تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835550201




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مردم به مفت خوردن عادت کردند!


واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: شب گذشته در برنامه توقف ممنوع دکتر ابراهیم رزاقی و دکتر عطاءالله رفیعی آتانی در مقابل محمد دلاوری قرار گرفته و به بررسی موضوع مصرف گرایی پرداختند. به گزارش « تابناک اجتماعی »، در ادامه بخش های خواندنی این بحث چالشی آمده است: رزاقی: ما نیازهایی داریم که با مصرف تامین می شود و آدم عاقل مصرف را مبنای لذت قرار نمی دهد. قرار است نیازهای ما تامین شود تا بتوانیم به کارهای مهمتری برسیم. رزاقی: لذت فقط مادی نیست. لذتهای انسانی و معنوی هم هستند. وقتی مدها در کوتاه مدت عوض می شوند رسیدن به آنها هزینه دارد، کار بیشتر می طلبد و همین لذتهای غیراز لذت مادی را ازبین می برد. به نسبتی که مصرف می کنیم و به سمت غلو در نیازها می رویم، آرامشمان کم می شود. لذت قناعت به کم، روح را تطهیر می کند.  رزاقی: انسان آمریکایی وقتی در برابر جنایت های کشورش سکوت می کند یعنی قبول کرده که آنهایی که پولدارند آدم هستند و بقیه نیستند. این از بشر به معنای کسی که باید معنویت را بفهمد چیزی باقی نمی گذارد. آنها می خواهند ایران راهم به این سمت ببرند. رزاقی: ازکجا به مصرف گرایی رسیدیم؟ وقتی مسئولین سیاست تعدیل اقتصادی را فراهم کردند. مردم به مفت خوردن و کارنکردن عادت کردند چون می شود نفت فروخت و کار نکرد. رزاقی: ما الگویی داریم که امروز جهان خواهان آن است. لقمه را از دهانت دربیاور و در دهان کسی بگذار که دارد میمیرد، چون شاید تا لحظه ای دیگر کسی به تو کمک کند. خود ما نتوانستیم این را پیاده کنیم. رفیعی: سبک زندگی غربی دو دلیل برای مصرف گرایی دارد. یکی اینکه چون فلسفه زندگی را محصور به دنیای مادی و لذت مادی می داند و دو اینکه تولید انبوه کالا دارد پس باید مصرف کند. رزاقی: 100سال پیش غیر از شاه ها و درباریان، توده های مردم دارای سطح زندگی یکسانی بودند و باهم تعاون داشتند. ثروتمندان هم سطح ثروتشان در حد معینی بود. رزاقی: اندیشه اقتصادی ما باید منبعث از آن چیزی باشد که در قانون اساسی و اندیشه امام(ره) در وصیتنامه شان آمده است. رزاقی: غرب می گوید اصالت لذت تاجایی که نفع دیگری و قانون لطمه نزند. اما امام(ره) می گوید هدف نباید اقتصاد باشد، لذت مادی باشد، اولین چیز اخلاق است. رفیعی:غربی ها اگر تجمل نمی کنند چون برای پولشان زحمت کشیده اند. اما ما پول مفت داریم و رفتار همه مان مثل "بچه پولدار"هاست. رفیعی: پول داشتن یک استدلال دارد و خرج کردنش یک استدلال دیگر. کفی از برخورداری مادی لازم است اما بیش از آن محاسبات دقیق براساس عقلانیت دینی می خواهد. رزاقی: الان هرکس کار می کند حس می کند حقوقش کم است.چون مصرف گرایی هرچه بیشتر را می طلبد، هیچ کس ایثارگری اقتصادی ندارد که مثلا از تولیدکننده داخلی حمایت کند. رفیعی: در بحث مصرف به عقلانیت نیاز داریم. وقتی کالای خارجی مصرف می کنیم یعنی داریم منابع خودمان را می فروشیم. باید بفهمیم که مصرف کالای خارجی مارا وابسته می کند و کشور صادرکننده می تواند در مواقع لزوم به ما فشار بیاورد. رفیعی: بیان اینکه مصرف کالای خارجی وابستگی خارجی می آورد، برای برخی هزینه دارد. چون در برابر بخشی ازجامعه که طرفدار کالای خارجی هستند قرار می گیرند و بعدا برای انتخاب شدن و پست گرفتن به آنان احتیاج دارند. رزاقی: درجمهوری اسلامی اینکه مصرف کالای خارجی، وابستگی به اقتصاد کشور صادرکننده را به دنبال دارد، گزاره ای عقلانی به حساب نمی آید. رفیعی: باید بتوانیم به این جمع بندی برسیم که قبل از نیازمان مصلحت جامعه را ببینیم. ببینیم که با مصرف گرایی درحال فروش آینده اقتصادیِ خانوادگی، جمعی و ملی خود هستیم و به جای اینها کالا می خریم. ببینیم که ممکن است با مصرف، فرصت های معنوی، ارتباطی و... زیادی را ازدست بدهیم.  رزاقی: درباره صنایع دفاعی ما به جای خوبی رسیده ایم. اگر صنعت دفاعی داخلی نداشتیم باید ارز بسیاری خارج می کردیم و اگر الگوی صنایع دفاعی برای صنایع دیگرهم اجرا شده بود تا الان یک کشور صنعتی شده بودیم. رفیعی: یک سطح از بحث مصرف گرایی فرهنگی است. ما باید برگردیم به مبانی که مصرف و لذت را برای امور بزرگتر می خواهد. این فرهنگ سازی باید با عمل فرهنگ سازان، تریبون داران و رسانه ای ها باشد. مسئولین اگر خود اهل عمل نباشند پدرجامعه در می آید! سطح دوم اقتصادی است. باید باور کنیم اگر درست مصرف کنیم می توانیم پس انداز و سرمایه گذاری کنیم و به تولید ملی هم کمک کنیم. رزاقی: باید از مسئولین که به خوی کاخ نشینی عادت کرده اند مطالبه کنیم و در انتخاب آنها دقت کنیم. باید آنان را به مردم معرفی کنیم تا کم کم محو شوند.


شنبه ، ۲۳آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هدانا]
[مشاهده در: www.hodana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن