تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 15 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رمضان ماهى است كه ابتدايش رحمت است و ميانه‏اش مغفرت و پايانش آزادى از آتش جهنم. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809576436




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرنگون شدن بمب افکن روسيه، هشداري از سوي ناتو به اين کشور بود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ آذر ۱۳۹۴ (۹:۰ق.ظ)
کارشناس مسائل بين‌الملل در گفتگو با موج؛ سرنگون شدن بمب افکن روسيه، هشداري از سوي ناتو به اين کشور بود گروه اقتصاد سياسي
خبر هدف قرار گرفتن بمب‌افکن سوخو-24 روسيه در نزديکي مرز ترکيه و سوريه توسط دو جنگنده اف-16 آنکارا، بسياري از تحليلگران و سياستمداران را نسبت به برخورد مسکو به اين واقعه نگران کرد. زيرا روسيه در دو ماه اخير به طور مستقيم و به شکل نظامي وارد تحولات سوريه شده است، که اين اقدام چندان خوشايند غرب و ازجمله ترکيه نيست.
بر اين اساس به دليل اهميت موضوع مذکور در تحولات سياسي و نظامي آينده خاورميانه که امروز صحنه برخورد منافع قدرت‌هاي بزرگ فرا منطقه‌اي شده است، با دکتر سيد جلال ساداتيان، کارشناس مسائل بين‌الملل، گفتگويي انجام داده‌ايم که در ادامه مي‌خوانيد:

در ابتدا مي‌خواهيم نظر شما را در مورد تصميم ترکيه براي ساقط کردن يک هواپيماي نظامي روسيه در شرايط بغرنج خاورميانه بدانيم.
ريشه و علت حادثه مذکور بسيار مهم است. در واقع روسيه توسط ترکيه ، به پشتوانه حضور يک سپاه ناتو در خاک ترکيه، هشدار خطرناکي را دريافت کرد. زيرا آنچه در حال وقوع در خاورميانه و سوريه است، براي غرب و ترکيه حساسيت‌هاي زيادي ايجاد کرده است، از اين رو حمله به بمب‌افکن روسي واکنشي به کنش‌هاي مسکو بود. زيرا روسيه با هدف قرار دادن نيروهاي مخالف تحت حمايت غرب و همچنين نابود کردن تانکرهاي نفتي آن‌ها، ضربه سختي بر اين گروه‌ها وارد کرد. ضمن آنکه با پشتيباني هوايي از نيروهاي ارتش دمشق عاملي شد تا نظاميان سوري تا جنوب حلب موفق به پيشروي شوند. لذا ترکيه به تحولات مذکور واکنش نظامي نشان داد و سعي کرد تا گروه‌هاي تحت حمايت خود مانند احرار الشام در شمال سوريه را حفظ کند.
در نتيجه مي‌توان گفت سرنگون شدن بمب‌افکن سوخو-24 روسيه برآيند واکنش‌هاي مثبت اين کشور در سوريه و تلافي آن با يک حرکت منفي از سوي ترکيه بود.

در نزديک به يک هفته‌اي که از اين حادثه مي‌گذرد، دولت روسيه برخي واکنش‌هاي غيرنظامي عليه ترکيه اتخاذ کرده است. با اين وجود آيا مسکو دست به مقابله‌به‌مثل نظامي بر ضد يک عضو ناتو خواهد زد؟
روسيه پس از وقوع اين اتفاق ابتدا با اقدامات نرم‌تري واکنش نشان داد. مثلاً دولت پوتين از تمامي آژانش هاي مسافرتي روسيه خواست تا تورهاي سفر به ترکيه را لغو کنند. اين در حالي است که سالانه چهار تا پنج ميليون روسي از ترکيه ديدن مي‌کنند. تأثير اين اقدام از هم اکنون بر ميزان درآمد هتل‌هاي ترکيه قابل بررسي خواهد بود. همچنين وزير کشاورزي روسيه اعلام کرد 15 درصد از صادرات مواد غذايي ترکيه به اين کشور به دليل عدم مرغوبيت، کم خواهد شد. علاوه بر اين بخشي از مراودات اقتصادي دو کشور به حالت تعليق درآمد که اثراتش در آينده نه‌چندان دور قابل ارزيابي است.
اما از نظر نظامي به‌رغم تصميم کرملين براي استقرار پدافند هوايي اس-400 در بندر لاذقيه، بايد منتظر ماند و ديد رهبران روسيه چه خواهند کرد. زيرا واکنش‌هاي نظامي سريع‌السير صورت نمي‌گيرد. البته از هم اکنون مي‌توان پيش‌بيني کرد که مسکو حملات هوايي خود را عليه تروريست‌ها و در حمايت از ارتش اسد افزايش خواهد داد.

با توجه به توضيحات شما مي‌توان گفت، به دليل عضويت ترکيه در ناتو، روسيه تنها دست به واکنش‌هاي غيرمستقيم خواهد زد.
بله. اين قبيل اتفاقات، واکنش‌هاي نظامي مستقيم به دنبال ندارد. کما اينکه هم‌اکنون روسيه در حال ضربه زدن به منافع ترکيه و گروه‌هاي حامي اين کشور است. زيرا علاوه بر داعش با ارتش آزاد و ساير گروه‌هاي سياسي معارض سوري در حال نبرد است. همچنين اجلاس وين نشان داد در کنار ترکيه، غرب نيز از هدف قرار گرفتن مخالفان ميانه‌رو و همچنين وحدت استراتژيک با ايران ناراحت است.

تاريخ نشان مي‌دهد که وقوع دو جنگ جهاني از اتفاقي ساده شروع شد، آيا تحولات مذکور از جمله استقرار سامانه موشکي اس-400 روسيه در اين منطقه، نقطه عطفي براي شکل‌گيري منازعه‌اي همه‌گير در خاورميانه نخواهد شد؟
به نظر مي‌رسد قدرت‌هاي بزرگ وارد اين فضا شدند تا نگذارند چنين اتفاقي رخ دهد. به خصوص ايالات‌متحده، که زماني تلاش مي‌کرد حزب‌الله را از بين ببرد، امروز به واقعياتي رسيده که کم‌کم نام حزب‌الله را از گروه تروريستي خارج مي‌کند و يا در سوريه عليه بنيادگرايي داعش فعال مي‌شود.همچنين اين کشور ساير بازيگران را تشويق مي‌کند بدون حضور تروريست‌ها نشستي براي حل و فصل بحران سوريه در وين تشکيل دهند.
اين اقدامات از آن رو صورت گرفته است که آن‌ها احساس کردند بحران‌هاي خاورميانه نه تنها گسترش خواهد يافت بلکه دامن خودشان را هم مي‌گيرد. به همين دليل قدرت‌هاي فرا منطقه‌اي دست به تعديل سياست‌هاي غلط گذشته خود زدند. از جمله آنکه پس از حادثه پاريس، فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهوري فرانسه، اعلام کرد براي نابود کردن داعش حاضر است به پايتخت‌هاي تمام کشورهاي درگير و ذي‌نفوذ از جمله ايران سفر کند.
مجموع اين اتفاقات بيانگر اين است که غرب فهميد تروريسم کاملاً به زيانش است ضمن آنکه محدود به يک منطقه نمي‌ماند. لذا اراده جمعي قدرت‌هاي بزرگ بر اين قرار گرفت که منطقه را آرام کنند ولو آنکه ترکيه علاقه‌مند باشد ناتو را عليه روسيه وارد درگيري کند و يا اسرائيل بخواهد آمريکا حامي اين رژيم در بحران‌هاي خاورميانه باشد، زيرا منافع برخي بازيگران در توليد بحران است. اما در شرايط کنوني قدرت‌ها نفع خود را در بحران در خاورميانه نمي‌بينند.

اتفاقات اخير چه تأثيري بر سياست‌هاي ترکيه در خاورميانه خواهد گذاشت؟
آنکارا گمان مي‌کرد سوريه لقمه آماده است که مي‌تواند بلع کند اما امروز به‌رغم هزينه‌هاي زيادي که در اين راستا صرف کرده بايد عقب‌نشيني کند. زيرا اين کشور پتانسيل اينکه بخواهد به تنهايي دست به جنگي جدي بزند ندارد.
در واقع در ابتدا ترکيه فکر کرد مي‌تواند از فرصت مغتنم سوريه بهره ببرد و بشار اسد را سرنگون کند و نفوذ قديمي خود را در اين سرزمين گسترش دهد. نفوذ قديمي به اين مفهوم که تا قبل از جنگ جهاني اول تمام اين مناطق تحت تسلط عثماني بود اما بعد از شکست امپراتوري عثماني در اين جنگ، متصرفاتش تقسيم شد. سوريه و لبنان تحت قيموميت فرانسه قرار گرفت و عراق و کويت به بريتانيا رسيد. لذا دولت اردوغان تصور کرد مي‌تواند آن امپراتوري را احيا کند. به همين دليل وارد تحولات سوريه شد، تحولاتي که هيچ ربطي به اين کشور نداشت اما در نهايت در اين باتلاق گير کرد. در واقع آنکارا درگير کاري شد که مي‌تواند حيثيت بين‌المللي آن کشور را کاملاً از بين ببرد. ضمن آنکه خشونت‌هاي گروه‌هاي تحت حمايت ترکيه نيز بر اعتبار اين کشور اثر منفي گذاشته است.
در همين حال سياست‌هاي ناتو هم به عنوان پيماني نظامي که ترکيه در آن عضو است، با ايجاد بحران‌هاي بيشتر در خاورميانه همخواني ندارد. در واقع غرب تلاش کرد اسد را در سوريه کنار بگذارد اما پس از فشارهايي که وارد کرد و بي‌نتيجه ماند، امروز مي‌خواهد از راه سياسي به حل مساله برسد. براي اين منظور نيز لازم است تروريسم در منطقه ريشه‌کن شود تا اين‌گونه مذاکرات منتهي به نتيجه شود.
پس زمينه آن طوري که ترکيه علاقه‌مند است، آماده نيست؛ هرچند که اين کشور براي ايجاد موج درگيري در خاورميانه دست به حادثه‌آفريني خطرناک مانند سرنگون کردن جنگنده روسي بزند. در نهايت آنکه ديديم غربي‌ها نيز سعي کردند با سکوت و عدم حمايت از آنکارا در اين حادثه، از شدت دامنه آن بکاهند.

اين اتفاقات منجر به ميليتاريزه شدن بيش از پيش خاورميانه نخواهد شد؟
پاسخ به اين سوال با يک بله يا خير امکان‌پذير نيست. شما نگاه کنيد بهار عربي، که چندان بهار هم نبود، از تونس شروع شد و چندين کشور ديگر را در منطقه فراگرفت. اما واکنش هر کشور بدان برحسب شرايط خاص خود متفاوت بود. چنانکه در اردن اين حرکت مهار شد ولي در ليبي و مصر حاکمان خلع شدند. هم‌اکنون نيز بحرين و يمن به شيوه‌اي ديگر درگير تبعات جنبش ايجادشده در منطقه هستند.
ورود گروه‌هاي تروريستي و اعمال خشونت‌بار آنان باعث بدنامي حاميانشان بخصوص عربستان سعودي شده است. از همين رو آمريکا تلاش کرد از عربستان و انديشه‌هاي غرض ورزانه رهبران رياض، به عنوان يکي از حاميان داعش، فاصله بگيرد و حتي مي‌بينيم که دست به تشکيل يک ائتلاف بين‌المللي ضد تروريسم زده است، پيچيدگي شرايط به گونه‌اي نيست که خيلي شفاف و مستقيم بتوانند اقدامات خود را به انجام برساند . ليکن به نظر مي‌رسد که مجموعه دولت‌هاي فرا منطقه‌اي درگير در حوادث اين منطقه، علاقه‌مند به آنند که دامنه درگيري‌ها را هر چند سريع‌تر محدود کرده، آرامش نسبي را حاکم سازند تا شعله‌هاي اين آتش به ساير نقاط جهان تسري نيابد، در نتيجه اميد آن است که اگر حادثه خاصي به وجود نيايد، دامنه درگيري‌ها به سمت مهار شدن ميل کند.
تهيه و تنظيم:حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن