تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833703428
گزیده ای از سخنان امام رضا علیه السلام
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: mamad 201030th October 2009, 09:27 AM-- دامهای شیطان: حضرت رضا علیه السلام (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند 85%D 8%A 7%D 9%85+%D 8%B 1%D 8%B 6%D 8%A 7+%D 8%B 9%D 9%84%DB% 8C%D 9%87+%D 8%A 7%D 9%84%D 8%B 3%D 9%84%D 8%A 7%D 9%85) فرمود: شیطان (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند) نزد پیامبران می آمد و با آنها سخن می گفت. روزی یحیی علیه السلام (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند AD%DB%8C%DB%8C+%D 8%B 9%D 9%84%DB%8C%D 9%87+%D 8%A 7%D 9% 84%D 8%B 3%D 9%84%D 8%A 7%D 9%85) به شیطان فرمود:«من می خواهم دام های تو را که با آن مردم را به دام می اندازی، مشاهده کنم.» شیطان گفت:«بسیار خوب، فردا صبح نشانت میدهم.» روز بعد حضرت یحیی دید شیطان از سوراخی وارد اطاق شد، با صورتی مانند بوزینه و بدنی مانند خوک و چشمان دریده. او بدون چانه بود و دو دست در سینه و دو دست در شانه داشت. رگهای درشت پشتش در جلو و انگشتانش در پشت سرش بود. قبایی در بر کرده و کمربندی بسته و رشته های نخ سبز و قرمز از آن آویزان و زنگ بزرگی در دست گرفته و یک سپر بر آن آویخته بود که قلابی آهنی درمیان آن قرار داشت. حضرت یحیی پرسید:«این کمربند چیست؟!» شیطان گفت:«این مجوسیّت است که من برای آنها تأسیس کرده ام.» یحیی پرسید:«این نخ های رنگارنگ چیست؟!» شیطان گفت:«به وسیله آن زن ها را زینت میدهم تا مردان را فریب دهند.» یحیی پرسید:«این زنگ چیست؟» گفت:«این ساز و آواز است که وقتی مردم شراب می خورند، آن را به صدا در میآورم تا رقص و پایکوبی کنند.» یحیی پرسید:«از چه گروهی بیشتر خوشت می آید؟» گفت:« از زن ها، چون وسیله شکار من هستند و من نقشه های خود را به وسیله آنان به انجام میرسانم. هر گاه مردمان صالح، مرا نفرین کنند فرار می کنم و به اجتماعات زن ها می روم. از سخنانشان بسیار شادمان می شوم و لذّت می برم.» حضرت یحیی پرسید:«این سپر چیست؟» شیطان گفت:«با آن دعای مردم صالح را از خود دفع می کنم.» حضرت یحیی فرمود:«آیا تاکنون بر من پیروز شده ای؟!» شیطان گفت:«نه، هنوز نتوانسته ام، ولی از یک خصلت تو خوشم میآید. تو زیاد می خوری و این مانع میشود که شب برخیزی و نماز بگزاری.» حضرت یحیی فرمود:«من اینک با خدای خود عهد بستم که تا دم مرگ، دیگر سیر غذا نخورم.» شیطان گفت:«من هم عهد می کنم که دیگر هیچ فرد صالحی را نصیحت نکنم.» آنگاه از نزد حضرت یحیی علیه السلام بیرون رفت و دیگر برنگشت. -- غفلت از مرگ: حضرت امام رضا علیه السلام از امیرالمؤمنین علی علیه السلام (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند 85%DB%8C%D 8%B 1%D 8%A 7%D 9%84%D 9%85%D 8%A 4%D 9%85%D 9%86 %DB%8C%D 9%86+%D 8%B 9%D 9%84%DB%8C+%D 8%B 9%D 9%84%DB%8C %D 9%87+%D 8%A 7%D 9%84%D 8%B 3%D 9%84%D 8%A 7%D 9%85) روایت کرد که فرمود:«کسانی هستند که با شوق لباس میبافند، در حالیکه همان لباس، کفن آنها میشود، یا خانه میسازند تا در آن سکونت کنند و همان خانه محل دفن آنها میگردد.» -- غربت اسلام : حضرت رضا علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند AD%D 9%85%D 8%AF+%D 9%85%D 8%B 5%D 8%B 7%D 9%81%DB%8C+%D 8% B 5%D 9%84%DB%8C+%D 8%A 7%D 9%84%D 9%84%D 9%87+%D 8%B 9%D 9% 84%DB%8C%D 9%87+%D 9%88+%D 8%A 2%D 9%84%D 9%87) روایت کرد که فرمود:«اسلام در آغاز غریب بود و بار دیگر غریب خواهد شد. و خوشا به حال غریبان.» -- بدخلقی: حسین بن بشاء می گوید: برای حضرت رضا علیه السلام نوشتم که خواستگار دخترم بداخلاق است. امام فرمود:«اگر بداخلاق است دختر خود را به او نده.» -- قرائت قرآن: حضرت امام رضا علیه السلام به نقل از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:«برای خانههای خود بهره ای از قرآن (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند B 6%D 8%A 7+%D 8%B 9%D 9%84%DB%8C%D 9%87+%D 8%A 7%D 9%84%D 8% B 3%D 9%84%D 8%A 7%D 9%85+%D 9%88+%D 9%82%D 8%B 1%D 8%A 7%D 8% A 6%D 8%AA+%D 9%82%D 8%B 1%D 8%A 2%D 9%86) قرار دهید. چون خانه ای که در آن قرآن خوانده شود، برای اهلش گشایش و آسایش و خیر قرار داده می شود و ساکنین آن در معرض افزایش نعمتاند؛ و بر عکس خانهای که در آن قرآن خوانده نمیشود سختی و تنگی بر اهلش رو آورد، خیر و نیکی و برکت از آنها کم میشود و ساکنین آن در کمی و کاستی و کمبود خواهند بود.» -- انفاق: روزی حضرت رضا علیه السلام از یکی از غلامان خود پرسید:«آیا امروز چیزی در راه خدا انفاق کرده اید؟» غلام گفت:«نه.» امام فرمود:«پس خداوند از کجا به ما عوض دهد؟! برو چیزی در راه خدا انفاق کن، حتی اگر یک درهم باشد.» -- نتیجه محبّت: حضرت رضا علیه السلام به ریان بن شبیب فرمود:«اگر خوشحال میشوی که با ما در درجات بلند بهشت باشی، پس برای اندوه ما اندوهناک و برای خوشحالی ما مسرور باش! بر تو باد دوستی ما اهل بیت (کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند AA%D 8%8C+%D 8%B 9%D 8%AA%D 8%B 1%D 8%AA%D 8%8C+%D 8%A 2%D 9% 84+%D 8%B 1%D 8%B 3%D 9%88%D 9%84%D 8%8C+%D 9%82%D 8%B 1%D 8% A 8%DB%8C). بدان اگر کسی سنگی را دوست بدارد، خداوند او را در روز قیامت با آن سنگ محشور میفرماید.» mamad 201030th October 2009, 09:28 AMترجمه سخنان امام رضا(ع) به شعر کاربران ثبت نام کرده قادر به مشاهده لینک می باشند g ترجمه منظوم سخنان امام رضا علیه السلام 1 ـ مِن اَخلاقِ الاَنبیاء التَّنّظُّف نظافت موجب پاكى جسم است نظافت مایـه آرام جـان است امـام هشتمین فرمود بـا خلق نظـافت شیـوه پیغمبران است 2 ـ صاحِبُ النّعمَةِ یَجِبُ ان یُوَسِّعَ عَلى عِیالِهِ توانگر را بوَد واجب كه بخشد زن و فـرزند را از مال دنیـا دهـد وسـعت به امر زندگانى بـه شـكر نعـمت حى ّ تـوانا 3 ـ مَن لَم یَشكُرِ المُنعِمَ مِن المَخلوقین لَم یَشكُر اللهَ عزّوجلّ شـنیده ام كه علـى بن موسـى كاظم خدیو طوس، بفـرمـود نكته اى زیبـا كسى كه نیكویى خلق را نداشت سپاس نكـرده است سپـاس خداى بـى همتـا 4 ـ الایمانُ اداءُ الفرائضِ و اجتِنابُ المَحارِم فرمود رضــا امام هشتم: انجام فرائــض است ایمان دورى ز محرّمات و زشتى پرهیز ز ناصواب و عصیان 5 ـ لَم یَخُنكَ الاَمین، وَ لكِن ائتَمَنتَ الخائِنَ كسى كه بیـم ندارد ز كردگار علیم وِرا به خدمت خلق خدا مكن تعیین امین نكرده خیانت، تو از ره غفلت امین شمـرده خیـانت شعار بدآیین 6 ـ الصَّمتُ بابٌ مِن ابوابِ الحِكمة زبـان تو گـر تحـت فرمان نباشد خموشـى گزیـن، تا نیفتى به ذلـّت على بن موسـى الرضا راست پندى: سكوت است بابـى ز ابواب حكمت 7 ـ صدیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقلُهُ و عَدُوُّه جَهلُهُ بــه نزدیـك نـادان بـوَد تـار گیتى ز دانـش بكـن گـیتـى تـار روشـن بفرمود فرزنـد موســى بـن جعفـر: تو را عقل یار است و جهل است دشمن 8 ـ التَّوَدُّدُ الى النّاسِ نِصْفُ العَقلِ همیشـه در پـى تیـمـار بینـوایان باش كمك به خلق، ز كردار خـالق احـد است امام راست در این رهگذر، كلامى نغـز: كه در معاشرت خلق، نیمى از خرد است 9 ـ التَوَكُلُ اَن لاتَخافَ اَحداً اِلاّ اللهَ بزن بـر لطـف حق دست توكل كـه لطف ایـزدى باشد تو را بس توكـل آن بـوَد كـاندر دو عالم به غیر حق نـترسى از دگر كس 10 ـ اَفْضَلُ ما توصَلُ به الرَّحِمِ كفُّ الاَذى عَنْها فرمـود رضـا ولـى ّ مـطـلق گنجینـه علم و فضل و احسـان بهتر صلـه رحـم به گیتى است خـوددارى از گـزنـد ایشـان 11 ـ اَحسَنُ النّاسِ مَعاشاً مَن حَسُنَ معاشُ غیرِهِ فى معاشِه بهتـرین رهـرو به راه زندگـى است آن كه همچـون شمع روشنگـر بـوَد مردمـان در پرتـوش راحـت زینـد زندگـى در خـدمتش بـهتـر بــوَد 12 ـ العَقلُ حِباءٌ مِنَ اللهِ و الادَبُ كُلْفَة رضـا سبـط پاك رسـول امین كه نتـوان سـر از خدمتش تافتن بگفتا: خرد بخشش ایـزدى است ادب را به كوشش تـوان یافـتن 13 ـ لَیسَ لِبَخیلٍ راحةٌ و لا لِحَسودٍ لَذّةٌ بخل رنج است و حسادت محنت است از ولـى ّ آمـوز درس عبـرتـــى راحتـى در بخــل نتـوان یـافـتن در حسـد هـرگـز نیـابـى لذّتــى 14 ـ مَا الْتَقَتْ فِئَتانِ قَطُّ اِلاّ نُصِرَ اَعظَمُهُما عَفواً عفــو آییـن بزرگـــان باشـــد بـخشش آییـنـه دورانـدیـش اسـت دو گـروهـى كه به جنگنـد و ستیـز نصرت آن راست كه عفوش بیش است 15 ـ عَونُك لِلضَّعیفِ اَفضَلُ مِنَ الصَدَقَة سخنـى دارم از امـام همام كـه مفید است بهر هر طبقه دستگیرى ز ناتوان و ضعیف به یقین، بهتر است از صدقه 16 ـ المُؤمِن اِذا اَحسَنَ استَبشَرَ وَ اِذا اَساءَ استَغفَرَ گر ز بخت بد به كس بد كرده اى هان، مشـو نومیـد از درگاه ربّ مـؤمن ار نیكى كنـد شادان شود ور كند بد، مى كنـد بخشش طلـب 17 ـ المُسلِمُ الّذى سَلِمَ المُسلِمون مِن لِسانه وَ یَده شـنو پند فرزند موسـى بن جعفر امـام بحـق، مـاه بـرج امـامت كسـى هسـت مُسلم كه باشند مردم ز دست و زبانش به امن و سلامت 18 ـ لَیسَ مِنّا مَن لَم یأمَن جارُهُ بَوائِقَه به همـسایه نیكى كن اى نیكمرد كه همـسایه را بر تو حقها بوَد از آن كس كه همسایه ایمن نبُود بـفرمود مـولا: نـه از ما بوَد 19 ـ التواضُعُ ان تُعطى النّاس مِن نَفسِك ما تُحبّ ان یُعطوك مِثلَه چنان سـر كن اى دوست با نیك و بد كه باشـد ز تـو نیك و بد در امـان تـواضع چـنان كن به خـلق خـداى كه خواهـى كنـد خلق با تو چنـان 20 ـ الصَّفح الجمیلُ العفوُ مِن غیرِ عِتاب عفو چون كرده اى خطاب مكن كار بـى جا و نـاصـواب مكن وه چه نیكوسـت، عفـو بى منّت عفو كـردى اگـر، عتـاب مكن mamad 201030th October 2009, 09:29 AMـ سه ويژگى برجسته مومن لايكـون المـومـن مـومنـا حتـى تكـون فيه ثلاث خصـال : 1ـ سنه من ربه . 2ـ وسنه من نبيه. 3ـ و سنه من وليه. فـاما السنه مـن ربه فكتمان سـره. و امـا السنه من نبيه فمـداراه الناس . و امـا السنه مـن وليه فـاصبـر فـى البـاسـاء و الضـراء.(1) مـومـن , مـومـن واقعى نيست, مگـر آن كه سه خصلت در او بـاشــد: سنتـى از پـروردگـارش و سنتـى از پيـامبـرش و سنتـى از امـامـش. اما سنت پروردگارش , پـوشاندن راز خود است, اما سنت پيغمبرش , مدارا و نرم رفتارى با مردم است, اما سنت امامـش صبر كردن در زمان تنگدستـى و پريشان حالى است. 2ـ پـاداش نيكـى پنهانـى و سزاى افشـا كننـده بــدى الـمستتر بـالـحسنه يـعـدل سبعين حسنه, و المذيع بالسيئه مخذول, و المستتر بالسيئه مغفور له.(2) پنهان كننده,كار نيك (پاداشش) برابر هفتاد حسنه است, و آشكار كننده كار بد سـر افكنـده است, و پنهان كننـده كـار بـد آمـرزيـده است. 3ـ نظافت من اخلاق الانبياء التنظف.(3) از اخلاق پيـامبـران, نظافت و پـاكيزگــى است. 4ـ امين و اميـن نمـا لـم يخنك الاميـن و لكـن ائتمنت الخــائن.(4) امين به تو خيانت نكرده(و نمى كند) و ليكن (تو) خائن را امين تصور نموده اى. 5 ـ مقام برادر بزرگتر الاخ الاكبر بمزله الاب.(5) برادر بزرگتر به منزله پدر است. 6ـ دوست ودشمن هر كس صديق كل امرء عقله و عدوه جهله.(6) دوست هركس عقل او, و دشمنش جهل اوست. 7ـ دوستى با مردم التودد الى الناس نصف العقل.(7) دوستى با مردم, نيمى از عقل است. 8ـ بدى قيل و قال ان الله يبغض القيل والقـال واضـاعه المـال و كثـره السـوال.(8) به درستى كه خداوند,داد وفرياد وتلف كردن مال و پرخواهشى را دوشمن مى دارد. 9ـ ويژگيهاى دهگانه عاقل لا يتـم عقل امـرء مسلـم حتـى تكون فيه عشر خصـال : الخيــر منـه مـامــول. و الشر منه مامـون. يستكثر قليل الخير من غيره, و يستقل كثير الخير مـن نفسه. لا يسام من طلب الخـوائج اليه, و لا يمل مـن طلب العلـم طول دهره. الفقرفى الله احب اليه من الغنى و الذل فى الله احب اليه مـن العز فى عدوه. و الخمـول اشهى اليه من الشهره. ثـم قال (ع) العاشره و ما العاشره؟ قيل له: ما هى؟ قال(ع): لايرى احدا الا قال: هو خير منى و اتقى.(9) عقل شخص مسلمـان تمـام نيست, مگر ايـن كه ده خصلت را دارا بـاشـد: 1ـ از او اميد خير باشد. 2ـ از بدى او در امان باشند. 3ـ خير اندك ديگرى را بسيار شمارد. 4ـ خير بسيار خود را اندك شمارد. 5ـ هـر چه حـاجت از او خـواهنـد دلتنگ نشـود. 6ـ در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود. 7ـ فقـر در راه خـدايـش از تـوانگـرى محبـوبتـر بـاشــد. 8ـ خـوارى در راه خـدايـش از عزت بـا دشمنـش محبـوبتـر بـاشــد. 9ـ گمنـامـى را از پـر نـامـى خـواهـانتـر بـاشـد. 10ـ سپس فـرمـود: دهمى چيست و چيست دهمى ؟ به او گفته شـد: چيست؟ فـرمـود: احـدى را ننگـرد جز ايـن كه بگـويـد او از مـن بهتـر و پـرهيز كـارتـــر است. 10ـ نشانه سفله سئل الـرضـا (ع) عن السفله فقـال (ع): من كان له شىء يلهيه عن الله.(10) از امام رضا(ع) سوال شد: سفله كيست؟ فـرمـود: آن كه چيزى دارد كه از (يـاد) خـدا بـازش دارد. 11ـ ايمان, تقوا و يقين ان الايمان افضل من الاسلام بدرجه, والتقـوى افضـل مـن الايمان بدرجه و لم يعط بنوا آدم افضل من اليقين.(11) ايمان يك درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا يك درجه بالاتر از ايمان است و به فـرزنـد آدم چيزى بـالاتـر از يقيـن داده نشده است. 12ـ ميهمانى ازدواج مـن السنه اطعام الطعام عند التزويج.(12) اطعام و ميهمـانـى كـردن بـراى ازدواج از سنت است. 13ـ صله رحم با كمترين چيز صل رحمك و لـو بشربه من ماء و افضل مـا توصل به الـرحـم كف الاذى عنها.(13) پيوند خـويشـاوندى را بر قرار كنيد گر چه با جرعه آبى باشد, وبهترين پيوند خـويشـاونـدى ,خـود دارى از آزار خـويشـاونـدان است. 14ـ سلاح پيامبران عن الـرضـا(ع) انه كـان يقـول لاصحـابه: عليكم بسلاح الانبياء فقيل: و ما سلاح الانبياء؟ قال: الدعاء.(14) حضـرت رضا (ع) هميشه به اصحاب خـود مـى فـرمود: بر شما باد اسلحه پيامبران, گفته شـد : اسلحه پيـامبـران چيست؟ فـرمـود: دعا. 15ـ نشانه هاى فهم ان من علامات الفقه: الحلم و العلم , و الصمت باب من ابواب الحكمه ان الصمت يكسب المحبه, انه دليل على كل خير.(15) از نشانه هاى ديـن فهمـى, حلـم و علم است, و خاموشى درى از درهاى حكمت است. خـامـوشـى و سكـوت, دوستـىآور و راهنمـاى هـر كـار خيرى است. 16ـ گوشه گيرى وسكوت ياتـى علـى الناس زمـان تكون العافيه فيه عشره اجزاء: تشعه منها فى اعتزال الناس و واحد فى الصمت.(16) زمانى بر مردم خواهدآمد كه درآن عافيت ده جزءاست كه نه جزء آن دركناره گيرى از مردم و يك جزء آن در خاموشى است. 17ـ حقيقت توكل سئل الـرضـا(ع) : عن حـد التـوكل؟ فقـال(ع): ان لاتخـاف احـدا الاالله. (17) از امام رضا (ع) از حقيقت تـوكل سـوال شـد. فرمـود: اين كه جز خدا از كسـى نترسى. 18ـ بدترين مردم ان شـر النـاس مـن منع رفـده و اكل وحـده و جلـد عبـده.(18) به راستـى كه بـدترين مردم كسى است ك يارىاش را (از مردم) باز دارد و تنها بخورد و زير دستش را بزند. 19ـ زمامداران را وفايى نيست ليـس لبخيل راحه, و لا لحسـود لذه و لا لملـوك وفـاء ولا لكذوب مــروه.(19) بخيل را آسايشى نيست و حسود راخوشى و لذتى نيست و زمامدار را وفايى نيست و دروغگو را مروت و مردانگى نيست . 20ـ دست بوسى نه لا يقبل الـرجل يـد الـرجل , فـان قبله يـده كـالصلاه له.(20) كسى دست كسى را نمى بوسد, زيرا بوسيدن دست او مانند نماز خواندن براى اوست 21ـ حسن ظن به خدا احسـن الظن بالل, فان من حسـن ظنه بالله كان عنـد ظنه و من رضى بالقليل من الرزق قبل منه اليسير من العمل. و من رضى باليسير من الحلال خفت موونته و نعم اهله و بصره الله دار الدنـيا و دواءهـا واخـرجه منها سـالما الى دارالسلام.(21) به خداوند خوشبين باش, زيرا هر كه به خدا خوشبين باشد, خدابا گمان خـوش او همراه است, و هر كه به رزق و روزى اندك خشنود باشد, خـداوند به كردار اندك او خشنود باشد , و هر كه به اندك از روزى حلال خشنود باشـد, بارش سبك و خانـواده اش در نعمت باشد و خـداوند او را به دنيا و دوايـش بينا سازد و او را از دنيا به سلامت به دارالسلام بهشت رساند. 22ـ اركان ايمان الايمان اربعه اركان: التـوكل على الله, و الرضا بقضاء الله و التسليم لامـر الله, والتفويض الى الله.(22) ايمان چهار ركن دارد: 1ـ توكل برخدا 2ـ رضا به قضاى خدا 3ـ تسليم به امر خدا 4ـ واگذاشتن كار به خدا. 23ـ بهترين بندگان خدا سئل عليه السلام عن خيـار العبـاد؟ فقــال(ع): الذيـن اذا احسنوا استبشروا, و اذا اساووا استغفروا و اذا اعطوا شكـروا, و اذا ابتلو صبروا, و اذا غضبوا عفوا.(23) از امام رضـا(ع) دربـاره بهتـريـن بنـدگـان سـوال شـد. فـرمـود: آنان كه هر گاه نيكـى كنند خـوشحال شوند, و هرگاه بدى كنند آمرزش خـواهند, و هر گاه عطا شـوند شكر گزارند و هر گاه بلا بينند صبر كنند, وهر گاه خشم كنند در گذرند. 24ـ تحقير فقير مـن لقى فقيـرا مسلما فسلم عليه خلاف سلامه على الاغنياء لقى الله عزوجل يـوم القيامه وهو عليه غضبان.(24) كسى كه فقير مسلمان را ملاقات نمايد و بر خلاف سلام كردنش بر اغنيا بر او سلام كنـد, در روز قيامت در حالـى خـدا را ملاقات نمايـد كه بـر او خشمگيـن بـاشـد. 25ـ عيش دنيا سئل الامام الرضا(ع): عن عيش الدنيا؟ فقال: سعه المنزل و كثره المحبين.(25) از حضـرت امـام رضا (ع): دربـاره خـوشـى در دنيـا سـوال شـد. فـرمـــــود: وسعت منزل وزيادى دوستان. 26ـ آثار زيانبار حاكمان ظالم اذا كذب الولاه حبس المطر, و اذا جار السلطان هانت الدوله,واذا حسبت الزكوه ماتت المواشى.(26) زمانـى كه حاكمان دروغ بگويند باران نبارد, و چون زمامدار ستم ورزد, دولت, خـوار گردد. و اگر زكات امـوال داده نشود چهار پايان از بين روند. 27ـ رفع اندوه از مومن مـن فـرج عن مـومـن فـرج الله عن قلبه يـوم القيمه.(27) هر كس اندوه و مشكلى را از مومنى بر طرف نمايد خداوند در روز قيامت انـدوه را از قلبش بر طرف سازد. 28ـ بهترين اعمال بعد از واجبات ليـس شـىء مـن الاعمـال عنـد الله عزوجل بعدالفـرائض افضل من ادخـال السرور على المومن.(28) بعد از انجام و اجبات, كارى بهتر از ايجاد خـوشحالى براى مومن, نزد خداوند بزرگ نيست. 29ـ سه چيز وابسته به سه چيز ثلاثه موكل بها ثلاثه: تحامل الايام على دوى الادوات الكامله واستيلاء الحـرمان علـى المتقـدم فى صنعته, و معاداه العوام على اهل المعرفه. (29) سه چيز وابسته به سه چيز است: 1ـ سختـى روزگـار بـر كسـى كه ابزار كـافـى دارد, 2ـ محـروميت زيـاد بـراى كسـى كه در صنعت عقب مـانـده بـاشـد, 3ـ و دشمنى مردم عوام با اهل معرفت. 30ـ ميانه روى و احسان عليكم بالقصد فى الغنى و الفقر, و البر من القليل و الكثير فان الله تبارك و تعالـى يعظم شقه التـمره حتـى يـاتـى يـوم القيمه كجبل احـد. (30) بر شما باد به ميانه روى در فقـر و ثروت, ونيكى كردن چه كم و چه زياد, زيرا خـداوند متعال در روز قيامت يك نصفه خرما را چنان بزرگ نمايـد كه ماننـد كـوه احد باشد. 31ـ ديدار و اظهار دوستى با هم تزاوروا تحـابـوا و تصـافحـوا و لا تحـاشمـوا.(31) به ديدن يكديگر رويد تا يكديگر را دوست داشته باشيدو دست يكديگر رابفشاريد و به هم خشم نگيريد. 32ـ راز پوشى در كارها عليكـم فى اموركـم بالكتمان فـى امور الدين و الدنيا فانه روى (( ان الاذاعه كفر)) و روى (المذيع و القاتل شريكان) و روى (ما تكتمه مـن عدوك فلا يقف عليه وليك).(32) بـر شمـا بـاد به راز پـوشـى در كـارهـاتـان در امـور ديـن و دنيـا. روايت شده كه (افشاگرى كفر است) و روايت شده (( كسى كه افشاى اسرار مـى كند با قاتل شـريك است)) و روايت شـده كه (( هـر چه از دشمـن پنهان مـى دارى, دوست توهم بر آن آگاهى نيابد)). 33ـ پيمان شكنى و حيله گرى لا يعدم المـرء دائره السـوء مع نكث الصفقه , و لا يعدم تعجيل العقــوبه مع ادراء البغى.(33) آدمى نمى تـواند از گردابهاى گرفتارى با پيمان شكنى رهايى يابد, و از چنگال عقـوبت رهـايـى نـدارد كسـى كه بـا حيله به ستمگـرى مـى پــردازد. 34ـ برخورد مناسب با چهار گروه اصحب السلطان بـالحذر, و الصـديق بـالتـواضع,والعدو بـالتحـــرز و العامه بالبشـر.(34) با سلطان و زمامـدار با تـرس و احتياط همراهى كن , وبا دوست با تواضع و با دشمـن بـا احتيـاط, و بـا مـردم بـا روى خـوش . 35ـ رضايت به رزق اندك من رضى عن الله تعالى بالقليل من الرزق رضى الله منه بالقليل من العمل(35) هر كـس به رزق و روزى كم از خدا راضى باشد, خداونداز عمل كم او راضى باشد. 36ـ عقل و ادب العقل حباء مـن الله,والادب كلفه فمن تكلف الادب قدر عليه, و مـن تكلف العقل لـم يزدد بذلك الا جهلا.(36) عقل , عطيه و بخششى است از جانب خدا, و ادب داشتن, تحمل يك مشقت است, و هر كـس با زحمت ادب را نگهدارد, قادر بر آن مى شود, اما هر كه به زحمت بخواهد عقل را به دست آورد جز بـرجهل او افزوده نمـى شود. 37ـ پاداش تلاشگر ان الذى يطلب من فضل يكف به عياله اعظم اجرا من المجاهد فى سبيل الله.(37) به راستى كسى كه در پى افزايش رزق و روزى است تا با آن خانواده خود رااداره كنـد, پـاداشـش از مجـاهـد در راه خـدا بيشتر است. 38ـ به پنج كس اميد نداشته باش خمـس مـن لـم تكـن فيه فلاتـرجـوه لشـىء مـن الـدنيـا و الاخـره: من لم تعرف الوثاقه فى ارومته,و الكرم فى طباعه, والرصانه فى خلقه, والنبل فى نفسه و لمخافه لربه .(38) پنج چيز است كه در هر كس نباشد اميد چيزى از دنيا و آخرت به او نداشته باش: 1ـ كسى كه درنهادش اعتماد نبينى. 2ـ و كسى كه در سرشتـش كرم نيابـى, 3ـ و كسـى كه در آفرينشـش استـوارى نبينى, 4ـ و كسى كه در نفسش نجابت نيابى, 5ـ و كسى كه از خدايش ترسناك نباشد. 39ـ پيروزى عفو و گذشت مـا التقت فئتـان قط الا نصـر اعظمهمـا عفـوا.(39) گروه با هم رو به رو نمى شوند , مگر اين كه نصرت و پيروزى با گروهى است كه عفو و بخشش بيشترى داشته باشد. 40ـ عمل صالح و دوستى آل محمد لاتدعوا العمـل الصالـح و الاجتهاد : فى العباده اتكالا على حب آل محمد (ص) و لا تدعوا حب آل محمـد(ص) لامرهـم ات� سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 382]
-
گوناگون
پربازدیدترینها