محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826825077
دیدگاه دو روان پژوه و جامعهشناس درباره «ناهید»
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: دیدگاه دو روان پژوه و جامعهشناس درباره «ناهید»
جلسه نمایش و تحلیل روانکاوانه و روانپژوهانه فیلم سینمایی «ناهید» به کارگردانی «آیدا پناهنده» و به تهیهکنندگی «بیژن امکانیان» توسط «سیاووشان» مرکز خدمات روانشناسی در پردیس کوروش برگزار شد. به گزارش ایلنا؛ فیلم سینمایی «ناهید» به نویسندگی و کارگردانی «آیدا پناهنده» که هم اکنون در سینماهای مختلف تهران روی پرده است؛ با حضور «بیژن امکانیان» تهیهکننده و متخصصان روانپژوه و جامعهشناس از جمله؛ «رضا شهلا»، «شروین وکیلی» و «افشین یداللهی» در پردیس سینمایی کوروش تهران مورد تحلیل روانکاوانه و روانپژوهانه قرار گرفت. شکلهای متنوع دوسویهگراییهای ناهید در ادامه این نشست «رضا شهلا» روانشناس گفت: من صحبتهایم را با دو سؤال شروع میکنم، چرا ناهید نمیتواند انتخاب کند؟ چرا ناهید نمیتواند یک رابطه عاطفی عمیق را با کسانی که با آنها در ارتباط هست را برقرار کند؟ در صحنههای مختلف فیلم و به شکلهای متنوع یک دوسویهگرایی را از ناهید میبینیم دوسوگرایی همانطور که در کلام است یعنی گرایش به دو سمت و این حضور دو و این گرایش به دو سمت به شکلهای مختلف در روابط ناهید و در انتخابهایش حضور دارد و این باعث میشود ناهید انتخابی را به سختی انجام دهد مثل خریدن مبل، انتخابهایی را هم تا صحنه پایانی فیلم انجام ندهد مثل انتخاب مسعود یا امیررضا. وی افزود: برای همین، این دوسوگرایی یا حضور عدد دو به شکلهای مختلف در زندگی ناهید دیده میشود و اگر بخواهیم نگاهی به اینها بپردازیم اولین مسئله انتخاب بین مسعود یا امیررضاست یا ازدواج یا فرزندش است. مورد دوم که از همان ابتدای فیلم شروع میشود ناهید میخواهد دو عینک بخرد، دو تا را میخواهد با هم بردارد و برای هر دو 10 هزار تومان بپردازد. در ادامه میبینیم روسری و مقنعه عوض میشود. با فیلم جلو میرویم میبینیم که مبل دو نفره میخرد و مبلی که بعداً هم میخرد به لیلا میگوید که چرا من این مبل را خریدم؟ انگار که آنجاهم یک دوسوگرایی در مورد خریدن مبل هست. این روانشناس در ادامه تأکید کرد: دیر رسیدن هایی که ناهید دارد؛ در محضر، دیر میرسد، و به دنبال پسرش دیر میرسد و در اینجا هم به نوعی یک دوسوگرایی دیده میشود هم میل به رفتن و هم میل به نرفتن که به صورت دیر رسیدن دیده میشود. زندگی خوب و آرام در قبال زندگی پرتنش، صبحها خانه مسعود خانه روشن، آرام و بزرگ و شبها خانه آپارتمان کوچک خودش. و همچنین در کلام خودش به شکلهای مختلف، «دو ساله جدا شده»، حداقل از کلام برادرش میشنویم که «دو ساله که از ما جدا شدی»، «دو روز نمیبینمت دلم برات تنگ میشه»، «دو روز دیگه صیغه تموم میشه و هیچیش هم از سر عشق و عاشقی نبوده»، «خدا به من صبر بده از دست این دو تا»، انگار این دو، همچنان در زندگی ناهید به شکلهای مختلف تکرا بشود و حتی خود ازدواجش هم، ازدواج مجدد و ازدواج دوباره است. و این خودش یک دوسوگرایی همراهش است. وی همچنین گفت: شاید مسأله اصلی که در مورد ناهید دیده میشود؛ دروغ گفتن و دورویی هست، ظاهر و درون و مدام ما و این ظاهرسازی را به شکلهای مختلف میبینیم. و چیزی که برای خود من تداعی میشود این است که ناهید انگار با یک که نشان یگانگی، یکی شدن، یکرنگی و یک همدلی هست مشکل دارد و نمیتواند انتخابهایش را به شکل احسن انجام بدهد و یا دست به انتخاب بزند. شهلا در بخش دیگری از سخنانش گفت: چرا ناهید نمیتواند یک رابطه عاطفی عمیق برقرار بکند، بیثباتی، ناپداری در رفتار، دروغ گفتن، حس وابستگی و خشم، پرخاشگری تکانشی، نیازهایی که نمیتواند پاسخ دهد، تندی در رفتار مخصوصاً با پسرش امیررضا در چند صحنه، تندی عطرش، مبل قرمز و ... همه اینها په پیامی به ما میدهد؟ که پشت تلاشهای فداکارانه این مادر چه تصمیمی میبینیم؟ به نوعی انگار این آدم نمیتواند پاسخدهنده رابطه عاطفی باشد. وی افزود: ما میتوانیم یک سببشناسی در مورد امیررضا داشته باشیم که علت رفتارهای وی از کجا میآید دعواهای خانواده، نبود پدر، همانندسازی با پدر، پدری که میشکند، خراب میکند، پرخاش دارد، خانواده پرخاشگر و خود احمد و ناهید به نوعی، تنبیهها و ناسزاهایی که از ناهید میشنود و ... . پس در این فیلم پدر امیررضا (احمد) نقش پدرانه ندارد و بیشتر نقش دوست را برایش دارد و مادر هم نقش مادر عاطفی را ندارد. «ناهید» مبتنی بر جفتهای متضاد معنایی در بخش دیگری از این جلسه، «شروین وکیلی» جامعهشناس گفت: محور اصلی بحث که به نظرم نام فیلم هم خیلی خوب انتخاب شده است جایگاه مادر و مفهوم مادر است و ساختاری که میبینیم یک جورهایی بهانهای است برای اینکه یکسری از مفاهیم در آن ریخته شود و این ساختار خیلی آشناست و خطرناک و جسورانه است؛ کارگردان از این ساختار برای صحبت کردن در مورد یک حرف جدی استفاده کند ولی به نظرم در این فیلم این اتفاق افتاده است و فیلم خوبی از آب درآمده است. وی همچنین گفت: ساختار فیلم سینمایی «ناهید» خیلی روشن و مبتنی بر جفتهای متضاد معنایی است، یعنی به نظر میآید که در زمان نگارش فیلمنامه چنین چیزی عمدی بوده است و یک مقداری به نظرم غیرعادی است اگر ناخودآگاه چنین ساختاری درآمده باشد و به نظرم این ساختار چیده شده است و ساختار خوبی هم هست؛ در کل فیلم، یک سری جفتهای متضاد معنایی وجود دارد. این جامعهشناس در ادامه افزود: ناهید هسته اصلی این فیلم است و به نظر میآید که ترکیب دو مرد فیلم است؛ یعنی به لحاظ ساختاری که نگاه کنیم میبینیم که اولاً بیشتر از همه دروغ میگوید، اگر از من بپرسید که فیلم «ناهید» در مورد چی هست؟ میگویم این فیلم در مورد دروغ است. و باز هم به نظر میآید که خیلی عامدانه هم ساختار و هم قالب رواییاش خیلی شبیه ژانر «جدایی نادر از سیمین» است و آن فیلم بیشتر در مورد گناه بود و البته دروغ در داخلش بود ولی گناه محور اصلی بحث بود در فیلم «ناهید» جالب است که دروغ محور اصلی بحث قرار گرفته است. وکیلی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: به لحاظ ساختاری شبیه آنتیتز فیلم «اصغر فرهادی» است؛ یعنی«جدایی نادر از سیمین» در شهر بود و «ناهید» در یک دهکده ساحلی است، آن در مورد طلاق بود و این در مورد پیوند است، آن در مورد گناه بود و این در مورد دروغ است. و دو قطبیهای این شکلی می بینید و یک خورده به نظر میآید طرح داستان یک واسازی «جدایی نادر از سیمین» هستند و از آن استخراج شده است. دوباره تأکید میکنم کارهای این شکلی خیلی خطرناک هستند که یک فیلمی با این فاصله زمانی کم و با یک هنرپیشه نقش اول مشترک، مبتنی بر فیلم دیگری شکل بگیرد معمولاً خوب از کار درنمیآید و تقلیدی میشود. یکی از دلایلی که این فیلم به نظرم خیلی موفق است اینکه لوازم شکست خوردن را داشته و موفق از آب درآمده است. وی در ادامه در مورد نمادهای فیلم سینمایی «ناهید» گفت: در این فیلم نمادهای زیادی تکرار شده است؛ رودخانهای که هر وقت از آن رد میشوند فضا رسمی و غیررسمی میشود، هوا که همیشه ابری و سرد است، گرما همیشه مصنوعی و با دست مربوط است، همیشه روی بخاری دستهایشان را گرم میکنند، دست در این فیلم متغیر مهمی است و داستان با درد دست ناهید شروع میشود و به زخم دست ناهید خاتمه پیدا میکند. در فیلم دست خیلی تکرار میشود و نماد خیلی کهن و جدی است و جلب است و قاعدتاً این را حساب شده به کار گرفتهاند؛ دست به خاطر کار درد میکند بعد از ازدواج شفا پیدا میکند، با جدایی از مسعود دوباره زخم میشود و آن نقطهای است که ناهید مهرش را به صورت کامل به احمد از دست میدهد و به نظرم این هوشمندانه و جالب بوده است و اواخر فیلم میفهمیم که ناهید و احمد با همدیگر فامیل هستند. این جامعهشناس در مورد دیالوگهای فیلم سینمایی «ناهید» گفت: دیالوگهای این فیلم خیلی کوتاه و صمیمانه است و در عین حال معنادار است؛ جملات پرسشی خیلی زیاد است و خیلی از پلانها با جمله پرسشی ختم میشود و آن جمله پرسشی، پرسش جدی است. ضرباهنگ داستان تند است و خیلی از پلانها زیر یک دقیقه است و این شکل چیده شدنش جالب است. وی در مورد بازی بازیگران «ناهید» گفت: بازی بازیگران این فیلم واقعاً خوب است و حتی بچهها در این فیلم خوب بازی میکنند و حتی سگی که در فیلم میبینید خوب از آن استفاده شده است؛ چون در اول فیلم لنگ نیست و در آخر فیلم، لنگ است. کفه مثبت بودن زنها بیشتر از مردها در ادامه، «افشین یداللهی» به عنوان کارشناس ـ مجری گفت: شخصیتهای فیلم «ناهید» سیاه و سفید نیستند و به نوعی خاکستری هستند اما معدل و برآیند که میگیریم عملاً به نوعی میبینیم که ناهید به خاطر ناامنی که جامعه برایش فراهم کرده است؛ مجبور است که دروغ بگوید، اما انگار اینکه این ناامنی در جامعه، مردان هستند که برای زنان بوجود میآورند اگر شخصیتها را مرور کنیم ضمن اینکه هیچکدام به طور سیاه و یا به طور کامل سفید نیستند؛ میبینیم مردانی که ناامنی ایجاد میکنند تعدادشان خیلی زیاد است. فقط مسعود است که از ناهید حمایت میکند یا یک رفتار منطقی و انسانی دارد. در این فیلم مردها نه به زنها خیلی رحم و حمایت آنچنانی میکنند و نه حتی به خودشان رحم میکنند. در این فیلم کفه مثبت بودن در زنها بیشتر از مردهاست.
۱۳۹۴/۰۹/۰۸ ۱۵:۲۶:۱۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]
صفحات پیشنهادی
اظهار نظر مسعود روشن پژوه درباره حرکت علی ضیا
مسعود روشن پژوه اگر اتفاقی برای ضیاء رخ داده پس تبعات آن را هم پذیرفته است و به نوعی خودکرده را تدبیر نیست به گزارش پایتخت مسعود روشن پژوه از جمله مجریان فعال و موفق تلویزیون در اواخر دهه شصت و دهه هفتاد بود درست در مقطعی که حساسیت ها نسبت به تلویزیون در اوج خود قرار داشت شتشکیل گروه چهار اصولگرایان تندرو را به وحشت انداخت هاشم هاشم زاده هریسی :برای مردم تفهیم کنیم تا گمان نکنند خب
جریانات تندرو شاید خیلی زودتر از این ها بایستی علاج این عارضه می کردند همان روزهایی که در مجلس و رسانه ها علی لاریجانی و همفکران اصولگرای او را آماج حملات خود قرار داده بودند حالا علی لاریجانی شاید برای آنان در آن سوی جوی نباشد اما کارشان برای انتخابات مجلس بسیار سخت تر شده استرئیس جبهه پیروان خط و امام و رهبری خراسان رضوی: اصولگرایان به سمت همگرایی در لیستها حرکت میکنند/ درباره انتخ
رئیس جبهه پیروان خط و امام و رهبری خراسان رضوی اصولگرایان به سمت همگرایی در لیستها حرکت میکنند درباره انتخابات خبرگان به وحدت رسیدهایمرئیس جبهه پیروان خط و امام و رهبری خراسان رضوی گفت یکی از اصلیترین برنامههای گروههای اصولگرا در خراسان رضوی این است که تا حد امکان لیستهادیدگاه دکتر غنی نزاد درباره تبعات دستوری کاهش نرخ سود بانکی
دیدگاه دکتر غنی نزاد درباره تبعات دستوری کاهش نرخ سود بانکی دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود از دکتر موسی غنی نزاد نوشت این روزها پرسش اقتصادی مهمی در بازارپول ظاهرا بدون پاسخ مانده بهگونهای که برخی مقامات مسوول دولتی را ترغیب کرده که به جای تلاش برای پاسخ به آن با دستور صورتپژوهش خبری : نگاه از زاویه مفهوم سازی و آینده نگری به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی
تهران پژوهش های خبری اقتصادی 1394 09 04پژوهش خبری نگاه از زاویه مفهومسازی و آیندهنگری به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی مقطع بررسی 16 5 1391 تا 4 6 1394 مجموعه پیش رو مهم ترین شاخص های محوری بیانات رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی است در این پژوهتوازن در روابط خارجی عراق دشوار است/دیدگاهها درباره گارد ملی
ناظم دباغ در گفتگو با مهر توازن در روابط خارجی عراق دشوار است دیدگاهها درباره گارد ملی شناسهٔ خبر 2974217 - شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۸ بین الملل > خاورمیانه و آفریقای شمالی نماینده اقلیم کردستان عراق ضمن اعلام چرایی طرح تجزیه عراق از سوی برخی دولتمردان آمریکایی به تشریح دیدگاهموجودیت حزب رهروان ولایت تکذیب شد / توضیح جلالی درباره حزب حامیان لاریجانی
کاظم جلالی با تکذیب اظهارات ایرج عبدی درباره اعلام موجودیت حزب رهروان ولایت گفت ایشان بر اساس گمانه زنی های خود نام برخی از افراد را به عنوان شورای مرکزی اعلام کردند که این اطلاعات دقیق نیست رییس فراکسیون رهروان ولایت گفت ما با مشاهده این مصاحبه متعجب شدیم چرا که ایشان از اساساظهارات تخت روانچی درباره تهدید آمریکایی ها
تخت روانچی در بخشی از مصاحبه اش گفت همان گونه که بارها گفتیم و رهبر معظم انقلاب هم در نامه 9 ماده ای خود به رئیس جمهور فرمودند ما چیزی کمتر از رفع کامل تحریم های شورای امنیت اتحادیه اروپا یا آمریکا را نمی پذیریم به گزارش پارس به نقل از جام نیوز معاون وزیر خارجه کشورمان تأکیدتوضیح جلالی درباره حزب شدن «رهروان»
رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی ضمن تکذیب اظهارات ایرج عبدی درباره اعلام موجودیت حزب رهروان ولایت وارسال درخواست دریافت مجوز این حزب در پایان هفته جاری گفت ایشان بر اساس گمانه زنی های خود نام برخی از افراد را به عنوان شورای مرکزی اعلام کردند که این اطلاعاتعامل اصلی افزایش اعتیاد صنعتی باورهای اعتقادی غلط درباره مواد روان گردان است
کارشناس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان هرمزگان وجود باورهای اعتقادی غلط درباره مواد روان گردان را علت افزایش اعتیاد به مواد صنعتی دانست و گفت آثار مخرب جسمی و روانی مواد مخدر صنعتی و روان گردان ها به مراتب بیشتر از مواد مخدر سنتی است به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل-
گوناگون
پربازدیدترینها