تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تسبيحات فاطمه زهرا عليهاالسلام در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار ركعت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820452854




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دشمن ما در خليج فارس، يک دشمن فرامنطقه اي است/ تداوم حضور نيروي دريايي در خليج عدن طبق تعهدات بين المللي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ آذر ۱۳۹۴ (۱۰:۱۵ق.ظ)
دريادار جعفري طهراني در گفتگو با موج؛ دشمن ما در خليج فارس، يک دشمن فرامنطقه اي است/ تداوم حضور نيروي دريايي در خليج عدن طبق تعهدات بين المللي گروه اقتصاد سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، تنها پس از گذشت دو ماه از شروع جنگ هشت ساله، در هفت آذر سال 1359 نيروي درياي ارتش موفق شد در عمليات «مرواريد» که با پشتيباني نيروي هوايي ارتش صورت گرفت، ضربه مهلکي بر پيکر نظامي رژيم صدام وارد کند. در اين عمليات نيروي دريايي ارتش با بمباران بندر «ام القصر» در غرب اروند رود، چهار فروند قايق موشک‌انداز کلاس «اوزا» و هفت فروند شناور ديگر عراقي را غرق کرد. همچنين در اين عمليات ۶ فروند ميگ-۲۳، يک ميگ-۲۱ و يک فروند بالگرد سوپر فريو نيروي هوايي عراق نيز سرنگون شد. در نتيجه اين حمله، نيروي دريايي عراق آسيب قابل توجهي ديد، به طوري که تا پايان جنگ نتوانست نقش موثري ايفا کند. همچنين در اين عمليات پس از هدف قرار گرفتن ام القصر و دو سکوي نفتي البکر و العميه، بخش مهمي از بارگيري و تخليه کالا براي عراق و صدور نفت اين کشور مختل شد.
بر اين اساس به پاسداشت عمليات مرواريد، هفت آذر در تقويم جمهوري اسلامي ايران روز نيروي دريايي نام گرفت. از اين رو به مناسبت اين روز، گفتگويي را با امير دريادار پيمان جعفري طهراني، معاون هماهنگ کننده نيروي دريايي ارتش، انجام داده ايم که در ادامه مي خوانيد:

اخيراً اخباري در مورد افزايش مراودات نيروي دريايي ايران با چين منتشر شده است. در اين راستا نيروي دريايي چه اهدافي را مد نظر دارد؟
در ابتدا لازم است گفته شود که هدف ما نه تنها با چين بلکه با هر کشوري که مراوده دريايي داريم، ارسال پيام صلح و دوستي است. از اين رو کشورهايي که از زاويه خصم و دشمني با ما تعامل مي کنند طبيعي است که هيچ ارتباطي دريايي و اعزام ناوگروه به آنها نخواهيم داشت. اما چين از جمله کشورهايي است که فضاي مناسبي براي همکاري دارد.
همچنين بايد براي پاسخ به اين سؤال به سخنان مقام معظم رهبري اشاره کنم که گفتند نيروي دريايي علمي، نظامي، سياسي و بين المللي است. طبيعي است که اين نيرو نظامي باشد. علمي است چون تجهيزات محور است و براي اينکه بتوانيم در عرصه درياي حضور داشته باشيم بايد برخوردار ازتجهيزات باشيم. نيروي بين المللي است چون مي توانيم با استفاده از تجهيزات لازم در آبهاي آزاد دنيا حضور يابيم. در اين خصوص خيلي از کشورها از اين فرصت استفاده مي کنند که البته بعضا در کنار منافع ملي، به دنبال سدت يابي به منافع استعماري خود نيز هستند. هر چند که در اين خصوص ما به دنبال حضور استعماري در آبهاي دنيا نيستم و تلاش مي کنيم از اين شرايط براي برقراري ارتباط استفاده کنيم. زيرا براي ارتباط سياسي ميان کشورها مي توان در کنار ايجاد سفارت خانه، شناورهايي را با پرچم خود به بنادر خارجي اعزام کرد که در حقيقت يک سفارت خانه متحرک محسوب مي شوند. بر اين اساس ما در حوزه تعاملات خود با کشورها از جمله چين در زمينه آموزش، تبادل تجربيات و انجام يک سري تمرين هاي دريايي همکاري مي کنيم.

آيا نيروي دريايي در حوزه خريد تجهيزات دريايي با چين وارد معامله نشده است؟
طبيعي است زماني که يک شناور مي سازيم، بخواهيم از بهترين فناوري هاي دنيا استفاده کنيم. در اين خصوص ما خود به برخي از فناوري هاي دست يافته ايم و در برخي از زمينه ها هم هدف گذاري هايي شده که در آينده به آنها خواهيم رسيد. از اين رو در اين حوزه ما از کشورهايي که با آنها تعامل داريم کمک مي گيريم، پس مرسوم خواهد بود يکي از محورهاي گفتگوهاي ما با کشورهايي که به پيام دوستي ما پاسخ مثبت داده اند، دسترسي به اين فناوري ها باشد.

وضعيت نيروي دريايي در درياي خزر به چه صورت است؟
ما اعتقادمان بر اين است که درياي خزر درياي دوستي است و در نشست هايي که با چهار کشور ديگر اين حوزه داشته ايم، عنوان کرده ايم که بايد مسائل اين دريا توسط پنج کشور اطراف خزر حل و فصل شود. خوشبختانه ساير کشورها هم با ايران هم نظر هستند. يکي از اصول اين دريا هم عدم حضور شناورهاي کشورهاي خارجي است که روسيه به عنوان دروازه ورود کشتي هاي خارجي، تاکنون اين همکاري را با ما داشته است.
از اين رو به رغم اختلافاتي که کشورهاي حوزه خزر دارند، تلاش مي کنند روي رژيم حقوقي اين دريا در فضاي مسالمت آميز کار کنند و طبيعي است که هر پنج کشور انتظار دارند بر سهم 20 درصدي خود در خزر سيطره داشته باشند.

آيا پرسنل نظامي دريايي کشورهاي خارجي در ايران تحت آموزش هستند؟
بله اين مساله به شکل پاياپاي است. بر اين اساس دانشجوياني از پاکستان در ايران هستند که دوره تعليم نظامي دريايي خود را طي مي کنند.

ميزان آمادگي نيروي دريايي در مقابله با طرح اعراب براي استقرار سپر موشکي در خليج فارس با همکاري آمريکا به چه ميزان است؟
بحث استقرار سپر موشکي اعراب يک مطلب خيلي خام است. يعني در واقع من در کشورهاي حوزه خليج فارس و آمريکا چنين اتحادي را نمي بينم. حقيقتاً اگر بخواهيم به هدف ايجاد شوراي همکاري خليج فارس بپردازيم، مي بينيم هيچ وقت اين شورا نتوانست به هدف خود که همکاري مشترک اعراب است، دست يابد. به همين دليل من افق روشني براي تحقق اين طرح نيز نخواهم ديد. با اين وجود آنها مختار هستند ضمن پروراندن تخيلاتي در ذهنشان در مورد ايران، براي خريد تجهيزات نظامي پول زيادي به آمريکا بپردازند اما ما اعتقاد داريم که دشمن ما در منطقه نيست. در واقع دشمن ما يک دشمن فرامنطقه اي است و ما مي توانيم مشکلات خود را با کشورهاي منطقه از طريق گفتگو حل و فصل کنيم. امروز هم اگر خود را تجهيز مي کنيم و يا ناو مي سازيم، براي حفظ امنيت در برابر يک دشمن فرامنطقه اي است که به صورت نامشروع در خليج فارس حضور دارد و به دنبال اهداف استعماري است.

در مورد حضور نيروي دريايي ارتش در آبهاي بين المللي و عمليات هايي که عليه دزدان دريايي انجام داده است، توضيحاتي ارائه بفرمائيد.
در سال 1387 که فرمانده کل قوا امير دريادار سياري را به عنوان فرمانده نيروي درياي ارتش منصوب کرد، به ايشان تاکيد کردند که نيروي دريايي از حالت يک نيروي ساحلي به نيرويي در درياي آزاد تغيير وضعيت دهد.
در اين راستا، از آن سال اعزام ناو گروها به شکل محدود انجام شد و سال بعد که معظم له نيروي دريايي ارتش را يک نيروي راهبردي معرفي کردند، باعث شد به شکل مسنجم تري اين حرکت ادامه يابد، تا آنجا امروز سي و ششمين ناوگروه ما متشکل بر ناوشکن بومي و افتخار آفرين جماران و ناو پشتيباني بوشهر، در اقيانوس هند و خليج عدن حضور يافته است.
در رابطه با عمليات عليه دزدان دريايي نيز بايد بگويم که ما تاکنون بيش از سه هزار کشتي تجاري و نفتي را اسکورت کرديم که در اين بين حدود 200 مورد درگيري با دزدان هم رخ داده است. البته خوشبختانه هيچ کدام از شناورهاي تحت اسکورت ما دچار دزدي دريايي نشدند و يا اگر هم مورد حمله قرار گرفتند، دفع شدند.
عمده کشتي هايي هم که تحت اسکورت ما بودند، ايراني بودند. البته شناورهاي غير ايراني که کالايي را از بنادر ما خارج و يا وارد مي کنند، از ما درخواست اسکورت کردند که با موفقيت اين کار انجام شده است.

وضعيت حضور نيروي دريايي در خليج عدن در شرايط حساس کنوني اين منطقه به چه صورت است؟
ما کماکان به رغم شرايط خاص منطقه مذکور، در آبهاي خليج عدن حضور داريم. به طور دقيق تر هم اکنون ناو گروه هاي ما در شمال جزيره سکوترا هستند. اين منطقه به دليل پهناي جغرافيايي خود وسعت عمل زيادي دارد. به همين دليل در مواقعي که کشتي هايي دچار دزدي دريايي مي شوند، از روي مدار مخابراتي از ما درخواست کمک مي کنند که طبق تعهدات بين المللي ما به کمک آن‌ها مي شتابيم. اين قبيل فعاليت ها پيش از اين نيز در خليج عدن توسط ناوهاي ايراني انجام مي شده و در آينده نيز ادامه خواهد داشت.

با توجه به اهميت دستيابي نيروي دريايي ارتش به آخرين فناوري هاي روز دنيا براي انجام عمليات بين المللي و داخلي خود، به چند مورد از آخرين دستاورهاي اين نيرو اشاره کنيد.
لازم به ذکر است ما کشوري هستيم که تاکنون باوجود تحريم هاي ظالمانه توانسته ايم روي پاي خودمان بايستم. از اين رو اعتقاد داريم اگر در عرصه سياست هر تفاهم و توافقي انجام شود ما به عنوان نيروي نظامي بايد همواره تکيه مان بر حفظ استقلال مان باشد و براي تأمين نيازمندي هايمان بر توانمندي داخلي تکيه کنيم. ما نمي توانيم خيلي اميد به توافق هاي سياسي ببنديم چرا که ممکن است در فضاي سياست هر توافقي رخ دهد اما اين توافقات همواره ناپايدار بودند. بر اين اساس امنيت موضوعي است که بايد بر زير بناي مستحکمي پايه گذاري شده باشد. اگر موضوع امنيت را بر پايه اي سست بنا بگذاريم، امنيتمان دچار ضرر مي شود. به همين دليل در هر شرايطي بايد روي پا خود بايستم، تحريم ها هم اگر برداشته شود به هرحال در عرضه نظامي محدوديت هاي باقي خواهند ماند.
با همين رويکرد است که ما تلاش خود را نه تنها با گذشت زمان براي خودکفايي در عرضه نظامي کم نکرديم بلکه اين روش را در آينده افزايش خواهيم داد.
بر اين مبنا هرچند از گاهي به مناسبت هاي مختلفي از دستاوردهاي نظامي رونمايي مي شود که اين دستاوردها تنها بخشي از دستاوردهاي قابل رسانه اي شدن هستند. زيرا مردم هم قبول نمي کند آنچه را در حوزه راهبردي براي ما حائز اهميت است، رسانه اي کنيم. چرا که ممکن است دشمنان از آنها برداشت هايي نامناسبي داشته باشد. از اين رو آن دسته اي از تجهيزات رسانه اي مي شود که اطمينان داريم زير بناي امنيت ما را دچار ضرر نمي کند.
بر اين اساس چند روز قبل سامانه پايدار ساز رادارهاي کنترل آتش رونمايي شد. اهميت اين رادارها از اين جهت است که در عرصه دريا وقتي شناور دچار موج مي شود اگر رادار پايدار ساز نداشته باشد، تحليل نادرستي ارائه خواهد کرد که تسليحات روي شناور هم قابل استفاده نخواهد بود.
در همين خصوص مي توان به سامانه شبيه ساز خروج غواص نيز اشاره کرد. يکي از توانمندي زيردريايي اين است که در زير آب غواص را به آب بدهد. براي اين منظور غواص لازم است تمرين هايي داشته باشد. از اين رو ما در حوزه آموزش از شبيه ساز استفاده مي کنيم که هم خطر کمتري براي غواص تحت آموزش دارد و هم هزينه ها را کم مي کند که هم اکنون ما در مراکز آموزش نيروي دريايي شمال کشور سامانه شبيه ساز خروج غواص را به کار گرفته ايم.
از ديگر موفقيت هاي ما در عرصه تجهيزات دريايي، خودکفايي در توليد موتورهاي اژدر است که امسال محقق شد. ضمن آنکه سال گذشته نيز دست يابي ما به سامانه کنترل آتش نيز رسانه اي شد.

يکي از نکاتي که مقام عظم رهبري در چند سال اخير تاکيد زيادي بر آن دارند، موضوع پدافند غيرعامل است که هر دستگاه دولتي و همچنين خصوصي ملزم است در اين خصوص مواردي را لحاظ کند. اقدامات نيروي دريايي ارتش در اين رابطه شامل چه مواردي مي شود؟
پدافندغيرعامل يک اصل است و حتي بر اقدامات عامل اولويت دارد. در اين راستا بايد ما دست به کاري بزنيم که مصون باشيم. از اين رو براي عملياتي شدن پدافند غيرعامل ما بايد از توانمندي هايي استفاده کنيم که دشمن نتواند ما و تجهيزاتمان را ببيند. بخشي از اين توانمندي ها ممکن است با ايجاد ساختارهايي در خشکي و زير زمين صورت گيرد، شبيه آنچه سازمان هوا و فضا با حفر تونل براي حفظ تجهيزات موشکي خود انجام مي دهد و البته چندي پيش رسانه اي هم شد.
در دريا هم نياز است ما فناوري هايي را به خدمت بگيريم که شناورهاي سطحي را دشمن نتواند رويت کند. در اين شيوه با استفاده از امواج الکترومغناطيس کاري صورت مي گيرد که شناورها از ديد ديگران خارج مي شود. ضمن آنکه خود زيردريايي نيز يک ساختار با قابليت پدافندغيرعامل است که مي تواند با استفاده از ويژگي هاي لايه هاي آب از دسترس دشمن دور بماند.

شکل رابطه نيروي دريايي سپاه با نيروي دريايي ارتش به چه صورت است؟
از آنجا که مسئوليت حفاظت از دريا در کشور ما به هر دو نيروي دريايي سپاه و ارتش واگذار شده است، اين دو قوه نيازمند تعامل با هم هستند. بر اين اساس در حوزه هايي که مربوط به مأموريت هاي ما مي شود، تبادل اطلاعاتي با نيروي درياي سپاه صورت مي گيرد و بالعکس. ضمن آنکه اين دو نيرو با حضور در رزمايش هاي يکديگر، همکاري و تعاملات مذکور را به بوته آزمايش مي گذارند. البته ما در همين خصوص دستورالعمل هايي داريم که اين ارتباط را تضمين مي کند.

شيوه عمليات مقابله با تجاوز احتمالي دشمنان ميان نيروي دريايي ارتش و سپاه چگونه تقسيم شده است؟
در ابتدا لازم است اشاره شود که ما بايد خط مقدم دفاعمان را تا جايي که ممکن است به عمق دريا انتقال دهيم که اين در محدوده عمل نيروي دريايي ارتش قرار مي گيرد. چنانکه مي بينيم امروز نيروي دريايي ارتش در خليج عدن حضور دارد. بر اين اساس مأموريت هاي ارتش ايجاب مي کند که در 2 هزار کيلومتري از خط ساحل باشد.
حال در صورتي که اگر بر فرض محال، از سوي دشمنان با تهديد دريايي روبرو شويم، طبيعي است که نقش نيروي دريايي ارتش بسيار مهم است و به همين دليل است که مقام معظم رهبري نيروي دريايي ارتش را يک نيروي راهبردي خطاب کرده است. صفتي که براي هيچ نيروي نظامي ديگري اطلاق نشده است. البته اين ظرفيت در نيروي دريايي سپاه نيز هست اما جايي مطرح مي شود که در تعامل با نيروي دريايي ارتش قرار گيرد و در ادامه خط مأموريت ارتش، ايفاي نقش کند.
تهيه و تنظيم: حسيني

















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن