واضح آرشیو وب فارسی:حمایت: مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای گفت: ویرایش بازی های رایانه ای زمانبر و تخصصی است و همین مسئله سبب نشر بازی های غیرمجاز شده است. «حسن کریمی قدوسی» در گفت و گو با «حمایت»درباره مشکلات خاص بازار بازی های کامپیوتری اظهارکرد: بررسی و رتبه بندی بازی های رایانه ای از سوی تحلیلگران بنیاد به همراه ویرایش بازی ها کاری زمانبر است.بنابراین ویرایش ، گاه مجوز نگرفتن و محدود شدن سبد کالای ناشران، عامل ورود بازیهای غیرمجاز می شود؛ مشکلات خاص صنعت بازیهای رایانه ای که البته کمتر کسی متوجه آن خواهد شد. وی با بیان اینکه در صنعت فیلم این مساله ساده است و ویرایش و یا سانسور فیلم حداکثر یک ماه طول می کشد، ادامه داد: ولی یک بازی ممکن است مشمول 6 ماه ویرایش شود زیرا این کار تخصصی است و متخصصان با تکنیک های خاص این ویرایش را انجام می دهند .ویرایش بازیها سبب شده تا بازی مجاز دیرتر از بازی غیر مجاز وارد بازار شود. کریمی قدوسی حق کپی رایت را نیز عامل دیگر برشمرد و توضیح داد: اگر حق کپی رایت در ایران رعایت می شد به طور حتم در اشباع بازار از بازی مجاز بی تاثیر نبود.زیرا این کار باعث می شود تا تولیدکنندگان بازی در عقد قرارداد با کشوری که این حق را رعایت می کند طبق سلیقه همان کشور و ضوابط آن بازی را تولید و یا ویرایش کنند. اینها عواملی است که سبب ضعف در بازار بازی ها شده است. بازی های رایانه ای می تواند در دیپلماسی نرم یارکمکی باشد وی در پاسخ به پرسش «حمایت» مبنی براینکه در آیین اختامییه بازی های رایانه ای وزیر ارشاد گفت بازی رایانه ای می تواند در دیپلماسی نرم یارکمکی باشد نیز اظهارکرد:«بازی» پر مخاطب ترین محصول فرهنگی دنیا است. یک میلیارد و هفتصد و پنجاه میلیون نفر مخاطب رسمی در کشورهای پیشرفته دارد. همچنین 86 میلیارد دلار سهم فروش بازیهای رایانه ای در دنیا بوده است؛ در حالیکه سهم فروش سینما با آن سابقه طولانی در دنیا 90 میلیارد است . بنابراین اگر دولت و نظام بتواند روی بازی های رایانه ای سرمایه گذاری کند می توانیم نتایج خوبی از این اتفاق بگیرم. این مسئول فرهنگی اضافه کرد:اولین موضوعی که می توان از بازیهای رایانه ای کسب کرد ؛ بحث ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی ما در داخل و خارج از مرزهای کشور است. اگر ما بتوانیم بازی های خوبی بسازیم، می توانیم این مفاهیم و محتوا را صادر کنیم. زیرا بازی رایانه ای زبان مشترکی دارد که می توان با کمک این ابزار پیغام ها را منتقل کرد . وی یادآورشد: به این موضوع توجه کنید که بسیاری از جوانان ما از بازی های غربی تاثیر می گیرند درحالیکه این اتفاق می تواند برعکس باشد. کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: من معتقدم در حال حاضر در تمام بازی های ما یکی از معیارها و موضوعات «ایرانی یا اسلامی» وجود دارد که محصول فرهنگ ما است و این اتفاقی ناگزیر است زیرا اگر قرار باشد بازی تولید کنیم این بازی باید مبتنی بر فرهنگ و آیین ما باشد. درحال حاضر بازی سازی در ایران ضرر است به گفته مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای درحال حاضر بازی سازی در ایران ضرر است و نمی توان در چنین اوضاعی موضوعات را برای بازی ساز مشخص کرد. کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: فعلا ما باید بگذاریم تا تولیدکنندگان بازی افزایش یابند و بازی تولیدکنند؛ اگر ما به مرحله ای برسیم که بازی سازی توجیه اقتصادی داشته باشد آن وقت ما می توانیم برای آنها قوانین بازدارنده ای هم اعمال کنیم. وی با بیان اینکه قانونگذار دیگری به جز بنیاد بازی های رایانه ای در حوزه بازی کشور وجود ندارد؛ اضافه کرد: در حال حاضر هم نهاد قانونگذار، هم نهاد نظارتی، آموزشی و حاکمیتی بنیاد است . وی همچنین با انتقاد از کسری بودجه یادآورشد: بسیاری از پروژه های ما به دلیل کسری بودجه متوقف شده است. کریمی قدوسی در بخش دیگری از این گفت و گو با حضور ایران در نمایشگاه های بین المللی اشاره و خاطرنشان کرد: امسال ایران درنمایشگاه بازی رایانه ای فرانسه شرکت کرد. بازار بازی های رایانه ای ایران برای کشورهای حاضر در این نمایشگاه یک علامت سوال بزرگ بود که در صورت پاسخ تمایل زیادی برای سرمایه گذاری برای ساخت بازی در ایران دارند چراکه این بازار برای آنها بسیار جذاب است. وی با ذکر مثالی ادامه داد: بنیاد بازی های رایانه ای مالزی شبیه بنیاد ایران است که ما درحاشیه این نمایشگاه با مسئولان آن به گفت وگو نشستیم. این بنیاد دو سال یک بار به تولید کنندگان بازی، وام بدون بازگشت بر اساس هزینه تولید بین 40 تا 250 هزار دلار می دهد. بودجه ای که این کشور برای صنعت بازی اختصاص داده رقم 20 میلیون دلار معادل 70میلیارد تومان است ؛ در حالیکه بودجه بنیاد در سال گذشته 3 میلیارد تومان بوده و این بودجه شامل تمام هزینه هاست. مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای اضافه کرد: این یعنی بودجه کمی برای تولیدکننده بازی باقی می ماند. این یک مقایسه کوچک بود. شاید خیلی دیر متوجه شویم صنعت بازی می تواند جای خالی خیلی از کمبودها را بگیرد فقط به یاد داشته باشیم که بازی ابزار مناسبی برای انتقال مفهوم و فرهنگ است.
یکشنبه ، ۱آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: حمایت]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]