واضح آرشیو وب فارسی:موسیقی ایرانیان: این روزها صدای «سالار عقیلی» در سریال «معمای شاه» شنیده می شود. سریالی تاریخی به کارگردانی «محمدرضا ورزی» که داستان زندگی محمدرضا پهلوی را از زمان بازگشت او از مصر، پس از ازدواج با «فوزیه» تا زمان مرگ به تصویر می کشد. اگرچه اما و اگرهای فراوانی در خصوص تحریف تاریخ در این سریال شنیده می شود، اما اجرای تیتراژ ابتدایی و انتهایی آن توسط خواننده ای که تاکنون تجربه ی اجرای تیتراژهای بسیاری را داشته، این سریال را برای علاقه مندان به موسیقی متفاوت کرده است. سالار در این سال ها در یازده سریال به عنوان خواننده ی تیتراژ فعالیت کرده و در این میان، سهم سریال های تاریخی هم قابل توجه بوده است. «شهریار»، «کلاه پهلوی»، «پریدُخت»، «شیخ بهایی»، «سال های مشروطه»، «تبریز در مه»، «دختری به نام آهو»، «حجر ابن عدی»، «هانیه»، «سایه سلطان» و حالا هم «معمای شاه». اولین حضور او به عنوان خواننده ی تیتراژ البته به سریال «حُجر ابن عُدی» برمی گردد. پخش «معمای شاه» از نیمه آبان ماه با صدای «سالار عقیلی»، آهنگسازی «بابک زرین» و ترانه «افشین یداللهی» آغاز شده است. او می گوید که همیشه به کار در فضاهای تاریخی علاقه داشته و حالا این سریال بار دیگر چنین فضایی را در اختیار او قرار داده است: «من و آقای زرین، پیش از این در سریال «تبریز در مه» با یکدیگر همکاری داشتیم و همان تجربه ی خوش به همراه فضای تاریخی سریال که همیشه مورد علاقه ی من بوده، باعث شد تا دوباره این همکاری شکل گیرد. البته آنچه هم اکنون شما به عنوان تیتراژ پایانی می شنوید، حدود یک سال و نیم پیش خوانده شد و قرار نبود که تیتراژ ابتدایی هم توسط من اجرا شود؛ اما تقریباً یک روز مانده به پخش سریال، تصمیم گرفته شد تا تیتراژ ابتدایی نیز توسط من خوانده شود. من قطعه را گوش کردم و دوست اش داشتم و اجرای آن را قبول کردم.» او در روزهای مانده به پخش سریال در ایران نبوده است؛ تنها یک روز به پخش سریال، باقی مانده که از سفر برمی گردد و تیتراژ ابتدایی را می خواند: «من قطعه را از پیش شنیده بودم و تمریناتی هم روی آن داشتم؛ ساعت ۶ بعدازظهر وقت استودیو داشتیم، کار را خواندم و میکس و مسترینگ آن انجام شد و ساعت ۱۰ روی آنتن رفت. البته اگر فرصت بیشتری هم در اختیار داشتیم، با همان حالت و کیفیتی که شما در تیتراژ می شنوید، می خواندم. این تجربه ی عجیبی برای خود من بود که تا پیش از آن نداشتم و حالا این اتفاق برای یکی از بزرگ ترین پروژه های تلویزیون رخ داد که در آن ۱۲۰۰ بازیگر از پیشکسوتانی چون جمشید مشایخی، سیاوش طهمورث، ثریا قاسمی، جعفر والی و غیره تا بازیگران جوان حضور دارند. به نظرم «معمای شاه» یکی از بزرگ ترین سریال هایی است که درباره ی تاریخ معاصر ایران ساخته شده و ساخت آن همچنان هم ادامه دارد.» شعر این اثر از دکتر «افشین یداللهی» است. شعری درباره ی «ایران». ترانه ای که «عقیلی» می گوید شاهکار جدیدی از این شاعر و ترانه سرا است: «من از مخاطبان جدی اشعار آقای یداللهی هستم و نگاه خاص آقای زرین به آهنگسازی را نیز بسیار دوست دارم. اما همان طور که می دانید، من تعداد زیادی کارهای ملی-میهنی خوانده ام و فکر نمی کنم هیچ خواننده ای به اندازه ی من برای «ایران» خوانده باشد. همیشه هم این کار را با افتخار بسیار زیادی انجام داده ام.» آثاری که «عقیلی» در چنین حال و هوایی خوانده، همواره با استقبال بسیار زیاد مخاطبان روبه رو شده است. خودش می گوید دلیل آن، عشق به ایران است و برای همین برخلاف بسیاری دیگر از هنرمندان با وجود آنکه می توانسته و امکانش را داشته، هیچ وقت فکر نکرده که کشورش را ترک کند: «زمانی که یک کار ملی-میهنی به من پیشنهاد می شود، با صلابت خاص و اشتیاق بسیاری آن را اجرا می کنم و تلاش مضاعفی انجام می دهم؛ چون همیشه احساس کرده ام به عنوان یک خواننده مقابل مردم و کشورم مسئول هستم.» او می گوید به عنوان یک خواننده، آهنگساز و کارگردان اثر مهم ترین ملاک هایی هستند که سبب می شود تا خواندن آن اثر را بپذیرد. شاید به همین خاطر است که فعالیت هایی که در این زمینه انجام داده، با این میزان استقبال روبه رو شده است. او خارج از ایران هم فعالیت هایی در این زمینه انجام داده که از جمله ی آن حضور در فیلم های «بابا عزیز» و «هیومن» است که خواندن روی پروژه ی دوم را به تازگی به اتمام رسانده است. عقیلی مدتی قبل در فرانسه، اپرای «لیلی و مجنون» را با همراهی یک گروه فرانسوی و با بازیگرانی از چین و فرانسه و ایران اجرا کرد. این اپرا همچنین در مراکش هم روی صحنه رفت. «عقیلی» معتقد است که یک تیتراژ موفق می تواند باعث بهتر دیده شدن یک سریال هم بشود و در عین حال، موسیقی تیتراژ با فضای سریال هماهنگی دارد و در واقع، این دو به عنوان مکمل هم هستند: «از دید من، خواندن تیتراژ یک فیلم با کاری که هنرمند در یک آلبوم موسیقایی انجام می دهد، کاملاً متفاوت است. چون موسیقی تیتراژ برای یک فیلم ساخته شده و مخاطبین عام تری را در بر می گیرد. درحالی که یک آلبوم موسیقی، برای مخاطبین خاص خواننده وارد بازار می شود. در نتیجه فضای این دو کاملاً با هم فرق دارد. شاید اگر هر یک از کارهایی که من در زمینه تیتراژ پذیرفته ام، خارج از موسیقی سریال یا فیلم و برای انتشار در یک آلبوم پیشنهاد می شد، من اصلاً خواندن شان را نمی پذیرفتم.» این اما تمام فعالیت های این روزهای «عقیلی» نیست، قرار است هجدهم دی ماه در برج میلاد کنسرت برگزار کند و این در حالی است که چند آلبوم هم در دست انتشار دارد که «قافله سالار عشق» -یادبود استاد محمدرضا لطفی- از جمله ی آنها است: «این اثر با آهنگسازی آقای «مازیار شاهی» شامل قطعاتی چون هوای روی تو دارم، آینه شکسته، وداع، سرو سرافراز و طرحی از ویرانه های دور، بر اساس اشعاری از هوشنگ ابتهاج و شهریار است و تمامی قطعات آن پس از فوت استاد لطفی، ساخته و اجرا شده اند. در این آلبوم، علیرضا جواهری (سنتور و تمبک)، هوشمند عبادی (نی)، صمد برقی (کمانچه و کمانچه آلتو) و مازیار شاهی (تار و بربت) نواخته اند.» خواننده «تبریز در مه» می گوید که اثر دیگری آماده ی انتشار دارد که آهنگسازی آن را «جلیل عندلیبی» بر عهده دارد: «ضبط این اثر یکی-دو روز پیش به پایان رسید. این اثر در آواز بیات اصفهان است و تکنوازی تار آن را آقای «امیرحسین رضا» انجام داده که از شاگردان استاد هوشنگ ظریف است و سبک تارنوازی ایشان را به خوبی درک کرده. ما یک سال و نیم مشغول ضبط این اثر بودیم. حساسیت های کار و همچنین سفرها و برنامه های من مقداری کار را به تعویق انداخت و در این میان آقای عندلیبی نیز مدتی بیمار شدند. اما به هر حال دو شب پیش کار به پایان رسید. نام این آلبوم «صبوحی زدگان» است و امیدواریم که این اثر در سال جاری به انتشار درآید. همچنین اثر دیگری با نام «قصه ی باران» با آهنگسازی «امین بیات» آماده ی انتشار دارم.»
سه شنبه ، ۳آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: موسیقی ایرانیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]