تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815202517




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خط فقر به ۲.۷ ميليون تومان رسيد/دولت خط فقر را مي‌داند، اما؛ اعلام نمي‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ آبان ۱۳۹۴ (۹:۴۷ق.ظ)
خط فقر به ۲.۷ ميليون تومان رسيد/دولت خط فقر را مي‌داند، اما؛ اعلام نمي‌کند موج - ساير رسانه ها؛ آمارها مي‌گويند از سال ۸۴ تاکنون هزينه خانوار در ايران ۴.۷ برابر و درآمدها ۴.۴ برابر شده، با اين وجود زندگي خانواري با درآمد ماهيانه کمتر از ۲.۷ ميليون تومان در تهران به معناي قرار داشتن زيرخط فقر است.
مهر نوشت:
مطالعه آمارهاي مربوط به هزينه‌ها و درآمد خانوار ايراني در سال‌هاي گذشته و روند تقريبا چشمگير رشد آن نشان مي‌دهد که ساليانه تغييرات درآمدي و هزينه‌اي بزرگي در زندگي خانوارهاي ايراني ايجاد مي‌شود. برخي توان افزايش درآمدهاي خود را دارند و مي‌توانند افزايش هزينه‌ها را پوشش دهند و برخي نيز دچار کسري درآمدي مي‌شوند.
کارشناسان عقيده دارند ميزان هزينه‌ها و درآمد که از سوي مراجع رسمي آماري کشور اعلام مي‌شود، در واقع حدي است که تغييرات؛ به ويژه در بخش هزينه‌اي آن مي‌تواند معيشت خانواده‌ها را با چالش مواجه کند. نگاهي به آمارهاي ارائه شده توسط بانک مرکزي و مرکز آمار نشان مي‌دهد که در طول سال‌هاي اخير، همواره هزينه‌ها يک گام از رشد درآمدهاي خانوار بيشتر و معيشت افراد معمولاً با نوعي کسري دائمي همراه بوده است.
از سويي، تحليل گران هزينه و درآمد خانوار و کارشناسان اقتصادي بر اين نکته تأکيد دارند که وقتي اعلام مي‌شود هزينه خانوار در طول سال عدد مشخصي است، به اين معنا خواهد بود که کمتر از آن به مسائل مالي در خانواده‌ها دامن مي‌زند و در واقع ما با نوعي خط فقر مواجه هستيم.
با وجود اين، در تعريف خط فقر آمده که خط فقر يا آستانه فقر حداقل درآمدي است که براي زندگي در يک کشور خاص در نظر گرفته مي‌شود و هزينه کل و درآمد کل نيز دو شاخص بسيار مهم آن است. به عبارت ديگر، ممکن است خط فقر اندکي از ميزان هزينه‌هاي اعلام شده توسط مراجع آماري کمتر باشد و توجه به آن بخش از هزينه‌ها دارد که ديگر امکان حذف آن‌ها وجود ندارد. به بيان ساده‌تر، خط فقر مي‌گويد ديگر نمي‌توان چيزي را از مخارج و سبد معيشت خانوار کم کرد و ميزان تعيين شده حتما بايد وجود داشته باشد.
در سال‌هاي اخير اين خط از سوي مراجع رسمي در ايران اعلام نشده و کارشناسان بازار کار مي‌گويند نگراني دولت‌ها از بيان اين خط اين است که برخي مقايسه‌ها در جامعه صورت گيرد. اين مساله درباره ميزان درآمد کارگران در سال‌هاي گذشته مطرح بوده و مقامات کارگري مي‌گويند ميزان درآمد و حداقل مزد مشمولان قانون کار بسيار کمتر از خط فقر قرار دارد.
در اين ميان، علي ربيعي وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي، سياست‌هاي رفاهي در برنامه ششم توسعه را عدالت سرزميني، نابرابري‌هاي سرزميني، جهت‌گيري فقر، حمايت از اقشار ضعيف و هدفمند کردن يارانه‌ها اعلام کرد و گفت: خط فقر را در لايحه تعيين نمي‌کنند بلکه در لايحه سياست رفاهي گنجانده مي‌شود.
البته احمد مي‌دري، معاون امور رفاهي وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي، اظهار داشت: اين وزارتخانه هر ساله خط فقر را برآورد و به دولت گزارش مي‌کند.
وي درباره اين که پس چرا اين گزارش‌ها اعلام عمومي نمي‌شود، پاسخي ارائه نکرد.
معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در همين حال تصريح کرد: شوراي سياست‌هاي رفاهي يکي از شوراهاي برنامه ششم توسعه به رياست علي ربيعي است و تاکنون کارگروه‌هاي کميته سياست‌هاي توانمندسازي، کميته امداد، بيمه‌هاي اجتماعي، کميته درمان تشکيل و جلساتي برگزار شده است.
به گفته وي، شوراي سياست‌هاي رفاهي هفته آينده پيشنهادهايي را به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي ارائه خواهد کرد.
در زمستان سال گذشته برخي ارقام و آمارها مطرح شد که حاکي از اين بود که هر فرد در ماه بايد دست کم ۲۵۰ هزار تومان داشته باشد تا دچار فقر خشن، مطلق و شديد نشود. بنابراين يک خانوار ۴ نفره در سال گذشته بايد دستکم يک ميليون تومان در ماه درآمد داشتند که حداقل به مرحله خط فقر خشن نرسند.
برخي صاحب‌نظران اقتصادي معتقدند درست در زماني که اين نرخ اعلام شد، زندگي در کلان‌شهرها با درآمد ماهيانه کمتر از ۲ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان به معناي زندگي زيرخط فقر بوده است. مي‌توان اين رقم را درست دانست چون در روزهاي گذشته گزارش جديد بانک مرکزي درباره هزينه ۳۲ ميليون و ۸۷۶ هزارتوماني و درآمد ۳۱ ميليون و ۳۹۳ هزارتوماني خانوار در سال ۹۳ نشان داد که خانوارهاي با درآمد ماهيانه کمتر از ۲ ميليون و ۶۱۶ هزار تومان قطعا دچار چالش‌هاي معيشتي خواهند بود که در واقع به معناي قرار گفتن در خط فقر است.
کارشناسان اقتصادي عنوان کرده‌اند، خط فقر زندگي در پايتخت در سال جاري به ۲ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان براي يک خانوار ۵ نفره رسيده است. سهم هر فرد در اين بخش ماهيانه ۵۴۰ هزار تومان است ولي نمي‌توان گفت فرضا فردي با اين ميزان درآمد و زندگي مجردي مي‌تواند هزينه‌هاي مسکن، خوراک، پوشاک و ساير نيازهاي خود را تنها با ۵۴۰ هزار تومان در ماه تأمين کند.
با وجود اين، آمارهاي متفاوتي درباره ميزان درآمد خانوار ارائه مي‌شود به نحوي که بانک مرکزي معتقد است درآمد هر خانوار ايراني در سال ۹۳ به ميزان ۳۱ ميليون و ۳۹۳ هزار تومان و هزينه‌ها نيز ۳۲ ميليون و ۸۷۶ هزار تومان بوده و مرکز آمار مي‌گويد درآمدها در سال گذشته ۲۴ ميليون و ۱۳۱ هزار تومان و هزينه‌ها نيز ۲۳ ميليون و ۴۸۶ هزار تومان بود.
از موارد با اهميت در آمارهاي مربوط به هزينه و درآمد خانوار شهري کشور که در واقع تعريف ديگري از خط فقر زندگي در شهرها است، اينکه از سال ۱۳۸۴ تا پايان سال ۱۳۹۲ همواره ميزان هزينه‌هاي خانوار نسبت به درآمدها کمتر و اختلاف هزينه و درآمد در تمامي سال‌ها نيز بالا بوده است.
با وجود اين دولت تدبير و اميد براساس گزارش مرکز آمار ايران معتقد است در دوره فعاليت خود توانسته اوضاع زندگي مردم و معيشت خانوار را بهتر کند و براي اولين بار در ۱۰ سال گذشته ميزان هزينه خانوار از درآمد ماهيانه ۵۳ هزار تومان کمتر شده است.
البته دليل اينکه مرکز آمار ميزان درآمد سال ۹۳ را ۲۴ ميليون و ۱۰۰ هزار تومان و هزينه‌ها را ۲۳ ميليون و ۴۸۶ هزار تومان و بانک مرکزي درآمدها را ۳۱ ميليون و ۳۹۳ هزار تومان و هزينه‌ها را ۳۲ ميليون و ۸۷۶ هزار تومان مي‌داند، در جاي خود قابل بحث است، چون طبق گزارش مرکز آمار، درآمد از هزينه بيشتر شده و طبق اعلام بانک مرکزي، درآمد هنوز از هزينه‌ها فاصله دارد و کمتر است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن