تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819715173




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهر با هيچ مابه ازايي معاوضه نشود/فضاي مناسب شهري نمايانگر هويت شهري است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۳ آبان ۱۳۹۴ (۹:۳۸ق.ظ)
شهر با هيچ مابه ازايي معاوضه نشود/فضاي مناسب شهري نمايانگر هويت شهري است موج - مدير کل سازمان‌هاي نظام مهندسي و تشکل‌هاي حرفه‌اي وزارت راه و شهرسازي با تاکيد بر وظيفه سنگين شهرداري‌ها در نهادينه کردن انديشه «ايران‌شهري» در معماري و شهرسازي تاکيد کرد: شهر با هيچ مابه ازايي معاوضه نشود.
به گزارش خبرگزاري موج، منوچهر شيباني اصل با اشاره به بند قانوني توجه به معماري ايراني - اسلامي در ساخت ساختمان‌هاي شهري به فقدان زمينه‌هاي نظري و تئوريک در اين موضوع اشاره کرد و گفت: در حال حاضر «ايران‌شهر» ما از آشفتگي بصري در ساخت‌وساز رنج مي‌برد. اگرچه در قانون، الزام به رعايت اصول معماري ايراني - اسلامي وجود دارد اما به دليل نبود برنامه‌اي منسجم اين مشکل همچنان به قوت خود باقي است.
مدير کل دفتر نظام مهندسي و تشکل‌هاي حرفه‌اي وزارت راه و شهرسازي افزود: عمده مشکلات ما در زمينه محقق نشدن معماري ايراني - اسلامي از سويي به فقدان زمينه‌هاي نظري و تئوريک مربوط است و از سويي ديگر به عدم رعايت طرح‌هاي جامع و تفصيلي توسط شهرداري‌ها ارتباط دارد.
شيباني اصل با اشاره بر مسير اشتباهي که در چند دهه اخير در حوزه ساخت‌وساز طي شد گفت: اين مسير اشتباه باعث شد عده‌اي به سوي نشانه‌هاي ظاهري در نماي ساختمان روي بياورند و برخي نيز به سمت‌وسوي ارتباطات معماري در داخل ساختمان‌ها بروند. به دليل گسترش اين مشکلات، طرح بازآفريني انديشه «ايران‌شهر» براي از بين بردن مشکلات شهرها و ساخت‌وساز شهري توسط آخوندي وزير راه و شهرسازي مطرح شد؛ موضوعي که از مباني استوار و محکمي نيز برخوردار است و مي‌تواند به غناي مباحث تئوري در اين زمينه منجر شود. اين موضوع به‌خوبي از سوي وزير راه و شهرسازي مطرح شده و امروزه فقدانش در همه جاي شهر حس مي‌شود.
مدير کل وزارت راه و شهرسازي ادامه داد: فضاي مناسب شهري که نمايانگر هويت شهري است نه صرفا با قانون که با فرهنگ‌سازي از طريق آشنايي با قوانين، اصلاح آن‌ها و همچنين داشتن مباحث تئوري قابليت حيات و ادامه حيات پيدا مي‌کند.
وي تاکيد کرد: در راستاي نهادينه شدن انديشه ايران‌شهر و اجراي موفق آن، مسووليت شهرداري‌هاي سنگين است تا هويت شهري چهره واقعي خود را بيابد. در واقع مديران شهري بايد شرايطي را فراهم آورند تا شهر با هيچ مابه ازايي معاوضه نشود.
شيباني اصل در تشريح سخنان خود افزود: در حال حاضر بحث‌هايي که در خصوص عدم رعايت طرح‌هاي جامع و تفصيلي و همچنين ضوابط شهرسازي در برخي از شهرها و بعضي از نقاط ديده مي‌شود قابل تأمل است. به عنوان نمونه شهرهايي داريم که در برخي از آن‌ها روش‌هاي غلط و نادرست دو نقشه‌اي معمول شده است، بدين‌معنا که مالک يکسري مدارک و نقشه‌هايي را از طريق مهندسان و مطابق با ضوابط شهرسازي تهيه مي‌کند، اما؛ بعد از اخذ پروانه، نقشه‌اي مغاير با ضوابط شهرسازي و متفاوت از نقشه اوليه به اجرا در مي‌آيد. اين تخلف در کميسيون ماده ۱۰۰ با جريمه پايدار مي‌ماند که اين ظلم به شهروندان و مردم است. در اين‌گونه تخلفات موضوع تنها يک ساختمان و پلاک موردي نيست، بلکه ساختمان به عنوان نماي شهري و تأثيري که از لحاظ بصري بر افراد جامعه مي‌گذارد مهم مي‌شود.
وي ادامه داد: در شرايط کنوني کمتر جايي وجود دارد که ارتفاع ساختمان‌ها در آن‌ها رعايت شده باشد اگرچه در اندازه‌گيري ارتفاع ساختمان مشکلي نيست، اما؛ به دليل عدم اراده لازم در اجراي صحيح قانون آشفتگي‌هاي فراواني را در شهر شاهد هستيم. همچنين سيماي شهري و نماي ساختمان‌ها که خيلي راحت مي‌توانند همگرا شوند عموما با مشکل مواجه‌اند.
شيباني اصل گفت: دانش لازم و توان بالاي مهندسي وجود دارد، اما؛ شاهد عزم جدي در اين راستا نيستيم. اگر تمامي مديران ارشد واجد اين عزم شوند و تمامي دست‌اندرکاران از مالک تا تيم مهندسي متعهد و ملزم شوند تا اين موضوع را با هيچ مابه ازايي تعويض و معامله نکنند مشکلاتي که اين روزها در کلان‌شهرها، شهرهاي کوچک و حتي روستاها حادث‌شده برطرف مي‌شوند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن