تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812850038




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجله همسایگان/ در تنش ترکیه با روسیه، ترکیه بازنده است


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: مجله همسایگان/ در تنش ترکیه با روسیه، ترکیه بازنده است


کارشناسان معتقدند که ترکیه با سرنگون کردن جنگنده روسی در خاک سوریه به دنبال محدود کردن فعالیت های نظامی روسیه علیه داعش بود اما تصورش را نمی کرد که ناتو پشتش را خالی کند و روسیه نیز اقدامات تلافی جویانه نشان دهد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، بعد از سرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه، روابط دو کشور ترکیه و روسیه رو به وخامت گذاشت تا جایی که مقامات روسیه خواستار پوزش رسمی آنکار شدند و اردوغان هم در پیامی اعلام کرد که هرگز این کار را نخواهد کرد، اینکه پیامدهای تقابلی روسیه و ترکیه به کجا خواهد رسید را حسین هوسی کارشناس مسائل سیاسی و میرطاهر کارشناس امور بین الملل بررسی کردند. حسین هوسی با اشاره به اهداف پشت پرده ترکیه از سرنگونی جنگنده روسی گفت: دولت ترکیه بعد از انتخابات ریاست جمهوری که فضای کشور به سمت امنیتی شدن پیش رفته بود تلاش کرد تا این فضای امنیتی را به جامعه بین المللی انتقال دهد تا با اجرای این عمل اهداف بین المللی خود را عملیاتی کند و فضا را به نفع خود تغییر دهد.  

  این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه خاطرنشان کرد: ترکها علاقمند بودند تا در تنش بین خود و روسیه پای ناتو را به موضوع باز کنند و عملا روسیه را وارد نزاع فرسایشی با ناتو کنند، اتفاقی بعد از گذشت یک هفته مشخص شد که نه ناتو و نه روسیه علاقه ای به نزاع با یکدیگر ندارند. هواسی در ادامه افزود: روس ها نشان داده اند که نمی خواهند تا فضای کنونی جامعه بین المللی بیش از این امنیتی شود بنابراین به سمت استفاده از ابزارهای نظامی حرکت نکردند اما در مقابل از سیاست های تنبیهی در مقابل ترکیه استفاده کردند. این سیاستها عبارتند از بایکوت های اقتصادی، رسانه ای و توریستی. زیرا ترکیه روی صادرات و صنعت توریسم خود حساب ویژه ای باز کرده است و عملا مشتری اصلی محصولات کشوری ترکیه روسها هستند که روسیه در اقدامی تلافی جویانه اروپای شرقی، چین و ایران را جایگزین ترکیه کرده است و حتی از اتباع خود خواسته تا به ترکیه سفر نکنند. این اقدام ترکیه باعث شد تا 4 و نیم میلیون گردشگر روسی متقاضی سفر به ترکیه به 3 میلیون نفر کاهش یابد. میرطاهر دیگر میهمان برنامه با اشاره به اشتباه محاسباتی ترکیه از حمله به سوخوی روسی گفت: اقدام دولت ترکیه در سرنگونی جنگنده روسی بر اساس برنامه ای از پیش تعیین شده بود. آنها تصور می کردند با این اقدام پای ناتو به بحران سوریه باز می شود و دایره عملیاتی روسها در مبارزه با تروریستهای داعشی نیز محدود خواهد شد، برنامه ای که خیلی زود شکست خورد و ترکیه را با دو چالش بزرگ روبرو کرد، نخست واکنش روسیه به این اقدام ترکیه و استقرار سامانه اس-400 در لاذقیه و دیگری تحریم های اقتصادی و گردشگری علیه ترکیه. این دو اقدام تلافی جویانه علیه ترکیه، این کشور را با دو چالش بزرگ روبرو کرد. در درجه اول شاخص سهام ترکیه به طور چشمگیری کاهش یافت و در کنار آن ارزش لیر ترکیه نیز سقوط کرد.  

  این کارشناس امور بین الملل در ادامه با اشاره به واکنش ناتو به این اقدام ترکیه گفت: واکنش ناتو نسبت به این اقدام ترکیه قابل تامل است زیرا در ابتدا نشست فوق العاده ترتیب داد و بعد از دو سه روز تغییر موضع داد و عملا حالت انفعالی به خود گرفت، این اقدام ناتو ریشه در گذشته های نه چندان دور با روسیه دارد زیرا ناتو در موضوع الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه نتوانست اقدامات مناسبی را علیه روسیه ترتیب دهد بنابراین طبیعی بود در موضوع سقوط سوخو نیز نتواند اقدامی مناسب در برابر روسیه انجام دهد. وی در ادامه افزود: ترکیه در وضع انفعالی شدیدی گرفتار شده است و این وضعیت زمانی شدت یافت که پوتین درخواست ملاقات اردوغان را رد کرد و به این ترتیب وجهه بین المللی اردوغان و ترکیه به طور چشمگیری کاهش یافت. میرطاهر با اشاره به جبهه تقابلی در سوریه خاطرنشان کرد: در حال حاضر جبهه سوریه محل تقابل جبهه غرب با گروه مقاومت است، در یک سو غرب، عربستان، ترکیه و سایر متحدین و در سوی دیگر روسیه، ایران، عراق، سوریه، جبهه مقاومت لبنان و حزب الله قرار دارند. این کارشناس با اشاره به هدف اصلی ترکیه از سرنگونی جنگنده روسی افزود: هدف ترکیه از این اقدام این بود که مانع گسترش اقدامات نظامی روسیه علیه داعش شود و با امنیتی کرد شرایط در خاک سوریه، روسیه را از ادامه عملیات در خاک سوریه منصرف کند اما در مقابل با واکنش سنگین روسیه علیه خود مواجه شد، روسیه نیز در عمل نشان داد  که این اقدام ترکیه را بی جواب نخواهد گذاشت.  
دانلود

لینک را کپی کنید


دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن