تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بى نيازى و عزّت به هر طرف مى گردند و چون به جايگاه توكل دست يافتند در آنجا قرار مى گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818728940




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايران با ۳۳ تريليون مترمکعب ذخاير گازي بازيگر اصلي تجارت گاز در جهان خواهد بود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ آبان ۱۳۹۴ (۱۲:۴۲ب.ظ)
ايران با ۳۳ تريليون مترمکعب ذخاير گازي بازيگر اصلي تجارت گاز در جهان خواهد بود موج - معاون امور بين‌الملل و بازرگاني وزير نفت درباره اين که ايران به عنوان بزرگ‌ترين دارنده ذخاير گازي جهان چه نقشي مي‌تواند در تأمين آينده مصرف گاز در منطقه و جهان دارد، گفت: طبيعتا ايران با داشتن بيش از ۳۳ تريليون مترمکعب ذخاير گازي بازيگر عمده تجارت گاز در جهان خواهد بود و کسي نمي‌تواند با اين حرف در تئوري مخالفت کند.
به گزارش خبرگزاري موج، اميرحسين زماني نيا درباره اين که ايران به عنوان بزرگ‌ترين دارنده ذخاير گازي جهان چه نقشي مي‌تواند در تأمين آينده مصرف گاز در منطقه و جهان داشته باشد، گفت: طبيعتا ايران با داشتن بيش از ۳۳ تريليون مترمکعب ذخاير گازي بازيگر عمده تجارت گاز در جهان خواهد بود و کسي نمي‌تواند با اين حرف در تئوري مخالفت کند.
وي با بيان اينکه از سوي ديگر محيط زيست هم اکنون چالش بزرگ جهان است که استفاده از سوخت گاز و جايگزيني آن با سوخت‌هاي فسيلي مي‌تواند به اين چالش پاسخ دهد، افزود: بنابراين با توجه به پاک بودن گاز، سوخت منتخب آينده خواهد بود؛ هم اکنون در ايران بيش از ۵۰ ميليارد مترمکعب گاز به جاي سوخت مايع در اختيار نيروگاه‌ها قرار مي‌گيرد که اين موضوع کمک شاياني به محيط زيست و جلوگيري از آلودگي هوا کرده است.
زماني نيا درباره اين که آيا تاکنون محاسباتي درباره ميزان کاهش آلودگي هوا به دليل جايگزيني سوخت مايع با گاز انجام شده است، تصريح کرد: قرار است به‌زودي محاسباتي در اين زمينه انجام شود. البته سياست استفاده از گاز بيشتر در نيروگاه‌ها ادامه خواهد داشت.
وي درباره دلايل غيبت ايران در بازارهاي گاز اظهار کرد: ميدان‌هاي گازي ما در سال‌هاي گذشته توسعه لازم را پيدا نکرده است؛ هرچند با همين ارقام فعلي توليد، ايران جز توليدکنندگان بزرگ گاز دنيا است، ولي؛ مصرف گاز در ايران نيز به صورت بي‌رويه و بسيار زياد است. بنابراين بايد تعادلي بين مصرف، بهينه مصرف کردن و توسعه ميادين گازي ايجاد شود تا ايران فرصت حضور در بازارهاي جهاني گاز را به دست بياورد.
وي با شاره به اين که افتتاح فاز ۱۲ پارس جنوبي در سال گذشته و وارد مدار شدن برخي ديگر از فازهاي اين ميدان به مدار توليد اين فرصت را به ايران مي‌دهد که بخشي از گاز توليدي خود را صادر کند، افزود: طبق برنامه وزارت نفت بايد توليد گاز را تا پايان برنامه ششم به يک ميليارد و ۳۰۰ ميليون مترمکعب برساند که در اين صورت ايران در رديف عرضه‌کنندگان مهم گاز در دنيا قرار مي‌گيرد.
معاون امور بين‌الملل و بازرگاني وزير نفت درباره اين که گاز شيل تا چه حدي رقيب جدي براي کشورهاي صادرکننده گاز خواهد بود، تصريح کرد: شيل گس به عنوان عاملي روي قيمت گاز تأثيرگذار خواهد بود و قطعا در ۴۰ الي ۵۰ سال آينده به عنوان يک عامل تعيين‌کننده در بازار مطرح خواهد بود، اما؛ فعلا گاز شيل فقط در آمريکا توليد مي‌شود. البته در چين هم‌مقداري گاز شيل توليد مي‌شود که مقدارش در توليد آزمايشي و بسيار ناچيز است.
وي افزود: البته گاز شيل آمريکا در تحولات بازار جهاني گاز اثر گذاشته است. چون توليد گاز شيل، آمريکا را از واردکننده خالص به صادرکننده خالص تبديل کرده است. با اين اوصاف، پيش‌بيني نمي‌شود که گاز شيل بتواند در ساير کشورها به سرعت گسترش پيدا کند، بنابراين اين موضوع محدود به خود آمريکا است، اما؛ يک اثر مثبت دارد. وجود گاز شيل در آمريکا سبب خواهد شد که ميزان مصرف گاز در آمريکا بالا برود و اين براي کشورهاي صادرکننده گاز خيلي مفيد است. چون اگر سهم گاز در ترکيب انرژي جهاني بالا برود بازار اين کشورها هم گسترش پيدا مي‌کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن