تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815535184




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وظیفه فعالان فرهنگی در قبال حادثه منا چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری تسنیم: حج تمتع بار دیگر شاهد حادثه ای دلخراش و غمناک بود؛ این حادثه موجی جدید از تبلیغات منفی و مثبت در شبکه های اجتماعی در موضوعات مختلف برانگیخت؛با فعالیتهای تبلیغی دشمن در جبهه فرهنگی، نوع عملکرد و فعالیتهای فعالان فرهنگی پس از حادثه منا حائز اهمیت است.به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم ، حج تمتع امسال بار دیگر شاهد حادثه ای دلخراش و غمناک بود. این حادثه موجی جدید از تبلیغات منفی و مثبت در شبکه های اجتماعی در موضوعات مختلف برانگیخت. با وجود این شرایط و فعالیتهای تبلیغی دشمن در جبهه فرهنگی، نوع عملکرد و فعالیتهای فعالان فرهنگی پس از حادثه منا حائز اهمیت است. به همین دلیل به سراغ حاج امیرخوراکیان معاون هماهنگی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای رفتیم. کسی که به عنوان مسئول رسانه ای بعثه رهبری در حج امسال حضور داشت و از شاهدان عینی این ماجرا بود. امیر خوراکیان که پیش از این ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دبیرکلی اتحادیه انجمنهای اسلامی کشور و معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی، را در کارنامه مفصل فرهنگی خود داشته است به دلیل پیشینه و تجربه تشکلی و فرهنگی که دارد گزینه بسیار خوبی بود تا بگوید فعالان فرهنگی پس از حادثه منا چه وظیفه ای دارند و چه باید بکنند. آنچه می خوانید یادداشت شفاهی امیرخوراکیان برای جریان امروز است. محور اول تبیین جایگاه والا و ارزشمند جانباختگان حادثه منا شرایطی که جانباختگان در آن قرار گرفتند، مظلومیت آنها، در احرام و پاک بودنشان، باعث می شود که جایگاه رفیع و بلندی داشته باشند. البته در این زمینه نباید مبالغه بشود؛ به نظر من، نباید از لفظ «شهید» برای این عزیزان استفاده کنیم. «شهید» معنای خاصی دارد؛ جانباختگان منا با همه ارزش و جایگاهی که دارند، شرایطی را تجربه کردند که متفاوت با شرایط شهادت است. در عین حال، یکی از محورهایی که فعالان فرهنگی باید در ارتباط با آن بکوشند، برنامه تولید و اجرا کنند، مسئله جایگاه و شأن مقام جان باختگان حج تمتع امسال است تا مشخص شود اصل سفر اینها سفری الهی برای انجام فریضه مهم حج بوده است. و با جان باختگان دیگر حوادث، تفاوت مبنایی دارند. اینها به نوعی مصداق این آیه «وَ مَن یَخرُج مِن بَیتِه مُهاجِراً اِلَی اللهِ وَ رَسولِه ثُمَّ یُدرِکهُ المَوتُ فَقَد وَقَعَ اَجرُهُ عَلَی الله» هستند. محور دوم مسئولیت سنگین و شدت ضعف دولت سعودی درست است که این اتفاق در دولت عربستان رخ داده است ولی فریضه حج در واقع مسئله ای مربوط به همه مسلمانان است لیکن ابعاد کار بسیار اهمیت دارد. موضوع ضعف دولت عربستان و پاسخگو نبودن آنها چه در خصوص اصل اتفاق و چه در خصوص ماجراهای بسیار تلخ بعد از آن باید حتما بررسی شود. باید درباره کوتاهی ها، قصورها، کم لطفی ها، بی توجهیها، سوءتدبیرها و تسامح هایی که بعد از این اتفاق، دولت عربستان و نیروهای اجرایی آنها مرتکب شدند، تحقیق انجام گیرد. یکی از مسئولیتها و رسالتهای فعالان فرهنگی این است که این موضوع را رها نکنند؛ بلکه آن را در عرصه بین المللی مطرح کنند و ابعاد قضیه دنبال شود. از طرفی صحبتها در این موضوع باید دقیق باشد و شایعات و حدس و گمانهایی که پایه و اساس جدی ندارد، بیان نشود؛ چون اصل ماجرا را تحت الشعاع قرار میدهد. محور سوم جلوگیری از ایجاد فاصله بین شیعه و برادران اهل تسنن مسائل تلخ حج امسال هم شیعه را عزادار کرد و هم سنی را مثلا در این حادثه برادران و خواهران اهل سنت ما هم آسیب جدی دیدند. پس مسئله سوم، این است که مراقب باشیم دشمن از این حادثه سواستفاده نکند و وحدت مسلمین را بیش از این خدشه دار نکند و از این اتفاق به عنوان حربه ای برای تقابل بین شیعه و سنی بهره نبرد. بلکه حتی این حادثه ظرفیتی است برای وحدت بیشتر شیعه و سنی در مقابل جریان انحرافی وهابیت و دولت ظالم و بی کفایت سعودی. محور چهارم گره های کور و قفل های سختی که با تدبیر رهبر حکیم انقلاب باز شد ما در این حادثه از نزدیک شاهد بودیم که تمام کارها به بدترین شکل ممکن قفل شده بود و هیچ کاری به نتیجه نمی رسید، هیچ پاسخگویی از سوی دولت عربستان انجام نمیشد. دولت آل سعود نه تنها از هیئتی که از طرف دولت آمده بود، استقبال نکردند بلکه به هیچ وجه حاضر به گفتگو با آنها هم نمی شدند لذا هیچ امکان ارتباط و جلسه ای تا قبل از بیانات مقام معظم رهبری برای این هیئت فراهم نبود. این پختگی و عظمت و شکوه بیان رهبر حکیم انقلاب اسلامی بود که ناگهان فضا را عوض کرد. من از این موضوع اطمینان دارم، زیرا در بعثه حضور داشتم و لحظه به لحظه درجریان مذاکرات بودم. صادقانه عرض می کنم که اگر بیان رهبری نبود، حتی تعداد محدودی از جنازه های عزیزانمان را هم نمی توانستیم به کشور برگردانیم چون دستور پادشاه عربستان و اراده جدی دولت عربستان بر این بود که جنازه ها همانجا دفن شود، شناسایی ها به دقت انجام نشود و درنهایت به موضوع سرپوش گذاشته شود و هر چیزی که باعث دقت و روشنگری بود، جلویش گرفته می شد. لذا فعالان فرهنگی باید نقش مقام معظم رهبری، این نعمتی که ما در جمهوری اسلامی ایران از آن بهره مندیم را دقیقتر و بهتر تبیین کنند و این شخصیت کم نظیر باید در فواصل و مناسبتهای مختلف بازشناسی و قدرشناسی شود؛ انشاءالله خداوند این نعمت را برای ما همچنان حفظ کند. محور پنجم خدشه دار نشدن فریضه حج به دنبال این حادثه، در فضای مجازی، مسایلی با هدف تضعیف اصل حج و زیر سوال بردن این عبادت مهم فردی اجتماعی مطرح شد. در حالیکه فریضه حج، عبادتی است که اگر به درستی انجام شود و نقش خود را در جهان اسلام ایفا کند، نه تنها چنین مشکلاتی پیش نمی آید، بلکه دنیای اسلام از اندیشه وهابیت پاک می شود یا مسئله فلسطین در حج حل می شود. در واقع مسائل و مشکلات جهان اسلام باید در حج حل شود؛ خصوصا که وحدت، یکی از برکات فریضه پرثمر حج است. به دنبال این حادثه، مطالبی مطرح شد مبنی بر اینکه به جای رفتن به حج باید به نیازمندان کمک کنیم. کمک به نیازمند در معارف دینی ما جایگاه خود را دارد و حج هم جایگاه خود را؛ همچنانکه نماز و روزه هم در اسلام جایگاه خودشان را دارند؛ نه این برطرف کننده آن است و نه آن، برطرف کننده این. این حرف های سطحی که بدون توجه به ابعاد قضایا گفته می شود، نباید باعث ایجاد سوال در ذهن مردم شود. پس فعالان فرهنگی باید درباره اهمیت، اصل، ابعاد، عظمت و جایگاه فریضه حج در ساحات تدوینی، تشریحی و تحلیلی فعالیت کنند، تولید کنند و شبهات را پاسخ بدهند تا این حادثه به اصل جایگاه حیاتی حج لطمه ای وارد نکند. محور ششم جلوگیری از تبلیغات برای تعطیلی فریضه حج فعالان فرهنگی در تصمیمات و نتیجه گیری های که صورت می گیرد، نقش دارند؛ مثلا اینکه نتیجه گیری بشود که با شرایط فعلی، حج باید تعطیل شود. اینکه حج تعطیل بشود یا نشود، بحث بسیار مهمی است که به این سادگی نمی توان درباره آن تصمیم گیری کرد؛ زیرا ما نباید نقشمان را در جهان اسلام و ارتباط خود را با مسلمانان به راحتی از دست بدهیم. در این زمینه و در نتایجی که حاصل می شود، فعالان فرهنگی نیز نقش دارند. مسئله حج برای ما مسئله عربستان نیست. نباید زود تصمیم گرفت. حج، مسئله ای است مربوط به جهان اسلام و موضوع آن، متفاوت با عربستان است. گرچه در محل برگزاری فریضه مهم و حیاتی حج، آل سعود نقش دارد لیکن اصل این مسئله و فرصتهای بی نظیر آن موضوعی فراتر از اینهاست. محور هفتم رسیدگی معنوی و فکری به حادثه دیدگان حادثه منا بسیار سخت و تلخ بود و آثارش عمیق و عظیم. برادر جانبازی داشتیم که بعد از سالها نوبتش شده و به حج مشرف شده بود. از آنجا که خودش توانایی به جا آوردن مناسک را نداشت، اجازه داده بودند با یک همراه بیاید. ایشان فرزند بیست ساله اش را به عنوان همراه آورده بود که در این حادثه، فرزند عزیز این جانباز به رحمت خدا رفت. تصور کنید؛ یک جانباز روی ویلچر با دشواری و در شرایطی سخت، فرزندش را بزرگ کرده و به بیست سالگی رسانده است. این فرزند حتما در لحظه لحظه زندگی، کمک حال پدر بوده و ... البته این جانباز عزیز، کوه مقاومت و اسوه صبر بود ولی باید توجه کنیم که همراهی ما شاید بتواند اندکی از درد امثال این پدر را التیام بخشد. یا در نمونه هایی دیگر، خواهری از اهل تسنن داشتیم که در این حادثه، سه برادر خود را از دست داد یا خانم هایی در این حادثه، شوهرانشان را از دست دادند. پس این حادثه، آثاری عمیق و جدی دارد و به این سرعت برطرف نمی شود. ممکن است این آثار در فضای افکار عمومی مورد توجه قرار نگیرد و زود فراموش شود ولی در دل خانواده ها می ماند. فعالان فرهنگی باید در تولیدات، محتوا، کارهای تشکیلاتی، فعالیتهای فرهنگی ببینند که چه کارهایی در راستای کمک به استقامت این افراد و مواجهه صحیح و منطقی و مورد رضایت پروردگار در برابر این حادثه می توانند انجام دهند. محور هشتم دوری از اختلاف قومی عرب و عجم در حادثه قبلی که در فرودگاه جده اتفاق افتاد و منجر به تعطیلی عمره شده بود، بارها در شبکه های اجتماعی موضوع اختلاف عرب و عجم مطرح شد. این موضوع، از آن دسته مسائلی است که استکبار جهانی را خوشحال می کند. هرچه ما بر طبل اینگونه جداییها و اختلافها و مقایسه ها بکوبیم، برای دشمنان اسلام، خوشحال کننده است. اصلا این مسئله چه نتیجه ای دارد که می خواهیم اختلاف عرب و عجم را به اصطلاح دنبال کنیم و بگردیم در ادبیات و تاریخ، مصادیقش را بیابیم و آن را درشت کنیم؟ این هم به نظر من مسئله ای است که فعالان فرهنگی باید به آن توجه کنند. محور نهم نقد درونی اینکه مشکل از دولت عربستان است، درست است؛ اینکه بعداز حادثه از سوی دولت عربستان کوتاهی شده است، حقیقت دارد؛ اینکه مسئولان ما در اداره کار نقشی نداشتند، طبیعی است؛ اینها همه روشن و مسلم است ولی ما هم یک سیستم اجرایی در حج داریم. آیا نمی شد در برابر این موضوع مثلا تصمیمات دقیقتری گرفت و یا تدابیر بهتری برای آینده اندیشید؟ یا آیا عملکرد دستگاه دیپلماسی ما در آنجا درقبال این مسئله خوب بوده است؟ در واقع نباید اشکالات دیگران باعث شود که نقد ما به عملکرد ارکان خودمان در این حادثه، فراموش شود. همچنین این موضوع باید بررسی شود که آیا رسانه ها، چه رسانه ملی چه سایر رسانه ها کارشان را در این حادثه درست انجام دادند؟ به نظر من، جنس این بحث، با سایر موضوعاتی که مطرح کردیم، متفاوت است؛ و برای فعالان فرهنگی که نخبه هستند و بحثها را به صورت کارشناسی دنبال می کنند اهیمت دارد و ممکن است نیازی نباشد این بحث به افکار عمومی کشیده شود اما ضرورت توجه به اصل موضوع را از بین نمی برد. این بحث نیز در کنار همه بحث های دیگر می تواند به توانمندسازی ظرفیت نظام و برطرف کردن ضعف های موجود کمک کند. منبع: مشرق نیوز


جمعه ، ۲۹آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری تسنیم]
[مشاهده در: www.tasnimnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن