محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826575875
داستان تعزیه ....هویت تعزیه تغییر كرده است
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: روزهایی كه تعزیه در كوچه ها، گذرگاه ها و میدان ها اجرا می شدند، هر چند كه دور نیستند، اما اكنون دیگر دست نایافتنی شده اند. خاطره شان از یاد كسانی كه این تعزیه ها را در آن مكان ها دیده اند هرگز پاك شدنی نیست.
رهگذران، فارغ از نگاه و شغل و طبقه ، گاهی تا چند ساعت به تماشای شبیه خوانی ها و مرثیه سرایی های تعزیه گردانان و نقش خوانان می نشستند بدون آن كه دغدغه كاری دیگر در سر داشته باشند. ابتدا در آن جا میخكوب می شدند و اندکی بعد به اشتلم خوانی ها و رجزگویی ها می خندیدند و آهسته آهسته به بطن «حادثه» نزدیك می شدند.
و آنگاه گریه و اشك فرا می رسید. كودكان با شوق و اشتیاق به دامان پدران و مادران می نشستند و با بخشی از برجسته ترین تاریخ جهانشان آشنا می شدند. شاید بارها این تعزیه را دیده بودند، اما باز هم برایشان تازگی داشت. آن گاه ملال بی معنا بود. بزرگ ترها برای نیازشان، پولی را به فراخور داشته هایشان به دست فرزند می دادند تا هم پاكی كودك با پول عجین شود و هم كودكشان از تبرك دست نوازش تعزیه خوان بی نصیب نماند. اینك اما شاید در روستایی دور افتاده یا شهرستانكی، تعزیه ای برپا می شود كه هرچند لحظاتی دل ها را با خود همراه می سازد، اما صفای آن موقع كجا و صدای بلند طنین انداخته در باندهای غول پیكر كجا؟ حالا تعزیه را در سالن های تئاتر هم اجرا می كنند با همان نام تعزیه. میكروفن های گران قیمت در دستان بازی سازان، حالا جای شمشیر و سپر را گرفته است. صدای باندها آن قدر بلند و گوش خراش است كه شاید تا چندصدمتر آن طرف تر اگر علاقه مندی حضور داشته باشد كمتر رغبت می كند به آن سو بیاید. آوازها، بوی آوازهای دل نشین آن روزها را نمی دهند. نوایی كه می خوانند با كلام شان جور نیست. خارج خواندن بازیگران هم دیگر عادی شده است. گزارش زیر به ریشه یابی این معضل می پردازد. تعزیه، بخشی انكارناپذیر از هویت ملی و مذهبی ما است. حساسیت نشان دادن به آسیب هایی كه هویت فرهنگی ما وارد می شود وظیفه هر یك از شهروندان است. شاید لازم باشد كمی از تبلیغات اقتصادی و سیاست بازی ها خارج شویم و به هویت خودمان نگاه اندازیم. كودكان ما بدون هویت ایرانی، نمی توانند ایرانی باشند. گفتن این نكته ضروری است كه این گزارش حاوی نظرات بخشی از جامعه هنری و پژوهشگران عرصه هنر است. در این راه نظرات كارشناسان و دست اندركاران امر می تواند راه گشای نیاز امروز فرهنگی ما باشد.
تار و پود تعزیه از موسیقی و نمایش است
منصوره ثابت زاده، پژوهشگر پیشكسوت موسیقی معتقد است هنر تعزیه همچون جامه ای است كه تار آن را موسیقی و پودش را حركات نمایشی تشكیل می دهد. او درباره ماهیت هنر «تعزیه» می گوید: تعزیه از موسیقی و نمایش تشكیل شده است. ایجاد هارمونی و هماهنگی بین این دو برای تعزیه همواره لازم بوده است. به طوری كه تا به حال با هم، تعزیه را پیش آورده اند و هیچ تضادی با هم نداشته اند. ثابت زاده درباره این موضوع كه تعزیه را اپرای ایرانی نامیده اند این طور پاسخ می دهد: اپرا ماهیت غربی و تاریخ غربی دارد و با تعزیه كه هنری كاملاً ایرانی است تفاوت دارد. تعزیه یك هنر شرقی است و با اپرا در یك ساختار نمی گنجد. بنابراین من تعزیه را نوعی اپرا نمی دانم. به نظر من تعزیه تلفیقی است از نمایش و موسیقی. اگر این هنر دو پایه داشته باشد یك پایه آن موسیقی و پایه دیگر نمایش است كه می توان گفت ركن موسیقی تعزیه در ایران بسیار قوی است.او در ادامه عنوان می كند ما باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم كه چرا موسیقی تعزیه برگرفته از موسیقی سنتی ایرانی است؟ در حالی كه در ایران موسیقی هایی كه درباره مرگ وجود دارد با تعزیه تفاوت ماهوی دارد؛ هر چند كه تعزیه و سوگواری ها وجه مشتركی به عنوان مرگ و عزاداری دارند. بنابراین ما باید به تأثیر موسیقی سنتی بر تعزیه بپردازیم.بشارتی درباره آسیب هایی كه به هنر تعزیه وارد شده، بر این باور است: وقتی به دنبال این هستیم كه تعزیه را به عنوان یك هنر نمایشی معرفی كنیم، بنابراین شروع می كنیم به نوشتن متن نمایشی برای آن. بعد متون آن چاپ می شود و در اختیار نمایشی ها قرار می گیرد. هرچند این كار از لحاظ پژوهشی كار مثبتی است اما به لحاظ اجرایی یك ضعف محسوب می شود، چرا كه دیگران را در اجرا محدود به یك متن می كنند.این پژوهشگر كه آثار متعدد صوتی و كتاب در زمینه موسیقی بومی دارد سعی می كند تعزیه را به ساده ترین شكل ممكن تعریف كند: تعزیه هنری است كه مردم كوچه و بازار و تمام اقوام ایرانی به آن می پردازند. این موضوعی است كه درباره تعزیه اهمیت دارد. نمایش و موسیقی در تعزیه آن چنان در هم تنیده شده اند كه می توان آن را به عنوان یك لباس سوگواری دانست. تعزیه كسوتی است كه تار آن را موسیقی و پودش را نمایش تشكیل می دهد. این هنر قرن ها در بین مردم حضور داشته و بعد از این هم حضور خواهد داشت. ثابت زاده با اشاره به این كه اگر موسیقی و نمایش در تعزیه با قدرت اجرا شود آن گاه تاثیرگذار خواهد بود، این طور ادامه می دهد: حضور موسیقی و نمایش در تعزیه لازم است با این تفاوت كه موسیقی تعزیه بدون نمایش می تواند اجرا شود و بر ما تأثیر خواهد گذاشت، اما اگر موسیقی از تعزیه گرفته شود و در آن فقط دیالوگ ادا شود، روح تعزیه از آن گرفته می شود. در حقیقت موسیقی و نمایش روح و جسم تعزیه هستند.
آیین را نباید تماشاخانه ای كرد
اما وقتی سخن از آیین و هنرهای منطقه ای به میان می آید، بعید است كه خبرنگاری به سراغ هوشنگ جاوید نرود. این مؤلف و محقق در زمینه موسیقی نواحی در این باره می گوید: در تعزیه نمی توان بین موسیقی و نمایش تفكیك ایجاد كرد. آیین، هم موسیقی دارد و هم نمایش و از ادبیات خاص خود برخوردار است. تعزیه زمانی كه به عنوان یك هنر آیینی ثبت شد همه بخش های آن به عنوان بخشی از فرهنگ و هنر این كشور مورد توجه قرار گرفت. او تعزیه را یك هنر باورمدار ایرانی ٌ اسلامی می داند و می گوید: ایرانی ها برای یافتن بهترین راه تبلیغ مذهب شیعه اندیشه كردند و همه هنرها اعم از ادبیات، شعر، موسیقی، نمایش و طراحی صحنه را به كار گرفتند و در زمان مناسب، آن را به عنوان هنر تعزیه بروز دادند.
هویت تعزیه تغییر كرده است
سعید افزون تر، یكی دیگر از پژوهشگران عرصه موسیقی است كه شاید كمتر شناخته شده باشد اما آثارش نشان از قوت كارش می دهند. او می گوید: نام دیگر تعزیه، «شبیه» است یعنی نشان دادن و به نمایش درآوردن وقایع و اتفاقاتی كه رخ داده است. اما گفت وگوها و كلام های آن توسط الحان موسیقی و به صورت موسیقایی ادا می شود. افزون تر اضافه می كند: دو رشته هنری هستند كه در رابطه با تعزیه خود را مدعی می دانند؛ یكی تئاتر است و دیگری موسیقی. اما امروز شاخه ای كه متولی تعزیه شده است تئاتر است. تعزیه در دانشكده های تئاتر تدریس می شود و در جشنواره های نمایشی اجرا می شود. اما موسیقی از تعزیه غافل بوده است. در جایی كه موسیقی تدریس می شود ندیده ایم كه حرفی از تعزیه به میان آید. بنابراین اگر از نظر اداری و آموزشی به این موضوع نگاه كنیم می بینیم كه تعزیه به تئاتر و نمایش نزدیك تر است. او معتقد است: قرار گرفتن هنر تعزیه زیرنظر سیستم نمایشی، هویت آن را دچار تغییر و تحول كرده است. تعزیه در گذشته از بعد نمایشی اش بسیار ساده برگزار می شد. اما تعزیه خوان ها امروز معتقدند برای آن كه مردم بیشتر به تعزیه توجه كنند باید بار نمایشی آن را قوی تر كنیم. در نتیجه بعد موسیقایی آن كمرنگ تر می شود.
آسیب های تعزیه
محمدجواد بشارتی پژوهشگری است كه برنامه های خوب حوزه موسیقی در رادیو، حاصل زحمات و دلسوزی های اوست. این محقق و نویسنده عرصه موسیقی درباره هنر تعزیه چنین می گوید: در گذشته، تعزیه خوان كسی بود كه موسیقی را خوب می دانست و همه خوانندگان ما تعزیه خوان بودند. اساتید موسیقی اواخر قاجار كه نمونه های صوتی آثارشان در دسترس است مناجات خوان، اذان گو و تعزیه خوان بودند و در كنار این ها، استاد موسیقی هم بودند. اقبال آذر در تكیه دولت تعزیه اجرا می كرد و بعد از آن با درویش خان برنامه اجرا می كرد. او ادامه می دهد: اما امروز، بهترین تعزیه خوان های ما الزاماً شناخت بالای موسیقیایی ندارند و بیشتر، الحانی كه باید در تعزیه اجرا كنند را می شناسند، مسلط به چم و خم آواز نیستند و به صورت سنتی از گذشتگان خود آموخته اند.بشارتی درباره انواع تعزیه خوان ها می گوید: ما در حال حاضر سه گروه تعزیه خوان داریم كه نخست، تعزیه خوانانی هستند كه بر موسیقی نیز اشراف دارند. این دسته ضمن این كه شغلشان تعزیه خوانی است، موسیقیدان هم هستند. تعداد این گروه بسیار كم و انگشت شمار است و در حال منسوخ شدن هستند. دسته دوم به معنای شغلی، غیرحرفه ای هستند اما به تعزیه خوانی تسلط دارند و شغل اصلی شان چیز دیگری است. این ها به خاطر اعتقادات مذهبی شان تعزیه اجرا می كنند. هرچند كه به موسیقی تسلط ندارند اما به خاطر اعتقاداتشان، اجرای قوی دارند. دسته سومِ تعزیه خوانان كسانی هستند كه شغلشان تعزیه خوانی است و از این راه امرار معاش می كنند. این دسته در طول سال به صورت دوره گردی، تعزیه اجرا می كنند.
بشارتی درباره آسیب هایی كه به هنر تعزیه وارد شده، بر این باور است: وقتی به دنبال این هستیم كه تعزیه را به عنوان یك هنر نمایشی معرفی كنیم، بنابراین شروع می كنیم به نوشتن متن نمایشی برای آن. بعد متون آن چاپ می شود و در اختیار نمایشی ها قرار می گیرد. هرچند این كار از لحاظ پژوهشی كار مثبتی است اما به لحاظ اجرایی یك ضعف محسوب می شود، چرا كه دیگران را در اجرا محدود به یك متن می كنند. شبیه ها تبدیل به نقش و جنبه های سنتی كمرنگ می شوند، بنابراین تعزیه شكل تئاتری به خود می گیرد.
او سخنانش را این گونه ادامه می دهد: در این شرایط، تعزیه صاحب كارگردان می شود كه او نیز نگاه تئاتری به تعزیه دارد. تمرین ها نیز تمرین های تئاتری می شود و به تدریج ابزار صحنه تغییر می كند. تا این كه می بینیم حاصل كار یك نمایش با متن مذهبی است و دیگر تعزیه نیست. از طرفی بار موسیقایی آن نیز كه از نقاط قوت این هنر است كم كم از بین می رود. متأسفانه اكنون، بسیاری از گروه های تعزیه این راه را پیش گرفته اند و به سالن های تئاتر روی آورده اند. ممكن است یك كارگردان تئاتر از یك نسخه تعزیه، متنی را اقتباس كند و یك نمایش روی صحنه ببرد كه اشكالی ندارد، اما زمانی است كه این نمایش به نام تعزیه اجرا می شود، این جاست كه تعزیه آسیب می بیند. تبیان
چهارشنبه 11 آذر 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]
صفحات پیشنهادی
داستان تعزیه
روزهایی که تعزیه در کوچه ها گذرگاه ها و میدان ها اجرا می شدند هر چند که دور نیستند اما اکنون دیگر دست نایافتنی شده اند خاطره شان از یاد کسانی که این تعزیه ها را در آن مکان ها دیده اند هرگز پاک شدنی نیست رهگذران فارغ از نگاه و شغل و طبقه گاهی تا چند ساعت به تماشای شبیه خوارئیس انجمن تعزیهخوانان شهرستان خدابنده خبر داد اعزام گروههای تعزیه به استانهای کشور همزمان با اربعین حسینی
رئیس انجمن تعزیهخوانان شهرستان خدابنده خبر داداعزام گروههای تعزیه به استانهای کشور همزمان با اربعین حسینیرئیس انجمن تعزیهخوانان شهرستان خدابنده از اعزام گروههای تعزیه به استانهای کشور همزمان با اربعین حسینی خبر داد و گفت به طور متوسط 10 هزار نفر از این اجراها بازدید میکننتعزیه شهادت حضرت علی اکبر (ع) با حضور پدیده تعزیه خوانی کشور برگزار شد/ تصاویر
تعزیه شهادت حضرت علی اکبر علیه السلام شب گذشته با حضور پدیده تعزیه کشور محمدرضا دری نوجوان ۱۳ ساله در مصلای رضوانشهر برگزار شد به گزارش صاحب نیوز به نقل از سفیر تیران و کرون پنجشنبه ۵آذر۱۳۹۴مرور نسخه های تعزیه در «سفید»
مرور نسخه های تعزیه در سفید شناسهٔ خبر 2984234 - دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۶ هنر > رادیو و تلویزیون برنامه سفید شبکه آموزش سیما ۱۰ آذر مصادف با اربعین حسینی به موضوع تعزیه می پردازد به گزارش خبرگزاری مهر برنامه سفید شبکه آموزش سیما سه شنبه این هفته مصادف با شب اربعین مربزرگترین مراسم تعزیه ایران در خوانسار برگزار می شود
به گزارش هنرنیوز بزرگترین مراسم تعزیه خوانی ایران قریب به ۳۰۰ سال است در حسینیه حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام شهرستان خوانسار قودجان که در جوار بارگاه دو تن از طفلان امام موسی بن جعفر علیه السلام واقع شده است برگزار می شود این مراسم همه ساله از ۲۰ تا ۲۸ ماه صفر با حضور جمعکس/ برگزاری تعزیه خوانی در مرز چذابه
دولت بهار در آستانه اربعین حسینی آیین تعزیه و شبیه خوانی خاتون داغدیده با عنوان ناله های درد دوشنبه شب در پایانه مرزی چذابه برگزار شد متن خبر نداردسه شنبه ۱۰آذر۱۳۹۴مراسم تعزیه حضرت زهرا (س)
تهران - ایرنا - مراسم تعزیه حضرت زهرا س در خیمه تعزیه داران خاتون داغدیده واقع در میدان بهرود سعادت آباد تهران برگزار شد 4 متن خبر نداردسه شنبه ۱۰آذر۱۳۹۴اعزام 12 گروه تعزیه خوان از خدابنده به استان های مرکزی
رئیس انجمن تعزیه خوانان شهرستان خدابنده از فعالیت 228 هنرمند تعزیه خوان در انجمن تعزیه خوانان شهرستان خدابنده خبر داد و گفت 12 گروه تعزیه خوان خدابنده ای به استان های مرکزی کشور اعزام می شوند اسدالله بیگدلی در گفت وگوبا خبرنگار تسنیم در زنجان اظهار داشت در راستای اجرای نمایش تعتصاویر/ مراسم تعزیه حضرت زهرا (س)
مراسم تعزیه حضرت زهرا س در خیمه تعزیه داران خاتون داغدیده واقع در میدان بهرود سعادت آباد تهران برگزار شد متن خبر نداردسه شنبه ۱۰آذر۱۳۹۴تعزیه «شهادت طفلان حضرت زینب(س)» در زنجان اجرا می شود
نمایش تعزیه خوانی با موضوعات شهادت وهب نصرانی شهادت طفلان حضرت زینب س و لشکرکشی حر همزمان اربعین حسینی در تکیه تاریخی ارمغانخانه زنجان اجرا می شود به گزارش خبرگزاری تسنیم اززنجان مراسم تعزیه خوانی به مناسبت اربعین حسینی از نهم آذرماه به مدت سه روز با حضور بیش از 4 هزار نفر ا-
گوناگون
پربازدیدترینها