تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه به نماز ايستادى، با دل به خدا رو كن تا او نيز به تو رو كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820556900




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير نيرو در جمع خبرنگارانكليدهاي خاموشي را خودكار كرده‌ايم


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: وزير نيرو در جمع خبرنگارانكليدهاي خاموشي را خودكار كرده‌ايم
عكس:فارسهمه ساله با شروع فصل گرما خاموشي برق نيز به دنبال آن مي‌آيد، اما امسال با آغاز روند خشكسالي خاموشي برق زودتر از موعد مقرر آغاز شده است. در اين بين پرويز فتاح، وزير نيرو، علت خاموشي‌هاي اخير كشور را كه به طور عمده در منطقه خوزستان و جنوب‌غرب كشور است، ناشي از مصرف بالا و بروز محدوديت در فعاليت نيروگاه‌هاي برق آبي مي‌داند.


وزير نيرو روز گذشته در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران در مورد خاموشي‌هاي مداوم برق طي روزهاي اخير گفت: دوشنبه و سه شنبه هفته جاري گرماي هوا در برخي از مناطق كشور به ويژه خوزستان و جنوب غرب كشور به 45درجه و در تهران به 35 درجه رسيد.
فتاح با اشاره به مصرف ميزان بالاي برق همانند سال‌هاي گذشته افزود: پروژه‌هاي برق آبي كشور دچار محدوديت‌هايي است، به عبارت ديگر از 6‌هزار و 500‌مگاوات برق آبي تنها 1500‌مگاوات قابل بهره‌برداري است و5‌هزار‌مگاوات ظرفيت برق آبي كشور را نيز از دست مي‌دهيم و واحدهاي حرارتي نمي‌توانند اين بار را بر دوش بكشند، چون تحت تعمير سالانه قرار دارند.
فتاح گفت: ظرف دو روز گذشته ميزان مصرف برق در كشور بسيار بالا بوده و با توليد انجام شده 2‌هزار تا 2‌هزار و 500‌مگاوات برق كمبود داريم كه به صورت طبيعي و عادي در شبكه اعمال مي‌شود.
وي با اشاره به اينكه شبكه‌هاي برقي كشور به صورت خودكار و هوشمند عمل مي‌كنند، افزود: اگر مصرف برق بيش از توليد باشد كليدهاي خاموشي خود به خود عمل كرده و خاموشي‌ها صورت مي‌گيرد؛ بنابراين نيازي به برنامه‌ريزي توسط وزارت نيرو نيست.
وزير نيرو با اشاره به وجود دو راهكار براي اين موضوع كه در دولت و مجلس مطرح شده است، افزود: راهكار اول اين است كه پيش‌بيني كمبود برق را برآورد كرده و اين راحت‌ترين روش است كه بارها را از دوش ما بر مي‌دارد اما من اجازه ندادم كه توانير و شركت برق سراغ اين روش بروند.
فتاح راهكار دوم و راهكار مطلوب را صرفه‌جويي عنوان كرد و افزود: با اتخاد اين روش، جيره‌بندي نيز صورت نخواهد گرفت.
به گفته وي، با توجه به اينكه دستگاه‌ها به صورت خودكار عمل مي‌كنند برنامه‌ريزي و اطلاع قبلي نيز صورت نخواهد گرفت و شبكه در هر نقطه‌اي كه ميزان بالاي مصرف برق را تشخيص دهد، قطعي صورت مي‌گيرد و اولويت در قطعي برق از اختيار وزارت نيرو خارج است.
فتاح با بيان اينكه در برنامه است كه برنامه‌اي براي خاموشي برق ارائه ندهيم، اظهار اميدواري كرد كه امسال به خاطر محدوديت در توليد نيروگاه‌هاي برق آبي دچار مشكل زمانبندي خاموشي‌ها نشويم.
وي با اشاره به اينكه تراز واردات برق از هفته گذشته مثبت است، گفت: 2500‌مگاوات برق را وارد كرده‌ايم و پيش‌بيني مي‌شود در اوج مصرف برق در تابستان تا 600- 500‌مگاوات برق را وارد كنيم.
وزير نيرو با اشاره به اينكه در تابستان برق وارد و در زمستان صادر مي‌شود تا اين تراز به صفر برسد، گفت: بايد از تمام قابليت‌ها در اين باره استفاده كرد.
فتاح كل هدر رفت (سهم غيرمجاز) برق را 5/19‌درصد اعلام كرد و افزود: وزارت نيرو موظف است استفاده غير مجاز را در مناطقي مانند خراسان رضوي جمع‌آوري نمايد.
وي با تاكيد بر اينكه تلفات شبكه در همه جاي دنيا وجود دارد، خاطرنشان كرد: سال گذشته با برنامه‌ريزي صورت گرفته 5/19‌درصد به 7/18‌درصد رسيد؛ يعني يك‌درصد تلفات برق كاهش يافت.
وزير نيرو گفت: هر جا كه مصرف محله‌اي برق بالا رود، پست‌ها و فيوزهاي برق به صورت خودكار عمل كرده و خاموشي اتفاق مي‌افتد.
به گفته فتاح، مصرف برق هم اكنون 8 تا 11‌درصد نسبت به سال گذشته بالا رفته، به عبارت ديگر در هواي مطلوب 8‌درصد و در هواي گرم به 11‌درصد مي‌رسد و حتي در برخي استان‌ها اين ميزان مصرف 17‌درصد نيز افزايش مي‌يابد و اين بار براي تأمين برق بر روي نيروگاه‌هاي حرارتي كه داراي چنين كششي نيستند، مي‌افتد.
وي خاطرنشان كرد: اطمينان مي‌دهم كه تمام صنعت برق براي توليد برق بسيج شده و قصوري در اين امر صورت نمي‌گيرد.
فتاح پيش‌بيني كرد كه در مرداد ماه سال‌جاري 34 تا 35 ‌هزار‌مگاوات برق را وارد مدار كنيم و اين در حالي است كه مصرف در اين زمان به 37 تا 38‌هزار ‌مگاوات افزايش مي‌يابد و اگر نتوانيم اين ميزان برق را تامين كنيم، خاموشي‌هاي ناخواسته‌اي صورت مي‌گيرد، بنابراين اين كار نياز به تمهيدات و درك بالاي مردم و همكاري همه دارد.
وي با اشاره به اينكه خاموشي برق در محلاتي از شهر تهران اعمال شده است، افزود: مصرف انرژي هزينه بالايي دارد و اگر در سطح ملي انجام شود، از شرايط سخت با هزينه كم عبور مي‌كنيم.
فتاح از مجلس هشتم نيز درخواست كرد كه لايحه خشكسالي را به تصويب برساند تا پول موردنياز براي اين منظور اختصاص يابد و جلوي خسارت بيشتر گرفته شود.
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 223]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن