واضح آرشیو وب فارسی:مهر: شکارسری در رونمایی از مجموعه شعر نوجوان؛
نظام آموزشی راه را بر «سپیدسرایی» باز نکرده است
شناسهٔ خبر: 2968312 - دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
فرهنگ > شعر و ادب
شاعر مجموعه «تلنگر باران» در مراسم رونمایی از «مجموعه شعر نوجوان امروز» بیان کرد: هنوز کتابهای درسی ما راه را بر سپیدسرایی باز نکردهاند تا مخاطب نوجوان با دایره واژگانی جدید آشنا شود. به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا شکارسری در مراسم رونمایی از مجموعه «شعر نوجوان امروز» که امروز بیست و پنج آبان ماه در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، به نقش مهم بداعت در آثار ادبی و هنری اشاره و بیان کرد: اگر نگوییم بداعت هستی هنر است، بیگمان از مهمترین ارکان آن به شمار می آید و این ادعا حرف تازه ای نیست. از قدیم، هنرمندان و ادبا می دانستند که بدون بداعت، خلق ادبی ممکن نیست و اصولاً خلق به معنی آفرینش از هیچ است. این شاعر بداعت را ویژه آثار بزرگسال ندانست و افزود: با مطالعه مجموعه شعر نوجوان امروز، به راحتی درمیابیم که این بداعت تنها به آثار بزرگسالان تعلق ندارد و ما باید تازگی و نوآوری را در آثار مربوط به رده سنی نوجوان هم رعایت کنیم. آن هم نوجوانی که با قالب های مختلف و آثار متفاوت روبرو است و ما نمی توانیم با روش هایی که تازگی ندارد و آثاری که خلاقه نیست، او را جذب هنر و ادبیات تالیفی کنیم. شکارسری با اشاره به اینکه مجموعه ای که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری منتشر شده هم در فرم و هم در محتوا خلاقه است، گفت: بسیاری از شاعران این مجموعه، کوتاه نویسی را رعایت کردهاند. سالهاست که شاعران بزرگسال موجز و مختصر مینویسند. شاید این نخستین بار است که شاعران در یک مجموعه که برای نوجوانان سروده شده به کوتاه نویسی تمایل پیدا کردند و این نکته جالبی است. چرا که هم تاثیر شعر بزرگسال بر آثار نوجوان را نشان می دهد و هم بیانگر توجه شاعران به کیفیت ذهنی مخاطب نوجوان است. به گفته شاعر مجموعه «تلنگر باران»، بداعت در مفهوم و محتوا نیز در این مجموعه به چشم میخورد. به این معنی که شاعران به طرح و بیان مفاهیمی در این مجموعه پرداختند که تازگی دارد. به نوعی شاعران مجموعه شعر نوجوان امروز، تابوشکنی کرد و به عشق، مرگ و حتی مفاهیم تلخ اجتماعی پرداختند بدون اینکه دورنمای امیدوارکنندهای را تصویر کنند. «فراقی نویسی» یکی دیگر از بن مایه های این مجموعه است. شکارسری به ارتباط میان محتوا و قالب در مجموعه شعر نوجوان امروز اشاره و بیان کرد: در این مجموعه، تعامل دوسویی میان فرم و محتوا وجود دارد و مخاطب نوجوان، فارغ از موضوعات شعری که در نوع خود جذاب است، زیبایی روبرو شدن با زبان را احساس می کند و این توجه به نوعی زیبایی شناسی تازه ای را در مخاطبان خاص این مجموعه فراهم می آورد. این شاعر نوجوان همچنین بیان کرد: هنوز کتابهای درسی ما راه را بر سپیدسرایی باز نکرده اند تا مخاطب نوجوان با دایره واژگانی جدید آشنا شود. ما همچنان در کتاب های درسی خود با قالب های سنتی و با نام های شناخته شده که هیچ کدام شاعران تازه و جوانی نیستند، روبرو نمی شویم. شکارسری حرکت به سمت کتاب سازی را یکی دیگر از ویژگی های ممتاز این مجموعه دانست و افزود: در مجموعه شعر نوجوان امروز با یک موضوع و کاراکتر خاص روبرو هستیم و این ما را به سمت کتاب سازی سوق می دهد، پیش از این مجموعه شعرهایی که منتشر می شد، شکل و قالب مجموعه را داشت و در هر جلد از مجلدات آن یک موضوع و یک کاراکتر خاص و جداگانه دنبال می شد اما در این مجموعه با یک موضوع مشخص روبرو هستیم. این شاعر نوجوان و بزرگسال، گفته های خود را با یک مبالغه شاعرانه به پایان برد و افزود: من این جلسه را یک جلسه تاریخی در شعر نوجوان می دانم، اگر کتابهای این مجموعه به درستی نقد و در کتابهای درسی از شعرهای آن کمک گرفته شود، شاهد یک اتفاق در شعر نوجوان خواهیم بود. پس از آن کوروش پارسا نژاد مدیر هنری و گرافیک مجموعه شعر نوجوان امروز هم چون حمیدرضا شکارسری بداعت را لازمه بقاء هنر در تمام دوره ها دانست و افزود: اگر خلاقیت را از آثار ادبی و هنری جدا کنیم، دچار تکرار می شویم. گرچه هرکار بدیع و تازه ای به هنگام تولد با نقدهای شدید روبرو خواهد شد. حتی اهالی فرهنگ، خود، جدی ترین منتقدان این بداعت هستند. این گرافیست به گفته ای از مرتضی ممیز اشاره و بیان کرد: خوب است یادی کنم از استاد خود ممیز که سخت ترین کار را برای یک طراح و تصویرساز، تصویرکردن شعر می دانست و معتقد بود شاید مجموعه شعر، نیازی به تصویرسازی نداشته باشد. من هم فکر می کنم باید جلسات نقد و بررسی پیرامون این موضوع برگزار و مشخص شود آیا کتاب شعر نوجوان به تصویر نیاز دارد؟ آیا تصویرگر باید، تصویرگرمولف باشد یا همان واژه های شاعر را به تصویر بکشد؟ پارسانژاد مجموعه شعر نوجوان امروز را یک پروژه دانست و افزود: هر پروژه ای از چند کتاب تشکیل می شود، لازم است که این کتابها یک یونیفورم واحد داشته باشند تا معلوم شود که به یک ناشر و به یک مجموعه اختصاص دارند. ضمن اینکه رعایت اتمسفر مشترک بین همه این کتابها، کار دشواری است. چون هر کتاب را یک تصویرگر مصور کرده و هر هنرمند سلیقه و نگاه خاص خود را دارد. مدیر هنری و واحد گرافیک کانون پرورش فکری همچنین به این مرکز انتقاد کرد و افزود: امیدوارم زمانی برسد که کتابهای کانون دیگر منگنه نشود، چون آدم احساس می کند با یک بروشور یا با یک نشریه روبرو است. بابک نیک طلب دبیر مجموعه شعر نوجوان امروز نیز با اشاره به اینکه تصمیم به چنین کاری سال ۱۳۹۱ گرفته شد، بیان کرد: سه سال پیش مدیر عامل وقت کانون، با طرح شعر نوجوان امروز موافقت کرد، دبیرخانه ای تشکیل شد و حدود ۱۱۰ عنوان کتاب از نقاط مختلف کشور و از شاعران متفاوت جمع آوری شد. کتابها در دو مرحله مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت ۲۲ عنوان کتاب از چهره های جدید شعر نوجوان که در قالب های ادبی متفاوت سروده شده بود، به مرحله نهایی رسید. این گفته دبیر مجموعه شعر نوجوان امروز با مخالفت یکی از حاضران در جلسه که خود از شاعران نوجوان بود روبرو شد. به گفته این شاعر، مجموعه هایی که برای انتشار انتخاب شده، هیچ کدام از شاعران جدید و تازه کار نوجوان نیست. که گفته جعفر ابراهیمی، افسانه شعبان نژاد، حمیدرضا شکارسری، جمال الدین اکرمی و... شاعران جدید و تازه کار هستند؟ یکی دیگر از مسائلی که توللی مطرح کرد، این بود که سپیدسرایی و نیماسرایی در این مجموعه، تازگی ندارد و کانون آخرین ناشری است که با یک وقفه زمانی طولانی به انتشار مجموعه شعرهای سپید برای گروه سنی نوجوان پرداخته است. شاید تنها چیزی که در این مجموعه تازگی دارد، روی آوردن نویسندگانی چون فرهاد حسن زاده به سرودن شعر است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]