واضح آرشیو وب فارسی:فرهیختگان: حمیدرضا قنبری غروب آخرین پنجشنبه آبان94 تماشاخانه «سرو» در بنیاد روایت افتتاح شد؛ تماشاخانه ای پرتابل که بنا به گفته مسئولانش با حداقل هزینه، به مناسبت برگزاری پانزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت در مکان فعلی بنیاد روایت بنا شده است. سالنی که در ظاهر دارای مزایا، امکانات و اتمسفر خوبی برای اجرای تئاتر است. حسین پارسایی، دبیر جشنواره پانزدهم تئاتر مقاومت که بانی ساخت تماشاخانه سرو است در مراسم افتتاحیه آن، ابراز امیدواری کرد تعداد صندلی هایی که این تماشاخانه به بدنه تئاتر کشور اضافه می کند، سبب خیر و برکت برای هنر نمایشی کشور باشد. اما آیا هر اثر نمایشی ای اجازه دارد در این تماشاخانه به صحنه برود؟ مسلما هر نهاد و ارگانی که مدیریت تالار یا تماشاخانه را برعهده داشته باشد، سعی خواهد کرد سیاست ها و خط مشی های خود را در اداره امور آن لحاظ کند. مثل مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری که سالن های خود را صرفا به نمایش هایی با مضامین دینی، انقلابی و دفاع مقدس اختصاص می دهد. حسین پارسایی نیز در همان مراسم افتتاحیه اذعان داشت که نمایش های تماشاخانه سرو با توجه به خط مشی های بنیاد روایت و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس انتخاب خواهند شد؛ اما با توجه به روحیات و خلق و خوی حسین پارسایی باید منتظر باشیم بعد از چندی، نمایش هایی با مضامین اجتماعی نیز در این سالن به صحنه بروند. ضمن اینکه اگر قرار باشد این تماشاخانه (با توجه به آنچه وعده داده شده) خودگردان باشد، یعنی حدود دخل و خرج آن با توانمندی گیشه ا ش، میزان شود لازم است برای جذب مخاطب، به موضوعات اجتماعی نیز چنگی زده شود، گرچه موضوعات مرتبط با دفاع مقدس خالی از وجهه اجتماعی نیز نیست. باید خودگردانی تماشاخانه سرو با توجه به مختصات خاصش را به فال نیک گرفت. چه بسا سال هاست کارشناسان معتقدند، صرف بودجه های بی حساب و کتاب دولتی برای حمایت از تئاتر دفاع مقدس، آسیب جدی این ژانر نمایشی بوده است. بنابراین اگر متولیان تئاتر دفاع مقدس با پا فشاری بر اجرای قصه های سطحی و کلیشه ای و به خدمت گرفتن هنرمندانی که برای حضور در صحنه، پای هر قراردادی را امضا کنند(!) این عرصه را بیش از پیش دچار مخاطب زدگی خواهند کرد. اگر امروزه خود مسئولان اعتراف کرده و می کنند که تماشاگران تئاتر نسبت به ژانر دفاع مقدس دافعه پیدا کرده اند، پس وقت آن رسیده که برای حفظ و اشاعه ارزش های دوران دفاع مقدس در عرصه هنرهای نمایشی، مخاطب را با تئاتر دفاع مقدس آشتی داد و برای ایجاد این آشتی نیاز است در بخش عمده ای از تفکرات حاکم در این عرصه، بازنگری جدی شود. تماشاخانه سرو می تواند ویترینی برای این تغییر تفکر و سیاست باشد. تئاتر دفاع مقدس اکنون با توجه به داشته هایش اگر نتواند جذاب باشد و اشتیاق هنرمندان صاحب نام را برای کار در این ژانر، غلیان دهد و مخاطب و تماشاگران خود را جذب کند و در یک کلام نتواند راه تعالی را پیش گیرد، تنها در یک سو مقصر دارد که آن نیز سوی مسئولان و متولیان هنری است.
پنجشنبه ، ۵آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهیختگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]