واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در نامهای به علماى برجسته جهان اسلام انجام شد؛
تأکید آیت الله مکارم شیرازی بر پیگیرى فاجعه منا
شناسهٔ خبر: 2979915 - جمعه ۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶
استانها > قم
قم - یکی از مراجع تقلید شیعیان با ارسال نامهای به علماى برجسته جهان اسلام، بر ضرورت پیگری جدی فاجه منا تأکید کرد و گفت: نشستهاى علمى و فقهى برای آسیب شناسی این حادثه برگزار شود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، این استاد برجسته حوزه درباره ضرورت پیگیرى فاجعه منا نامهای به علماى برجسته جهان اسلام ارسال کرده است. آیت الله مکارم شیرازى در این نامه با توجه به گذشتن چندین هفته از حادثه منا و عدم واکنش جدى اکثر علماى جهان اسلام، آمادگى خود را براى برگزارى نشستهاى تخصصى و چارهجویى در این خصوص اعلام کرده است. در بخشى از این نامه آمده است: این فاجعه (دور از مسائل سیاسى و روابط مختلف کشورهاى اسلامى) براى همه علماى اسلام در هر جا هستند مسئولیت آفرین است و لازم است براى علاج آن چارهاى بیندیشیم اما متأسفانه هفتهها از وقوع این حادثه تلخ گذشت و عکس العمل چندانى از علماى جهان اسلام مشاهده نشد، این در حالى که پیغمبر اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) مىفرماید: «من لم یهتمّ بأمر المسلمین فلیس منهم». بخش دیگرى از نامه این استاد برجسته حوزه میافزاید: جان یک مسلمان محترم است (ومن أحیاها فکانما احیانا الناس جمیعا) تا چه رسد به جان هزاران مسلمان آن هم هنگام اداى فریضه بزرگ حج. آیا نباید براى حل این مشکل و تبعات آن و مسائل مربوط به حال و آینده چاره اى اندیشید؟ در ادامه نامه آیت الله مکارم شیرازی تصریح شده است: در دنیایى که گاه براى از دست رفتن یک فرد آن همه سر و صدا به راه میاندازند هرگاه علماى اسلام در برابر این همه قربانى (که به اجماع همه مطلعین هزاران نفر بودند) بیتفاوت بماند مردم دنیا چه خواهند گفت؟ آیا استنباط مردم جهان این نخواهد بود که مسلمانان براى جان همکیشان خود ارزشی قائل نیستند؟ وی با اشاره به اظهارات بعضى از علماى عربستان اظهار داشته است: مربوط ساختن این قضیه به «قضا و قدر الهى» (که براى فرار از بار مسئولیتها اظهار شده) خود فاجعه دیگرى است چون تعلیمات اسلام را در مسأله «قضا و قدر» زیر سئوال مى برد. آیا مثلا اگر بیمارى خطرناکى در میان مسلمین شایع شود نباید براى علاج آن تلاش شود باید بگذاریم هزاران قربانى بگیرد و آن را به قضا و قدر الهى مربوط سازیم؟ در حالى که قضا و قدر در قرآن مجید و سنت پیغمبر اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) هرگز چنین معنایى ندارد که خداوند در حوزه اعمال انسانى ما را به تدبیر و چاره اندیشى صحیح مکلف ساخته است که ترک آن مسئولیت آفرین است (در ضمن ایشان قول دادند که بحث جامعى درباره قضا و قدر اسلامى آماده و ارسال دارند). در بخش پایانى این نامه (پس از شرح وظایف چهارگانه که همگى دربرابر این فاجعه داریم) آمده است: من بر حسب وظیفه شرعى و انسانى خود آمادگى خویش را اعلام مىدارم تا با دعوت از علماى برجسته جهان اسلام به تبادل نظر در این خصوص بپردازیم و در این راستا پیشنهاد مىکنم با برگزارى نشستهاى کاملا علمى و فقهى دور از مسائل سیاسى در قم یا در هرکدام از مراکز کشورهاى مختلف اسلامى به آسیب شناسى این مسئله بپردازیم. امیدوارم مفتیان و علماى بزرگ محترم کشورهاى اسلامى گامهاى مؤثرى در این راه بردارند و کارى کنند که یوم القیامة در پیشگاه خداوند مسئول نباشیم (فَبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الاَْلْبَابِ).
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]