واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه خراسان: حضور ایران در پنجاه وششمین دوسالانه ونیز، به گفته دست اندرکاران و به گواه مستندات، وسیع ترین و پرشمارترین حضور ما در این رویداد معتبر جهانی بود و در عین حال، می توان گفت حاشیه دارترین حضور ما را نیز رقم زد. به گزارش ایسنا، پنجاه وششمین دوره دوسالانه ونیز که به طور رسمی از 9 می چراغش روشن شد، پس از 198 روز 22 نوامبر پایان یافت. ایران بعد از انقلاب در شش دوره از این دوسالانه حاضر بوده است و امسال هفتمین حضور خود را با تغییراتی در فضای غرفه و تعداد هنرمندان و همچنین ملیت آن ها تجربه کرد. در این دوره، 49 هنرمند از طرف ایران در این دوسالانه حضور یافتند که در کنار 30 هنرمند ایرانی، 19 هنرمند از کشورهای جمهوری آذربایجان، افغانستان، عراق، پاکستان و هند نیز حضور داشتند. محمد احصایی، محمود بخشی، جمشید بایرامی و سمیرا علی خانزاده، چهار هنرمندی بودند که به انتخاب دولت در بخش Iranian highlights حضور یافتند. در کنار این چهار هنرمند، هنرمندان دیگری نیز به انتخاب بنیاد فیض نیا و با نظارت و تأیید مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوسالانه ونیز حاضر شدند. از همان زمان که نشست خبری دوسالانه ونیز با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و کیوریتورهای غرفه ایران در موزه هنرهای معاصر تهران برپا و در آن بر لزوم حضور قدرتمند ایران، خروج هنرمندان تجسمی از انزوا و معرفی هنرمندان جوان و آثار آن ها در این رویداد دوسالانه ملی تأکید شد، حاشیه ها و چالش های مسئولان درگیر با موضوع نیز آغاز شد. حضور حدود 50 هنرمند را در میان پاویون ها و کشورهای حاضر در دوسالانه ونیز 2015، وجهی منحصربه فرد می شد ارزیابی کرد. قطعا همین شلوغی موجب شده بود که چینش آثار نیز به شکلی نامنظم و بعضا با فاصله های بسیار کم و حتی تنگاتنگ صورت گیرد. هرچند این گوناگونی، تنوعی در نوع آثار، از نقاشی و مجسمه گرفته تا ویدئوآرت و هنرهای مفهومی را شامل می شد، برخلاف اسلوب بسیاری از پاویون های دیگر هم بود که بعضا به ارائه سه، چهار اثر هم جنس از یک هنرمندشان اکتفا کرده بودند؛ روشی که به نظر می رسد با توجه به بازخوردها و نتیجه های اعلامی دوسالانه، بیشتر باعث توفیق شده است. با پایان یافتن دوسالانه ونیز در اول آذر ماه، خبرگزاری فارس تصاویری از حضور ایران در دوسالانه ونیز را منتشر وگزارشی را ضمیمه عکس ها کرد.به گزارش فارس به گفته ملانوروزی، برای محل استقرار نمایشگاه ایران در ونیز یک میلیارد تومان هزینه شده است. ملانوروزی اظهار امیدواری کرده فضایی که برای غرفه ایران در دوسالانه ونیز در نظر گرفته شده، در سال های آینده نیز نگه داشته شود! بنیاد تازه تاسیس فیض نیا به شکل خصوصی در دوسالانه ونیز شرکت کرده بود و دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با همکاری این بنیاد خصوصی در این رخداد هنری حضور یافت.مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی ارشاد درباره آثار ایرانی حاضر در دوسالانه ونیز گفته بود: «ما با آثاری که به ونیز می بریم نشانه های تاثیر هنر ایران بر هنر کشورهای منطقه را نشان می دهیم.»مجید ملانوروزی همچنین گفته بود: «اگر در جایی ببینیم که آثار هنری موجب وهن انقلاب و دین می شود، آن آثار را حذف می کنیم.» همچنین مارکو منگوتزو نمایشگاه گردان غرفه ایران در دوسالانه ونیز درباره حضور ایران در این رویداد هنری گفته بود: «میکل آنژ» زمانی که در رویداد دوسالانه ملی شرکت کرد، آثارش معرف حاکمیت نبود؛ پس نمی توان انتظار داشت که آثار ارائه شده در دوسالانه ونیز، معرف جمهوری اسلامی ایران باشد.فارس می افزاید :به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه هنرهای تجسمی در این دوره از دوسالانه ونیز تفکر اقتصادی زیر سایه سنگین انتخاب ها گذاشته شده است. معصومه مظفری، رئیس انجمن نقاشان درباره حضور ایران در این دوره از دوسالانه ونیزبه این خبرگزاری گفت: «قبل از انقلاب برنده های دوسالانه تهران و ایران به ونیز می رفتند، اما اکنون به صورت انتخابی این کار انجام می شود. بنده فکر می کنم کسانی که برای دوسالانه ونیز 2015 انتخاب شدند، نمایندگان شاخص هنری ایران نیستند. حتی در بین آنها آدم هایی را که در مسیر هنر استخوان خرد کردند، اصلا نمی بینیم.»
چهارشنبه ، ۴آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روزنامه خراسان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]