تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812915301




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا در نمايشگاه مطبوعات شركت نكرديم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: چرا در نمايشگاه مطبوعات شركت نكرديم
روزنامه «جوان» نيز مانند بسياري از رسانه‌هاي اصلي كشور در نمايشگاه مطبوعات امسال شركت نكرد.


روزنامه «جوان» نيز مانند بسياري از رسانه‌هاي اصلي كشور در نمايشگاه مطبوعات امسال شركت نكرد. برخلاف قضاوت‌هاي امثال زيباكلام و بي‌بي‌سي و برخي دولتيان، روزنامه جوان نه با هيئت نظارت بر مطبوعات چالش دارد و نه اينكه وزارت ارشاد با آن برخورد حقوقي و قضايي داشته است. در حوزه نقد نيز حداقل دو وزارتخانه دولت يعني وزارت اقتصاد و وزارت خارجه  درملاقات‌هاي حضوري مسئولان ارشد وزارتخانه‌ها از روزنامه جوان به خاطر انصاف در نقد، تشكر كرده‌اند. سلسله مشكلات بين روزنامه جوان و دولت نيز فراتر از معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد است و از قضا شخص جناب انتظامي را از نيروهاي انقلابي و محترم مي‌دانيم و مي‌شماريم، اما بر اين باوريم كه سياست‌هاي اعمالي دولت در خصوص مطبوعات از يك سو و نبود هرگونه تعامل و گفت‌وگو از سوي ديگر مرجعيت وزارت ارشاد را نسبت به رسانه‌ها از بين برده است و اكنون به غير از ابلاغيات سلبي دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي تقريباً هيچ ارتباط و تعاملي بين ما و وزارت ارشاد وجود ندارد. لازمه اعمال مرجعيت حفظ شأن جايگاه و پاسخگويي نسبت به وظايف و ايجاد يك كانال دوطرفه و كارآمدي است كه اكنون وجود ندارد. دولت و وزارت ارشاد از بدو استقرار، اقدامات ذيل را در خصوص روزنامه جوان به انجام رسانده است كه جلسه حضوري با معاون مطبوعاتي و اعتراض‌هاي كتبي و تلفني نيز نتيجه‌اي در بر نداشت و از دولتي كه سخن از آزادي، اعتدال و تدبير مي‌گويد اين تناقضات به دور از انتظار بود. دولت پيشين كه متهم به سختگيري است در مقابل نقدهاي بي‌رحمانه اين روزنامه به جريان انحرافي و حتي شخص رئيس دولت، هيچ اقدام سلبي عليه روزنامه جوان نداشت. لذا قياس دو دولت نشان مي‌دهد كه تحمل آنان بيشتر بود و شايد آن دولت احساس از دست رفتن پايگاه اجتماعي با نقد چند روزنامه را نداشت. اقدامات خصمانه دولت عليه روزنامه جوان را كه مي‌توان علني بيان نمود به شرح ذيل است.
1- قطع صددرصد يارانه روزنامه از اول سال 1393 بدون هيچ بررسي اوليه، توضيح پيرامون چرايي آن و مبتني بر تصورات قالبي و پيشداوري. در اينجا اعلام مي‌نماييم تا امثال جناب آشنا هم بدانند روزنامه جوان يك ريال از بودجه عمومي كشور استفاده نمي‌كند و اگر خلاف اين اثبات شود، حتماً عذرخواهي خواهيم كرد. لذا چنين روزنامه‌اي از يارانه محروم و روزنامه‌هايي كه سرمايه‌داران، بانكداران و برج‌سازان از آنان حمايت مي‌كنند و در ترويج و تبيين سياست‌هاي كلي نظام قدمي برنمي‌دارند، در اولويتند؛ همان‌هايي كه در قبال مسئله نفوذ سكوت، اما «بازي نفوذ» را برجسته كردند. قطب‌بندي دوگانه‌اي كه دولت بر اساس آن يارانه را واگذار يا قطع نمود، صرفاً از زاويه حقوقي قابل فهم نيست كه از زاويه محتواي جهت‌گيري و نسبت با نظام جمهوري اسلامي نيز قابل ارزيابي است، چراكه مقام معظم رهبري با صراحت خواستند كه جناح مؤمن تقويت شود اما دولت عكس آن را انجام داد تا بتواند جامعه مدني دولت خاتمي را اجرا كند و دو قطبي حوزه عمومي - دولتي را به نمايش بگذارد. بر اين باوريم اين اولين اقدامي بود كه نه تنها باعث گرديد مرجعيت وزارت ارشاد از دست برود، بلكه موجب به سخره گرفتن اين مرجعيت شد.
2- از تيرماه 1392 آگهي‌هاي دولتي روزنامه جوان به يك‌ششم تقليل يافت و مسئولان مربوط ابايي نداشتند كه دلايل سياسي را علت آن بدانند و به رغم مكاتبه و صحبت چند باره با معاون محترم مطبوعات وزارتخانه نتيجه‌اي حاصل نشد. گويي ايشان در اين تصميم دخل و تصرفي نداشت و ندارد.
3- تا 18 ماه پس از استقرار دولت، خبرنگار روزنامه اجازه ورود به نهاد رياست جمهوري را نداشت و اكنون كه اين موضوع حل شده است تاكنون اجازه سوال از رئيس‌جمهور در مصاحبه‌هاي مطبوعاتي را نيافته‌ است.
4- چند نسخه از روزنامه جوان به صورت طبيعي در دولت قبل به رياست جمهوري ارسال مي‌شد اما با استقرار اين دولت طي تماس رسمي خواستار قطع ارسال شدند!
5- وزارت نفت و برخي از رده‌هاي دولت به زيرمجموعه‌ها در خصوص قطع ارسال آگهي به روزنامه جوان توصيه اكيد داشته‌اند كه تاكنون سابقه نداشته است و ...
اما چون روزنامه جوان خود را در تراز انقلاب و فراتر از جريانات سياسي مي‌داند، بر اين باور است كه دولت مجزا از نظام نيست بنابراين در حوزه اجتماعي و اقتصادي علاوه بر نقد منصفانه كوچك‌ترين اقدام مثبت دولت براي مردم، برجسته مي‌شود و اين راهبرد با نوع مواجهه دولت با روزنامه تغيير نخواهد كرد.
يادآوري مي‌كنيم كه شخص وزير ارشاد و اكثر معاونان وي در تحمل نقد و صبوري قابل تقدير هستند و مي‌توانند نمونه‌اي براي بخش‌‌هاي ديگر دولت باشند. اما با آنچه توصيف شد و تصميمات و سياست‌هايي كه اتخاذ شده است و در فضاي بي‌تعاملي موجود، وزارت ارشاد در حوزه رسانه‌ها مرجعيت خود را كمرنگ كرده است و نوعي احساس بي‌نيازي و خدشه به فلسفه وجودي آن به ذهن متبادر مي‌شود كه اميد است با رفع نيازهاي رسانه، سركشي‌ها و برافراشتن چتر عام در حمايت‌ها، اين مرجعيت مجدداً احيا شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن