واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: در ایام تحصیل در نجف اشرف شیخ و استادی داشتم که برای طلاب با تقوا، مرجع بود. از او سوال کردم چه عملی را شما تجربه کرده اید که می تواند در حال سالک مؤثر باشد؟ فرمود: در هر شبانه روز یک سجده طولانی بجای آورید و در حال سجده بگویید «لا اله الّا انت. سبحانک انّی کنت من الظالمین» فرآوری: آمنه اسفندیاری - بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان برخی از دستورالعمل های اخلاقی بزرگان دریای بیکران هستی، در ژرفای خود گوهرانی را پرورش داده که گوهر شب چراغ شدند و در تاریکی زندگی انسانها، مشعلدار و روشنایی آفرین گردیدند. اینان، با دانش و بینش خود، فروغ و شور و حرکت و سرور آفریدند و با راستی و صفا، پاکی دل و صفای باطن، ساحت حیات انسانی را عطرآگین ساختند و در هر زمان و هر دیاری، سرمشق ارباب دل و الگوی خداباوران گشته اند. این فرزانگان وارسته، با تلاش بسیار و ریاضتهای سخت، از لاک خود پرستی و خودمحوری رهیده و خدابین و حقیقت محور شده اند. در فرهنگ فخیم و زلال شیعی، از این گوهران ارزشمند بسیار بوده اند که مانند خورشید بر تارک تاریخ تشیع درخشیده و در پرتو نور خود، چهره های فروزانی تربیت کرده اند. در این نوشتار، برآنیم سرزمین جانمان را در معرض ابرهای پربار برخی از این بزرگان قرار دهیم که همگان بر پاکی و پارسایی آنها گواهی داده اند و آنها را از پرهیزگارترین، زاهدترین و پاک ترین افراد زمانشان خوانده اند. میرزا جواد آقا ملکی تبریزی عالم ربانی و عارف کامل مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی می نویسد: پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله سفارشهای مؤکد درباره طول سجود فرموده است و این امری است بسیار مهم. سجده طولانی نزدیکترین هیئت های بندگی است و به همین جهت در هر رکعت نماز دو سجده تشریع شده است. درباره ائمه اطهار علیهم السّلام و شیعیانشان در مورد طول سجود مطالب مهمی نقل شده است. در یکی از سجده ها امام سجاد علیه السّلام هزار مرتبه فرمود: لا اله الّا الله حقّاً حقّاً. لا اله الّا الله تعبّداً و رقّاً لا اله الّا الله ایماناً و تصدیقاً. درباره امام کاظم علیه السّلام نوشته شده که گاهی طول سجده اش از بامداد تا ظهر ادامه داشت. و از اصحاب ائمه مانند «ابن ابی عمیر» و «جمیل» و «خرّبوذ» قریب به همین مطلب نقل شده است. در ایام تحصیل در نجف اشرف شیخ و استادی داشتم که برای طلاب با تقوا، مرجع بود. از او سوال کردم چه عملی را شما تجربه کرده اید که می تواند در حال سالک مؤثر باشد؟ فرمود: در هر شبانه روز یک سجده طولانی بجای آورید و در حال سجده بگویید «لا اله الّا انت. سبحانک انّی کنت من الظالمین» در حال ذکر این چنین توجه کنید که پروردگارم منزه از این است که بر من ظلمی روا داشته باشد، بلکه خود من هستم که بر نفسم ستم کردم و او را در این مهالک قرار دادم. استاد من علاقه مندانش را به این سجده سفارش می کرد و هر کس که انجام می داد تأثیرش را مشاهده می کرد، مخصوصاً کسانیکه این سجده را بیشتر طول می دادند. بعضی از آنها هزار مرتبه ذکر مذکور را در سجده تکرار می کردند و بعضی کمتر و بعضی بیشتر و شنیدم که بعضی آنها این ذکر را سه هزار مرتبه در سجده تکرار می کردند. (المراقبات/ ص 122) ارادت آیة الله مرعشی نجفی (ره) به اهل بیت علیهم السلام : آیة الله مرعشی نجفی - رحمه الله علیه - از سجایای اخلاقی بی شماری برخوردار بوده اند که ذکر همه این خصوصیات در این وقت کم، مقدور نیست لذا تنها یک مورد از بارزترین خصوصیات اخلاقی ایشان را که ارادت به اهل بیت علیهم السلام است شرح می دهیم: همانطور که گفتیم یکی از بارزترین خصوصیات اخلاقی ایشان، علاقه و اظهار ارادت و توسل و تضرع شدید نسبت به ائمه معصومین - علیهم السلام - بود. ایشان می فرمودند از روزی که خودم روی پای خودم ایستادم، هرگاه لباس نویی می دوختم، نخستین بار می بردم در حرمهای ائمه - علیهم السلام - و با مالیدن به ضریح، آن را متبرک نموده، بعد از آن استفاده می کردم، ساختمان کتابخانه، مدرسه، حسینیه و یا هر ساختمانی که مستقیم زیر نظر ایشان ساخته می شد، وقتی گودبرداری می کردند، ایشان مقداری از تربت سید الشهداء - علیه السلام - را در پی های آن می ریختند و می فرمودند با این تربت من اینجا را بیمه می کنم و به خصوص هر وقت مشرف می شدند به حرم، در آستانه حرم هنگام ورود خودشان را روی زمین می انداختند و محاسنشان را روی خاکهای درب ورودی حرم می مالیدند و به ما می گفتند شماها مثل اینکه خجالت می کشید این کار را انجام دهید، این خجالت باعث می شود شما از در خانه اینها دور شوید و شما باید کاری کنید که دیگران هم تاسی کنند، علاوه بر این در مجالس روضه خوانی هر کجا نام مبارک ائمه معصومین - علیهم السلام - برده می شد، ایشان واقعا بی اختیار اشک می ریختند و آن زمان که حالشان مساعد بود، به طور ناشناس شبهای عاشورا کرارا در میان جمعیتهای عزادار می رفتند و به سینه زنی می پرداختند و می فرمودند من با این سینه زنی خودم را در طول سال بیمه می کنم. همچنین می فرمودند من در این مدتی که در قم هستم، هرگاه مشکلی داشتم می رفتم حرم مطهر حضرت معصومه - سلام الله علیها - و چند ساعت در آنجا دخیل می شدم و معمولا گره گشایی می شد. ایشان از روی عشق و علاقه خاصی که به ائمه معصومین - علیهم السلام - داشتند، سعی می کردند خودشان را خادم ائمه اطهار - علیه السلام - بدانند. علامه مجلسی یکی از سالکین، عالم بزرگ و عارف ربانی ملامحمد تقی مجلسی رضوان الله علیه می باشد. او می نویسد: آنچه این بنده از دوران ریاضت و خودسازی دریافته ام مربوط است به زمانی که به مطالعه تفسیر اشتغال داشتم. شبی در بین خواب و بیداری حضرت محمد صلّی الله علیه و آله را مشاهده کردم، با خود گفتم شایسته است در کمالات و اخلاق آن حضرت خوب دقت کنم. هر چه بیشتر دقت کردم عظمت و نورانیت آن جناب گسترده تر می شد، بطوریکه نورش همه جا را فرا گرفت. در این هنگام بیدار شدم (بخود آمدم) به من الهام شد که خُلق رسول خدا قرآن می باشد، باید در قرآن بیندیشم. پس هرچه بیشتر در آیه ای دقت می کردم حقائق بیشتری نصیبم می شد، تا اینکه یک دفعه حقائق و معارف فراوانی بر قلبم فرود آمد. پس در هر آیه ای که تدبر می کردم چنین موهبتی بر من عطا می شد. البته تصدیق این مطلب برای کسی که به چنین توفیقی دست نیافته دشوار بلکه غیر ممکن است. لیکن مقصود من راهنمایی و ارشاد برادران فی الله می باشد. دستور ریاضت و خودسازی عبارت از این است که: سخنان بی فایده بلکه از غیر ذکر خدا خودداری کنید. استفاده از مأکولات و مشروبات و لباسهای لذتبخش و منکوحات و منازل زیبا و راحت را ترک کنید. و به مقدار ضرورت اکتفا نمایید. از معاشرت با غیر اولیاء خدا دوری جویید. از خواب زیاد اجتناب نمایید و ذکر خدا را با مراقبت کامل ادامه دهید. اولیاء خدا تداوم بر ذکر «یا حی یا قیوم، یا من لا له الا انت» را تجربه کرده و نتیجه گرفته اند. من نیز همین ذکر را تجربه نمودم، لیکن ذکر من غالباً «یا الله» است، با خارج ساختن غیر خدا از قلب و با توجه کامل به جانب خدای متعال. البته آنچه بسیار مهم است ذکر خدا با مراقبت کامل می باشد، و سایر امور به پایه ذکر نمی رسد. اگر این عمل تا مدت چهل شبانه روز ادامه یابد رهایی از انوار حکمت و معرفت و محبت بر سالک گشوده می شود. آنگاه به مقام فناء فی الله و بقاء بالله ترقی می کند. (روضة المتقین / ج 13، ص 128) منابع: عقیقی بخشایشی - فقهای نامدار شیعه، ص 566 ابراهیم امینی - تلخیص از کتاب خودسازی، ص 231 238 سایت اندیشه قم
پنجشنبه ، ۲۸آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]