تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشان منافق سه چیز است: 1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف کند .3 - در اما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820594650




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاروانسراي ايزد خواست در فارس مرمت شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: كاروانسراي "ايزد خواست" در فارس مرمت شد
شيراز - خبرگزاري مهر: رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس از مرمت بخشهايي از كاروانسراي "ايزدخواست" در شهرستان آباده فارس خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر در شيراز، محمدرضا بذرگر ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در راستاي حفاظت از ابنيه تاريخي و طبق برنامه هاي پيش بيني شده، تعداد زيادي از بناهاي تاريخي و فرهنگي استان در سال جاري مورد مرمت و بازسازي قرار گرفته اند.

وي افزود: در اين راستا تعمير و تقويت پي بنا، اجراي سنگ چين، تعميرات آجركاري و بندكشي بدنه، دوخت و دوز شكافها و تركهاي موجود، تعميرات ناودانها و مرمت و استحكام بخشي ضلع ورودي كاروانسرا شامل خاكبرداري مجاور پي، تعمير و تقويت پي از جمله اقدامات صورت گرفته سازمان ميراث فرهنگي در راستاي مرمت كاروانسراي تاريخي ايزدخواست است.

رئيس ميراث فرهنگي فارس گفت: اين بناي تاريخي به دليل سالم ماندن به نسبت ديگر بناهاي مشابه از اهميت و ارزش بيشتري برخوردار است.

به گزارش خبرنگار مهر در شيراز، كاروانسراي ايزد خواست در دره شرقي قلعه ايزدخواست در شهرستان آباده واقع شده و از جمله كاروانسراهايي است كه در زمان شاه عباسي ساخته شده و در زمره كاروانسراهاي چهار ايواني به شمار مي رود.

ايوان اصلي و سردر بنا در ضلع غربي قرار گرفته و از مصالح مهم به كار رفته در ساخت آن مي توان به آجر و سنگ لاشه اشاره كرد كه در ساخت قسمت زيرزمين از سنگ لاشه و در بخشهاي فوقاني و ديگر فضاها از آجر استفاده شده است.

در ايجاد طاقهاي بنا نيز از دو سبك آجر چيني ضربي و رومي استفاده شده و در بخشهايي كه در دوره هاي بعد به بنا الحاق گرديده طاق هاي هلالي به كاررفته است.

استفاده از آجر فرش درفضاهاي مسكوني بنا و همچنين استفاده از قلوه فرش در بخشهاي غير مسكوني مانند اصطبل و بارانداز از ديگر مشخصات ابن بناي تاريخي است. در فضاي سردر كاروانسرا و بر روي ديوارها نيز نمونه هاي زيادي نوشته به چشم مي خورد كه در نوع خود جالب توجه و نشانگر حضور جهانگردان در ادوار مختلف تاريخي در اين كاروانسرا است.

همچنين وجود يك پل تاريخي كوچك مربوط به دوره صفويه و همزمان با ساخت كاروانسرا به منظور امكان پذير نمودن دسترسي به بنا از ديگر جاذبه هاي تاريخي منطقه است.

شهرستان آباده در 270كيلومتري شمال شيراز واقع شده است.
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 320]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن