خود را آغاز كرد.

در كابينه جديد كويت دو زن به نام‌هاي نوريه صبيح وزير آموزش و پرورش و وزير آموزش عالي و موضي عبدالعزير الحمود وزير مسكن و وزير مشاور در امور توسعه حضور دارند.
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 259]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن