تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806645499




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ساختار و الگوي قراردادهاي بالادستي نفت و گاز ابلاغ شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ آبان ۱۳۹۴ (۱۰:۱۷ق.ظ)
از سوي معاون اول رئيس‌جمهوري؛ ساختار و الگوي قراردادهاي بالادستي نفت و گاز ابلاغ شد موج - معاون اول رئيس‌ جمهوري مصوبه دولت در خصوص شرايط عمومي، ساختار و الگوي قراردادهاي بالادستي نفت و گاز را ابلاغ کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، هيأت وزيران در جلسه ۸ مهر۱۳۹۴ به پيشنهاد وزارت نفت و به استناد جز (۳) بند (ت) ماده (۳) و ماده (۷) قانون وظايف و اختيارات وزارت نفت - مصوب ۱۳۹۱- شرايط عمومي، ساختار و الگوي قراردادهاي بالادستي نفت و گاز را به شرح زير تصويب کرد:
شرايط عمومي، ساختار و الگوي قراردادهاي بالادستي نفت و گاز
ماده ۱- اصطلاحات زير در اين تصويب‌نامه در معاني مشروح مربوط به کار مي‌روند و ساير اصطلاحاتي که در اين تصويب‌نامه تعريف نشده است، تابع تعاريف مندرج در قانون نفت - مصوب -۱۳۶۶- و قانون اصلاح قانون نفت مصوب ۱۳۹۰ بوده و در ساير موارد، تعاريف تابع قوانين و مقررات مربوط در ايران است و در مواردي که در قوانين و مقررات تعاريفي وجود ندارد، تابع عرف تخصصي در صنعت جهاني نفت است.
الف- شرايط عمومي: اصول و شرايط عمومي و ساختارهاي حاکم بر قراردادهاي بالادستي.
ب- نفت: هيدروکربورهايي که به صورت نفت خام، ميعانات گازي، گاز طبيعي، قير طبيعي، پلمه سنگ‌هاي نفتي و ماسه‌هاي آغشته به نفت به حالت طبيعي يافت شده و يا طي عمليات بالادستي به دست مي‌آيد.
پ- ميدان نفتي يا گازي: هر يک از منابع و يا مخازن زيرزميني يا روزميني در تقسيمات داخل سرزمين، آب‌هاي داخلي، ساحلي، فلات قاره و بين‌المللي مجاور مرزهاي کشور و آب‌هاي آزاد بين‌المللي که احتمال وجود نفت در آن است و مشخصات فني و مختصات جغرافيايي آن توسط وزارت نفت مشخص مي‌شود.
ت- ميدان يا مخزن تجاري: ميدان يا مخزني که با رعايت توليد صيانتي و با لحاظ نمودن قيمت‌هاي نفت و ديگر محصولات جانبي آن ميدان يا مخزن بتواند کليه هزينه‌هاي مستقيم و غيرمستقيم و تأمين مالي پيش‌بيني شده جهت اکتشاف، توسعه، بهره‌برداري، همچنين دستمزد و سود طرف دوم و ديگر هزينه‌هاي جانبي مربوط در طول دوره قرارداد را پوشش داده و نرخ‌هاي بازگشت سرمايه مورد انتظار و منطقي براي هر يک از طرف‌هاي قرارداد را تأمين کند.
اثبات تجاري بودن ميدان يا مخزن بر عهده پيمانکار است. مباني و شاخص‌هاي متداول و خودکار جهت تعيين تجاري بودن ميدان يا مخزن توسط وزارت نفت تعيين شده و در اسناد مناقصه حسب مورد به اطلاع متقاضيان رسيده و در قرارداد مربوط نيز منظور مي‌شود.
ث- ميدان کشف شده (Green Field): ميدان نفتي يا گازي کشف شده توسط شرکت ملي نفت ايران يا توسط شرکت‌هاي ديگر براي شرکت ملي نفت ايران کشف شده و آماده ورود به مرحله توسعه است.
ج- ميدان در حال توليد (Brown Field): ميداني که قبلا به بهره‌برداري و توليد رسيده است.
چ- مخزن: هر کدام از تاقديس ها و يا ساختمان‌هاي چينه‌اي و يا هرگونه تله ساختاري حاوي هيدروکربور و يا ترکيبي از آن‌ها که داراي خواص سنگ، سيال و فشار مستقل باشد.
ح- مخزن در حال توليد (Brown Reservoir): مخزني که تاريخچه توليد تجاري هيدروکربور داشته باشد.
خ- مخزن کشف شده و توسعه‌نيافته (Green Reservoir): مخزن کشف شده‌اي که تاکنون توليد تجاري هيدروکربور در آن صورت نگرفته است.
د- طرف اول قرارداد: شرکت ملي نفت ايران يا شرکت‌هاي تابعه آن به نمايندگي از آن شرکت که در اين تصويب‌نامه به عنوان «کارفرما» نيز ناميده مي‌شود.
ذ- طرف دوم قرارداد: شرکت يا مشارکتي از شرکت‌هاي صاحب صلاحيت نفتي که جهت سرمايه‌گذاري و انجام هريک از عمليات اکتشاف، توصيف، توسعه، توليد و بهره‌برداري و اجراي طرح‌هاي بهبود و يا افزايش ضريب بازيافت يا همه آن‌ها به صورت پيوسته، طي فرآيند قانوني انتخاب و قرارداد مربوط را امضا کرده که در اين تصويب‌نامه به عنوان «پيمانکار» نيز ناميده مي‌شود.
ر- بلوک يا محدوده اکتشافي: منطقه جغرافيايي تعريف شده توسط شرکت ملي نفت ايرآن‌که به تأييد وزارت نفت رسيده و جهت انجام عمليات اکتشافي نفت انتخاب شده و منطقه قرارداد با طرف دوم قرارداد جهت کشف ميدان يا مخزن تجاري است.
ز- حداقل تعهدات اکتشافي (Minimum Exploration Obligation): حداقل عمليات اکتشافي شامل انواع عمليات لازم مانند مطالعات زمين شناسي، ثقل سنجي، لرزه‌نگاري، حفاري، ارزيابي مخازن با هدف کشف ميدان يا مخزن تجاري و انجام حداقل سرمايه‌گذاري لازم جهت عمليات مذکور در مدت مقرر در قرارداد که توسط طرف دوم قرارداد تعهد مي‌شود.
ژ- برنامه توسعه (Development Plan (DP)): برنامه توسعه ميدان يا مخزن که در شروع مرحله توسعه اعم از ميدان‌ها يا مخزن‌هاي کشف شده، انجام عمليات بهبود و افزايش ضريب بازيافت ميدان‌ها يا مخزن‌هاي در حال توليد مورد تأييد طرفين قرارداد واقع شده و متناسب با يافته‌هاي جديد در هنگام توسعه و رفتار واقعي ميدان يا مخزن در مراحل توليد قابل‌بازنگري است.
س- توليد اوليه (First Production): ميزان توليد تعريف شده در برنامه توسعه ميدان يا مخزن که در مرحله اول عمليات توسعه يا عمليات بهبود و يا افزايش ضريب بازيافت و بر اساس برنامه مربوط حاصل مي‌شود.
ش- هزينه‌هاي مستقيم سرمايه‌اي ((DCC) Direct Capital Cost): کليه هزينه‌هاي سرمايه‌هاي لازم جهت توسعه، بهبود و يا افزايش ضريب بازيافت مخزن، از جمله کليه هزينه‌هاي مهندسي، حفاري، احداث تمام تأسيسات روزميني و زيرزميني لازم براي قابل بهره‌برداري کردن ميدان يا مخزن نظير تأسيسات فرآوري، انتقال، تزريق، تأسيسات فرايندي و جنبي و راه‌اندازي کليه واحدها، هزينه انجام شده در مرحله اکتشاف در صورت تجاري بودن ميدان و نيز انجام مرمت، بازسازي‌ها و نوسازي‌هاي لازم در ميدان‌ها يا مخزن‌هاي در حال توليد.
ص- هزينه‌هاي غيرمستقيم (IDC)) Indirect Cost): کليه هزينه‌هايي که به دولت، وزارتخانه‌ها و مؤسسات عمومي از جمله شهرداري‌ها از قبيل انواع ماليات‌ها، عوارض، گمرک و بيمه تأمين اجتماعي و نه محدود به آن‌ها پرداخت مي‌شود.
ض- هزينه تأمين مالي ((CoM) Cost of Money): هزينه‌هاي تأمين مالي طرف دوم قرارداد به ميزان و شرايطي که در قرارداد تعيين مي‌شود.
ط- هزينه‌هاي بهره‌برداري ((Opex) Operating Costs): کليه مبالغي که طرف دوم قرارداد طبق قرارداد، براي انجام عمليات بهره‌برداري و بر اساس شرايط مندرج در قرارداد و استانداردهاي حسابداري هزينه مي‌کند.
ظ- دستمزد (Fee): رقمي که متناسب با هر بشکه توليد اضافي نفت خام از ميدان‌ها يا مخزن‌هاي نفتي و يا هر هزار فوت مکعب توليد اضافي گاز از ميدان‌ها يا مخزن‌هاي گازي مستقل و حسب مورد هر بشکه ميعانات گازي اضافي، ناشي از عمليات طرف دوم قرارداد تعيين مي‌شود.
ع- شرکت عملياتي مشترک ((Joint operating company يا موافقت‌نامه عملياتي مشترک (Joint Operating Agreement): شرکت و يا هرگونه مشارکت مجاز که بر اساس قوانين جمهوري اسلامي ايران توسط طرف دوم قرارداد در ايران (با مشارکت شرکت‌هاي صاحب صلاحيت ايراني) به ثبت رسيده و يا منعقد مي‌گردد و تحت نظارت و با پشتيباني کامل فني و مالي طرف دوم قرارداد، مسووليت انجام کليه عمليات توسعه و بهره‌برداري از تأسيساتي که به موجب قرارداد براي توليد نفت و گاز و ديگر فرآورده‌هاي جنبي احداث مي‌شود را بر عهده مي‌گيرد. تشکيل اين شرکت و واگذاري اجراي قرارداد به آن، رافع هيچ يک از مسووليت‌هاي طرف دوم قرارداد نيست.
غ- خط پايه تخليه (Depletion Base Line): در برنامه و نمودار توليد هر ميدان يا مخزن نفتي يا گازي (Production Profile) که بر اساس شرايط مخزني طراحي مي‌گردد، خط فرايند تخليه ميدان يا مخزن پس از عبور از دوره توليد حداکثر تا تخليه کامل ميدان يا مخزن در حالت عدم اجراي طرح‌هاي بهبود و يا افزايش ضريب بازيافت (EOR & IOR) که مورد پذيرش طرف‌هاي اول و دوم قرارداد قرار مي‌گيرد به عنوان خط پايه تخليه در قراردادهاي مربوط تعريف مي‌شود.
ف- نفت، گاز يا ميعانات گازي اضافي (Incremental Oil, Gas, Condensate): ميزان توليد نفت يا گاز ميدان يا مخزن براي هر دوره مالي از ميدان‌ها يا مخزن‌هاي کشف شده و يا ميزان نفت، گاز و يا ميعانات گازي توليد شده مازاد بر خط پايه تخليه از ميدان يا مخزن در حال توليد نفت، گاز و يا ميعانات گازي اضافي.
تبصره- در مواردي نظير ميدان‌ها يا مخزن‌هاي گازي در حال توليد و براي عمليات بهبود و يا افزايش ضريب بازيافت حسب مورد ميعانات گازي اضافي نسبت به خط پايه تخليه مي‌تواند مبناي محاسبه قرار گيرد.
ق- عمليات بهبود ضريب بازيافت( Improved Oil Recovery) (IOR): مجموعه‌اي از عمليات که منجر به نگهداشت توليد يا بهبود ضريب بازيافت و يا سرعت در
بهره‌برداري مي‌شود و مي‌تواند در همه مراحل توليد در طول عمر ميدان يا مخزن حسب مورد انجام شود (از قبيل انجام مطالعات تکميلي زمين‌شناسي، مهندسي نفت و مخازن، اجراي طرح‌هاي ژئوفيزيک و لرزه‌نگاري‌هاي سه و يا چهار بعدي حسب نياز، طراحي و اجراي پروژه‌هايي نظير حفاري‌هاي جديد (infill Drilling)، به کارگيري فناوري‌هاي پيشرفته حفاري نظير استفاده از حفاري‌هاي چندجانبه و هوشمند، تزريق‌هاي گاز (Gas Lift) و آب به ميدان‌ها يا مخزن‌ها، ايجاد شکاف در مخزن (Fracturing)، استفاده از پمپ‌هاي درون‌چاهي، بهبود روش‌هاي حفاري و استفاده حداکثر از حفاري‌هاي افقي و نظاير آن).
ک- عمليات افزايش ضريب بازيافت (Enhanced Oil Recovery): به کارگيري انواع فناوري‌هاي پيشرفته روز دنيا شامل مطالعات و طراحي روش‌هاي بهينه مهندسي مخازن و بهره‌برداري، به کارگيري انواع تزريق‌ها حسب نياز ميدان يا مخزن مانند تزريق بخار، مواد شيميايي همچون پليمرها، تزريق CO۲ و نظاير آن، کاربرد فناوري‌هاي تکميلي در هر مرحله حسب ضرورت و نظاير آن‌که منجر به افزايش ضريب بازيافت نفت، گاز و يا ميعانات گازي در طول عمر ميدان يا مخزن مي‌شود.
گ- منطقه قراردادي (Contract Area): منطقه جغرافيايي با مختصات معين که در قرارداد براي انجام عمليات موضوع قرارداد تعيين مي‌شود.
ل- سقف باز هزينه‌هاي سرمايه‌اي (Open Capex): انعطاف‌پذير بودن ميزان هزينه‌هاي سرمايه‌اي نسبت به رفتار و واقعيت‌هاي ميدان، تحولات واقعي بازار در چارچوب برنامه مالي عملياتي سالانه تصويب شده و همچنين نياز به سرمايه‌گذاري‌هاي ضروري بعدي جهت بهبود راندمان و بهره‌وري ميدان.
م- برنامه مالي عملياتي سالانه: برنامه‌اي که در چارچوب طرح‌هاي عملياتي و اصلاحات و بازنگري‌هاي لازم ناشي از واقعيت‌هاي پروژه و رفتار واقعي ميدان توسط طرف دوم قرارداد تهيه و به تصويب طرف اول قرارداد مي‌رسد. تصويب اين برنامه از سوي طرف اول قرارداد نهايي بوده و جهت اجرا توسط طرف دوم قرارداد ابلاغ مي‌شود.
ماده ۲- قراردادهاي موضوع اين تصويب‌نامه به سه دسته تقسيم مي‌شوند:
الف- دسته اول: قراردادهاي اکتشاف و در صورت کشف ميدان يا مخزن تجاري، توسعه ميدان يا مخزن و در ادامه، بهره‌برداري از آن به ترتيب و تا مدت مقرر در قرارداد است. در اين دسته واگذاري عمليات توسعه و بهره‌برداري، به صورت پيوسته با عمليات اکتشاف در صورت کشف ميدان يا مخزن تجاري توسط طرف دوم قرارداد و با در نظر گرفتن برنامه‌هاي برداشت صيانتي از مخازن نفت و گاز مجاز است. در اين دسته از قراردادها حداقل تعهدات شرکت‌هاي پيشنهاد دهنده براي عمليات و سرمايه‌گذاري در محدوده اکتشافي مورد نظر به روشني تعيين و از سوي طرف دوم قرارداد تعهد مي‌شود.
ب- دسته دوم: قراردادهاي توسعه ميدان‌ها يا مخزن‌هاي کشف شده و در ادامه، بهره‌برداري از آن‌ها به ترتيب و تا مدت مقرر در قرارداد است.
پ- دسته سوم: قراردادهاي انجام عمليات بهبود و يا افزايش ضريب بازيافت (EOR/IOR) در ميدان‌ها يا مخزن‌هاي در حال بهره‌برداري ((Brown Field بر پايه مطالعات مهندسي مخزن و در ادامه، بهره‌برداري از آن‌ها به ترتيب و تا مدت مقرر در قرارداد است.
ماده ۳- در تمامي قراردادهايي که بر اساس اين تصويب‌نامه منعقد مي‌گردند، اصول زير حاکم است:
الف- حفظ حاکميت و اعمال تصرفات مالکانه دولت جمهوري اسلامي ايران از طريق وزارت نفت بر منابع و ذخاير نفت و گاز طبيعي کشور.
ب- عدم تضمين تعهدات ايجاد شده در قرارداد توسط دولت، بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران و بانک‌هاي دولتي.
پ- بازپرداخت کليه هزينه‌هاي مستقيم، غيرمستقيم، هزينه‌هاي تأمين مالي و پرداخت دستمزد و هزينه‌هاي بهره‌برداري طبق قرارداد از طريق تخصيص بخشي (حداکثر پنجاه درصد) از محصولات ميدان و يا عوايد حاصل از اجراي قرارداد بر پايه قيمت روز فروش محصول منوط است.
ت- کليه خطرات، ريسک‌ها و هزينه‌ها در صورت عدم کشف ميدان يا مخزن تجاري يا عدم دستيابي به اهداف مورد نظر قراردادي و يا ناکافي بودن محصول ميدان يا مخزن براي استهلاک تعهدات مالي ايجاد شده بر عهده طرف دوم قرارداد است، ولي در صورت عدم‌کفايت ميزان توليد تخصيص داده شده براي بازپرداخت هزينه‌هاي انجام شده توسط پيمانکار در دوره قرارداد، هزينه‌هاي بازپرداخت نشده در دوره طولاني‌تري که در قرارداد تعريف خواهد شد، بازپرداخت مي‌شود.
ث- پذيرش دستمزد متناسب با شرايط و توليد اضافي ناشي از هر طرح با هدف ايجاد انگيزه در طرف دوم قرارداد براي به کارگيري روش‌هاي بهينه و فناوري‌هاي نوين و پيشرفته در اکتشاف، توسعه و بهره‌برداري.
ج- تعهد طرف دوم قرارداد به برداشت صيانتي از مخازن نفت و گاز در طول دوره قرارداد با به کارگيري فناوري‌هاي نوين و پيشرفته و سرمايه‌گذاري‌هاي لازم از جمله اجراي طرح‌هاي بهبود و يا افزايش ضريب بازيافت متناسب با پيچيدگي‌هاي ميدان يا مخزن.
چ- تمام عمليات پيمانکار از تاريخ شروع قرارداد به نام و از طرف کارفرما انجام خواهد شد و کليه اموال اعم از ساختمان‌ها، کالاها، تجهيزات، چاه‌ها و تأسيسات سطح‌الارضي و تحت‌الارضي از همان تاريخ متعلق به کارفرما است.
ح- انجام مطالعات ارزيابي زيست‌محيطي و رعايت مقررات و ملاحظات ايمني، بهداشتي، زيست‌محيطي و اجتماعي در اجراي طرح‌ها.
خ- در صورت وقوع شرايط فورس‌ماژور (قوه قهريه) در هر کدام از دوره‌هاي توسعه و توليد که ممکن است موجب سقوط تعهد، تعليق و يا فسخ قرارداد شود، تسويه حساب در مورد هزينه‌هايي که پيمانکار طبق قرارداد مستحق دريافت آن‌ها است تا زمان رفع شرايط فورس‌ماژور معلق گرديده و پس از رفع اين شرايط در چارچوب ضوابط قرارداد صورت مي‌پذيرد.
د- چنانچه وزارت نفت تصميم به کاهش سطح توليد و يا توقف آن به هر دليلي به جز دلايل فني مربوط به ميدان يا مخزن داشته باشد، اولويت اعمال چنين کاهشي از سطح توليد ميدان‌ها يا مخزن‌هايي که متعهد به بازپرداخت نيستند، است و در صورتي که اين تصميم در مورد ميدان يا مخزن موضوع قرارداد اتخاذ شود، نبايد در بازپرداخت هزينه‌ها و دستمزد متعقله به پيمانکار تأثير بگذارد.
ماده ۴- به منظور انتقال و ارتقاي فناوري ملي در حوزه عمليات بالادستي نفت و اجراي طرح‌هاي بزرگ و توانمندسازي شرکت‌هاي ايراني براي اجراي پروژه‌هاي بزرگ داخلي و نيز حضور در بازارهاي منطقه‌اي و بين‌المللي، قراردادهاي موضوع اين تصويب‌نامه به شيوه‌هاي زير اعمال مي‌شود.
الف- در هر قرارداد بر حسب شرايط شرکت‌هاي صاحب صلاحيت ايراني با تأييد کارفرما، به عنوان شريک شرکت يا شرکت‌هاي معتبر نفتي خارجي حضور دارد و با حضور در فرآيند اجراي قرارداد، امکان انتقال و توسعه دانش فني و مهارت‌هاي مديريتي و مهندسي مخزن به آن‌ها ميسر مي‌گردد. طرف دوم قرارداد موظف به ارائه برنامه انتقال و توسعه فناوري به عنوان بخشي از برنامه مالي عملياتي سالانه است.
تبصره- طرف دوم قرارداد ملزم به اعمال بندهاي انتقال و توسعه فناوري قرارداد اصلي در قراردادهاي منعقده با پيمانکاران فرعي خود حسب مورد است.
ب- طرف دوم قرارداد، ملزم به حداکثر استفاده از توان فني و مهندسي، توليدي، صنعتي و اجرايي کشور براساس قانون حداکثر استفاده از توان توليدي و خدماتي در تأمين نيازهاي کشور و تقويت آن‌ها در امر صادرات و اصلاح ماده (۱۰۴) قانون ماليات‌هاي مستقيم - مصوب ۱۳۹۱- و دستورالعمل‌ها و آيين‌نامه‌هاي مربوط است.
پ- طرف دوم قرارداد متعهد مي‌شود به استفاده حداکثري از نيروي انساني داخلي در اجراي قرارداد و ارائه برنامه جامع آموزشي جهت ارتقاي کيفي اين نيروها و انجام سرمايه‌گذاري‌هاي لازم در قالب هزينه‌هاي مستقيم سرمايه‌اي براي انجام برنامه‌هاي آموزشي و تحقيقاتي از جمله ارتقا و به‌روزرساني مراکز تحقيقاتي موجود و ايجاد مراکز تحقيقاتي مشترک و يا اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي مشترک مرتبط. اين برنامه‌ها بايد متناسب با عمليات (اکتشاف، ارزيابي، توسعه اوليه، توسعه آتي مشتمل بر بهبود توليد و افزايش ضريب بازيافت EOR و IOR) در هر مرحله از عمر مخزن با زمان‌بندي مشخصِ متناسب در هر قرارداد ارائه شود.
ت- در شرکت عملياتي مشترک، سمت‌هاي مديريتي در دوره توليد حسب مورد و شرايط مورد توافق که در قرارداد خواهد آمد، چرخشي است. در سازمان مديريتي اين شرکت، سمت‌هاي مديريت اجرايي به تدريج به طرف ايراني مشارکت واگذار مي‌شود تا امکان انتقال دانش فني و مهارت‌هاي مديريتي به طرف ايراني به خوبي ميسر شود.
ماده ۵- قراردادهاي موضوع اين تصويب‌نامه با رعايت قوانين و مقررات حاکم بر معاملات شرکت ملي نفت ايران و پس از کسب مجوزهاي لازم از مراجع ذي‌صلاح قانوني در هر مورد توسط شرکت يادشده با طرف يا طرف‌هاي قرارداد منعقد مي‌شود.
ماده ۶- نحوه اجراي قراردادهاي موضوع اين تصويب‌نامه به شرح زير است:
الف- شرکت ملي نفت ايران براي انجام عمليات اکتشافي در يک منطقه قراردادي
و عمليات توسعه‌اي متعاقب آن (دسته اول قراردادها)، حداقل تعهدات اکتشافي مورد نظر خود را تعيين و با رعايت قوانين و مقررات مربوط از شرکت‌هاي معتبر و صاحب صلاحيت نفتي دعوت به ارائه پيشنهاد مي‌نمايد. براي انجام عمليات توسعه يک ميدان يا مخزن کشف شده و يا انجام سرمايه‌گذاري به منظور بهبود و يا افزايش ضريب بازيافت در يک ميدان يا مخزن موجود (دسته‌هاي دوم و سوم قراردادها) شرکت ملي نفت ايران، با انجام مطالعات مهندسي مخزن يک طرح توسعه ارائه کرده و از شرکت‌هاي معتبر و صاحب صلاحيت نفتي دعوت به ارائه پيشنهاد مي‌نمايد. چنين طرح‌هايي در هر دو دسته قراردادها به عنوان راهنما براي پيشنهاددهندگان بوده و مانع از دريافت و بررسي پيشنهادهاي جديد از شرکت‌هاي نفتي نيست.
تبصره ۱- عمليات توسعه ميدان يا مخزن و يا انجام عمليات بهبود و يا افزايش ضريب بازيافت (EOR/IOR) در چارچوب برنامه توسعه به صورت مرحله‌بندي (پلکاني) و براي هر مرحله بر اساس نتايج حاصله از رفتار مخزن در مرحله قبل انجام مي‌شود.
تبصره ۲- تشخيص صلاحيت فني و مالي شرکت‌هاي داخلي و خارجي با شرکت ملي نفت ايران خواهد بود.
ب- ميزان توليد از ميدان يا مخزن و يا در مورد طرح‌هاي بهبود و يا افزايش ضريب بازيافت، توليد اضافي ميدان، مبناي تعيين دستمزد پروژه (Fee)، به يکي از ارزهاي مورد قبول بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران به تشخيص وزارت نفت براي هر بشکه نفت در ميدان‌ها يا مخزن‌هاي نفتي و براي هر هزار فوت مکعب گاز و يا هر بشکه ميعانات گازي در ميدان‌ها يا مخزن‌هاي گازي مستقل، است. اين دستمزد با هدف ايجاد انگيزه براي به کارگيري روش‌هاي بهينه در اکتشاف، توسعه، توليد و بهره‌برداري حسب شرايط هر طرح، به صورت تابعي از عواملي نظير سطح توان توليد هر ميدان يا مخزن و نيز رعايت ضرايب ريسک مناطق اکتشافي، شناور بوده و متناسب با قيمت‌هاي بين‌المللي نفت و ميعانات گازي و نيز قيمت‌هاي منطقه يا قراردادي گاز به صورت نقدي يا تحويل محصول تعيين مي‌شود و به قيمت روز از شروع توليد اوليه تا پايان دوره قرارداد پرداخت خواهد شد. اين دستمزد (Fee)، مبناي اصلي تعيين شرکت برنده با رعايت قوانين و مقررات مربوط است.
تبصره ۱- ضرايب ريسک مناطق اکتشافي اعم از مناطق خشکي و يا دريايي، اندازه ميدان يا مخزن، آب‌هاي عميق و يا کم‌عمق و به طور کلي مناطق با ريسک‌هاي کم، متوسط و زياد همراه با ضرايب ريسک خاص ميدان‌ها يا مخزن‌هاي مشترک و ضرايب خاص طرح‌هاي بهبود و يا افزايش ضريب بازيافت از مخازن و يا ازدياد برداشت نفت، توسط وزارت نفت تعيين و در اسناد مناقصه درج مي‌شود.
تبصره ۲- با توجه به اين که کليه ريسک‌ها در قراردادهاي اکتشافي (دسته اول) بر عهده طرف دوم قرارداد بوده و در صورت عدم موفقيت در کشف ميدان يا مخزن تجاري، هزينه‌ها بازپرداخت نمي‌شود، واگذاري بلوک ديگر اکتشافي به طرف دوم قرارداد، در صورت عدم کشف ميدان يا مخزن تجاري با همان شرايط قرارداد منعقده قابل شرط در قرارداد است.
پ- پرداخت دستمزد براي توليد هر بشکه نفت از ميدان‌ها يا مخزن‌هاي نفتي و يا هر هزار فوت مکعب گاز و هر بشکه ميعانات گازي از ميدان‌ها يا مخزن‌هاي گازي مستقل و بازپرداخت هزينه‌هاي مستقيم، هزينه‌هاي غيرمستقيم و هزينه‌هاي بهره‌برداري به همراه هزينه‌هاي تأمين مالي متعلقه براساس قرارداد حسب مورد جهت اجراي طرح از محل حداکثر پنجاه درصد از محصولات ميدان ناشي از قرارداد اعم از نفت خام، گاز طبيعي، ميعانات گازي و ديگر محصولات و يا عوايد آن بر پايه قيمت روز فروش محصول پس از رسيدن به توليد اوليه انجام مي‌شود. پايان دوره قرارداد مانع از بازپرداخت هزينه‌هاي باقيمانده، با شرايط مندرج در قرارداد نمي‌شود.
تبصره- شرکت ملي نفت ايران مجاز است جهت بازپرداخت هزينه‌ها و پرداخت حق‌الزحمه، در صورتي که محصولات ميدان‌هاي گاز طبيعي در بازار داخل مصرف شوند يا امکان صادرات آن وجود نداشته باشد از محل محصولات و يا عوايد ديگر ميدان‌ها نسبت به بازپرداخت هزينه‌ها و نيز پرداخت دستمزد تعهد و اقدام کند.
ماده ۷- در قراردادهاي موضوع اين تصويب‌نامه وزارت نفت مجاز است دوره قرارداد را متناسب با زمان مورد نياز اجراي طرح‌ها و حداکثر به مدت بيست سال از تاريخ شروع عمليات توسعه در نظر بگيرد. دوره مزبور در صورت اجراي طرح‌هاي افزايش ضريب بازيافت مخازن و يا افزايش توليد (EOR/IOR)، متناسب با نيازهاي عملياتي و اقتصادي هر طرح تا مدت پنج سال قابل تمديد است. در مورد طرح‌هاي پيوسته اکتشاف- توسعه و بهره‌برداري، دوره اکتشاف حسب مورد به دوره يادشده قرارداد اضافه مي‌شود.
ماده ۸- نحوه هزينه کرد براي رسيدن به اهداف قراردادي مطابق موارد زير است.
الف- هزينه‌هاي عمليات اکتشافي و يا توصيفي با استفاده از اصل حداقل تعهدات اکتشافي و يا توصيفي در فرآيند تعيين طرف دوم قرارداد تعريف و تعيين مي‌شود.
ب- هزينه‌ها و شرح کار عمليات اکتشافي و يا توصيفي، توسعه و بهره‌برداري، حسب مورد بر اساس برنامه مالي عملياتي ساليانه مصوب جهت تحقق اهداف نهايي طرح متناسب با شرايط و رفتار مخزن با توافق طرفين قرارداد تعيين مي‌شود.
پ- در هر قرارداد طرف دوم عمليات خود را در چارچوب فرايندهاي منضم به قرارداد انجام مي‌دهد.
ت- در هر قرارداد کارگروه مشترک مديريت قرارداد تشکيل مي‌شود که نظارت بر کليه عمليات طرح را بر عهده داشته و تصميمات نهايي فني، مالي و حقوقي در چارچوب قرارداد، واگذاري پيمان‌هاي دست دوم و نيز برنامه مالي عملياتي سالانه را اتخاذ مي‌نمايد. مسئوليت اجراي عمليات در چارچوب برنامه مالي عملياتي مصوب بر عهده طرف دوم قرارداد است. اين کارگروه از تعداد مساوي نمايندگان طرف‌هاي اول و دوم قرارداد با حق راي مساوي تشکيل مي‌شود. تصميمات اين کارگروه به اتفاق آرا است و در صورت عدم توافق، مديران ارشد و مسوول طرفين تصميم مي‌گيرند.
ث- تمام عمليات اجرايي طرف دوم در چارچوب برآورد کلي طرح و نيز برنامه مالي عملياتي سالانه مصوب و با مسووليت و ريسک وي به انجام مي‌رسد. اجراي اين عمليات پس از تصويب کارگروه مشترک مديريت در چارچوب فرايندهاي عملياتي منضم به قرارداد و حسب مورد به شرکت‌هاي صاحب صلاحيت واگذار مي‌شود. اين نوع از قرارداد به لحاظ ماهيت آن سقف هزينه ثابت در هنگام انعقاد قرارداد نداشته و سقف باز هزينه‌اي سرمايه‌اي (Open Capex) است و ارقام ابتدايي صرفا جنبه برآوردي و پيش‌بيني دارد، هزينه‌هاي واقعي براساس برنامه‌هاي مالي عملياتي که منطبق با رفتار ميدان و شرايط بازار مصوب مي‌شود، به‌حساب طرح منظور مي‌شود.
ج- انجام تمامي اقدامات مندرج در قرارداد (به جز مديريت مجموعه پيمان و انجام مطالعات مهندسي مخزن) به پيمانکاران و سازندگان صاحب صلاحيت واگذار مي‌گردد. انتخاب اين پيمانکاران فرعي يا دست دوم طبق شيوه‌نامه‌اي که منضم به قرارداد است، توسط پيمانکار انجام و به تصويب کارگروه مشترک مديريت مي‌رسد.
تبصره- انجام مطالعات مهندسي مخزن و هزينه‌هاي انجام اين عمليات از سوي طرف دوم قرارداد به ترتيبي که در قرارداد توافق خواهد شد، قابل‌پذيرش بوده و به عنوان هزينه‌هاي مستقيم منظور مي‌شوند.
ماده ۹- تمام هزينه‌هاي مستقيم، هزينه‌هاي غيرمستقيم، هزينه‌هاي تأمين مالي متعلقه بر اساس قرارداد (حسب مورد) و هزينه‌هاي بهره‌برداري طرح اعم از انجام مطالعات زمين شناسي، اکتشافي، توسعه‌اي، طرح‌هاي بهبود و يا افزايش ضريب بازيافت از ابتدا تا انتها توسط پيمانکار تأمين و به موقع پرداخت مي‌شود.
ماده ۱۰- نحوه بازپرداخت هزينه‌ها به شرح زير است:
الف- از زمان رسيدن ميدان يا مخزن به توليد اوليه يا اضافي، به ترتيب توافق شده در مورد ميدان‌ها يا مخزن‌هاي کشف شده و ميدان‌ها يا مخزن‌هاي در حال توليد، بازپرداخت هزينه‌هاي مستقيم سرمايه‌اي، هزينه‌هاي غيرمستقيم تا آن زمان و هزينه‌هاي تأمين مالي قراردادي (حسب مورد) طبق دوره تعيين شده در قرارداد، محاسبه، تقسيط و بازپرداخت مي‌شود.
ب- هزينه‌هاي بهره‌برداري و هزينه‌هاي غيرمستقيم دوره توليد از شروع توليد اوليه به صورت جاري محاسبه و بازپرداخت مي‌شود. همچنين پرداخت دستمزد متعلقه به پيمانکار نيز طبق شرايط مندرج در قرارداد از همان زمان آغاز مي‌شود.
پ- کليه پرداخت‌هاي مندرج در بندهاي (الف) و (ب) اين ماده از محل حداکثر پنجاه درصد از محصولات و يا عوايد حاصل از توليدات مخزن يا ميدان يا مخزن موضوع قرارداد، به قيمت روز و يا به صورت نقدي در سررسيدها به پيمانکار پرداخت مي‌شود.
ماده ۱۱-بهره‌برداري از قراردادهاي موضوع اين تصويب‌نامه مطابق بندهاي زير است:
الف- از زمان شروع بهره‌برداري در مورد طرح‌هاي جديد و يا به نتيجه رسيدن توليد اضافي ناشي از عمليات پيمانکار در طرح‌هاي بهبود (IOR) و يا افزايش ضريب بازيافت (EOR)، توليد و بهره‌برداري از تأسيسات نيز علاوه بر توسعه، به نحوي که در قرارداد توافق مي‌شود، توسط شرکت ايراني عملياتي مشترک و يا شرکت ايراني ديگري که توسط همين شرکت تشکيل مي‌شود، با حفظ مسئوليت‌هاي طرف دوم قرارداد انجام مي‌شود.
تبصره- در مورد ميدان‌ها يا مخزن‌هاي در حال توليد و بهره‌برداري، در صورتي که طرف اول براي مرحله بهره‌برداري، انجام عمليات بهره‌برداري را با مشارکت يکي از شرکت‌هاي تابعه خود ضروري دانسته و اين موضوع به تأييد وزارت نفت نيز برسد، بين طرف دوم قرارداد و شرکت تابعه شرکت ملي نفت ايران يک موافقت‌نامه عملياتي مشترک امضا مي‌شود. اين عمليات با حفظ مسئوليت پشتيباني و نظارت کامل فني، مالي، حقوقي و تخصصي طرف دوم قرارداد، همراه با تأمين تجهيزات، قطعات و مواد مصرفي لازم توسط وي، به صورت مشترک انجام مي‌شود. شرکت تابعه ذي‌ربط موظف است در بهره‌برداري از تأسيسات موضوع قرارداد، کليه دستورالعمل‌هاي فني، حرفه‌اي و برنامه‌هاي عملياتي طرف دوم قرارداد را رعايت و اجرا نمايد. در غير اين صورت، عدم اجراي عمدي اقدامات يادشده، نقض تعهدات قراردادي توسط طرف اول قرارداد محسوب مي‌شود.
ب- هزينه‌هاي بهره‌برداري براساس برنامه مالي عملياتي سالانه تعيين و توسط پيمانکار پرداخت و از محل منابع ناشي از توليد نفت، گاز و يا ميعانات گازي و ديگر فرآورده‌هاي توليدي ميدان يا مخزن تأمين مي‌شود.
پ- پيمانکار در دوره بهره‌برداري ضمن اين‌که موظف به انجام تعهدات خود به موجب قرارداد توسعه، بهبود و يا افزايش ضريب بازيافت ميدان يا مخزن است، مکلف است با توجه به اطلاعاتي که از حضور در بهره‌برداري ميدان کسب مي‌کند و در پي آن با انجام مطالعات لازم براي اصلاح طرح توسعه و در صورت نياز، به ارائه پيشنهاد طرح‌هاي اصلاحي با هدف حفظ ظرفيت، بهبود و يا افزايش بازيافت نفت و يا گاز از ميدان يا مخزن بپردازد. در صورتي که کارفرما اين طرح‌ها را تصويب نمايد، با اعمال همان روش‌ها و شيوه‌ها و شرايط موجود در قرارداد اصلي اين طرح‌ها نيز با انجام اصلاحات در برآورد هزينه‌ها، زمان‌بندي قرارداد، دستمزد مربوط و نيز با منظور نمودن هزينه‌هاي مربوط در برنامه مالي عملياتي سالانه طرح به اجرا در مي‌آيد.
ت- در جريان بهره‌برداري، هرگونه سرمايه‌گذاري و اجراي طرح جديد در منطقه قراردادي به تصويب کارفرما مي‌رسد و بهره‌بردار طبق قرارداد موظف به بهره‌برداري متعارف با بهترين شيوه‌هاي متعارف کار در صنعت جهاني نفت با تشخيص وزارت نفت از کليه تأسيساتي است که طبق مقررات همين ماده براي بهره‌برداري در اختيار وي قرار مي‌گيرد.
ث- نفت، گاز و يا ميعانات گازي و نيز هرگونه فرآورده جانبي حاصله از توليد کلا متعلق به کارفرما است.
ج- در صورت نياز به انجام تعميرات اساسي تجهيزات و يا ورود مجدد به چاه‌ها و انجام تعميرات در آن‌ها (work over) و يا هرگونه عمليات مربوط به حفظ و نگهداري تجهيزات و تأسيسات، اين عمليات با مجوز کارفرما توسط و با هزينه بهره‌برداري انجام شده و بازپرداخت آن از محل درآمدهاي حاصل از نفت اضافي توليدي ميدان يا مخزن به علاوه هزينه تأمين مالي به ميزان توافق شده در قرارداد بازپرداخت مي‌شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن