تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830175129




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارتباط قسوت قلب و اقتصاد در آیه ۶۱ سوره مبارکه بقره


واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه اقتصاد: با توجه به روانشناسی اقتصادی قرآن کریم، انسان وقتی از مشکلات زندگی فارغ می شود، قلب او به رفاه زدگی و مادیگرایی میل نموده و بیماری کسالت را در جامعه نشر می دهد.حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی، مدرس حوزه و دانشگاه، در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) ، قرار داده است به بررسی ارتباط قسوت قلب و اقتصاد در آیه 61 سوره مبارکه بقره پرداخته است که متن این یادداشت در ادامه می آید: مقدمه: ارتباط قسوت قلب و اقتصاد در آیه 61 سوره بقره چگونه قابل تبیین است؟ برخی شهروندان معتقدند محتویات قلبی، اقتصاد را محدوده بندی می نماید و گروه دیگر بر این اعتقاد هستند که اقتصاد روابط قلبی شهروندان را مشخص می کند. با توجه به روانشناسی اقتصادی قرآن کریم، انسان وقتی از مشکلات زندگی فارغ می گردد، قلب او به رفاه زدگی و مادیگرایی میل نموده و بیماری کسالت را در جامعه نشر می دهد، همچنانکه امام صادق علیه السلام فرموده اند: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْکَسَلِ؛ پناه می برم به خدا از تن پروری»(کافی، ج 2، ص 585). توصیه آیات شریفه قرآن حکیم، برای تولید حداکثری و مصرف در سطح نیاز، خود دلیلی عمیق برای نجات قلب انسان از خمودگی و مرگ قلبی او می باشد و این مهم فقط در زندگی پیامبر اعظم(ص) و امامان معصوم(ع) و پیروان حقیقی آنان قابل مشاهده است. امروز جهان اقتصادی بشر با رفاه زدگی و زندگی تک بعدی در پی ظاهرپرستی و ارتباط با منابع اقتصادی در جهان طبیعت بدون پشتوانه معنوی بوده و یکی از دلائلی که قرآن بعنوان حافظ تورات و انجیل و دیگر کتب اسمانی معرفی می شود، همین دستورات و قواعد اقتصادی معتدل و ترازبندی میان دنیا و آخرت او بوده است.از جمله آیات شریفه که میل قلبی بنی اسرائیل را ،به طعم طعام مادی معرفی می نماید همین آیه 61 سوره بقره است که در ادامه به برخی از تحلیل های آن اشاره می گردد. وَ إِذْ قُلْتُمْ یا مُوسی لَنْ نَصْبِرَ عَلی طَعامٍ واحِدٍ فَادْعُ لَنا رَبَّکَ یُخْرِجْ لَنا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِها وَ قِثَّائِها وَ فُومِها وَ عَدَسِها وَ بَصَلِها قالَ أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذی هُوَ أَدْنی بِالَّذی هُوَ خَیْرٌ اهْبِطُوا مِصْراً فَإِنَّ لَکُمْ ما سَأَلْتُمْ وَ ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْکَنَةُ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کانُوا یَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ الْحَقِّ ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا یَعْتَدُونَ(بقره/61) خلاصه تفسیر المیزان: (و اذ قلتم یا موسی لن نصبر علی طعام واحد؛ هنگامی که گفتید ای موسی ما بر غذای یک جور نمی توانیم بسازیم و آن نیکوترین خوراک یعنی مرغ بریان و ترنجبین بود،(فادع لنا ربک یخرج لنا مما تنبت الارض من بقلها وقثائها و فومها و عدسها وبصلها؛ پس دعا کن پروردگارت برای ما از زمین سبزی و خیار و سیر و عدس و پیاز بیرون آورد)،(قال اتستبدلون الذی هو ادنی بالذی هو خیر):(موسی (ع ) فرمود: آیا بدل می کنید پست تر را با بهتر؟) چون آنچه طلب می کردند آنقدر بی ارزش بود که شایسته دعا کردن نبود، (اهبطوامصرا؛ به این شهر فرود آئید و به سوی حیات پست دنیوی هبوط کنید،(فان لکم ماسالتم؛ پس همانا آنچه درخواست نمودید برای شما خواهد بود و درمصر ازآن بهره مند خواهید شد. وضربت علیهم الذله و المسکنه و باؤ بغضب من الله؛ و برآنان مقرر شد تا ذلیل و مسکین باشند و به غضبی از جانب خدامبتلا شدند یعنی به ذلت و پستی افتادند و به همان غضبی که قبلا گرفتار بودندباز گشتند و علت آن هم پستی و ذلت و ظلم آنها بود که در نفس خود گرفتاربودند. (ذلک بانهم کانوا یکفرون بایات الله؛ زیراآنهانشانه های خدا را انکارنمودند و اصولا روش بنی اسرائیل انکار و دشمنی و قساوت بود،(ویقتلون النبیین بغیر الحق؛ و انبیاء الهی را به ناحق می کشتند و این شنیع ترین عملی است که این قوم مرتکب شدند و قوم دیگری چنین نکرده است. (ذلک بما عصواوکانوا یعتدون؛ این به جهت نافرمانی آنها است که ستم وتعدی می کردند. دراینجا علت ذکر شده است برای آنکه چرا به غضب الهی گرفتار شدند. پس عصیان آنها و مداومت آنهابر دشمنی باعث کفر و قتل انبیاء از جانب ایشان شد و اینها به نوبه خود باعث گرفتار شدن آنها به غضب الهی گردیدند. نکات اقتصادی قابل توجه در این آیه شریفه در زیر بیان می شود: 1- یکی از دلائل ظلم صهیونسیم به جهان بشریت در طول تاریخ، ذلّت در اقتصاد آنان می باشد. 2- قلب صهیونسیم غرق در ظاهرگرایی و دنیا پرستی سبب ظلم اقتصادی آنان می گردد.. 3- صهیونیسم لذت از معنویت حقیقی را مانع لذت ازمحصولات مادی می داند. 4- صهیونیسم به دلیل محبت قلبی شدید به دنیا و محصولات آن، به بیماری نژاد پرستی گرفتار می گردد. 5- صهیونیسم به علت علقه غیرمنطقی به مادیات به انواع ذلّت ها تن در می دهد. 6- صهیونیسم برای حفاظت ار ذخیره سازی ثروت از تحریف حقیقت به عنوان یک ابزار استفاده می کند. 7- صهیونسم برای لذت از محصولات صادر شده از زمین، حاضر است پیامبران الهی را به عنوان هزینه به قتل برساند. 8- صهیونسیم برای لذت حسی غیرمعقول از مادیات، ازانسانیت خود عبور نموده و آنرا قربانی لذت محدود دنیایی می نماید. 9-اشتراک علاقمندان به صهیونیسم در تئوری و فرمول دست یابی به لذت مادی با هر قیمت می باشد. 10-صهیونیسم برای فرار ازواقعیت جهت جهان آخرت در اقتصاد بشر، مر تکب پیامبر کشی و کودک کشی می گردد. 11- صهیونیسم با انکار مدیریت اقتصادی از ملکوت به ناسوت به قساوت قلبی می رسد. 12- صیهونیسم با قساوت قلبی، حیات خود را در جنایات اقتصادی ربا خواری و تبعیض نژادی می یابد. 13- صیهونیسم به دلیل غضب الهی برعقاید و افکار و رفتار اقتصادی آنان، مستمرا در نوعی ترس خوار کننده به سر می برند. 14- علت گرایش شدید صهیونیسم به اقتصاد ماتریالیسمی و انحراف و انکار حقیقت صراط اقتصاد قرآنی را می توان در یارگیری او از کشورهای صاحب ثروت، خصوصا سرزمین های کشورهای مسلمان نشین رصد نمود.


دوشنبه ، ۲۵آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایکنا]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن