تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821041417




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ترکیه، الجزایر و امارات سرمایه گذاری خوبی در خوشنویسی و نگارگری کرده اند


واضح آرشیو وب فارسی:کاشان نیوز: در دنیایی که موشک از پی موشک می آید و افکار و رفتار و گفتار نازیبای بی هنران، منفعت طلبان و جزم اندیشان مجالی برای بروز و ظهور دوستی، زیبایی و نور باقی نگذاشته است، هنر رسالتی بزرگ در رساندن پیام زیبایی، صلح و دوستی، ارتباط، درک و احترام متقابل فرهنگهای مختلف ایفا می کند. وجود هنرمندانی از خطه کاشان که با حضور در مجامع بین المللی با در دست داشتن مشعل پاک هنر و زیبایی، فرهنگ زیبای ایرانی-اسلامی خود را سرمه دیدگان دیگر مردمان کنند، باعث بسی خوشحالی و مایه امیدواری است. یکی از این هنرمندان استاد مهدی ایرانی اسکاشان نیوز -محبوبه قدیریان: از این سوال آغاز کنیم که هنر را از چه زمانی شروع کردید و چه مراحلی را طی کرده اید تا به اینجا رسیده اید؟ از سال ۷۴ خوشنویسی را نزد استاد کاظمی در انجمن خوشنویسان شروع کردم و پس از طی مراحل خوشنویسی، فوق ممتاز ثلث را گرفتم. یک دوره بازرس انجمن خوشنویسان بودم و الان هم عضو شورای انجمن هستم. کم کم به سمت تزیین کردن و شکیل کردن خطم رفتم. آن موقع به شکیل بودن آثار نمایشگاهی خوشنویسی توجه نمی کردند. اما من معتقد بودم که اگر ما گله مند باشیم که چرا مردم و مسئولین به هنر ما اهمیت نمی دهند خودمان اول باید اهمیت بدهیم. با این روش و هدف شروع کردم و چون همیشه دوست داشتم آب را از سرچشمه بخورم تهران خدمت استاد آقامیری رییس انجمن نگارگری ایران کلاس می رفتم. بعد از چندسال تحولاتی در کاشان ایجاد شد و اگر نمایشگاهی در کاشان زده می شد خیلی از آثار با قاب ها و پاسپارتوهای خوب تذهیب شده بود. از سال ۸۱ که تذهیب را حرفه ای شروع کردم روزی ۱۶ ساعت کار می کردم. از اوایل ۸۷ تا تابستان پارسال شاید مجموعا بیست شب ساعت یک خوابیده باشم. بقیه شب ها تا اذان صبح بیدار بوده ام و کار می کردم. در کاشان هم خوشنویسی و هم تذهیب و نگارگری را شروع به تدریس کردم. در بحث آموزش سعی کرده ام خیلی حرفه ای کار کنم. دوستانه ولی فوق العاده جدی پیگیر کار شاگردان بوده ام. خوشبختانه خیلی از شاگردان به نتیجه رسیده اند و حتی با کسب رتبه های بین المللی باعث افتخار شهر و کشورمان شده اند. دلیل گرایش شما به هنرهای تذهیب، نگارگری و خوشنویسی چه بود؟ دلیل آن قدسی بودن این دو هنر خوشنویسی و نگارگری و تذهیب بود. چندین حدیث داریم که کسی که بسم الله را بنویسد از ثواب بسیاری بهره مند می شود. این دو تنها هنرهایی هستند که این افتخار را دارند که در خدمت قرآن باشند. خودتان قرآن هم تذهیب کرده اید؟ کارهای قرآنی زیاد داشته ام. حضرت آیت ­الله میر سید محمد یثربی نیز در نظر دارند با همت تعدادی از بزرگواران قرآنی را توسط استاد کاظمی و بنده تهیه نمایند که این اقدام ایشان را ارج می نهم. وضعیت تذهیب در کاشان و ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟ در این چند ساله هنرمندان ما در جشنواره های داخلی و خارجی جزو بهترین ها بودند و اکثرا رتبه آوردند. خانم رضوی رتبه اول را در سال ۲۰۱۲ درجشنواره ای بین المللی بین حدود ۳۷ کشور کسب کردند وکارشان را برای موزه الجزیره الجزایر خریداری کردند. پارسال همین خانم رضوی رتبه چهارم تذهیب در ترکیه شد. خانم زرگریان در مینیاتور در ترکیه نفر سوم شد. جایگاه هنری ایران در هنر اسلامی هنوز هم جزو بهترین هاست. اما کشورهای دیگر با سرعت خیلی زیاد و با سرمایه گذاری چه در خوشنویسی و چه در نگارگری حرکت می کنند؛ خصوصا ترکیه و الجزایر و حتی امارات. چه تعداد شاگرد دارید که این تعداد استعدادهای خوب و برگزیده در میان آن ها وجود دارد؟ در حال حاضر ۳۰ شاگرد در آموزشگاه دارم که کلاسهای آن هفته ای سه جلسه در دو روز برگزار می شود. در دانشگاه هم شش واحد برای دانشجویان صنایع دستی دارم که امیدواریم با ورود رشته نگارگری به دانشگاه کاشان اتفاقات خوب دیگری هم در این زمینه رقم بخورد. با اوصافی که شما درباره این هنر در کاشان توصیف کردید، کاشان الان بستر مناسبی هم برای اضافه شدن نگارگری به رشته های دانشگاهی دارد. آیا به زودی شاهد این اتفاق خوب که اشاره کردید، خواهیم بود؟ در خصوص رشته نگارگری بنا به درخواست حقیر دکتر چیت سازیان، مدیر گروه هنر اسلامی دانشگاه کاشان نامه نگاری هایی را انجام داده اند و دنبال این هستند که در دانشگاه کاشان در مقطع ارشد به عنوان گرایش رشته هنر اسلامی اضافه شود. دکتر عمرانی پور رییس دانشکده هم خیلی استقبال کرده اند. امیدواریم که هرچه زود تر نگارگری هم اضافه شود که به لحاظ آکادمیک هم تحولی در نگارگری کاشان اتفاق بیفتد. هنر تذهیب از گذشته تا کنون چه تغییراتی کرده است؟ تذهیب قبلا به حمایت و سفارش حکمای وقت صرفا داخل کتاب کار می شد و تنها هنر کتاب آرایی بود. اما از وقتی صنعت چاپ آمد به شکل انفرادی هم وجود دارد و می تواند به تنهایی یک اثر نفیس باشد. دادن یک سری تغییرات مجاز است؛ ولی باید به اصول عقایدی که به عرفان و عقاید اسلامی ربط پیدا می ­کند پایبند بود. تکنیک، رنگ آمیزی و ابعاد تغییراتی کرده است. اما چیزی که ماندگار است آن اصول است. در مدرنیته اتفاقاتی می فتد که چندسالی هست تمام می شود و می رود. اما آن سنت و روحیه ایرانی که آن لطافت و ظرافت را می پسندد همیشه هست. آن اصول که فرمودید چه هستند و به لحاظ فرمی چگونه خود را در تذهیب نمایش می دهند؟ به عنوان مثال شمسه وسط اثر را با طلا کار می ­کنیم. بر طبق آیه «الله نور السماوات و الارض»، نور را الله می دانند که وسط شمسه نشانگر آن است و از وسط به جهان هستی تلالو پیدا می کند. شمسه دارای واگیره هایی هست که تکرارمیشود. نقوشی که در حالت دایره تکرار می شود همچون تسبیح است که آن را تکرار و گردش و ذکر می دانیم. در یک اثرم به نام «طواف» پرندگان و کائنات را نقش زده ام که حالت طواف حول شمسه را داشته باشد. آیا شما کارهایی که عناصر غیرسنتی در آن وجود داشته باشد انجام داده اید؟ بله. یک اثر داشتم که هم سنت ها در آن حفظ شده بود و هم یک سری قالبهای سنتی را با قوسهای معماری شکسته بودم که موزه هنرهای معاصر تهران چند سال پیش آن را از من خریدند و در گنجینه آنجا نگهداری می شود برای هنرمند حرفه ای بودن و ارائه آثار عمیق، ماندگار و حتی تازه قطعا مطالعه نظری زیادی لازم است. مطالعه نظری شما بیشتر در چه حوزه ای است؟ آخرین کتابهایی که خوانده اید چه بوده است؟ بیشتر شعر و کتابهای عرفانی می خوانم و سخنرانی های مذهبی گوش می دهم. آخرین کتابی که خوانده ام کتابی قدیمی درباره تکنیک زرافشانی بوده است. قبل از آن هم یک کتاب درباره نقاشان معاصر جهان مطالعه می کردم و قبل از آن هم کتاب معراج نامه که شامل تصاویری درباره معراج حضرت محمد (ص) بود. بیشتر تحت تاثیر کدام یک از عارفان، شعرا یا فلاسفه بوده اید؟ اصولا ایرانی ها ارتباط عمیقی با مولانا و حافظ برقرار می کنند که کسی دیگر جایگاه شان را نمی گیرد. و به عنوان سوال پایانی و البته مهم، از این رو که یکی از رسالتهای رسانه رساندن دغدغه های هنرمندان به گوش مسئولان است، چه مشکلات و مسائلی را در حوزه هنر در کاشان می بینید؟ یکی از دغدغه های ما همیشه نگارخانه بوده است. هنرمندان ما مکان خوب در دسترس و تردد آسان عموم مردم برای نمایش آثارشان پیدا نمی کنند. ما می خواهیم این هنر بین مردم شناخته شود. متاسفانه در کاشان علاوه بر نگارخانه مناسب موزه هم نداریم. خیلی از کارهای خود من مشتری دارد. اما خیلی از آثارم را می خواهم در شهر خودم بماند و نمی فروشم. یکی از آثارم را در ترکیه یکی از نمایندگان مجلس آنجا می خواست با قیمت بالایی خریداری کند ولی من به خاطر آنکه آن اثر چندبار مقام آورده بود و ارزش زیادی داشت و مایل بودم در شهر خودم بماند پیشنهاد او را رد کردم. مسئولان وقتی پشت تریبون می روند به هنرمندان، علما، شعرا، ادیبان و اهل فرهنگ افتخار می کنند. سوال این است که خودتان چه کار کرده اید؟ کارهای سهراب سپهری در حراج دومیلیارد فروخته شد؛ اگر زنده بود کسی صد میلیون می خرید؟ آیا از این پول خود سهراب بهره ای می برد؟ اصلا. چون قدرشان را در زمان حیات نمی دانند. حالا هم همین طور است و در آینده هم همین طور خواهد بود. چند سال پیش پیگیر این بودیم که بزرگداشتی برای رضا عباسی درشان او به صورت بین المللی بگیریم. مسئولان حمایت درشان رضا عباسی را انجام ندادند و بودجه ای که باید را نگذاشتند و در نتیجه انجام نشد. چند سالی است که دیگر در جلسات مسئولان شرکت نمی کنم. چون برای هنر این شهر نتیجه بخش نبوده، واقعا خسته کننده بوده است. چند سال پیش پیشنهاد دادم که ما حاضریم داخل ضریح سلطان علی را مجانی کار کنیم؛ اما هیچ کدام حاضرنشدند که از این قضیه حمایت کنند. چند وقت پیش که باز به مشهد اردهال رفتم به مسئول فرهنگی آنجا دوباره پیشنهاد دادم. چون نظارتی از اهل فن و کار شناسان حرفه ای نبوده است حتی یک سری المان های اروپایی را وارد ساختمان جدیدکرده اند. انتظار دیگری که از مسئولان هست این است که فرهنگ و درک هنری مردم را بالا ببرند. در ترکیه مسئولین و مردم توانسته اند فرهنگ خودشان را که شبیه ما هم هست رشد بدهند. دو روز قبل از افتتاحیه یکی از نمایشگاه هایم در ترکیه برای قاب کردن آثارم وارد یک قاب سازی شدم. همه تابلوهای آنجا اصل بود. برای خود مردم ترکیه اصل بودن مهم است که اگر پولی می دهند به هنرمند داده شود. ولی در ایران و همین کاشان همه تصاویرقاب شده در قاب سازی ها، پوس تر است. با سپاس از شما و بیان دغدغه ها و پیشنهادات شما.


چهارشنبه ، ۱۱آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کاشان نیوز]
[مشاهده در: www.kashannews.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن