واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه حوزه های علمیه: داعش و کسانی که به دنبال فساد هستند با سوء استفاده و برداشت از آیات متشابه دست به این جنایات می زنند.به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) آیت الله العظمی سبحانی امشب 28 آبان در آخرین شب از دوازدهمین گردهمایی اساتید تفسیر قرآن که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد با اشاره به مسئله تاویل در قرآن گفت: از لحاظ لغت به معنای رجوع و ارجاع است، اما در میان مفسران اهل حدیث تاویل به معنای تفسیر گرفته شده است مثلا طبری اینگونه اتخاذ کرده است وفرقی میان تفسیر و تاویل قایل نشده اند. وی افزود: اما برخی متاخران از جمله اصولی ها می گویند حدیث و آیه را باید تاویل کرد و بر خلاف ظاهر حمل کنیم، تاویل به این معنا ابدا در قرآن نیست و هرگز نمی توان تاویل در قرآن را به این معنا بگیریم یعنی ظاهر مستقر با منکر شویم والا مشکل پیدا می کنیم در این صورت فرقی با مسیحیان و یهودیان نخواهیم داشت. سبحانی بیان کرد: قرآن تاویل را در مورد عمل، رویا، قرآن و آیه مبارکه به کار برده است و در برخی موارد متعدد است، که در آیه و ما یعلم تاویله الا الله تشریعی است. در مورد این چهار مطلب تاویل به معنای برگردان به ریشه است. استاد برجسته حوزه اظهار کرد: در داستان خضر چند کار خلاف ظاهر انجام داد، دیواری ساخت و جوانی بدون گناه را کشت و سفینه را شکست، که حضرت موسی به ایشان اعتراض کرد و ایشان فرمود سری در همه این موارد وجود دارد که من برای تو به شرط صبر بیان می کنم یعنی سه عمل به ظاهر خلاف را به تاویل برگرداند و نیت آن را تبیین کرد که این مصالح، تاویل این اعمال بوده و تاویل در اینجا جنبه تکوینی مطلق دارد. وی درباره رویا به سوره یوسف و رویاهای بیان شده در این سوره پرداخت و عنوان کرد: حضرت یوسف به تاویل رویای آن دو زندانی پرداخت یعنی آن را به ریشه اش برگرداند همچنین خوابی که ملک و خود یوسف دید، تاویل در اینجا نیز جنبه تکوینی دارد. این مرجع تقلید با اشاره به «احسن تاویلا» افزود: ملتی که در آن دزدی و کم فروشی باشد فلک زده خواهد بود، و ملتی که این چیزها را نداشته باشد به سعادت و خوشبختی می رسد که در اینجا نیز تاویل را شاهد هستیم که تکوینی است. وی با اشاره به تاویل کتاب اظهار کرد: قرآن از صدها موضوعی که چشم ندیده مانند جهنم و بهشت و ... خبر می دهد، همه اینها در جهان برای ما به عنوان شبح است و واقعیات در دست ما نیست به قول علامه الفاظ را از عالم ماده گرفته ایم ولی حقایق آخرت غیر از این عالم است بنابراین روزگاری که در معاد محشور می شیویم حقایق قرانی را با چشم خود می بینیم که قرآن خبر داده است که در اینجا نیز تاویل جنبه تکوینی است. آیت الله سبحانی عنوان کرد: در این چهار مرحله تاویل تکوین است و عبارت پردازی نیست بلکه جهان خارجی است که واقعیات آن برای ما روشن نیست مثل رویا و توزین حق که در اینجا روشن میشود اما برخی در قیامت اما در یکجا جنبه تشریعی دارد و آن ایات متشابه است که راسخون فقط می توانند انجام دهند. وی اظهار کرد: از نظر من و بسیاری از مفسران به آیاتی برمی گردد که ظهور مستقری ندارند زیرا اگر داشته باشند جزء محکمات قرار می گیرند. محال است کوچکترین تصرفی در آیات محکم داشته باشیم مانند قل هو الله احد و ... . انتقاد از رسم الخط عثمان طه وی ادامه داد: ارجاع متشابه به محکم فقط در این مورد جنبه تشریعی دارد به عنوان مثال، در آیه «والسماء بنیناها باید» که در قرآن عثمان طه «اید» با دو یا آمده و برخی گفته اند ما هم باید این طور بنویسیم که تعبد غیرصحیحی است که بحث جداگانه دارد و در جلسه ای جدا باید برای این رسم الخط بحث کنیم که همه جا را پرکرده و خواندنش هم برای جوانان مشکل شده است. این مفسر قرآن گفت: وی با بیان اینکه خدا ید ندارد بنابراین باید ید را در اینجا با ارجاع به محکم تاویل کنیم تا از غیرمستقر بودن به استقرار برسد زیرا این تعبابیر در قرآن تعبیر عرفی است. وی ادامه داد: برخی مانند صاحب المنار ایات متشابه را مانند ما نمی دانند و بهشت و برزخ و ... را متشابه می دانند غافل ازاینکه اینها مفردات هستند در حالی که آیه باید متشابه باشد علاوه بر این آیات متشابه باید فتنه انگیز باشد وگرنه برزخ و جهنم و انهار و حورالعین و ... که فتنه انگیز نیست. وی تصریح کرد: مجسمه ها و داعش که دنباله اینها هستند خدا را در عرش برده و بر تخت چوبین شانده اند و با همین آیات متشابه افساد در زمین کرده و می کنند . آیت الله سبحانی افزود: آنهایی که می گویند علم متشابه مخصوص خداست اشتباه می کنند زیرا فرموده راسخون فی العلم پس علم در اینجا مدخلیت دارد و بعد به ایمان آنها تاکید شده است. وی ادامه داد: الان هم داعش به وسیله همین آیات فتننه گری می کنند که می توانیم با آیات محکم این آیات را از تشابه بیرون بیاوریم.
پنجشنبه ، ۲۸آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایکنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]