تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى‏رود، همچنان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803863961




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واکنش مختلف روزنامه ها به حمله خودسرها به موسوی لاری


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



واکنش مختلف روزنامه ها به حمله خودسرها به موسوی لاری
روز نو : حمله تندروها به «عبدالواحد موسوی لاری» وزیر کشور دولت اصلاحات در جریان گردهمایی قانونی اصلاح طلبان در ورامین واکنش های مختلفی را در پی داشت. در حالی که رسانه های اصلاح طلب و نزدیک به دولت از این رخداد به شدت انتقاد کردند، بیشتر رسانه های اصولگرا نسبت به آن سکوت کردند.
این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز شنبه 30 آبان 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.


*** تندروها و حمله به سبک جدید!
بسیاری از روزنامه ها حمله به موسوی لاری را بی قانونی و غیرخودجوش دانستند و آن را روش تازه و تغییر رویکرد تندروها در نحوه ی اعتراض های خود، تعبیر کردند. عده یی نیز نسبت به گسترش این رفتارهای در آستانه ی انتخابات مجلس و خبرگان هشدار دادند و برخورد قاطع با عوامل این حادثه را خواستار شدند. 
در این میان سکوت روزنامه های اصولگرایی همچون «کیهان»، «جوان»، «رسالت» و «سیاست روز» تامل برانگیز بود. این روزنامه ها دست کم در نیم صفحه ی نخست خود خبری هر چند کوتاه نیز از این واقعه منتشر نکردند.
روزنامه ی «آرمان» در «حمله تندروها به لاری» با اشاره به عیان شدن رویکرد سیاسی برخی تندروها نوشت: پیش تر سروصدا داشتند اما سیما نه، پیش تر هیاهو و بلوا داشتند اما نمایه رسمی نه. پیش تر خودجوش یا عناوین دیگری برایشان برمی گزیدند چراکه هیچ کس مسئولیت اینگونه اقدامات غیرقانونی را نمی پذیرفت اما روز پنجشنبه در قرچک ورامین شاهد برون نمایی تازه ای از سوی برخی گروه ها برای اخلال در یک مراسم قانونی بودیم. این بار نه خبری از پرده پوشی بود نه لفافه گویی. نماینده شهر که باید ملاک قانونمداری و پایبندی به قانون باشد پیشقراول تجمعی غیرقانونی شد تا مانع برگزاری نشست رقیب سیاسی در حوزه انتخابیه اش در آستانه انتخابات پیش روی مجلس باشد. نقوی حسینی و همراهانش، همزمان با نشست هم اندیشی اصلاح طلبان در تالار بختیاری قرچک ورامین تجمعی برگزار و با چند پلاکارد از حضور فتنه گران! در ورامین اعلام انزجار کردند اما ماجرا به همینجا ختم نشد. با ورود حجت الاسلام موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات به محل برگزاری نشست، ناگهان جو متشنج شده و با وجود حضور گسترده نیروهای انتظامی برای ممانعت از اغتشاش در مراسم، همراهان نماینده مجلس به وزیر کشور پیشین حمله کرده و در کشاکش به وجود آمده حتی عمامه از سر موسوی لاری افتاد و عکس ها نشان می دهد که اگر حفاظت پلیس در کار نبود معلوم نیست مشت های گره کرده ای که به سوی این شخصیت سیاسی و از دولتمردان پیشین بی محابا حواله می شد، چه فجایع دیگری را رقم می زد؟!
این روزنامه با اشاره به برگزاری و ادامه ی گردهمایی برخلاف حاشیه سازی ها عنوان کرد که بی شک هتک حرمت و توهین به یک فرد معمم آن هم با توجه به سال ها حضور در مناصب دولتی امری پذیرفتنی و قابل اغماض نیست ... اما فراتر از همه اینها برهه زمانی ای است که این اقدام جامه عمل پوشیده و بیم آن می رود با عدم رسیدگی سریع و دقیق به موارد اینچنینی تندروها درصدد اخلال در فضای پیشا انتخاباتی باشند.
روزنامه ی «شرق» هم در گزارش خود از آنچه در همایش رخ داد، نماینده ی ورامین در مجلس را پیش قراول اخلالگران دانست و در سرمقاله ی خود اینچنین نوشت: اصولگرایان تندرو به درستی نگرانند؛ نگران اینکه شرایط به گونه ای پیش برود که دیگر هرگز به قدرت بازنگردند. حالا آنها بهتر از هر کسی تبعاتِ بیرون ماندن از قدرت را درک می کنند و نتایج عینی اش را می دانند. اگرچه باورکردنی نبود که برخی از نزدیک ترین یاران احمدی نژاد بعد از خروج از قدرت، تک تک متهم، بازداشت و به دادگاه خوانده شوند، اما این اتفاق افتاد.
شرق هم در نگاهی هم پیوند آرمان، این اقدام اصولگرایان را رویکرد تازه ی آنان عنوان کرد و نوشت: فتارهای اخیر تندروها، با رویکرد سابق آنها متفاوت است. ... بعید است تندروها دیگر بتوانند در سیاست داخلی ایران کاری از پیش ببرند. اینک آنها از سرند هشت ساله سیاست عبور کرده اند و مردم نیز به خوبی آنها را می شناسند و می دانند چه زمانی دلواپس و چه زمانی دربند منافع خویش اند. چیزی که تندروها دیگر قادر به تشخیص آن نیستند و از این رو دست به رفتاری شتاب زده و هیستریک می زنند. اصولگرایان تندرو برای جای گرفتن در ساختار قدرت هرگز به «مردم» التفاتی نداشته اند، پس چرا حالا مردم را صدا می زنند.
«ایستادگی علیه گروه فشار» عنوان گزارش نخست روزنامه ی «اعتماد» بود که در آن به اقدام بهنگام وزارت کشور در برابر حمله محفل دلواپسان ورامین به گردهمایی قانونی اصلاح طلبان اشاره شده است. به نوشته ی این روزنامه رد شماره یک فاطمی همانی است که حالا می خواهد اسفند امسال انتخابات برگزار کند و بی شک نمی خواهد بار دیگر به اصلاح طلبان یا حتی اصولگرایان حمله ای صورت بگیرد. این بار فاطمی به صورت جدی ایستاده است. نامه نوشتند و دستور پیگیری داده اند. فرماندار قرچک می گوید پای مجوزی که به اصلاح طلبان داده است می ایستد. معاون سیاسی استاندار می گوید که این بی قانونی را تحمل نمی کند. این بار گروه های فشار هرچند در تاکتیک های شان تغییراتی داده بودند که کمی رنگ و بوی انتخاباتی هم از آن به مشام می رسید اما با برخورد متفاوتی هم مواجه شدند. این بار بی شناسنامه که نیامدند هیچ با توضیحات کامل آمدند. نماینده مجلسی که کار غیرقانونی کرده است و مقابل کار مجوز دار وزارت کشور ایستاده است تجربه «ایستادگی وزارت کشور» را ندارد. وزیر کشوری که می گفت و می گوید در شب انتخابات هم استاندار و فرماندار را عوض می کند همان وزیر کشوری است که تاکید کرده بود اگر متولی مراسمی وزارت کشور باشد امنیت آن را هم تامین می کند. نامه نگاری هایش هم نشان از همین عزم دارد. این بار گروه فشار جفت پوچ آوردند. ده ها دوربین تصاویر حضورشان که همراه با اتهامات فراوان بود را ثبت کرده اند. مجلس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان دارد و اگر وزارت کشور از نماینده حاضر در این مراسم غیرقانونی شکایت کند احتمال ارجاع پرونده به قوه قضاییه هست.
«قانون» این اقدام تندروها را «داعش بازی» نامید و نوشت: ناگهان یک حمله خود سرانه نگاه ها را متوجه یک بحران قد یمی د رعرصه سیاست ورزی د اخلی ایران می کند .به طور قطع امروزه وقتی از د اعش سخن گفته می شود ، بیش از آنکه یک گروه شبه نظامی مد نظر باشد ، به یک نگرش سیاسی اشاره می شود که به د یگران مجال نفس کشید ن نمی د هد .آنان که غیر از خود شان به هیچکس اجازه حرف زد ن نمی د هند د ر فرانسه، آلمان و سوریه جان انسان را می گیرند ود ر جغرافیایی د یگر نفس مخالف را می برند . 
این روزنامه در ادامه با تشکیک در خودسرانه بودن این حمله، آنرا نمودی از بی قانونی دانست.
روزنامه ی «جمهوری اسلامی» هم در نگاه خود این حمله را به پیش نیازهای انتخابات پیوند زد و این حمله را غیرقانونی خواند. به نوشته ی جمهوری اسلامی، در کشوری که قرار است حاکمیت با قانون باشد، تشخیص اینکه چه کسی فتنه گر است باقانون است. وقتی مسئولین قانونی برای برگزاری یک تجمع اجازه صادر می کنند و سخنرانی افرادی را بلامانع تشخیص می دهند، کسی حق ندارد از چنین تجمعی ممانعت کند و مانع سخنرانی شود و اگر کسی به صدور مجوز ایرادی دارد باید از مجرای قانونی وارد شود و از هرگونه اقدام خلاف قانون و خودسرانه پرهیز نماید.
در نگاه این روزنامه، مردم ایران به حرف های مفت بانیان قطعنامه مداخله جویانه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل اعتنائی نمی کنند و البته از شورای نگهبان نیز انتظار دارند در رعایت حقوق قانونی شهروندان برای داوطلبی نمایندگی مجلس از اعمال سلیقه بپرهیزد و صرفاً براساس قانون عمل کند. با رعایت قانون توسط نهادهای ذیربط اعم از شورای نگهبان و وزارت کشور و سایر نهادهاست که پیش نیاز انتخابات تامین خواهد شد و آرمان مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تحقق خواهد یافت و چنین باد.
«ایران» نیز در یادداشتی با محوریت مخالفان و مزاحمان رقابت آزاد انتخاباتی حادثه ورامین و پیش از آن شیراز و لاهیجان را به عنوان نقیصه مردم سالاری در جامعه ایران دانست که در صورت رفع نشدن می تواند به چالش انتخابات آینده تبدیل شود.
ایران همچنین نادیده گرفتن این قبیل حوادث را مقدمه ی حوادثی دانست که می تواند یک اجتماع سیاسی را به محل زد و خورد و تسویه های فیزیکی تبدیل کند. 


*** فیلتریگ «تلگرام»، آری یا نه؟
موضوع فیلترینگ نرم افزار تلگرام این روزها در میان اعضای این شبکه ی اجتماعی و همچنین مسوولان کشور به محلی برای بحث تبدیل شده است. در این میان برخی روزنامه ها از منظر چهره های سیاسی به موضوع ادامه ی حیات یا فیلتر این نرم افزار پرداختند.
روزنامه ی «آفتاب یزد» در سرمقاله ی خود با اشاره به برخی دیدگاه های امام خمینی «ره» و رهبرمعظم انقلاب می نویسد: آنچه که در ذات شبکه های اجتماعی نهفته است، گسترش بحث و گفتگو، تعامل و تضارب آراء میان کاربران آن است که همین امر موجب تقویت رفتار مدنی شهروندان می شود و این همان پارامتری است که جامعه ایرانی شدیداً محتاج آن است. در واقع می توان گفت زمانه فعلی، پایان دوران استبداد پیام و گفتگوهای یک طرفه است و باید خواستار حضور فعال و موثر مردم در شبکه های اجتماعی باشیم. همان طور که رفتار سیاسی اجتماعی حضرت امام خمینی نیز بر همین اساس بوده است. کاریزمای ایشان تجمیع ارزش های مطلوب جامعه بود. درگفتمان حضرت امام و مقام معظم رهبری، اسلام خواهی مغایرتی با آزادی خواهی، عدالت خواهی و حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش از طریق همبستگی اجتماعی ندارد. این جلوه کاریزمای امام خمینی بود که سبب پیوستگی نیروهای مختلف اجتماعی می شد. در واقع با تغییر و تحول در جنس ارتباطات اجتماعی می توان یکی از مصادیق همبستگی اجتماعی مورد نظر و مطلوب امام(ره) در زمانه فعلی را شبکه های اجتماعی دانست. هرچند که باید در نظر داشت آثار سوء و منفی هم بر این شبکه ها مترتب می باشد که باید مورد تحلیل قرار بگیرد.
این روزنامه همچنین از نهادهای تصمیم گیر خواست تا ابتکار عمل را به دست بگیرند و به جای نفی و انکار شبکه های اجتماعی، تغییر و تحولات در حوزه ارتباطات و روابط عمومی را پذیرفته و اتفاقا از آن در جهت منافع ملی وعمومی بهره جسته والبته می توانند از همین طریق هم افکار عمومی را مدیریت کنند.
روزنامه ی اعتماد هم در این خصوص به دیدگاه «سید حسن خمینی» نسبت به فیلتر شبکه های اجتماعی اشاره کرد و به نقل از ایشان نوشت: مومنین نسبت به جامعه و حیات سیاسی و اجتماعی خود مسوولیت دارند و نمی توانند نسبت به حوادث جامعه چشم بپوشند، بلکه باید نسبت به آنها حساسیت داشته باشند. ... جامعه ما امروز با موج جدیدی از مسائل روبه روست که بخش عمده آن محصول شرایط و روابط نوین جهانی است که شناخت این روابط کار را سخت می کند و اینجاست که نقش احزاب اهمیت می یاید. وی ابراز امیدواری کرد که احزاب در همه مسائل اجتماعی از جمله انتخابات پیش رو بتوانند به نقش خود جامه عمل بپوشانند.


*** وحشت آفرینی تکفیری ها از اروپا تا آفریقا
در روزهایی که مردم کشورهای اروپایی از خوف تروریست های تکفیری نمی توانند به راحتی در خیابان قدم بزنند یک گروه تروریستی دیگر در قلب آفریقا دست به عملیات زده است. براساس اعلام یک منبع امنیتی و شاهدان عینی 10 فرد مسلح به هتلی در پایتخت مالی حمله کردند و گزارش شد که دست کم 170 نفر را به گروگان گرفتند. براساس گزارش ها این حمله عده یی کشته برجای گذاشت و بیش از 80 گروگان آزاد شدند. برخی روزنامه نتایج حضور تکفیری ها در نقاط گوناگون جهان را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.
روزنامه ی «مردم سالاری» با اشاره به جزییات این حمله در گزارشی، به تحلیل حضور داعش و همچنین گروه های تکفیری در آفریقا پرداخت.
مردم سالاری با اشاره به اینکه آیا داعش آماده اسباب کشی به آفریقا و جنوب شرق آسیا می شود؟، نوشت: تروریست های تکفیری که با حمایت ریاض در جنگ داخلی سوریه به عنوان بزرگترین تهدید بالفعل جامعه جهانی ایجاد شده بودند امروز به یک کابوس بالقوه تبدیل شده اند. داعش حدود یک هفته پیش پاریس،عروس اروپا را همانند بیروت، عروس خاورمیانه سلاخی کرد. سلاخی ای که دنیا را از خواب بیدار کرد و افکار عمومی دنیا را در جهت اقدام عملی برای مقابله با داعش به عنوان تهدید اصلی امنیت بین المللی سوق داد.حال باید ببینیم آیا سناریوی امنیت نسبی در خاورمیانه که با حصول توافق هسته ای ایران و 1+5 قوت گرفته،شکل خواهد گرفت یا نه! البته به نظر می رسد آمریکا با توجه به سیاست های بلندمدت خود در خاورمیانه چاره ای جز همکاری استراتژیک با ایران برای برقراری امنیت نسبی در منطقه و دنیا ندارد.
بر اساس تحلیل این روزنامه، ابوبکر البغدادی که رویاهای شوم اسامه بن لادن را با استراتژی های مرگبار دنبال می کند اسباب کشی به آفریقا و اختفا در اردوگاه های بوکوحرام و حرکت به سمت جنوب شرق آسیا را در دست کار خود قرار داده است. القاعده پیش از مرگ بن لادن برنامه کوچ به قلب آفریقا را آغاز کرده بود اما این اتفاق هرگز آنچنان که باید عملیاتی نشد. با آغاز احتمالی جنگ جهانی با داعش، تروریست های تکفیری از طریق متحدین خود همانند ابوسیاف در جنوب شرق آسیا، بوکوحرام در نیجریه، انصارالاسلام در لبنان، انصار بیت المقدس در مصر، داعش لیبی، داعش یمن واکنش نشان خواهند داد. 
روزنامه ی «دنیای اقتصاد» نیز حمله ی گروه های تکفیری به هتلی در مالی را تیتر دوم خود قرار داد و در تحلیل این ماجرا عنوان کرد که شمال مالی قلمرو افراطیون است که برخی از آنها به القاعده منتسب هستند و عده کمی نیز وفادار به داعش هستند. البته گروه های طرفدار القاعده از انسجام بیشتری برخوردار هستند و شکل یک سازمان را دارند؛ اما وفاداران به داعش در اقلیت هستند و هنوز سازماندهی نشده اند.
روزنامه ی ایران نیز با اشاره به اینکه مالی متسعمره ی فرانسه در آفریقا است، این حمله را به حمله های ترریستی داعش در فرانسه پیوند زند.
این روزنامه در پایان عنوان می کند که اسلامگرایان مسوولیت این حمله را به عهده گرفته اند.


*** مواد مخدر جدید در راه ایران!
افزایش مصرف مواد مخدر و تعداد معتادان کشور موضوعی است که در لابه لای آمارهای ضد و نقیض پنهان شده است اما به نظر می رسد این افزایش تا جایی بوده که نگاه برخی مسوولان و حوزه ها به این معضل اجتماعی جلب شده است. نتایج این توجه و بررسی از این خبر می دهد که مواد مخدر صوتی و دیجیتالی در راه ایران هستند.
«شهروند» خبر می دهد: موادمخدر جدید، چالش ها و راهکارهای مبارزه با آن؛ موضوعی است که به نظر می رسد کم کم به یک دغدغه جدید در میان مسئولان مبارزه با موادمخدر و درمان اعتیاد تبدیل شده است، تا جایی که حتی مسئولان قضائی کشور هم اخیرا به این موضوع واکنش نشان می دهند و می گویند درباره آن نگرانند؛ نمونه اش همین آخر هفته گذشته و همایشی است که سازمان پزشکی قانونی با عنوان «طب و قضا» در ساری برگزار کرد و مسئولان دستگاه قضا هم در آن حضور داشتند.
به نوشته ی این روزنامه، «حسین ذبحی»، معاون دادستان کل کشور یکی از کسانی بود که در این همایش شرکت و سخنرانی کرد. او در سخنانش به موضوع واردات و تولید روانگردان های جدید در کشور پرداخت و درباره آمار بالای ابتلای اقشار خاص به موادمخدر هشدار داد: «بیش از 100 هزار معتاد کارتن خواب در کشور داریم و بین 20 تا 25 درصد رانندگان وسایل نقلیه سنگین به مصرف موادمخدر آلوده هستند.»
این روزنامه در ادامه با اشاره به اظهارات نگران کننده ی معاون دادستان کل کشور نسبت به ورود مخدرهای جدید صوتی و دیجیتالی در کشور هشدار داد و نوشت: به تازگی مخدرهای صوتی و دیجیتالی در کشورهای غربی تولید شده که از طریق امواج و صوت، شنونده را با تغییراتی روحی و روانی مواجه می کند که مشابه با تاثیرات موادمخدر روانگردان است. براساس گزارش های رسیده این مخدرها درحال توسعه در کشورهاست و باید پلیس مرزبانی آنها را ردیابی کرده تا وارد کشور نشود.»




تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن