واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: كريسدىبرگ در تهران:ايران براى من كاملا امن و عالى بود
عكس:محسن شاهمردي
فرهنگ و انديشه،محسن ظهوري- «آرزوى من آمدن به ايران و اجراى كنسرتى در اين كشور بود.» اين جمله كريس دىبرگ، باعث شد تا اهالى رسانه به تشويق او بپردازند و او نيز ترغيب شود تا در جريان نشست مطبوعاتى خود، چندبار ديگر در لابهلاى جوابهايش به خبرنگاران، آن را تكرار كند. آمدن كريس دىبرگ به ايران اتفاق فرخندهاى است كه بايد آن را به فال نيك گرفت.
كريس دىبرگ نهتنها از آمدن به ايران راضى بود و اقامت خود را در اين كشور، بيشترين ميزان اقامت در يك كشور خارجى مىدانست، بلكه ايران را كشورى امن و راحت براى زندگى توصيف كرد كه غذا و مردم خوبى دارد. وى در خلال صحبتهايش، بارها به محدوديتهاى سياسى و رسانهاى داخل ايران اشاره و اعلام كرد كه از اوضاع سياسى بر ايران كاملا مطلع است. وى تاكيد كرد كه با وجود محدوديتها، هنوز مىشود در ايران كار كرد و در صورت ايجاد تفاهمى دوطرفه، حاضر به برگزارى كنسرت در تهران است. در اين ميان محسن رجبپور نيز در حالى كه به اهالى رسانه اطمينان مىداد كه كنسرت مشترك گروه آريان و كريسدىبرگ در تهران برگزار مىشود، زمان و مكان آن را براى خودشان نيز نامشخص دانست. نشست رسانهاى كريس دىبرگ و گروه آريان، صبح روز چهارشنبه 8 خردادماه سالجاري، با حضور اين خواننده و آهنگساز مطرح جهاني; كنى تامسون، مدير برنامههاى او; محسن رجبپور، مديرعامل شركت ترانه شرقي; نينف اميرخاص، تنظيمكننده گروه آريان; اندى كيم، مدير كمپانى الجى در ايران; حسين ديلمي، مديرعامل گلديران و حسين تنهايى از كمپانى الجى در سالن همايشهاى رايزن برگزار شد. بسيارى از خبرنگاران، از دو روز پيش در پى تماس با رجبپور، جوياى صحت ورود كريس دىبرگ به ايران شده بودند و او نيز (البته به كذب) و بنابه گفته خودش، در حالى كه كريس دىبرگ كنار او در اتومبيل نشسته بود، اين موضوع را تكذيب كرده بود.
رجبپور از ارزش كارى كه براى ايران و هنر موسيقى انجام داده بهخوبى آشناست وبه همين خاطر براى ورود اين آهنگساز مطرح به سالن محل كنفرانس، تمهيداتى در نظر گرفته بود تا اين ورود را جذابتر و حماسىتر كند: چراغهاى سالن كاملا خاموش مىشود و عكاسان و فيلمبرداران رسانهها، ناگهان به داخل سالن هجوممىآورند. همزمان از تلويزيونهاى داخل سالن، كليپ قطعه نورى تا ابديت (دوستت دارم) با اجراى مشترك كريس دىبرگ و گروه آريان پخش مىشود. عدهاى در ميان تاريكى و در محاصره عكاسها و فيلمبردارها به روى سن مىروند تا در جايگاه خود قرار گيرند. اينجاست كه در ميان نور فلاشها و نورافكنهاى دوربينها، صورت كريسدىبرگ مشخصمىشود. عكاسان و فيلمبرداران را از سن دور مىكنند، پخش كليپ تمام مىشود، چراغها را روشن مىكنند و كنفرانس رسانهاى كريس دىبرگ در ايران آغاز مىشود.محسن رجبپور در ابتداى اين نشست از اينكه تلاش يكسال و نيمهخود و گروه آريان به بار نشسته و اولين قطعه مشترك يك گروه ايرانى و يك هنرمند عالىقدر غربى ضبط و اجرا شده ابراز خوشحالى كرد و نينف اميرخاص نيز از اينكه زحمات 3 ساله گروه آريان نتيجه داده و يكى از بزرگترين اتفاقات تاريخ موسيقى ايران رخ داده و آلبوم مشترك با كريس دىبرگ پس از مدتها انتظار منتشر شده، احساس خرسندى كرد. حسين تنهايى نيز الجى را اولين شركتى دانست كه پس از انقلاب، پيشقدم شد تا اولين كنسرت موسيقى پاپ ايرانى را با همراهى گروه آريان به روى سن ببرد. وى در ادامه تاكيد كرد كه با وجود كريس دىبرگ در ايران، مىتوانيم به تمام دنيا پيام دوستى و شادى را انتقال دهيم.
در ايران فرصت براى كار وجود دارد
كريس دىبرگ صحبتهاى خود را به زبان فارسى آغاز كرد: «سلام. صبح بهخير. اسم من كريس دىبرگ است. فارسى من بد است. من بايد فارسى را بيشتر تمرين كنم.» وى در ادامه به زبان مبدا خود از اينكه در ايران است احساس خوشبختى كرد و گفت: «از دوران بچگى و جوانى آرزوى من بود كه به ايران سفر كنم. در بين كتابهايم، كتابى در مورد اسطورهها و تاريخ ايران داشتم كه من را با اين تمدن كهن آشنا كرد. از همان زمان دوست داشتم كه به ايران سفر كنم و امروز اين آرزويم برآورده شده است.» وى با اشاره به محدوديتهايى كه در ايران وجود دارد، گفت: «من و همكارانم مىدانيم و آگاهيم كه در ايران چه اتفاقى در حال وقوع است. آمدهايم تا خودمان ببينيم كه دقيقا چه اتفاقى مىافتد چراكه نمىخواهم تا همهچيز را از طريق مطبوعات به دست آورم. من به دلايل سياسى اينجا نيستم. من براى رساندن پيام صلح و انسانى به كشورهاى مختلف مىروم. آن چه در اين چند روز از مردم ايران در خيابانها ديدم، من را براى اجراى كنسرت در ايران بسيار علاقمند كرده است.» وى در پاسخ به سئوالى درباره آشنايى با موسيقى شرقى گفت: «اگر به خانه من در ايرلند بياييد، مىبينيد كه مجموعهاى از موسيقىهاى سراسر دنيا را از چين و هيماليا و آفريقا و كوههاى آنت و لبنان و موسيقىهاى خاورميانه را دارم. موسيقي، من را به هيجان مىآورد. كشف موسيقىهاى جديد براى من بسيار خوشحالكننده است. جدا از ضبطهاى مشترك، موسيقىهايى از هانى حسين از مصر و تينا يموت از بيروت را نيز در خانه دارم. اين را هم بگويم كه نه تنها من، بلكه بسيارى از دوستان و همكارانم، نسخه قطعه مشتركى را كه با گروه آريان ضبط كردهايم، به نسخه اصلى خودم ترجيح مىدهيم.» كريس دىبرگ در پاسخ به سئوال حياتنو درباره اينكه با توجه به كنسرت اخير راجر واترز در دوبى و كنسرتهاى مشابه، چرا ستارههاى سابق موسيقى غرب، زمانى كه پا به سن مىگذارند بهياد سفر به كشورهاى خاورميانه مىافتند، گفت: «اينگونه نيست كه در پيرى به تعطيلات برويم. آنچه مسلم است اين است كه بازارهاى جذاب و خوبى در اين مناطق وجود دارد. اينترنت، امروز جهان را در دسترس كرده و موسيقىدانها با هم ارتباط بيشترى دارند. ما به مناطق جديد مىرويم به اين دليل ساده كه مىتوانيم برويم و اين امكان برايمان مهيا مىشود.» كريس دىبرگ در پاسخ به سئوال شهروند درخصوص رسانههايى كه او را از سفر به ايران برحذر مىداشتند و او را در خطر تهديد به ترور مىدانستند، گفت: «من در ايران كاملا احساس امنيت مىكنم. اينجا كاملا امنتر از لسآنجلس و كاليفرنيا است. در زمان سفر به بيروت نيز بسيارى از دوستان و اهالى رسانهها من را از سفر به اين كشور برحذر مىداشتند.حتى خانواده من نيز در اين مورد ابراز نگرانى كرد. من به آنها گفتم كه اگر مطمئن نبودم هرگز به اين سفر نمىرفتم. زمانى كه به مسكو رفتم، چهار باديگارد قوى هيكل (بلند مىشود و با دست ابعاد باديگاردها را نشان مىدهد) من را همراهى مىكردند، اما اينجا كاملا احساس امنيت مىكنم و كاملا امن هستم.» وى در ادامه گفت: «پس از خروج از ايران به همه دوستانم توصيه مىكنم به ايران بيايند. همه مردم اين كشور خوب و عالى بودند و با من دوستانه برخورد كردند.»
وى در پاسخ به سوال روزنامه كارگزاران در اينباره كه صرف آمدن به ايران برايتان اهميت داشته يا كار كردن با گروه آريان، گفت: «كارهاى گروه آريان در ايران طرفدار بسيارى دارد. من با گوش كردن به كارهاى اين گروه، به طرفدار پروپا قرص آنها تبديل شدم. در اين چند روز كه در ايران هستم با موسيقى سنتى ايران نيز آشنا شدهام و اميدوارم وقتى فردا صبح از ايران مىروم، چندتايى موسيقى خوب با خود ببرم تا كلكسيون موسيقىهايم را كاملتر كنم.» اين خواننده آرژانتينىالاصل، در پاسخ به سئوال ان بىسي، كه درباره تصورات قبل از سفر و پس از سفر وى به ايران جويا شده بود، گفت: «از شهر تهران بسيار تعجب كردم. بزرگراههاى تهران بسيار شبيه به لسآنجلس ولى در ابعاد كوچكتر است. تهران شهرى پويا، مدرن و زنده است. مردم ما از سال 1979 فرصت زيادى براى اينكه ديد مثبتى به ايران پيدا كنند، نداشتهاند. كشور شما تاريخ جالبى دارد كه به 4000 سال پيش برمىگردد. اگر به داريوش و كوروش كبير رجوع كنيم، ايران بيش از 5500 سال قدمت دارد.» وى در ادامه از اينكه در ايران طرفداران بسيارى دارد ابراز خرسندى كرد و گفت: «بيش از نيمى از جمعيت شما زير 30 سال است. تعداد زيادى از خانمها وارد دانشگاه مىشوند و نيروى كار تحصيلكردهاى را تشكيل مىدهند. اگر كنسرتى در ايران داشته باشم، اين توانايى و انرژى را دارم كه براى همه مردم بهخصوص جوانان اين كشور قطعاتى را اجرا كنم.» واشنگتن پست از كريس دىبرگ درباره نكات منفى كه در ايران ديده پرسيد و وى نيز در پاسخ گفت: «من در ايران احساس كامل آزادى داشتم. از اتفاقاتى كه در اين كشور رخ مىدهد ناآگاه نيستم ولى اين احساس كه يك دولت بسيار قدرتمندى همهجا مواظب ما است را نداشتم. وقتى شب گذشته به رستوران ياس رفتم، احساس خوشبختى به من دست داد. غذاها همه خوب و و مردم هم بسيار خوبند. از اينكه در اين كشور مردم مردم با بچهها به رستوران مىآيند خيلى لذت بردم. در كشور ما بزرگترها مهمتر از بچهها هستند.» وى در پاسخ به سئوال پرس تى وى درباره آشنايى او با طرفداران ايراني، گفت: «از زمانى كه وب سايت من شروع به كار كرده، تعدا زيادى از پيامها از كشور شما است. شما به بسيارى از موسيقىهاى روز دسترسى داريد، ولى موسيقى من را دوست داريد چون موسيقى من از قلب و احساس و ايمان مىآيد.» اين خواننده جهاني، شبهايى را كه در تهران گذرانده، رويابرانگيز دانست و گفت: «چهار روز است كه در تهران هستم و اين سفر بيشترين مدت زمانى است كه تاكنون خارج از كشورم بودهام. اين سفر براى من بسيار افتخارآميز بود و اطمينان دارم كه تجربياتم در اين شهر، منجر به خلق ترانهاى درباره شبهاى تهران شود.» روزنامه آساهى ژاپن به برخى محدوديتها در ايران اشاره كرد و اين سوال را پرسيد كه آيا كريس دىبرگ مىتواند بانوى قرمزپوش را در ايران اجراكند؟ كريس دىبرگ در اينباره گفت: «در وضعيتى نيستم كه بتوانم جواب اين سئوال را بدهم. ما همگى به تفاهم دوجانبهاى براى كنسرت مىرسيم. موسيقى بايد آزادى بيان داشته باشد مگر به دلايلى كه تنفر مخاطب را بههمراه بياورد.» وى درباره اين موضوع كه آثارش در ايران بدون حق كپىرايت و با قيمت حداقل 75 سنت عرضه مىشود، ابراز ناراحتى كرد و گفت: «چهار يا پنج ساعت براى يك ساخت يك ترانه زحمت مىكشم و پس از آن در استوديو براى ضبط مىروم كه حدود4/1 ميليون پوند هزينه دارد. سرقت غيرمجاز براى من آنقدر تاثيرگذار نيست كه براى شركت توليدكننده آن.» كريس دىبرگ در پاسخ به سئوال بى بى سي، در اين خصوص كه چگونه از آزادى عمل حرف مىزند درحالى كه ترانههايش بايد توسط وزارت ارشاد تاييد شود، گفت: «اميدوارم كه انعطاف كاملى براى اجراى اين كنسرت بهوجود آيد. من از شرايط سياسى ايران آگاهم ولى عقيده دارم كه در اين كشور فرصت براى كار وجود دارد.»
برگزارى كنسرت كريس دى برگقطعى است
مديرعامل شركت ترانه شرقي، درباره چگونگى و چرايى دعوت از كريس دىبرگ به ايران گفت: «حدود 9 سال پيش بود كه تصميم گرفتم گروهى خارجى را براى اجراى كنسرت به ايران بياورم. ابتدا از كشورهاى عربى شروع كردم و به سوريه رفتم. پس از 45 روز تلاش به اين نتيجه رسيدم كه از ميان گروههاى موسيقى آنجا گلچينى درست كنم. وقتى به ايران آمدم با در بسته مواجه شدم. سالها گذشت و هميشه من حسرت اين را مىخوردم كه چرا همانطور كه ايرانىها اشعار انگليسى كريس دىبرگ را از حفظ هستند، خارجىها اشعار ما را به زبان ما حفظ نمىكنند. ايده اجراى مشترك با يك موزيسين غربى دوباره در من جان گرفت و على پهلوان، خواننده گروه آريان پيشنهاد همكارى با كريس دىبرگ را داد. جالب است كه در پى تماس ما با مدير برنامههاى كريس دىبرگ، يك هفته بعد جواب مثبت ايشان را دريافت كرديم.» رجبپور در ادامه گفت: «تا اين لحظه كريس دىبرگ دلار، پوند يا ريالى از ما دريافت نكرده و تمام كارهايى كه انجام داده از روى نيات بشردوستانه بوده است. تازه امروز قرار است كه من و آقاى تامسون درباره اجراى كنسرت به گفت و گو بپردازيم.»
وى درخصوص زمان و مكان برگزارى كنسرت گفت: «تا اين لحظه مسئولين دولتى به طور شفاهى قول همكارى همهجانبه به من دادهاند و منتظرند تا من زمان و مكان برگزارى كنسرت را به آنها اعلام كنم. درست است كه هنوز مجوز كتبى به من ندادهاند ولى حضور كريس دىبرگ در ايران مجوز است.» وى در ادامه گفت: «من به همراه كنى تامسون از مكانهاى زيادى براى اجراى كنسرت بازديد كردهايم و آنها را مورد بررسى قرار دادهايم. هنوز به نتيجه خاصى نرسيدهايم.» وى در ادامه گفت: «قول مىدهم كه كنسرت در تهران برگزار شود ولى زمان و مكان آن را نمىدانم.»
چهارشنبه 8 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: حيات نو]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]