تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى‏يابد، رقّت قلب پيدا مى‏كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812996188




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راهکارهاي درمان بيماري هلندي در بخش مسکن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱ آذر ۱۳۹۴ (۱۵:۳۰ب.ظ)
موج بررسي مي کند راهکارهاي درمان بيماري هلندي در بخش مسکن موج - راهکارهاي مختلفي براي نجات بازار مسکن از بيماري هلندي که به آن دچار شده وجود دارد که جذب سرمايه گذاري هاي خارجي در بخش مسکن،مسکن اجتماعي و مسکن کارگري از آن جمله مي باشد.
به گزارش موج بيماري هلندي موجب شده است تا بسياري از بخش هاي صنعتي دچار رکود شوند.يکي از اين بخش ها که درصد زيادي از مردم را شامل مي شود بخش مسکن است.
به گفته مشاور ارشد اقتصادي بخش مسکن دچار بيماري هلندي شده و بعيد است که اين بخش بتواند به زودي از رکود خارج شود.
مسعود نيلي منفرد مي گويد: که در کشور ما به دليل وجود بيماري هلندي، صنعت ساختمان و صنايع مرتبط با آن رشد زيادي داشته‌اند. اما به نظر نمي‌رسد فعلا بتوانيم به دوراني برگرديم که اين حجم از سرمايه‌‌گذاري در بخش ساختمان و صنعت مورد نياز باشد. به همين دليل بعيد است که بخش صنعت به زودي بتواند از رکود خارج شود.
تاثير بيماري هلندي بر بازار مسکن به گونه اي بوده که موجب شده تا برخلاف کشورهاي نفت خيز ديگر که تغيير در قيمت نفت به شوك درآمد دولت و رشد منابع ارزي كشور منجر مي شود و در نتيجه ميزان تقاضا در بازار براي کالاهاي قابل مبادله و غيرقابل مبادله افزايش يابد بازار مسکن در کشور ما به دليل نبود امکان مبادله و نبود تعادل بين عرضه و تقاضا در بازار به دليل کاهش قيمت ساير کالاهاي مربوط به صنعت ساختمان افزايش يابد.
در طول سال هاي گذشته تا در کشور ما به دليل آنکه عرضه كالاهاي قابل‌مبادله از طريق تمركز بر واردات، قابل تنظيم و كنترل متناسب با افزايش تقاضا است؛ اما در بازار مسكن چون امكان مبادله وجود ندارد و حتي افزايش عرضه مسكن در كوتاه‌مدت نيز غيرممكن است، درنتيجه تحت‌تاثير شكاف بين عرضه و تقاضا، قيمت مسكن نسبت به قيمت ساير كالاها افزايش مي‌يابد.
به گفته مشاور ارشد اقتصادي به دليل اينکه بخش مسکن به بيماري هلندي مبتلا شده در رکود مانده است.اين صحبت مسعود نيلي را مي توان اين گونه تحليل کرد که از آنجايي که قدرت و توان مالي مردم و درآمد سالانه آنها نسبت به نرخ تورم کاهش يافته در نتيجه آنها نمي توانند به بازار مسکن وارد شوند و خريد انجام دهند؛اما در کنار آن ساير بخش هاي مربوط به صنعت ساختمان سازي رشد کرده اند و در آنها سرمايه گذاري صورت گرفته است اما به دليل آنکه تعداد خانه ها و ساختمان هاي ساخته شده ( عرضه) از ميزان تقاضايي که در جامعه وجود دارد بيشتر شده است ديگر از اين بخش ها نيز استفاده چنداني نمي شود زيرا ساختمان سازي نيز کمتر شده در نتيجه قيمت اين خدمات کاهش مي يابد در حالي که قيمت مسکن تحت تاثير رکود ثابت مانده است به نظر مي آيد قيمت خانه افزايش يافته است.
راهکارهاي مختلفي براي نجات بازار مسکن از بيماري هلندي که به آن دچار شده وجود دارد؛ از جمله اين راهکارها جذب سرمايه گذاري هاي خارجي در بخش مسکن،مسکن اجتماعي و مسکن کارگري و مانند اينهاست که مي تواند همزمان با کاهش قيمت خانه بازار تقاضا را نيز افزايش دهد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن