تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816470579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امریکا مقابله با ایران را در حوزه‌های دیگر جست‌وجو می‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: امریکا مقابله با ایران را در حوزه‌های دیگر جست‌وجو می‌کند
نویسنده : مهدی پورصفا 
با گذشت چندين ماه از توافق ايران و كشورهاي 1+5 در وين به نظر مي‌رسد، خوش بيني‌هاي مفرط از اين تفاهمنامه به تدريج در حال زايل شدن است و برخي اميدواري‌هاي افراطي جاي خود را به واقع بيني‌هاي منطقي دارد. اختلافات بين ايران و امريكا، به خصوص درحوزه منطقه‌اي به شدت در حال شعله‌ور شدن است و كار تا به آنجا ادامه يافته كه برخي از نبرد همه جانبه امريكا عليه ايران سخن مي‌گويند.
در نقطه مقابل، ايران نيز براين نكته تاكيد مي‌كند كه در هيچ حوزه‌اي با امريكا مذاكره نخواهد كرد و مواضع منطقه‌اي ايران هيچ تغييري در آينده نخواهد داشت.  از سوي ديگر نقاط شكاف بين ايران و امريكا بار ديگر در حوزه‌هاي مختلف در حال سربرآوردن است، به گونه‌اي كه برخي از مقامات امريكايي آشكارا ايران را به جنگ نيابتي تهديد نكنند.
اشتون كارتر، وزير دفاع امريكا در گفت و گو با نشريه آتلانتيك به اين نكته اشاره كرد كه اگر كشورهاي عربي به دنبال مقابله موثر با ايران هستند بايد نيروهاي زميني خود را به ميدان بياورند واز فاصله 30هزار پايي هيچ اقدامي مؤثر نخواهد بود. بسياري از تحليلگران اين سخنان را به عنوان نشانه‌اي از تلاش امريكا براي وارد كردن كشورهاي عربي به يك جنگ نيابتي با ايران دانستند.
  با اين حال به نظر مي‌رسد كه امريكا دشمن سرسخت تر ديگري را براي مقابله با سياست‌هاي منطقه اي ايران برگزيده است. يكي از مهم ترين ترفندهايي كه كارشناسان به آن اشاره كرده و آن را محملي براي بازگشت تحريم‌هاي قبلي امريكا مي‌دانند، استفاده از حربه تروريسم است.  در حقيقت بر اساس قانون پاتريوت، دولت امريكا اين امكان را دارد كه شركت‌ها و بانك‌هايي را كه با گروه‌هاي تروريستي در ارتباط هستند مورد تحريم قرار دهد. اساسا اين قانون هيچ ارتباطي به  مقابله با تحريم‌هاي هسته اي نداشته و جزو تعهدات امريكا براي لغو تحريم‌ها در برجام نيست.
از همين رو است كه جناح‌هاي جنگ‌طلب امريكايي به دنبال اين هستند كه اين قانون را تقويت  و از آن به عنوان حربه‌اي عليه ايران استفاده كنند.
‌‌   ‌
حزب الله اولويت بعدي است
يكي از بهانه هايي كه در امريكا براي اعمال تحريم‌هاي مجدد مورد تاكيد قرار گرفته است، استفاده از حربه ارتباط با حزب‌الله است. در همين رابطه نيز لايحه‌اي در سناي امريكا براي تشديد مجازات ارتباط با حزب‌الله در جريان است.
اليوت انگل، سناتور دمکرات کميته امور خارجي در اين زمينه اظهار داشت: همه مي‌دانيم که حزب الله بدون حمايت ايران نمي تواند به بقاي خود ادامه دهد و کنگره بايد اقدامي انجام دهد. به گفته انگل، او و همکارانش روي اين طرح کار مي‌کنند اما برخي منابع مي‌گويند در اين طرح از قانون تحريم‌هاي جامع ايران مصوب سال 2010 به عنوان يک الگو استفاده شده است. به اين ترتيب بخش‌هاي بانکداري لبنان و اروپا نيز در صورت تعامل مالي با حزب الله تحريم مي‌شوند. اروپا تحت فشار امريكا در تابستان گذشته شاخه نظامي حزب الله را در فهرست سازمان‌هاي تروريستي قرار داد اما همچنان از اينکه شاخه سياسي حزب الله را نيز به اين فهرست اضافه کند، سر باز مي‌زند. مت لويت، مقام سابق خزانه داري امريكا ادعا مي‌کند هدف اصلي، قطع بودجه ايرانيان براي حزب الله است.   
‌‌   ‌
سپاه سازمان تروريستي است
با اين حال تروريستي خطاب كردن حزب الله نيز نمي‌تواند مقصود كامل قانون‌گذاران امريكايي را برآورده كند، از همين رو است كه فاز ديگري براي تروريستي خطاب كردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايجاد شد.
بر اين اساس تمام اركان و بانك‌هاي ايراني كه هرگونه ارتباطي با سپاه پاسداران انقلاب اسلامي داشته باشند مورد تحريم قرار مي‌گيرند و اين عملا بازگشت به شرايط پيش از برجام است. از همين رو است كه تلاش‌هاي جديدي به رهبري سناتورهاي امريكايي براي معرفي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به عنوان يك سازمان تروريستي آغاز شده است.   در مجلس نمايندگان، «ميشل مک کائول،» نماينده جمهوريخواه از ايالت تگزاس و در مجلس سنا، «تد کروز»، سناتور جمهوريخواه از ايالت تگزاس اين طرح را ارائه کرده‌اند. آنها از وزير خارجه امريكا خواسته‌اند طبق قانون امريكا سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را يک سازمان تروريستي معرفي کند.
جالب اينجاست كه اين طرح براي اولين بار در سال 2007 مطرح شده است و در آن زمان نيز نمايندگان كنگره امريكا به اين طرح رأي منفي دادند، اما پس از هشت سال از آن زمان بار ديگر سناتورهاي امريكايي طرح خود را مطرح كرده‌اند.
براساس نامه‌اي كه در جلسه کميته امور خارجي مجلس نمايندگان امريكا خطاب به اوباما خوانده شد، موظف است سپاه پاسداران را در ليست سازمان‌هاي تروريستي قرار دهد. اين در حالي بود که تعدادي از نمايندگان حاضر در اين جلسه از اين مسئله مطمئن نبودند و عقيده داشتند شواهد لازم و کافي براي اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروريستي وجود ندارد.  با اين حال جواب دولت امريكا نشان داد كه دولت اين كشور توانايي رويارويي با اين مسئله را ندارد.
‌‌   ‌ 
امريكايي‌ها چگونه در مقابل سپاه كوتاه آمدند
پس از مطرح شدن اين طرح يک مقام وزارت امور خارجه امريكا که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد با وجود اينکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران در سراسر جهان عمليات خصمانه انجام مي‌دهد، اين وزارتخانه بر اين باور است که سپاه پاسداران يک سازمان تروريستي نيست و در حال حاضر زمان آن نرسيده که سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران را يک گروه تروريستي در نظر بگيريم.
بنابر گزارش رسانه‌هاي امريكايي ، وزارت خارجه امريكا معتقد است تحريم‌هاي اعمال شده عليه سپاه پاسداران ايران براي مهار رفتارهاي خصمانه اين نهاد کافي است. اين تحريم‌ها به دليل شرکت کردن نيروهاي سپاه يا تلاش آنها براي حضور در فعاليت‌هاي مرتبط با گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي و افزايش سلاح‌هاي کشتار جمعي اعمال شده است. وزارت خزانه‌داري امريكا نيز تحريم‌هايي عليه اين نيروها اعمال کرده است.  اشاره اين مقام امريكايي به تحريم‌هايي است كه دولت امريكا عليه نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و همچنين قرار سازندگي خاتم الانبيا و ساير نهادهاي سپاه اعمال كرده تا به زعم خود جلوي فعاليت ايران در حوزه‌هاي مد نظر خود را بگيرد و بتواند سياست‌هاي راهبردي ايران را در منطقه بي اثر كند.  اين پاسخ وزارت امورخارجه امريكا در حقيقت اعترافي روشن به اين مطلب بود كه امريكايي‌ها عملاً ترجيح مي‌دهند كه به هيچ عنوان خود را در يك رويارويي مستقيم با سپاه پاسداران انقلاب اسلامي قرار ندهند. كمااينكه در صورت چنين اقدامي براي اولين بار است كه نيروي رسمي يك كشور از سوي كشور ديگر به عنوان يك نيروي تروريستي قلمداد مي‌شود.  شايد اين مسئله عرصه را براي اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران هموار كند،اما عملاً امريكايي‌ها را در موقعيت جنگي عليه ايران قرار مي‌دهد و مي‌تواند تبعات جبران‌ناپذيري براي امريكايي‌ها به همراه داشته باشد.
رويارويي با ايران چيزي نيست كه امريكايي‌ها هم اكنون به دنبال آن باشند. امريكايي‌ها هميشه در مقابل سپاه كوتاه آمده‌اند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن