واضح آرشیو وب فارسی:مهر: استاد سطوح عالی حوزه:
لزوم توجه طلاب به علم و اخلاق به صورت توامان
شناسهٔ خبر: 2964771 - چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲
حوزه و دانشگاه > حوزه
استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: سنت های اصیل حوزه توجه به معنویت به همراه علم است که متقدمان ما این دو را توامان داشتند و ما نیز باید راه آنها را پیش بگیریم. به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام والمسلمین رضا حقپناه با بیان اینکه رسالت اصلی حوزه فقاهت است، اظهار داشت: فقاهت همراه با ملزوماتی است، که اگر آن ها نباشد راه به جایی نخواهد برد و از جمله آن معنویت است. وی ادامه داد: اگر ما به روایات اهل بیت(ع) رجوع کنیم، می بینیم یک طلبه علوم دینی، باید نهایت تلاش خود را برای کسب علم و تهذیب نفس به کار بگیرد. اگر علم و تقوا با یکدیگر عجین شد طلبه موفق و به تبع آن حوزه موفقی خواهیم داشت. این استاد سطوح عالی حوزه با بیان اینکه سنت های اصیل حوزه که در سند چشم انداز آمده، معنویت به همراه علم است که متقدمان ما این دو را توامان داشتند و ما نیز باید راه آنها را پیش بگیریم، گفت: امروز هم مانند گذشته اگر این دو همراه یکدیگر باشند باز هم تلاش های ما نتیجه بخش خواهد بود. طلبه از زمانی که وارد حوزه می شود همواره دو چیز را می آموزد. یکی علم و دیگری اخلاق. این ها از یکدیگر تفکیک ناپذیر است. حجتالاسلام حق پناه با تاکید بر تلمّذ نزد علمای ربانی خاطرنشان کرد: در گذشته، طلبه ها دنبال استادی بودند که از هر نظر خودساخته باشد. مرحوم شهید ثانی به طلبه ها توصیه می کند که در حوزه به دنبال اسم ها نباشند بلکه پای درس استادی بنشینند که آن ها را از رذائل پاک می کند. وی افزود: بنابراین ایشان می خواهد که طلبه در انتخاب استاد عجله به خرج نداده و فوق العاده وسواس داشته باشد. ممکن است استادی از نظر بیان، سطح علمی و ظاهر وضعیت مناسبی نداشته باشد اما آدمی مهذب است و اتفاقا از سوی دیگر استادی خوش بیان، خوش رفتار و دارای درجات علمی بالاست که خیلی روی نفس خود کار نکرده است؛ با این وجود انتخاب نفر اول برتری دارد. علم بی عمل خطرناک است وی افزود: در روایات داریم اگر کسی بسیار عالم باشد ولی به علم خود جامه عمل نپوشاند این علم برای او مفید نخواهد بود. در نهایت این شخص اصطلاحاتی را می آموزد ولی هرگز توفیق پیدا نخواهد کرد. چنانچه امام خمینی در پایان سال تحصیلی به شاگردان خود می گفتند یک سال از عمر ما گذشت و چیزهایی را آموختیم اما آیا برای خودمان هم کاری کردیم یا خیر؟ استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی اظهار داشت: چه در گذشته و چه امروز شاهد این هستیم که هر کسی که از جنبه اخلاقی بیشتر کار کرده در مباحث علمی نیز توفیقاتش نسبت به سایر بیشتر بوده است. هم ارتباطش با مردم بهتر می باشد و هم در زندگی شخصی اش موفق تر است. دلیل اینکه در حوزه علم و دین از یکدیگر جدایی ناپذیرند این است که «العلما ورثه الانبیا». زندگی طلبگی با دیگران متفاوت است این استاد اخلاق حوزه با بیان یکسان نبودن زندگی طلبگی با دیگر مردم جامعه تصریح کرد: راهی که طلبه پیش می گیرد با دیگران متفاوت است. دیگران می توانند علوم دیگری را کسب کرده و با آن ارتزاق کنند و توجهی هم به معنویات نداشته باشند اما طلبه نمی تواند بی خیال باشد. مردم هم یک چنین انتظاری را ندارند. چیزی که برای حوزه باید ملاک باشد اول اخلاق است و بعد علم. وی گفت: مراد از اخلاق همان چیزهایی ست که اهل بیت برای ما تبیین فرموده اند. معنویت باید از درون انسان بجوشد زیرا ممکن است آدمی ظاهرالصلاح نیز باشد اما حقیقت پروردگار درون او متجلی نشده است. مرحوم نراقی چنین شخصی را به کلبه ای تشبیه می کند که درون آن سراسر تاریکی و سیاهی ست اما بالای این کلبه چراغی می درخشد. سه مرحله مهم حجتالاسلام حق پناه افزود: هر چه طلبه ای بیشتر به مسائل اخلاقی بپردازد خداوند هم توفیقات او را در مسائل علمی بیشتر می کند. امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند: «کسی که به آن چه می داند عمل کند، خداوند چیزهایی را که نمی داند به او می آموزد.» وی گفت: وقتی از مرحوم آیت الله بهجت موعظه می خواستند ایشان می فرمود به آنچه یقین دارید عمل کنید و از مشتبهات بپرهیزید. هر طلبه ای باید سه مرحله را پشت سر بگذراند. اول یادگیری، بعد عمل به آموخته ها و در مرحله آخر ابلاغ آن ها به مردم. شرط طی کردن این مراحل تحول درونی ست که باید در طلبه شکل بگیرد. این استاد یادآور شد : اگر این تحول شکل نگرفت آه او نیز بی اثر خواهد بود و مردم هم توجهی نخواهند کرد. هم متولیان حوزه و هم مردم از طلبه یک چنین توقعی دارند. ویژگی های طلبه از نگاه مردم این استاد سطوح عالی حوزه علمیه در بیان ویژگی های یک طلبه مومن از دیدگاه مردم گفت: در نگاه مردم طلبه یعنی کسی که اهل دنیا نیست، به مادیات بی توجه است، زهد پیشه می کند و چیزهای دیگری از این قبیل که درست هم است. خیلی از افرادی که به حوزه ها آمدند به خاطر دیدن طلبه هایی بوده است که خودساخته بودند و همان خودسازی شان دل ها را مجذوب ساخته است. همه چیز بسته به استاد نیست حجت الاسلام حق پناه با اشاره به تاثیر آیت الله شاه آبادی در نفس امام خمینی گفت: درست است که استاد تاثیرگذار است اما نبود استاد مسئولیت را از دوش انسان برنمی دارد. مرحوم شاه آبادی چگونه شاه آبادی شد؟ استاد او چگونه؟ اساتید آن ها به چه شکل؟ آن ها با دیدن آیات و روایات و عمل به آن ها به آن جایگاه رسیدند. هیچ گاه راه تهذیب نفس و رسیدن به رستگاری بسته نیست. وی با اشاره به مشکلات زندگی و دغدغه های مادی طلبه ها اضافه کرد: اگر آدم در کشاکش مشکلات حواسش جمع باشد زودتر به نتیجه خواهد رسید. خود مشکلات زندگی انسان را رشد می دهد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]