واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه خراسان: احمد صبریان اکران جدید ترین فیلم مجید مجیدی و موفقیت آن در جذب مخاطب و قرار گرفتن در فهرست باشگاه میلیاردی های سینمای ایران، جدا از برخی حواشی و اما و اگرها، بیانگر نکاتی است که اگر از سوی صاحب نظران، کارشناسان، مسئولان ، دست اندرکاران سینمای کشور و سینماگران به درستی مورد تحلیل، بررسی و نقد قرار گیرد، می تواند چشم اندازی روشن را پیش روی سینمای ایران، در عرصه هایی چون اجرا و کارگردانی پروژه های عظیم ، ساخت آثاری با استاندارد های جهانی، تولید آثار مشترک، بازار یابی جهانی، اکران گسترده درکشور های آمریکایی و اروپایی، فراهم کردن بستر لازم برای تبادلات سینمایی و بهره گیری از تجارب صاحب نامان سینمای جهان، آشنایی سینماگران ایرانی با استاندارد های جهانی کارگردانی و بازیگری و.... ، ارتقای سطح دانش و آگاهی تماشاگران و پاسخگویی به نیاز منتقدان و مخاطبان حرفه ای ، رونق اقتصاد سینما، توسعه و تجهیز امکانات فنی و نگارش فیلم نامه های گروهی ترسیم کند. اگر چه برخی مدیران، سینماگران، منتقدان و تماشاگران باتوجه به هزینه میلیاردی این پروژه، میزان فروش آن را شکست تجاری بر آورد می کنند و این اتفاق مهم و خوشایند را در عرصه سینمای ایران کمرنگ جلوه می دهند، تردیدی نیست که فیلم «محمد رسول ا...(ص) » همچون بسیاری از تولیدات سینمای ایران ، کاستی ها و نقایصی در بخش های فیلم نامه، کارگردانی و بازیگری دارد اما بی آن که قصد بزرگ نمایی این کاستی ها یا تحسین فیلم به عنوان «تافته ای جدا بافته» را داشته باشیم، باید اعتراف کرد ساخت این پروژه عظیم سرآغاز فصل جدیدی در سینمای ایران، آن هم در عرصه «سینمای دینی» است. سینمایی که سال هاست به سبب ضعف کارگردانی و فیلم نامه ، نبود پژوهش و تحقیق، مدیریت نادرست پروژه هایی با پیش تولید عظیم و بهره نگرفتن از تراز های جهانی نتوانسته است مخاطبان مشتاق به آثاردینی را به سالن ها بکشاند. فیلم «محمد رسول ا... (ص)» با بهره گیری از عوامل حرفه ای و صاحب نام سینمای جهان، فناوری های مدرن روز در عرصه جلوه های ویژه، تروکاژهای صوتی و تصویری، تدوین دیجیتال ، فیلم برداری با دوربین های پیشرفته، تجهیز به سیستم صوتی «دالبی سراند» و «واید اسکرین»، بهره گیری ازتجارب حرفه ای های سینمای جهان و همچنین بهره مندی ازتوانمندی های سینماگران ایرانی، داشته هایش را در کمال صراحت و صداقت به قضاوت مخاطب گذاشته است. بی تردید این اتفاق خوشایند می تواند نقطه عطفی در خیزش سینمای ایران به سوی استانداردهای بین المللی، بهره گیری از جدیدترین تکنیک های سینمایی روز جهان و مدرن ترین ابزار ساخت فیلم، برای جذب مخاطب داخلی و جهانی باشد. سینمای ایران در عرصه دین سوژه های بکری برای به تصویر کشیدن دارد. مضامین و دستمایه هایی که با همراهی جدیدترین فناوری های روز سینمای جهان، می تواند تجلی گرظرفیت ها و توانمندی های واقعی سینمای ایران در عرصه ساخت آثار فاخر دینی و بیانگر اشتیاق تماشاگران برای تماشای چنین فیلم هایی باشد. اما این نکته را نیز نباید از خاطر برد اگر قرار است این اتفاق شیرین استمراریابد جدای ازبهره گیری تهیه کنندگان و کارگردانان از امکانات روز سینمای جهان، نکته مهم توسعه و تجهیز سالن های سینما به ابزار مدرن صوتی و تصویری و بازسازی سالن های فرسوده سینما برای نمایش مناسب چنین آثاری است. سالن هایی که بتوانند نیازهای تماشاگران و انتظار کارگردانان و تهیه کنندگان را برآورده سازند. بی شک ساخت فیلم «محمد رسول ا... (ص)» فصلی جدید و نوین در گستره سینمای دینی است والبته استمرار ساخت آثار دینی مجهز به استانداردهای روز سینمای جهان در گرو حمایت نهاد های دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی از تهیه کنندگان و کارگردانان و به روز شدن دانش سینماگران و تماشاگران فرهیخته ایرانی است.
یکشنبه ، ۲۴آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روزنامه خراسان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]