تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803232210




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تیتری مشترک در رسانه های غربی/ نگاه مغرضانه به برنامه هسته‌ای ایران


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
آمانو تیتری مشترک در رسانه های غربی/ نگاه مغرضانه به برنامه هسته‌ای ایران

پس از انتشار گزارش آمانو؛
تیتری مشترک در رسانه های غربی/ نگاه مغرضانه به برنامه هسته‌ای ایران
«یافته های متفاوت عنوان شده در این گزارش، بر انتقادها از عملکرد دولت [اوباما] دامن زده است. منتقدان معتقدند که حرکت روز گذشته کاخ سفید، آسان گیری بیش از حد بر تهران بوده است...»



به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، انتشار گزارش نهایی آژانس بین المللی انرژی هسته ای از برنامه هسته ای ایران و ابعاد احتمالی نظامی که با عنوان (پی ام دی) از آن یاد می شود، انعکاس گسترده ای در رسانه های جهانی داشته است.  
می توان گفت این گزارش به دو بازه زمانی گذشته و حال برنامه هسته ای کشورمان اشاره دارد و صراحتا عنوان می کند که ایران از سال 2009 به بعد هیچ فعالیت مشکوک هسته ای نداشته است. موضوعی که با وجود اهمیت ویژه آن، به هیچ وجه مورد توجه رسانه های غربی قرار نگرفته است.  
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی دیگر در این گزارش مدعی است که ایران پیش از سال 2003 برخی اقدامات تحقیق و توسعه در زمینه سلاح‌های اتمی انجام داده است. موضوعی که مربوط به فناوری های با کاربرد دو گانه بوده و " سید عباس عراقچی" رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در جواب به این سؤال که "آژانس ادعا کرده قبل از سال 2003 فعالیت‌های اندکی در رابطه با بعضی فناوری‌های با کاربرد دوگانه مرتبط با ساخت سلاح هسته‌ای در ایران انجام شده است"، می گوید: «شاید تنها نکته قابل تأمل در گزارش آژانس همین اشاره به مطالعه در رابطه با برخی فناوری‌های دومنظوره باشد؛ اولاً باید گفت که مطالعه در مورد تمامی فناوری‌های دومنظوره در ایران تنها برای مقاصد صلح‌آمیز و یا متعارف بوده است. ثانیاً مطالعه در خصوص چنین فناوری‌هایی در کشورهای دیگر نیز معمول است و انجام می‌شود، مهم این است که مواد هسته‌ای به‌سمت مقاصد غیر صلح‌آمیز منحرف نشوند و در واقع وظیفه اصلی آژانس نیز تأیید عدم انحراف است.»  
اما رسانه های غربی از این واقعیت که آمانو هیچ گاه نمی تواند گزارشی سفید از برنامه هسته ای ایران ارائه نماید به خوبی استفاده کرده و به صورت هماهنگ با استناد به این گزارش به تلاش ایران برای ساخت بمب هسته ای پرداخته اند. این در حالی است که گزارش آژانس از "تحقیقات" مربوط به ابزار انفجاری هسته ای سخن به میان آورده و مطلبی در مورد ساخت سلاح عنوان نکرده است.     روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" (WSJ) در تیتر خبر خود آورده است: «آژانس دریافت که ایران تا قبل از سال 2009 بر روی ساخت سلاح هسته ای کار می کرده است.»     وال استریت ژورنال با بیان اینکه دولت اوباما پس از گزارش آژانس اعلام کرده است که با توجه به عدم وجود شواهد معتبری بر اینکه ایران اخیرا فعالیتی در زمینه تسلیحات هسته ای داشته است، انتظار می رود روند لغو تحریم های ایران قبل از ماه ژانویه آغاز شود، به ادعای آژانس مبنی بر پیگیری برنامه مخفی هسته ای تا پیش از سال 2009 توسط ایران اشاره کرده و می نویسد: «یافته های متفاوت عنوان شده در این گزارش، بر انتقادها از عملکرد دولت دامن زده است. منتقدان معتقدند که حرکت روز گذشته کاخ سفید، آسان گیری بیش از حد بر تهران بوده است.»     روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" (New York Times) نیز در گزارشی تحت عنوان "آژانس هسته ای می گوید ایران تا سال 2009 روی طراحی بمب کار می کرده است" به این خبر پرداخته و می نویسد: «بر اساس گزارش نهایی آژانس بین المللی انرژی هسته ای، ایران به صورت فعال تا سال 2009 در حال طراحی سلاح هسته ای بوده است.»     در ادامه گزارش نیویورک تایمز آمده است: «با وجود اینکه آژانس لیست بلند بالایی از آزمایشات مربوط به ابزار انفجاری هسته ای توسط ایران ارائه کرده اما شواهدی بر اینکه تلاش های ایران برای دستیابی به طرح کامل ساخت بمب موفق بوده است، در دست نیست؛ شاید به این خاطر که ایران از پاسخ به برخی سئوالات ضروری سر باز زده و به نظر می رسد برخی از شواهد بالقوه را نابود کرده است.»     پایگاه بی بی سی انگلیسی (BBC) در خبری تحت عنوان "سازمان ملل: ایران روی ساخت بمب هسته ای کار کرده است" به گزارش پرداخته و می نویسد: «بر اساس گزارش آژانس، ایران بر روی ساخت سلاح هسته ای کار کرده و گام های محدودی به سوی ساخت سلاح برداشته است. اما این گزارش عنوان می کند که تلاش های ایران فراتر از طرح ریزی و آزمایش اجزای اساسی نبوده است.»
    روزنامه واشنگتن پست (Washington Post) نیز در تیتر خبر خود نوشت: «نتیجه گیری آژانس بین المللی انرژی هسته ای آن است که ایران برنامه فعالی تا سال 2003 در رابطه با بمب هسته ای داشته است.»  
رادیو اروپای آزاد (Radio Free Europe)، خبرگزاری رویترز انگلیس (Reuters)، یاهو نیوز آمریکا (Yahoo)، روزنامه صهیونیستی "جروزالم پست" (Jpost)، پایگاه رادیو ملی آمریکا (NPR) و ... نیز با تیترهایی مشابه به انعکاس این موضوع پرداخته اند.      

     

     

     

  506  



۱۲/۰۹/۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن