واضح آرشیو وب فارسی:شهدای ایران: به گزارش شهدای ایران به نقل از ابنا ـ استاد عالی حوزه علمیه قم در دوازدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه و سی و پنجمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی گفت: راسخون فی العلم تنها ائمه اطهار هستند و الفاظی که در اختیار ماست تنها نشان دهنده ی ظاهر مطالب است. آیت الله «جعفر سبحانی» درباره "تأویل در قرآن" گفت: تأویل در قرآن به معنای رجوع و یا ارجاع است. وی افزود: در میان مفسرین اهل حدیث، تأویل به تفسیر معنی شد و مرحوم شیخ رضی هم در نوشته های خود به همین معنا گرفته است و طبری و امثال او، فرقی بین تأویل و تفسیر قائل نشدند. آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: متأخرین تأویل را به حمل ظاهر به خلاف آن گرفته اند و تأویل به این معنا اصلاً در قرآن نیست و من قول می دهم که تأویل در قران را نمی توان هرگز به این معنا بگیریم و الا مشکل پیدا می کنیم. این مرجع تقلید با اشاره به اینکه اگر این اندیشه را قبول کنیم، فرقی با مسیحیان نخواهیم داشت، گفت: اگر کار ما در قرآن قرار دادن معنای کلمات در خلاف ظاهر آن باشد، کار مسیحیان را کرده ایم و دیگر نمی توانیم از آنها ایراد بگیریم. وی در ادامه با اشاره به اینکه در قران چهار بار کلمه تأویل آمده است اظهار داشت: عمل، رؤیا، ماهیت و واقعیت قرآن و آیه مبارکه «یاولوا الی الله» است. آیت الله سبحانی تصریح کرد: سه مورد اول تکوینی و مورد چهارم تشریعی است و در عمل، به ماجرای حضرت خضر(ع) برمی گردد که تأویل در آنجا معنی تکوینی ندارد، بلکه تشریعی مطلق است. استاد برجسته حوزه در ارتباط با مسئله رؤیا گفت: رؤیا جنبه صدق ندارد، مگر در ماجرای حضرت یوسف(ع) که ریشه خواب را برای آنها بیان کرد و این تأویل است که صورت واقعی پوشیده شده بود و حضرت یوسف(ع) آنها را به ریشه واقعی آن بازگرداند. وی افزود: ملتی که در میان آنها دزدی و کم فروشی باشد، این ملت بدبخت خواهد شد و تأویل در اینجا تکوینی است. آیت الله سبحانی اظهار داشت: قرآن از برزخ، قیامت و جهنم خبر می دهد اما این ها برای ما رؤیا است و نمی دانیم چگونه است و ما فقط شبهی از آنچه که هست، می بینیم و الفاظی که ما داریم از عالم ماده گرفته ایم و الفاظ نمی توانند واقعیات را نشان دهند. این مرجع تقلید شیعه با تأکید بر اینکه تأویل در بعضی الفاظ جنبه تشریعی دارد گفت: قران می فرماید حقیقت این الفاظ در آن جهان مشخص می شود و در این جهان ابزار شناخت ما تنها همین الفاظ است و در آن جهان از واقعیت بهره مند می شویم. وی در ادامه با بیان اینکه در یکجا تأویل جنبه تشریعی دارد، تصریح کرد: در آیات متشابه تأویل، جنبه تشریعی دارد و از نظر مفسران آیاتی که جنبه محکمات ندارند و ظهور آنها مشخص نیست، به آنها متشابه می گویند که ارجاع متشابه به محکم می شود. آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه مشرکین معتقد به شریک در آفرینش برای خدا هستند، گفت: خداوند به ابلیس می فرماید من به خلق آدم عنایت داشتم و سجده نکردن تو، توهین به من بود. استاد برجسته حوزه خاطرنشان کرد: مسیحیان صریح را عوض می کنند، ولی ما مطالبی که لرزان است را با استفاده از مطالب محکم مشخص می کنیم. وی افزود: وقتی قران می گوید راسخون فی العلم یعنی علم این افراد در اینجا مدخلیت دارد و در مواردی که قرآن درباره جبر سخن گفته، داعش با سو استفاده از این آیات، فتنه گری می کند. در پایان این همایش از مقام علمی آیت الله «مویدی قمی» و آیت الله «خزئلی» تقدیر به عمل آمد.
پنجشنبه ، ۲۸آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شهدای ایران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]