تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799107765




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنوز پديده خوردگي در صنعت کشور به عنوان يک مسئله مطرح نشده است/ اجراي مديريت خوردگي 30 درصد از هزينه‌هاي خوردگي را كم مي کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ آذر ۱۳۹۴ (۱۳:۶ب.ظ)
در سومين كنگره خوردگي صنعت نفت مطرح شد: هنوز پديده خوردگي در صنعت کشور به عنوان يک مسئله مطرح نشده است/ اجراي مديريت خوردگي 30 درصد از هزينه‌هاي خوردگي را كم مي کند موج - در مراسم افتتاحيه شانزدهمين كنگره ملي خوردگي ايران و سومين كنگره خوردگي صنعت نفت امروز(سه شنبه) در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، رئيس پژوهشگاه صنعت نفت موضوع خوردگي را از مهمترين موضوعات حوزه مهندسي دانست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، دکتر حميدرضا کاتوزيان رئيس پژوهشگاه صنعت نفت با بيان اينکه خوردگي آثار منفي در اقتصاد کشور دارد گفت: اين آثار منفي بخش عمده‌اي از درآمدهاي کشور را به خود اختصاص مي‌دهد.
وي با تاکيد بر اين که اين امر موجب ناکارآمدي در اقتصاد کشور مي‌شود، اظهار کرد: از اين رو بسياري از کشورها مصمم هستند تا از پديده خوردگي جلوگيري کنند و اقداماتي را در راستاي افزايش عمر قطعات صنعتي انجام دادند.
کاتوزيان پايش صحيح سازه‌هاي صنعتي و ارائه راه حل‌هاي مهندسي را از جمله عوامل موثر در کنترل خوردگي ذکر کرد و ادامه داد: در صورتي که به اين موضوع توجه نشود هزينه‌هاي زيادي صرف جبران پديده خوردگي مي‌شود.
رييس پژوهشگاه صنعت نفت، استفاده از پوشش‌هاي صنعتي مناسب را از ديگر راهکارهاي جلوگيري از ايجاد پديده خوردگي دانست و گفت: در کشورهاي اروپايي و آمريکا هزينه‌هاي زيادي صرف خوردگي مي‌شود که اين امر اثرات مثبتي در اقتصاد اين کشورها همراه آورده است چرا که اين هزينه‌ها صرف افزايش عمر قطعات و کاهش خوردگي مي‌شود.
وي با اشاره به وضعيت خوردگي در صنايع کشور اشاره کرد و گفت: در صنعت نفت ايران، وجود سيالات ترش موجب افزايش خوردگي در خصوص انتقال و تجهيزات دوار و غير دوار مي‌شود و از آنجايي که خوردگي در خطوط انتقال هزينه‌هاي زيادي را مي‌طلبد توجه به اين امر ضروري است.
رييس پژوهشگاه صنعت نفت، خوردگي را از اولويت‌هاي کاري اين پژوهشگاه عنوان و تصريح کرد: يکي از اولويت‌هاي کاري در اين پژوهشگاه توجه به پديده خوردگي است که اقدامات موثري براي تقويت پژوهشکده حفاظت صنعتي اين پژوهشگاه در دستور کار داريم تا بتوانيم ازاين طريق خدمات مناسبي به صنعت نفت ارائه دهيم.
وي ادامه داد: اميدوارم که در کنگره خوردگي با ارائه آخرين يافته‌ها و دستاوردهاي محققان گام‌هاي موثري در زمينه جلوگيري از خوردگي برداشته شود.

روش مدوني براي ارزيابي خسارات ناشي از خوردگي وجود ندارد
دكتر جابر نشاطي، رييس پژوهشكده حفاظت صنعتي پژوهشگاه صنعت نفت که از سخنرانان اين مراسم بود، در رابطه با پديده خوردگي گفت: پديده خوردگي، يكپارچگي تأسيسات صنعتي را مورد هدف قرار داده و مي‌تواند منجر به خطرات جاني و مالي فراواني بشود كه انتشارات انجمن‌هاي جهاني در اين خصوص دليل بر اين ادعا است.
رئيس انجمن خوردگي ايران با اشاره به ‌اينكه در ايران با توجه به گستردگي صنايع به خصوص صنايع نفت، نيروگاه‌ها و صنايع هسته‌اي و دفاعي توجه به پديده خوردگي را بيشتر از اين مي طلبد، افزود: در بسياري از مواقع از اعلام ميزان خسارات و انتشار آن خودداري شده و يا در برخي مواقع روش مدون براي ارزيابي اين‌گونه خسارات وجود ندارد.
نشاطي تصريح كرد: عمر كوتاه پوشش‌هاي صنعتي و خطوط لوله در بستر دريا و خشكي، تعويض‌هاي پي‌ در پي در خطوط لوله آب آتش نشاني، شكست‌هاي متعدد در پالايشگاه‌ها و مجتمع‌هاي پتروشيمي نشان مي‌دهدكنترل اين پديده براي حفظ سرمايه‌هاي ملي ضروري است.
رييس انجمن خوردگي با بيان اين‌كه براي كاهش هزينه‌هاي خوردگي علاوه بر پيشگيري و كنترل، بايستي مديريت خوردگي هم در دستور كار قرار گيرد، گفت: با تلاش خبرگان صنعت نفت، سند مديريت خوردگي تدوين و ابلاغ شد كه اميدواريم از طريق برگزاري اين كنگره بتوانيم قدم مؤثري در نشان دادن ابعاد مختلف اين موضوع برداريم.
نشاطي با تاكيد بر اين‌كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد با اجراء مديريت خوردگي مي‌توان تا 30% از هزينه‌هاي خوردگي را كم كرد، اظهار داشت: متاسفانه در ايران نسبت هزينه‌هاي غير مستقيم خوردگي به هزينه‌هاي مستقيم در برخي مواقع به نسبت 15 به 1 است در صورتي‌كه در شركت‌هاي پيشرو تلاش مي‌كنند اين نسبت را به كمتر از 2 برسانند.
وي در ادامه افزود: براي مهار اين پديده بايد از مرحله طراحي يك واحد صنعتي تا نگهداري موضوع خوردگي جدي گرفته شود اما متأسفانه در بيشتر مسائل خوردگي بعد از حادثه به فكر كنترل اين پديده پرداخته مي‌شود.
نشاطي با بيان اين‌كه همگان مي‌دانند كه پيشگيري بسيار آسان‌تر از درمان است، تصريح كرد: از كليه مديران حاضر در اين همايش مي‌خواهيم پديده خوردگي را در راستاي حفظ سرمايه‌هاي ملي بدانند و براي كاهش هدر رفت اين سرمايه‌ها برنامه‌ريزي و اجراء را در دستور كار قرار دهند.
وي در ادامه تصريح كرد: مواردي نظير همكاري با اداره استاندارد و راه‌اندازي كميته متناظر TC156،همكاري با كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي و همكاري با شوراي انجمن‌هاي علمي وزارت علوم و تحقيقات و فناوري از فعاليت‌هاي اين انجمن به حساب ميآيد.

مديريت خوردگي هنوز به عنوان يک مسئله در کشور مطرح نشده
در ادامه اين مراسم، عليرضا اصل عربي مدير کل راهبري نظام نگهداري و تعميرات صنعت نفت با اشاره به مشکل پديده‌ خوردگي در صنعت کشور افزود: يکي از مهمترين مشکلات ما در اين زمينه عدم پذيرفتن مساله خوردگي است. به گونه‌اي که موضوع مديريت خوردگي تاکنون در کشور مطرح نشده است.
وي با اشاره به تدوين سند مديريت خوردگي در وزارت نفت اظهار کرد:‌ خوردگي موجب فنا شدن تجهيزات صنعتي خواهد شد از اين رو ما با تدوين اين سند به دنبال کاهش هزينه‌هاي خوردگي بوديم.
اصل عربي با تاکيد بر اين که جلوگيري از خوردگي موجب کاهش خسارات زيست محيطي و کاهش هزينه‌ها مي‌شود، ادامه داد: بر اساس اين سند موضوع مهندسي خوردگي از زمان ايجاد واحدهاي صنعتي متولد مي‌شود و در زمان بهره‌برداري از واحدهاي صنعتي فرآيند مهندسي خوردگي به کنترل خوردگي تبديل مي‌شود.
مدير کل راهبري نظام نگهداري و تعميرات صنعت نفت خاطرنشان کرد: بر اساس اين سند نتايج مورد انتظار ما از اجراي مديريت خوردگي، کاهش حوادث، استمرار عمليات، کاهش تعميرات برنامه‌ريزي نشده، کاهش هزينه‌ها و شفافيت و پيروي از خط مشي‌ها و سياست‌هاي ايمني است.
وي با تاکيد بر اين که به منظور ارزيابي مديريت خوردگي نياز به راه‌اندازي سامانه جمع‌آوري و تحليل اطلاعات در وزارت نفت است، ابراز اميدواري کرد که اين سامانه تا سال آينده راه‌اندازي شود.
اصل‌عربي، ارزيابي مديريت خوردگي را از ديگر بخش‌هاي سند راهبردي مديريت خوردگي ذکر کرد و افزود:‌ ارزيابي خوردگي در صنعت نفت در حال اجرا است که به تدريج گزارش‌هاي آن ارائه خواهد شد.
وي با اشاره به اقدامات تاثيرگذار در مديريت خوردگي در اين سند افزود: توسعه بازرسي فني، توسعه استانداردها، توسعه مسائل انساني، توسعه طراحي مهندسي، اجراي پژوهش و فناوري‌هاي هدفمند و راه‌اندازي سامانه‌هاي اطلاعاتي از جمله اقدامات تاثيرگذار در مديريت خوردگي است.
فرشته رضايي، دبير شانزدهمين كنگره ملي خوردگي نيز در مراسم افتتاحيه اين كنگره با اشاره به اين يکي از مهمترين رسالت‌هاي انجمن‌هاي علمي که حلقه رابط بين دانشگاه و مراکز پژوهشي با واحدهاي توليدي و صنعتي هستند، افزايش دانش و اطلاعات مديران و کارشناسان صنعتي است، گفت: انجمن خوردگي ايران نيز همواره در اين مسير موفق عمل کرده است و امسال نيز با همکاري ستاد اجرائي انجمن خوردگي ايران، در شانزدهمين کنگره ملي خوردگي محلي براي بحث و تبادل نظر و ارائه آخرين دستاوردهاي علمي و پژوهشي کشور فراهم شده است .
رضايي با تاكيد بر اين‌كه خوردگي هيچگاه متوقف نمي شود بلکه بايد آن را کنترل و مديريت کرد افزود: يکي از راه هاي پويا شدن اقتصاد کشور ، توجه به معضل خوردگي در صنايع کلان و کاهش هزينه هاي مستقيم و غير مستقيم خوردگي است كه اين مهم از حدود دو سال پيش و با ابلاغ سند راهبردي مديريت خوردگي به صورت جدي‌تر مورد توجه مديران صنعت نفت واقع شده است.
وي در رابطه با مقالات ارسال شده به دبيرخانه اين همايش افزود: فراخوان دريافت مقالات کنگره ها از اول مردادماه آغاز و با توجه به استقبال گسترده اساتيد و کارشناسان صنعتي تا دهم مهرماه ادامه يافت كه مقايسه بين آمار مقالات دريافتي اين دو کنگره نسبت به پانزدهمين کنگره ملي خوردگي رشد 50% را نشان مي دهد.
رضايي تصريح كرد: تعداد کل مقالات ارسالي به شانزدهمين کنگره خوردگي 199 مقاله است که از اين تعداد 161 مقاله پذيرفته شده و تعداد 37 مقاله به صورت سخنراني،85 مقاله پوستر و 39 مقاله در کتابچه کنگره درج شده است و تعداد مقالات ارسالي از دانشگاه هاي کشور 99 مقاله با مشارکت حدود 61% و 53 مقاله از صنعت با مشارکت 33% و 10 مقاله از پژوهشگاه‌هاي کشور مي باشد.
رضايي در خصوص مقالات ارسال شده به سومين كنگره خوردگي گفت: تعداد کل مقالات ارسالي به سومين کنگره خوردگي در صنعت نفت 49 مقاله بوده که تعداد 41 مقاله آن پذيرفته شده است، از اين ميان 11 مقاله به صورت سخنراني، 17 مقاله پوستري و 13 مقاله به صورت درج در کتابچه کنگره مي باشد.
وي افزود: 70% مقالات سومين کنگره خوردگي در صنعت نفت از مراکز و واحدهاي صنعتي و مابقي متعلق به دانشگاه ها بوده كه خوشبختانه آمار مقالات نشان مي دهد که رشد تحقيقات در موضوع خوردگي در واحدهاي صنعتي افزايش يافته است و 43% مقالات پذيرفته شده در اين دو کنگره از مراکز و واحدهاي صنعتي مي باشد.
بر اساس اين گزارش، در حاشيه مراسم شانزدهمين كنگره ملي خوردگي ايران و سومين كنگره خوردگي صنعت نفت نمايشگاه جنبي با حضور 30 شرکت برگزار و براي اولين بار کتاب نمايشگاه حاوي اطلاعات شرکت هاي مشارکت کننده تهيه شده است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن