واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه فعالیت های قرآنی: سرپرست گروه تواشیح فدک اراک گفت: تنها عامل ماندگاری گروه های تواشیح عشق اعضا به اهل بیت(ع) است و هدف این هنر معنوی رونق بخشیدن به مجالس اهل بیت(ع) است، مسئولان هنر تواشیح را ابزاری برای تبلیغیات خود قلمداد نکنند.مبین صحاف کاشانی، سرپرست گروه تواشیح فدک شهرستان اراک در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، در تعریف هنر تواشیح و همخوانی قرآن کریم گفت: تواشیح در واقع مدح خوانی اهل بیت(ع) و هنری دینی است که از ترکیب دو هنر شعر و موسیقی تشکیل شده و همخوانی قرآن کریم نیز عبارت از تلاوت آیات به صورت جمعی درکنار رعایت اصول، قواعد و فنون تلاوت است. تواشیح و همخوانی قرآن دو هنر مجزا و در عین حال مکمل وی بیان کرد: با توجه به اینکه گروه های همخوانی قرآن کریم و تواشیح از جمع قاریان ممتاز تشکیل می شوند بنابراین می طلبد که اعضای گروه به فنون تلاوت به صورت تخصصی مسلط و از این نظردر یک سطح قرار داشته باشند تا بتوانند با هماهنگی بهتر و منسجم تلاوت کنند، این کار به تقویت گروه های تواشیح و کیفی سازی گروه ها کمک بسیار زیادی می کند. کاشانی با بیان اینکه تواشیح و همخوانی قرآن کریم دو هنر متفاوت و در عین حال مکمل یکدیگر هستند اظهار کرد: هنر تواشیح از کشور مصر که مطلع تواشیح و تلاوت قرآن کریم است رونق یافته و از سالیان طولانی تاکنون قاریان بزرگ مصری در کنار تلاوت های قرآنی به هنر تواشیح و همخوانی قرآن کریم نیز می پرداختند، در ایران نیز این هنر هر چند از زمان صدر اسلام مطرح بود اما نه به شکل امروزی، بعد از انقلاب رونق و شدت بیشتری پیدا کرد. سرپرست گروه تواشیح فدک شهرستان اراک افزود: از جمله اولین گروه های تواشیح در ایران می توان از گروه تواشیح اهل بیت(ع) و قدر نام برد که در تهران و با حضور بزرگان قرآنی کشور تشکیل شدند و البته قبل از آن، گروه های تواشیح دیگری نیز بودند که چندان رسانه ای نشدند. پیشینه شکل گیری گروه تواشیح فدک وی در تشریح فعالیت خود در حوزه تواشیح و همخوانی قرآن کریم نیز اظهار کرد: بنده نزدیک به 27 سال است که در این حوزه فعالیت می کنم و اولین فعالیت خودم را به صورت نیمه حرفه ای از سال 67 با تلاوت قرآن شروع کردم و یادم هست که در آن دوران سواد خواندن و نوشتن نداشتم ولی هنر تواشیح را در کنار دوتن از خواهرهایم که از اساتید قرآنی آن دوران بودند فرا گرفتم و با اینکه سنم کم بود در کنار ایشان در اکثر جلسات تلاوت و تواشیح خواهران شرکت می کردم. کاشانی ادامه داد: بعد از ورود به عرصه تحصیل در دوران ابتدائی و راهنمایی عضو گروه تواشیح اهل بیت(ع) و الزهرا(س) که گروه اهل بیت(ع) بیشتر همخوانی بود و الزهرا(س) بیشتر در حوزه تواشیح کار می کرد شدم، این گروه در اراک شکل گرفته بود که یادم هست اولین دوره ای که مسابقات مطلع الفجر توسط سازمان تبلیغات برگزار شد مقام کشوری این مسابقات را از آن خود کرد. وی خاطر نشان کرد: اعضای گروه اهل بیت(ع) را در آن دوران آقایان حسین گودرزی راد، حمیدرضا خوشدونی، محمد مهر آبادی و دیگر اساتید قرآنی اراک تشکیل می دادند و شهید سید ابوالفضل احمدی که در سن نوجوانی شهید شدند و مرحوم مهدی محمدی از قاریان به نام استان از جمله اعضای اصلی گروه بودند، بنده هم تواشیح را در اصل به صورت جدی با این گروه شروع کردم بعد از آن مدتی در عرصه تلاوت کار کردم و در کنار آن تا دوران دبیرستان گروه، به گروه تواشیح فلق تغییرعنوان داد و در واقع شیرازه اولیه گروه همان بود و تنها عنوانش تغییر یافت و بعضی از دوستان هم از این گروه جدا شدند، بعد از آن گروه فدک شکل گرفت که ادامه گروه اهل بیت(ع) و فلق بود و در واقع هسته اولیه باز همان بود و اعضا تغییر یافتند، گروه فدک از سال 76 یا 77 بود که رسماً شکل گرفت و در حال حاضر بنده نیز عضو این گروه هستم. سرپرست گروه تواشیح فدک شهرستان اراک ادامه داد: در گذشته گروه های تواشیح اندک شمار بودند اما در حاضر گروه های متعددی وجود دارد که هر کدام در نوع خود مطرح و قوی هستند و گروه تواشیح فدک نیز از زمره این گروه ها به شمار می رود و تاکنون در طول این سال ها به صورت جدی فعالیت کرده و به عنوان نماینده استان در مسابقات کشوری اوقاف حضور داشته است. تسلط به تلاوت قرآن لازمه عضویت در گروه تواشیح است وی با بیان اینکه تسلط و آشنائی به هنر تلاوت یکی از ملزومات عضویت در گروه های تواشیح است بیان کرد: در انتخاب اعضای گروه تنها تسلط به فن تلاوت کافی نیست و تسلط به فنون تواشیح، سازگاری صداها و تناسب صدای قاریان نیز نیاز است و ضمن اینکه اولویت اول در انتخاب اعضا بحث اخلاق است و همه این موارد در کنار یکدیگرند که به کیفیت کار می انجامد. کاهش اجراهای گروه تواشیح کاشانی با اشاره به مشکلات و معظلات پیش روی این هنر گفت: مهمترین چالش گروه های تواشیح بحث اجراهاست، متاًسفانه محافل قرآنی در سطح جامعه نسبت به قبل خیلی کم شده به همین دلیل اجراهای تواشیح به شدت کاهش پیدا کرده و در خیلی از برنامه ها حتی فرهنگی هم از گروه های تواشیح استفاده نمی شود و این یک مشکل بزرگی است که باید ریشه ای به آن پرداخت؛ چرا که گروه های تواشیح با توجه به سبقه مذهبی و دینی که دارند در هر محفلی نمی توانند اجرا کنند؛ هر چند نباید اجرای تواشیح را تنها به برنامه های فرهنگی و قرآنی مختص کرد اما در مقابل هم نمی توان مثلاً در یک جنگ شادی به اجرای تواشیح و همخوانی قرآن پرداخت. وی تصریح کرد: البته گروه های تواشیح باید فنی تر حرکت کنند و این امکان را فراهم کنند که اجراهایی حتی در جنگ های شادی با رعایت اصل و چارچوب هنر تواشیح، داشته باشند و جای خود را در بسیاری از برنامه ها باز کنند و تنها محدود به محافل قرآنی نشوند. کاشانی در ادامه، ایجاد الفت و دوستی بین جامعه قرآنی و قالب شکنی در عرصه معرفی آثار قرآنی را از ملزومات تشکیل گروه های تواشیح عنوان کرد و افزود: با تلفیق فرهنگ اهل بیت(ع) با ابزار هنر ضمن ایجاد جذابیت می توان گام های بلندتری در راستای جذب مخاطبان و ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه برداشت. اعضای گروه های تواشیح پیش گام تربیت نیروهای جوان باشند وی با اشاره به لزوم تربیت نیروهای جوان و نوجوان به منظور ترویج هنر تواشیح و همخوانی گفت: هنر تواشیح باید به صورت سینه به سینه به نسل های آینده منتقل شود و تربیت نیروهای جوان یکی از این راه هاست و گروه های قدیمی باید خود پیش گام تربیت نیروهای جدید باشند. تأثیرگذاری هنر تواشیح از مداحی بیشتر است کاشانی با بیان اینکه گروه های تواشیح معمولاً خودجوش شکل گرفته و فعالیت می کنند و متولی خاصی در این حوزه وجود ندارد و تنها عاملی که گروه های تواشیح را سر پا نگه داشته عشق و علاقه اعضاست افزود: تواشیح یک هنر معنوی به منظور رونق بخشیدن به مجالس اهل بیت(ع) است بنابراین انتظار ما از مسئولان این است که ازاین هنر به عنوان یک ابزار و کالای تبلیغی استفاده نکنند، همچنین می طلبد تا مسئولان در معرفی هنر تواشیح بکوشند به خصوص در هیئات مذهبی بیشتر از این از گروه ها استفاده کنند؛ چرا که گاهی تأثیر تواشیح بر مخاطب به مراتب بیشتر از انجام بسیاری از مداحی ها و ادعیه خوانی هاست.
دوشنبه ، ۲آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایکنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5]