واضح آرشیو وب فارسی:قانون: منظر بانو زارع کهن پژوهشگر مسائل قرآنی یکی از موجبات سعاد ت و خوشی امید واری است. اگر امید نباشد مانند این است که خانه وجود انسان چراغ ند ارد . مثل این است که حرارت و گرمی ند ارد . سرد ، افسرد ه و پژمرد ه است. یعنی تمام خواص مرد گی از بی حسی، بی نوری، سرد ی و افسرد گی و سکون د ر اوست. د ر حیات آد می برخلاف حیات حیوانی امید نقش بزرگی د ارد . د ر قرآن بسیاری از آیات برای توسعه امید و آرزو آمد ه است زیرا آن را عین حیات می د اند و به آن وسعت می بخشد و از طرفی با آرزوهای واهی مبارزه می کند . برابر آنچه د ر آیات قرآن آمد ه یک سلسله حالات روحی است که د ر نوع انسان ها وجود د ارد و مربوط به طبع انسانی است. کسانی که تربیت شد ه مکتب پیامبران باشند خود را از این حالات و صفات رها می کنند و فراتر از آن قرار می گیرند . گاهی خد اوند به عنوان آزمایش نعمتی را د ر اختیار انسان قرار می د هد و سپس از او می گیرد . د ر چنین حالتی معمولاً انسان د چار ناامید ی و ناسپاسی می شود و گاهی هم خد اوند پس از رنجی که به انسان رسید ه گشایشی د ر زند گی او به وجود می آورد ، د ر این حالت نیز معمولاً انسان د چار شاد مانی مغرورانه و خود ستایی می شود به گمان این که این نعمت د ر اثر تلاش خود او به د ست آمد ه است از روی غرور می گوید : بد ی ها و رنج ها از من د ور شد . د ر هر د و حالت انسان از خد ا غافل می شود . د ر حالت اول با ناامید ی و ناسپاسی از خد ا د ور می شود و د ر حالت د وم با غرور و خود ستایی خد ا را از یاد می برد و نعمتی را که د ر اختیار د ارد حاصل هوش و تلاش خود می د اند و خد اوند را فراموش می کند . د ر این میان بند گان خوب خد ا آن ها که د ارای ایمان و تقوا هستند ، حساب د یگری د ارند ، اسیر تمایلات نفسانی خود نمی شوند و همه چیز را از خد ا می د انند و هیچ گاه مایوس نمی شوند و همواره چشم امید به د رگاه خد اوند د ارند . د ر لسان قرآنی و آیات الهی و د ر روایات و سنت به طور معمول سختی ها را برای انسان به عنوان یک نکته ی سازند ه د انسته که انسان را د ر سختی ها مقاوم می سازد . شمشیر تا زمانی که پتک های آتشین آهنگر بر آن فرود نیاید تیز و برند ه نخواهد شد . د ر روایات می خوانیم که بلاها آزمون و امتحاناتی که به ظاهر سخت است را خد اوند برای د وستان خود فرو می فرستد که اگر همین سختی ها به عوام وارد شود می گویند مگر من چه گناهی کرد ه ام که خد اوند این بلا را بر من وارد کرد ه است. تحمل سختی ها و مقاومت د ر برابر آن مستلزم شناختن چند عامل است که با رعایت آن بسیاری از سختی ها بر انسان گوارا می شود . 1. ایمان به هد ف: که باعث می شود انسان د ر گرفتاری ها با د لی مطمئن و آرام به راه خود اد امه د هد . هرچه ایمان بیشتر باشد موفقیت و تحمل سختی ها د ر طول مسیر آسان تر است و خد اوند نیز بصیرت بیشتری به انسان می د هد که د ر انتخاب راه مضطرب و سرگرد ان نشود . 2-تقوا و پرهیزگاری: از مهم ترین راه های موفقیت انسان که راه برون رفت او را د ر گرفتاری ها هموار می سازد .« و من یتق ا... یجعل له من امره یسرا» هرکس از خد ای تقوا پیشه کند و پرهیزگار باشد خد ا مشکلات او را آسان گرد اند . 3-د نیا شناسی: شناخت صحیح د نیا که این جهان گذرگاهی بیش نیست و محل پاد اش و مجازات نمی باشد و این که د نیا فانی است و انسان آفرید ه شد ه است تا با آزمایش های مختلف الهی وجود ش را صیقل د هد . 4-امید قطعی به وعد ه الهی مبنی بر گشایش سختی ها امام صاد ق (ع) می فرمایند : ناامید ی از رحمت خد اوند از بزرگ ترین گناهان نزد پرورد گار است. ناامید ی را خد ا گرد ن زد ه است چون گنه مانند طاعت آمد ه است کوی نومید ی مرو امید هاست سوی تاریکی مرو خورشید هاست
دوشنبه ، ۹آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قانون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]