تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خرج کردن در راه طاعت خدا دریغ مکن وگرنه دو برابرش را در راه معصیت او خرج خوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846135635




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاسخ آیت الله بهجت در خصوص «حائر حسینی»


واضح آرشیو وب فارسی:شهدای ایران: شهدای ایران :عظمت واقعه عاشورا و نمایش بی نظیر فضایل الهی اهل بیت علیهم السلام در مقابل دشمنان خدا و رسول او موجب شد که این رویداد عظیم از جهات گوناگون از دیگر رویدادهای بزرگ عالم متمایز شود؛ مصیبتی که پیش از وقوعش، ملائکه الهی و انبیا و اوصیا علیهم السلام در سوگ آن نشستند و پس از وقوع آن نیز ائمه هدی علیهم السلام به یادآوری این مصیبت بزرگ پرداختند و مجالس عزا برپا کردند.بدون عکس یکی از مکان هایی که در روایات اسلامی تأکید شده است که دعا در آن جا به اجابت می رسد حرم حضرت سیدالشهدا(ع) است که از آن به «حائر حسینی» تعبیر می شود. محدوده حائر حسینی کجاست؟ بحثی که در اینجا مطرح است این است که چه مقدار از اطراف قبر مطهر امام حسین علیه السلام حائر محسوب می شود؟ مرحوم علامه مجلسی اقوال متعددی را از علماء در این رابطه نقل کرده است و آنچه در نظر شریف خود ایشان تقویت دارد این است که مراد از حائر آن مقدار از مساحتی است که دیوارهای صحن، آن را احاطه کرده است. در نتیجه خود صحن از همه اطراف و ساختمان هایی که به قبه شریف متصل است و همچنین مسجدی که در پشت آن قبّه قرار دارد، جزء حائر محسوب می شوند. آنچه مشهور میان اهالی کربلاست و از گذشتگان به آنها ارث رسیده و همچنین ظاهر کلمات اکثر اصحاب، همین است. مرحوم صاحب جواهر نیز در تفسیر حائر، همین معنا را انتخاب کرده است، هر چند احتیاط آن است که صحن مطهر را جزء حائر ندانند و به حرم مطهر و رواق ها و مسجد بالای سر قناعت کنند. به ویژه آن که در گذشته حرم تا این اندازه توسعه نداشته است. آیت الله محمدتقی بهجت(ره) در کتاب «رحمت واسعه» شامل مجموعه گفتارهای عاشورایی اش درباره حائر حسینی چنین آورده است: «حائر» لغتاً یعنی «ما حار فیه الماء» (گودی ای که آب در آن جمع شود)، یعنی حفیره. حائر تقریباً مثل حقیره واسعه است که در آنجا دیگر آب [بیرون] نمی ریزد و به این طرف و آن طرف سرایت نمی کنند؛ بلکه همان جا فرو می رود. این مطلب بعدها زمان متوکل ملعون انجام شده است که ارسال آب به آنجا کرده است. حتی در روایت نقل شده است که: «کان لایبلغ»؛ به خود قبر مطهر آب نمی رسید. این طور هم نقل شده است. علی ای حال، حائر حفیره است و این را الان هم ما می بینیم؛ یعنی تا زمانی که ما [در کربلا] بودیم، این طور بود. خیلی خیلی اطراف خود حرم سیدالشهدا(ع)، اطراف صحن و اطراف اطراف صحن، [نسبت به] خود بلد، در غایت نزول است. خود این حرم، خیلی خیلی پایین است. شاید کعبه و مکه هم همین طور باشد. واضح و آشکار بود که تل زینبیه چه ارتفاعی دارد! و تازه سطحش تقریباً با خیمه گاه مساوی است. صحن خیلی تنزل دارد نسبت به این طرف (تل زینبیه). خود حرم مقدس هم خیلی تنزل از صحن دارد. بوده اند کسانی که گفته اند ما موفق شدیم رفتیم داخل [سرداب] حرم، آن پایین. دو نفر برای بنده نقل کردند که رفتیم و قبر مطهر را هم از دور دیدیم. یکی از آنها گفت: قبر مطهر داخل غرفه بود. یک اتاق مانندی بود که می گفت سر آدم می خورد به سقفش و سقفش همان سطح خود ضریح و متصل به ضریح است. ضریح بالای یک چنین غرفه ای واقع شده است. ایشان این طور گفت. پیرمرد بود. همان شخص قبر حمزه و همه اینها را توصیف می کرد. آن وقت، تازه واضح و آشکار بود پیش ما که اینجایی که مدفن حضرت در کربلاست، چقدر از خود مقتل شریف بالاتر است. آدم در مقتل چقدر باید پله ها را پایین برود تا به جایی برسد که [محل شهادت سیدالشهدا(ع) بوده است و] آنجا هم [باز] علامتی گذاشته بودند که هرچه بوده، زیر این بوده، نه خود این. می گویند: حضرت در قسمت مدفن از اسب پایین تشریف آوردند. وقتی دید این مردم و رجاله (اراذل و اوباش) دارند به طرف حرم می روند، همین طور نشسته، خودش را تا به بیرون از آنجایی که در آن افتاده بود، کشید. از مدفن به طرف خیمه گاه تشریف می آورد. شاید تشریف آوردند تا همین جایی که مقتل است. تا این مقدار توانسته است بیاید. به زحمت زیاد تا اینجا تشریف آورد و به مردم گفت: «یَا شِیعَةَ آلِ أَبِی سُفْیَانَ ... النِّسَاءُ لَیْسَ عَلَیْهِنَّ حرج»؛ ای پیروان آل ابی سفیان ... بر زنان حرجی نیست. تا اینجا تشریف آورده و اینجا شده است مقتل. آنجا هم محل سقوطش بوده است. بعد که می خواستند [بر ایشان] نماز بخواند، باید ایشان را از این پایینی ها دربیاورند؛ بنابراین حضرت سیدالشهدا علیه السلام را آوردند تا اینجایی که دفن شده است. مقصود این است که [مقتل و تل زینبیه] سطحشان خیلی خیلی اختلاف دارند؛ مقتل و مدفن با خود صحن و صحن هم با اطراف صحن. در زمان ما کاملاً معلوم بود که تل زینبیه نسبت به صحن حضرت سیدالشهدا(ع) بسیار بلند است. حائر حسینی چه فضائلی دارد؟ مشخص است که محدوده حائر که شامل روضه مقدس سیدالشهداء شامل قبر مطهر و رواقها و حرم آن حضرت می شود از شرافت و قداست خاصی برخوردار است و روایات بسیاری در فضیلت آن وارد شده است. از جمله آن که استجابت دعا در این محدوده در روایات شیعی ذکر شده است. امّا در مورد آن که در محدوده حائر حسینی می توان نماز را به تمام خواند یا آن که باید شکسته خوانده شود، میان علماء و فقهای معاصر اختلاف نظر وجود دارد. فارس


سه شنبه ، ۳آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شهدای ایران]
[مشاهده در: www.shohadayeiran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن