تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حق، سنگين و تلخ است و باطل، سبك و شيرين و بسا خواهش و هوا و هوسى كه لحظه اى بيش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815564043




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علامه طباطبايي چشمه هاي علم و معرفت را در تفسير الميزان گشود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ آبان ۱۳۹۴ (۹:۲۵ق.ظ)
مدير حوزه علميه استان قم: علامه طباطبايي چشمه هاي علم و معرفت را در تفسير الميزان گشود موج - قم- مدير حوزه علميه استان قم با اشاره به جايگاه رفيع تفسير الميزان، گفت: علامه طباطبايي(ره) چشمه هاي زلالي را در بيان آيات قرآن بر حوزه هاي علميه گشوده است.
به گزارش خبرگزاري موج از قم به نقل از مركز خبر حوزه، مدير حوزه علميه استان قم در دوازدهمين همايش اساتيد تفسير قرآن کريم که در دارالقرآن علامه طباطبايي(ره) برگزار شد، با گراميداشت سالگرد ارتحال اين فيلسوف مخلص و مفسر کبير، گفت: از مجمع عالي تفسير و بزرگاني که در احياي معارف اصيل تبيين شده تفسير علامه طباطبايي(ره) در اين بيت شريف گام بر مي دارند، تشکر مي کنم.
وي همچنين با تجليل از شخصيت مرحوم آيت الله مويدي قمي، گفت: ايشان عضو موثر هيئت رئيسه مجمع عالي تفسير بود و هرگاه در محضر ايشان رسيديم، با يک دنيا اخلاص ما را همراهي مي کردند تا علوم قرآن و تفسير در حوزه علميه قم احيا شود.
حجت الاسلام والمسلمين احمد فرخ فال با اشاره به اينکه در گذشته آمار کرسي هاي تفسير از اعداد يک درس تجاوز نمي کرد، گفت: سال گذشته بيش از 400 کرسي تفسير در حوزه علميه قم برگزار شد که تلاش و زحمات مرحوم آيت الله مويدي قمي در وضعيت پوياي امروز کرسي هاي تفسير به ياد مانده است.
وي با بيان اينکه برخي مراجع سلف افسوس مي خوردند که چرا در ارتقاي تفسير و علوم قرآني اهتمام بيشتري نداشته اند، گفت: امروز بايد شکرگزار پيشگاه عدل الهي باشيم که از منبع فيض شخصيت مخلص و فداکار علامه طباطبايي(ره) بهره گيري مي کنيم.
حجت الاسلام والمسلمين فرخ فال با اشاره به اينکه برخي گروه ها توجه به تفسير از سوي يک فقيه را دون شان مي دانستند، گفت: علامه طباطبايي(ره) مشي خود را با آغاز يک حرکت تفسيري در قرآن آغاز کردند و با اخلاص به پايان بردند و با شجاعت کامل در فواصل مختلف، پرده ها را کنار زدند و نورانيت آيات قران را نمايان کردند.
رئيس مجمع عمومي جامعه مدرسين افزود: علامه طباطبايي با صبوري، متانت و علميت پاسخ درست و فهميده را به کساني که برداشت نادرستي از مباني قرآن داشتند و مسير را اشتباه رفته بودند، مطرح مي کرد به گونه اي که آنها فکر نمي کردند از چنين مفاهيم بلندي غافل بوده اند.
حجت الاسلام والمسلمين فرخ فال به نقل خاطره از حضور علامه طباطبايي در اصفهان پرداخت و گفت: ايشان دو يا سه سال بعد از پيروزي انقلاب به مجلس و محفل باعظمتي از حضور علما در اصفهان دعوت شدند؛ پيش از ورود به محفل، يکي از اساتيد مذهبي و بزرگوار که اهل فکر و تدبر در قرآن بود محضر ايشان رسيد و سوال نامناسبي کرد و قالب سوال به گونه اي نبود که درمقابل علامه از اين الفاظ استفاده شود اما علامه طباطبايي به اين شخصيت بزرگوار با متانت پاسخ دادند.
وي افزود: علامه طباطبايي(ره) چشمه هاي زلالي را در بيان آيات قرآن بر حوزه هاي علميه گشوده است که شايد اگر شخصيت هايي نظير حضرت آيت الله جوادي نبودند، اين چشمه ها هميشه مخفي مي ماند.
مدير حوزه علميه استان قم با بيان اينکه علامه طباطبايي در بيان آيات محکمات و متشابه غوغا کرده است، گفت: ايشان چشمه هاي علم و معرفت را در تفسير الميزان باز کرده است.
حجت الاسلام والمسلمين فرخ فال افزود: علامه طباطبايي تصريح دارد که نبايد اين گونه تصور شود که هرکجا بحث متشابه در قرآن آمده، منظور آن محکم و متشابه اصطلاحي رايج است.
وي با اشاره به اينکه علامه طباطبايي معتقد است هرگز به عنوان يک مفسر نبايد قائل به اين باشيم که بياني براي قرآن هستيم، ابراز داشت: علامه مي گويد آيات محکمات بياني براي متشابهات است و اشتباه کردند کساني که «وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ» را به مفسرين غيرمعصوم تفسير کرده اند.
رئيس مجمع عمومي جامعه مدرسين افزود: ائمه معصومين بعد از پيامبراکرم(ص)، در هرعصري بيان قرآن هستند و متصوفه، متکلمين، فلاسفه و اديبان نمي توانند بياني براي قرآن باشند.
مدير حوزه علميه استان قم با اشاره به اينکه علامه تاکيد دارد آيات متشابه را بايد با آيات محکمات متوجه شد، گفت: همچنين ايشان معتقد است «کساني که گفتند فقط قرآن براي ما کافي است» اشتباه بزرگي کردند، چرا که آنها «اولي الامر» نمي توانند باشند.
رئيس مجمع عمومي جامعه مدرسين افزود: علامه طباطبايي با استدلال عميق و درست مي گويد، اولي الامر معصومين(ع) هستند.
حجت الاسلام والمسلمين فرخ فال تصريح کرد: مرحوم علامه طباطبايي با همين مبنا مي گويد کسي نمي تواند قرآن را به طور عميق درک کند؛ مگر اينکه پاک شود و براساس آيه تطهير، اهلبيت(ع) پاک هستند.
وي افزود: افتخار علامه طباطبايي(ره) و مفسران بزرگ ما اين است که در فهم و تفسير قرآن به کلمات اهلبيت(ع) مراجعه داشتند.
مدير حوزه علميه قم يادآور شد: علامه طباطبايي با شخصيت عميق فکري خود بحث روايي مي کرد و براساس کلام ائمه معصومين(ع)، قرآن را تفسير کرده است.
حجت الاسلام والمسلمين فرخ فال در پايان خاطرنشان کرد: کساني که شعار دادند قرآن براي ما کافي است و «وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ» را به گونه ديگري تفسير کردند، جفا به مکتب،آيات قرآن و پيامبر(ص) داشتند و راه را کج رفتند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن