تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801186599




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تماشاچی‌های نمایشگاه کتاب/افزایش نرخ کتاب و عدم استقبال از خرید


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر؛
تماشاچی‌های نمایشگاه کتاب/افزایش نرخ کتاب و عدم استقبال از خرید

نمایشگاه کتاب


شناسهٔ خبر: 2971494 - چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
استانها > خراسان جنوبی

بیرجند- هرساله افتتاح نمایشگاه کتاب فرصت مناسبی برای تهیه کتب مختلف باقیمت مناسب است اما گویی امسال قصه نمایشگاه کتاب خراسان جنوبی داستانی دیگر را روایت می‌کند. خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: هرساله افتتاح نمایشگاه کتاب فرصت مناسبی برای اهل مطالعه به وجود می‌آورد تا کتاب‌هایی باقیمت پایین تهیه کنند اما امسال ورق ارزانی کتاب‌ها در نمایشگاه برعکس شده است. ازاین‌رو خبرنگار مهر ساعتی را در جمع بازدیدکنندگان این نمایشگاه حضور یافته تا رغبت و بی‌رغبتی آن‌ها را به تصویر بکشد. چیزی به شب نمانده است. سوار بر اتوبوس غفاری، راهی نمایشگاه کتاب در بیرجند هستم. جمعیت چشمگیری فضای اتوبوس را تصاحب کرده است. همهمه زیادی به گوش می‌رسد. حسی ناآشنا مدام به ذهنم یادآوری می‌کند که این جمعیت نیز راهی نمایشگاه کتاب هستند. به انتهای غفاری و مقابل نمایشگاه رسیده‌ایم. جمعیت یکی‌یکی از اتوبوس پیاده شده و به سمت نمایشگاه می‌روند. فضای عجیبی است. عده‌ای با شادی و لبخند وارد می‌شوند و عده‌ای دیگر با نگاهی که گویی در جست‌وجوی چیزی است، از نمایشگاه خارج می‌شوند. صدای دختری که از ظاهرش پیداست دانشجو است، توجهم را به سمت خروجی نمایشگاه جلب می‌کند. گویی از چیزی ناراحت است و مدام به دوستش اعتراض می‌کند. به سمتش می‌روم و در مورد کیفیت کتاب‌ها می‌پرسم. هیچ‌یک از کتاب‌های درسی مورد نیازم را پیدا نکردم با چشمانی جستجو گر، می‌گوید: قیمت کتاب‌ها خصوصاً در کتاب‌های دانشجویی واقعاً بالابود و برخی کتاب‌های مدنظر موجود نبود. سمیه بخشی که دانشجوی رشته کشاورزی است، می‌افزاید: در سال گذشته وضعیت کتاب‌ها و قیمت‌ها بهتر بود اما امسال هیچ‌یک از کتاب‌های درسی موردنیازم را پیدا نکردم. وی بابیان اینکه کتاب‌های مربوط به رشته‌های دانشگاهی دامی و کشاورزی کمتر به چشم می‌خورد، ادامه می‌دهد: امیدوارم بودم بتوانم کتاب‌های مورد نیازم را اینجا پیدا کنم. بخشی با اشاره به کیفیت کتاب‌ها، بیان می‌کند: کیفیت کتاب‌ها خوب اما قیمت آن‌ها زیاد است و بسیاری از افراد توانایی خرید آن‌ها را ندارند چراکه با این قیمت‌ها، دیگر نیازهای ضروری زندگی‌شان را رفع می‌کنند.

وی بابیان اینکه فرهنگ مطالعه نیز کم‌رنگ شده و شاید همین باعث استقبال کم مردم در خرید کتاب باشد، می‌افزاید: باید مسئولان، فرهنگ کتاب‌خوانی را از طریق تبلیغ در شبکه استانی خاورستان پررنگ کنند. دختر کناردستی‌اش که به گفته خودش راضیه محمودی نام دارد، صحبت‌های دوستش را ادامه می‌دهد و می‌افزاید: اینترنت و نرم‌افزارهای مختلف جای کتاب و کتاب‌خوانی را گرفته است.   محمودی با اشاره به کیفیت کتاب‌های نمایشگاه، می‌گوید: محتوای برخی کتاب‌ها واقعاً عالی بود اما به خاطر قیمت بالا نتوانستم آن را تهیه کنم همچنین در تهیه کتب درسی نسبت به سال گذشته تلاش کمتری شده بود. افزایش نرخ بیکاری نسبت به خرید کتاب بی‌انگیزگی ایجاد کرده است سردی هوا مرا به داخل سالن نمایشگاه می‌کشاند. غرفه‌های زیادی نمایان است که در داخل هر غرفه صدها کتاب خودنمایی می‌کند. راه رفتن در بین جمعیت اندکی دشوار است.صدای صحبت مسئول یکی از غرفه‌ها به گوش می‌رسد که در مورد تخفیف قیمت و بن خرید کتاب با مشتری چیزهایی می‌گویند. به داخل غرفه می‌روم. خانم جوانی درحالی‌که کتابی در مورد آشپزی به دست دارد، بدون صحبتی از طرف من سرش را می‌چرخاند و می‌گوید: قیمتش واقعاً زیاد است. کبری مؤمنی نسب در پاسخ به میزان رضایتش از کیفیت کتاب‌ها به خبرنگار مهر، می‌گوید:  کیفیت محتوای برخی کتاب‌ها واقعاً عالی است اما کیفیت برخی دیگر باقیمت آن همخوانی ندارد. محمد مالکی از دیگر افراد حاضر در نمایشگاه است که با خبرنگار مهر به گفت‌وگو می‌پردازد و می‌گوید: برخی مترجمان فقط به دنبال کسب پول هستند چراکه کتاب‌هایی با قطر کم و قیمت بالا در اختیار عموم مردم می‌گذارند. وی با اشاره به استقبال مردم نسبت به خرید کتاب، می‌افزاید: افزایش نرخ بیکاری نسبت به خرید کتاب بی‌انگیزگی ایجاد کرده است. مالکی بابیان اینکه جوانانی با مدارک بالای تحصیل در جامعه بیکار هستند، بیان می‌کند: این جوان‌ها بر این باورند که مطالعه کتاب در اوج بیکاری، کاری بیهوده است. این شهروند بیرجندی بابیان اینکه سرانه مطالعه من روزانه به‌طور متوسط ۴۵ دقیقه است، می‌گوید: این درحالی‌که است که قیمت کتاب‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است و فرصت مطالعه را از من سلب می‌کند. وی در پاسخ به میزان رضایت از کتاب‌های موجود در نمایشگاه، بیان می‌کند: کیفیت کتاب‌ها خوب است اما جایگاهی برای کتاب‌هایی در مورد موفقیت و روان‌شناسی زیاد تعریف‌نشده است.

اکثر مردم فقط کتاب‌ها را تماشا می‌کنند و بدون خرید می‌روند به بهانه خرید کتاب، کتابی با عنوان « ارباب زمان» را برمی‌دارم. قیمت روی جلد کتاب یازده هزار و ۸۰۰ تومان است. قیمت را از مسئول غرفه می‌پرسم. با لبخند گرمی خوشامد می‌گوید و می‌افزاید: ۱۱ هزار تومان است. چشمانم با تعجب عجین می‌شود و با لبخندی اجباری، در مورد تخفیف قیمت‌ها در نمایشگاه می‌پرسم. وی درحالی‌که قیمت روی جلد کتاب را یادآوری می‌کند، به خبرنگار مهر می‌گوید: قیمت اصلی کتاب یازده هزار و ۸۰۰ تومان است و شما ۱۰ هزار تومان بابت آن بپردازید. خانم بیست‌ساله‌ای که شاهد گفت‌وگوی ما است، در گوشم نجوا می‌کند: اینجا فقط به اسم نمایشگاه کتاب است . وی خود را معصومه کوهی نژاد و از اهالی شمال شهر معرفی می‌کند و می‌افزاید: کتاب‌های آشپزی و مسائل مربوط به خانه‌داری مطالب جالب و ارزشمندی دارد اما قیمت آن زیاد است و قادر به خریداری نیستم. زهرا محمدی یکی دیگر از بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: سال گذشته نیز به نمایشگاه آمده‌ام اما امسال تعداد بازدیدکنندگان نسبت به سال گذشته کاهش‌یافته است. وی بابیان اینکه تبلیغات و اطلاع‌رسانی درباره افتتاح نمایشگاه کم بوده است، می‌افزاید: قیمت کتاب‌ها نیز به نسبت سال گذشته افزایش‌یافته است به‌گونه‌ای که اکثر مردم فقط کتاب‌ها را تماشا می‌کنند و بدون خرید می‌روند. مردم تمایل به خرید کتاب دارند اما توان اقتصادی خرید را ندارند در راستای نمایشگاه قدم می‌زنم و به بازدیدکنندگان که هرکدام به تماشای غرفه‌ای مشغول‌اند، می‌نگرم. صدای نحیف پیرمردی از لابه‌لای جمعیت به‌سختی به گوش می‌رسد که می‌گوید: این کتاب قصه که در مغازه پدرت هم وجود دارد، از همان‌جا برایت می‌خرم. جلو می‌روم و خود را معرفی می‌کنم. وی که رضا نوروزی نام دارد، دستی به سر پسربچه‌ای که کنارش است، می‌کشد و می‌گوید: به اصرار نوه‌ام به نمایشگاه آمده‌ام تا برایش کتاب‌های اینجا را بخرم. وی در ادامه صحبتش به خبرنگار مهر، می‌افزاید: این اولین بار است که به این نمایشگاه می‌آیم اما درباره آن قبلاً شنیده بودم. این پیرمرد خوش‌بیان درحالی‌که گونه‌هایش با خنده مزین شده است، با لحن شیرین بیرجندی، می‌افزاید: به قول ما قدیمی‌ها « آواز دهل شنیدن از دور خوش است ». مسئول فروش یکی از غرفه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: بسیاری از مردم که از نمایشگاه بازدید می‌کنند، تمایل به خرید کتاب دارند اما پول خرید را ندارند. سعیده فلاح می‌افزاید: کتاب‌های این غرفه مربوط به خاطرات جنگ است و تاکنون خریدار زیادی نیز داشته است. وی بابیان اینکه به‌طورکلی میزان بازدیدکنندگان به نسبت سال قبل کاهش داشته است، می‌گوید: شاید در این زمینه تبلیغات، نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.

فرهنگ و ارشاد اسلامی، درصد تخفیف بیشتری در اختیار ناشران قرار دهد یک ناشر استانی که در غرفه انتشارات صبح امروز در حال پاسخگویی به سوا لات بازدیدکنندگان است، در پاسخ به خبرنگار مهر، می‌گوید: قیمت بالای کتاب، استقبال مردم در خریداری کتاب را کم‌رنگ کرده است. پری حیدری ادامه می‌دهد: بسیاری از مردم ابتدا به قیمت کتاب‌ها نگاه می‌کنند و چون قیمت بالا است از خریدن آن صرف‌نظر می‌کنند. وی می‌افزاید: فرهنگ و ارشاد اسلامی باید درصد تخفیف بیشتری در اختیار ناشران غرفه‌ها قرار دهد تا قیمت کتاب‌ها مناسب‌تر شود. حیدری بابیان اینکه سال گذشته ۳۰ درصد تخفیف در اختیار ناشران قرارگرفته بود، می‌گوید: این در حالی است که امسال ۱۰ درصد تخفیف در اختیار ناشران قرارگرفته است. این مسئول مربوطه با ابراز خرسندی از کیفیت کتاب‌های موجود در نمایشگاه، می‌افزاید: کتاب‌های موجود، نیاز استان و مصرف‌کنندگان را برطرف می‌کند چراکه اکثر انتشارات، کشوری هستند. حیدری با اشاره به پایین آمدن سرانه مطالعه در بین مردم، اظهار می‌کند: اینترنت، ماهواره و شبکه‌های مجازی جایگزین مطالعه شده است و توجه مردم را به سمت خود جلب می‌کند. اگر مردم علاقه‌مند به مطالعه باشند در خرید کتاب مشکلی ندارند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: اگر مردم علاقه‌مند به مطالعه باشند، در خرید کتاب مشکلی ندارند. احمد محبی افزود: کالاهایی در زندگی خریداری می‌شود که قیمت آن بالاتر از کتاب است بنابراین مردم مشکلی در تهیه کتاب‌های گران ندارند. وی بابیان اینکه استقبال در دو محور، میزان خرید و میزان بازدید سنجیده می‌شود، اظهار کرد:  مقایسه آمار بازدیدکنندگان از نمایشگاه در سال قبل و سال جاری نشان‌دهنده رشد استقبال مردمی است. محبی از افزایش تعداد خرید کتاب به نسبت سال گذشته خبر داد و افزود: نمایشگاه در سال گذشته فقط در نوبت عصر باز بود اما امسال در صبح و عصر دایر است. وی ادامه داد: به همین دلیل تعداد افراد کمتری در نمایشگاه نسبت با سال گذشته به چشم می‌خورد اما بنا بر آمار و مدارک، استقبال به نسبت سال‌های گذشته رشد داشته است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به وجود ناشران کشوری در نمایشگاه سال جاری، بیان کرد: ۱۷ غرفه در اختیار ناشرین استانی و ۱۲۱ غرفه نمایشگاه کتاب امسال در اختیار ناشرین کشوری قرارگرفته است. وی تصریح کرد: یکی از تمهیداتی که برای ناشران استانی در نظر گرفته‌شده، این است که طی بررسی‌های به‌عمل‌آمده از ناشران کشوری، چنانچه کتاب آن‌ها در دست ناشرین استانی بوده، اجازه برپایی غرفه در نمایشگاه استان به آن‌ها داده نشده است.

کتاب‌هایی با عناوین متعدد در نمایشگاه سال جاری عرضه‌شده است محبی بابیان اینکه در نمایشگاه کتاب امسال سعی شده است کتاب‌هایی با عناوین متنوع، گستردگی بیشتر و جدید در نمایشگاه عرضه شود، اظهار کرد: انتشاراتی مانند سمن، چشمه، نی و ثالت ازجمله نشرهایی هستند که با کتاب‌های مفید و کم یاب برای اولین بار در نمایشگاه استان حضور دارند. وی بابیان اینکه ۳۴۴ هزار جلد کتاب در قالب دو هزار و ۴۴۰ عنوان در نمایشگاه عرضه‌شده است، افزود: این کتاب‌ها ۳۰ درصد تخفیف‌دارند که ۲۰ درصد از این تخفیف از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و   ۱۰درصد دیگر از طرف ناشران است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بابیان اینکه مردم ایران عادت به ادبیات شفاهی دارند، بیان کرد: ادبیات شفاهی باعث می‌شود که دامن زدن به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بیشتر شود. محبی افزود: گرایش به شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون و ماهواره سرانه مطالعه را در بین مردم پایین آورده است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن