محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828705665
چرا اگر امام حسين(ع) قيام نميكرد اسلام از بين ميرفت؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پرسمان عاشورايي؛
چرا اگر امام حسين(ع) قيام نميكرد اسلام از بين ميرفت؟
به قدرت رسيدن معاويه در شام توسط خلفاء و تمرد او از حكومت علوي باعث به وجود آمدن بسياري از بدعتها ودوري شديد جامعه از اسلام اصيل شده بود.
به گزارش سرويس ديني جام نيوز، به فرموده سيدالشهدا سلام الله عليه دليل اصلي قيام ايشان در برابر حكومت يزيد لعنت الله عليه احيا دين جدشان رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم بود. و اين بدان معنا است كه امام عليه السلام اگر چنين كاري را نمي كرد شريعت محمدي به كلي نابود مي شد. اما چرا اگر امام حسين ـ عليهالسلام ـ قيام نميكرد اسلام از بين ميرفت با اين كه مردم نماز و روزه خود را ميخواندند، حج ميرفتند و ظاهرشان خوب بود. بعد از قيام امام حسين و مرگ يزيد نيزافراد ستمگر ديگري به قدرت رسيدندكه ائمه ما را به شهادت رساندند پس تفاوت اوضاع در چه بود؟ همه ي مردم بويژه حاكمان و افراد با نفوذ جامعه بايد در فكر جامعه و نجات مظلومان باشند، ولي در اثر رفاهطلبي و گرايش به فرار از سختيها و علاقه به زندگي دنيوي و لذايذ مادي و سطحينگري وظيفه ي خطير خود را فراموش كرده و در كژراهه گام بر ميداشتند. آن حضرت در فرازي از سخنان خود دراين باره مي فرمايند: «شما اي گروه حاضر! اي گروهي كه به علم و دانش شهرت داريد و از شما به نيكي ياد ميشود و به خيرخواهي و اندرزگويي و به راهنمايي در جامعه معروف شدهايد و به خاطر خدا در دل مردم راه پيدا كردهايد به طوري كه مردمان مقتدر از شما بيم دارند و ناتوان به تكريم شما برميخيزد... آيا بر همه اين احترامات و قدرتهاي معنوي از اين جهت نايل نگشتهايد كه به شما اميد ميرود تا به اجراي قانون خدا كمر ببنديد گرچه در مورد بيشتر قوانين خدا كوتاهي كردهايد! بيشتر حقوق الهي را كه به عهده داريد فرو گذاشتهايد مثلاً حق ملت را خوار و خفيف كردهايد و حق افراد ناتوان را ضايع كردهايد من از اين بيمناكم كه نكبت خشم خدا بر شما فرود آيد...»(1) و «نيز از آن جهت بر شما بيمناكم كه به چشم خود ميبينيد تعهدات در برابر خداوند گسسته و زير پا نهاده شده است، اما نگران نميشويد در حالي كه به خاطر پارهاي از تعهدات پدرانتان آشفته ميشويد اينك تعهداتي كه در برابر پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ انجام گرفته مورد بياعتنايي است».(2)
چنانكه در فرازي از خطبه آمده است، پس از رحلت نبي اكرم چون به وصيت حضرت درباره جانشيني عمل نشد،كم كم ديگر سنن و روش آن حضرت نيز متروك شد(3).
به قدرت رسيدن معاويه در شام توسط خلفاء(4) و تمرد او از حكومت علوي باعث به وجود آمدن بسياري از بدعتها ودوري شديد جامعه از اسلام اصيل شده بود وجايگزيني يزيدي كه حتي ظواهر التزام به اسلام را رعيت نميكرد به عنوان خليفه از سوي معاويه در صورت تثبيت وعدم اعتراض از سوي ملتزمان به اسلام واقعي ديگرنشاني از تعليمات پيامبر (ص)باقي نمي ماند.
با اين روند امام قيام خونين خويش را در چنين جامعهاي ضروري مي ديد چنانچه ايشان در خطبه هاي خويش بارها تكرار نموده كه من براي اصلاح در دين جدم كه از سوي بنياميه منحرف شده و اخلاق مردم را نيز به فساد كشيده است قيام ميكنم.
اصولادر موردهر حادثهاي كه رخ ميدهد دو نكته بايد مورد توجه قرار بگيرد: 1. علت پيدايش و بوجود آمدن آن، مثلاً علل پيدايش انقلابها.
2. پيآمد و نتايج وقوع آن حادثه.درباره علل انقلاب امام حسين ـ عليهالسلام ـ با استناد به سخنان گهربار آن حضزت به طور گذرا صحبت كرديم. پس از اين مرحله بايد به پيامد و آثار بوجود آمده از اين قيام توجه كنيم.
در ابتدا لازم است متذكر شويم كه دين اسلام تنها در انجام فرائضي چون نماز و حج و روزه خلاصه نميشود و كسي كه مسلماني را منحصر در اين فرائض بداند از ديدگاه روايات اسلامي و پيشوايان ديني نميتواند ادعاي مسلماني كند، مسلماني يعني عمل به محتواي كامل دين.نماز و روزهاي كه نتواند در انسان تحول دروني و غيرت ديني و شجاعت ايجاد كند نه به درد دنيا مي خورد و نه به درد آخرت.اسوه و الگوي ما در اسلام واقعي و ايمان واقعي پيامبر اكرم و اميرمؤمنان و ساير ائمه هستند، مگر پيامبر اكرم فقط نماز ميخواند و روزه ميگرفت و حج به جاي آورد، در سيره آن حضرت(5) اسلام منحصر در اعمال خشك و بي روح نيست و نمازي كه اسلام از مؤمن ميخواهد نماز واقعي است و آن نماز براساس قران اين گونه است: إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهي عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ(6) نماز بايد انسان را از ارتكاب تمام بديها و منكرات باز دارد و اگر كسي مدعي نماز خواندن است و پس از نماز مرتكب جرم و معاصي و انواع گناهان ميشود در حقيقت نماز نخوانده است. نماز و حجي كه زندگي انسان و رفتار انسان را تحت تأثير قرار ندهد، اعمال ظاهري است، خوارج مگر نماز نميخواندند كه علي(ع) آنها را از دم تيغ عدالت گذراند،(7) منافقين زمان پيامبر كه قرآن درباره آنها در سوره منافقين سخن گفته در نماز جماعت پيامبر حاضر ميشدند اما نماز آنها نتيجه كاربردي نداشت لذا قرآن به صراحت آنها را طرد ميكند.(8) نتايج و پيامدها و آثار مستمر قيام امام حسين ( عليهالسلام ): 1. رسوا نمودن حكومتگران و روشنگري مردم و شناساندن چهره ي واقعي بنياميه چنانكه برخي از مورخان نوشتهاند كه پس از نهضت عاشورا عموم مردم يزيد را مورد لعن و ناسزا قرار دادند و به او عيب گرفته و از او روي گرداندند.(9) بنابراين مشروعيت مردمي حكومت بنياميه نيز به زير سؤال رفت لذا يزيد پس از وقوف از خطر اين مسئله عبيدالله را متهم به انجام اين عمل نموده و او را سرزنش كرد.(10)
2. احياء و زنده نمودن برخي از ارزشها مانند قيام و شهادت در مقابل حكومت جائران و مستكبران. مردم حجاز در دوره خفقان و سياه معاويه و عمال او هرگز تصور غلبه بر اين جوّ و فضاي سياسي حاكم را نداشتند و از ترس و هراس هرگز در فكر قيام بر عليه اين دستگاه را نداشتند بطوري كه او به راحتي خلافت را تبديل به سلطنت موروثي نمود و به زور براي فرزند فاسقش بيعت گرفت. امام با قيام خود ارزش شهادت را احياء كرد و شجاعت قيام و مبارزه و آزادگي را در مردم معاصر خود و نسلهاي بعدي ايجاد كرد(11). امام معيار ارزشها را مطرح نمود و به جامعه حيات داد.
3. قيام عاشورا بهترين الگو براي آزادگان جهان شد. با اينكه سركوب و قتل در رأس كار بنياميه و بنيعباس بود ولي مردم پس از قيام امام حسين از مرگ بيم نداشتند و قيام مينمودند كه قيام توابين، و قيام مختار و قيامهاي ديگر در نواحي مختلف جامعه اسلامي كه تحت رهبري عناصر و شخصيتهاي برجسته و صحابه بزرگ مانند سليمان بن صرد و...(12) صورت مي گرفت از اين جمله اند.عبدالله عفيف ازدي بدون هيچ ترسي بر يزيد اعتراض و و از او اظهار تنفر نمود.(13)
تمام قيامهاي سرزمينهاي اسلامي پس از نهضت عاشورا به گونهاي از اين نهضت الگو گرفتند و به ارزشهاي مكتب عاشورا پايبند بودند، نمونه ي ملموس و محسوس آن قيام امام خميني(ره) و انقلاب اسلامي است.
4. امام حسين(ع) با نهضت سرخ خويش اسلام اصيل محمدي ـ صلي الله عليه و آله ـ را از اسلام اموي جدا كرد. بنياميه بنام اسلام و به عنوان جانشين پيامبر بدعتهاي فراواني در تاريخ اسلام بوجود آوردند، آنها در حال مستي بر مردم امامت مينمودند. معاويه بقدري از نام اسلام به سود خود بهره برده و مردم شام را اغفال نموده بود كه روز چهارشنبه بر مردم نماز جمعه خواند و مردم نيز بدون كوچكترين اعتراضي بر او اقتدا كردند.(14)
بنياميه با اين اعمال و رفتار خود اسلام را كاملاً وارونه نمودند اگر قيام امام حسين ـ عليهالسلام ـ نبود امروز اسلام واقعي از اسلام اموي متمايز نبود ، آنها مردم شام را چنان فريفته بودند كه گمان ميكردند پيامبر خويشاني غير از آنها ندارد.(15)
5. امام حسين(ع) قرآن و معارف آنرا زنده نگه داشت و آنچه در قرآن بعنوان امر به معروف مطرح بود وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يدْعُونَ إِلَي الْخَيرِ وَ يأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ...(16) را بطور عملي به اجرا گذاشت. خلاصه آنكه امام حسين ـ عليهالسلام ـ با خون خويش راه راستين اسلام را مشخص نمود و بر تمام فرقههاي ساخته و پرداخته ي امويان و امثال آن خط بطلان كشيد. پي نوشتها: 1. طبرسي. مجمع البيان، ص 162.
2. همان، ص 162.
3. اميني، پيشين، ص 9ـ196.
4. مسعودي، مروجالذهب، بيروت، دارالمعرفة، ص 41.
5. ر.ك: ابن هشام، السيرة النبويه، بيروت، دارالكتب العربي، چاپ ششم، 1418، ج2، ص133، ورود به مدينه و تأسيس حكومت.
6. عنكبوت:45.
7. ر.ك: نهجالبلاغه، خطبه 92.
8. ر.ك: آيتي، تاريخ پيامبر اسلام، تهران، دانشگاه، چاپ چهارم، ص 262.
9. سبط ابن جوزي، تذكرة الخواص، نجف، منشورات مكتبه الحيدريه، 1383ق، ص 263.
10. ابن اثير، الكامل في التاريخ، بيروت، دار صادر، ج 4، ص 87 و طبري، تاريخ، بيروت، دارالقاموس الحديث، ج 6، ص 266، و ابن جوزي، پيشين، ص5ـ261.
11. مطهري، حماسه حسيني، تهران، صدرا، چاپ چهل و دوم، ج1، ص300 و 358.
12. يعقوبي. تاريخ، تهران، علمي فرهنگي، چاپ هفتم، 74، ج 2، ص 199.
13. طبري، پيشين، ج 6، ص 263.
14. علي بن الحسين مسعودي، مروجالذهب، پيشين، ص 41، (ر.ك: ترجمه پاينده، ص 36).
15. همان، ص 37.
16. آلعمران:104.
۱۶/۰۸/۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]
صفحات پیشنهادی
حجتالاسلام یونسی در همایش «قیام تاریخی عاشورا از دیدگاه اهل سنت»: امام حسین(ع) به تمام مسلمانان جه
حجتالاسلام یونسی در همایش قیام تاریخی عاشورا از دیدگاه اهل سنت امام حسین ع به تمام مسلمانان جهان تعلق دارددستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی گفت امام حسین ع به تمام مسلمانان جهان تعلق دارد به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به گزارش خبرگزاری فارس اانقلاب اسلامی ما از قیام امام حسین (ع) نشأت گرفته است / یکی از بزرگترین درسهای مکتب اباعبدالله (ع) درس آزادگی
حجت الاسلام والمسلمین محمدی امام جمعه بخش چندار و شهر کوهسار گفت شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل از شعار هیهات مناالذله امام گرفته شده است و مردم ایران همواره این شعار را سر خواهند داد به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هادیان البرز از ساوجبلاغ حجت الاسلام والمسحیدری، کارشناس شبکه وهابی کلمه: اگر علمای اهل سنت از رفتن به مجالس عزاداری [امام حسین (ع)] دست برندارند مجبور
اخبار کوتاه حیدری کارشناس شبکه وهابی کلمه اگر علمای اهل سنت از رفتن به مجالس عزاداری امام حسین ع دست برندارند مجبور میشویم اسم و عکس و حتی فیلم هایشان را در بین اهل سنت پخش کنیم تا رسوا شوند ۱۲ ۰۸ ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۹معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان: هدف از اعزام مبلغان تبیین فلسفه قیام امام حسین (ع) است
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان هدف از اعزام مبلغان تبیین فلسفه قیام امام حسین ع استمعاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت هدف از اعزام مبلغان به مناطق مختلف فلسفه قیام امام حسین ع و تبیین آن بود به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان حجتالاسلام حسچرا امام حسین (ع) دردانه خداست
- همشهری آنلاین حجت الاسلام نجفی روحانی گفت تنها امامی که اربعین دارد امام حسین ع است و تنها امامی که زیارت اربعین دارد و زیارتش جزو علامات مومن شمرده شده است امام حسین علیه السلام است و امور ویژه ای که امام حسین به خاطر شرایط زمانیِ خود انجام داد امام را الوتر الموتور وچرا سوره فجر را سوره امام حسین(ع) نامیده اند؟
گام نیوز ائمه معصومین علیهم السلام از این جهت این سوره را سوره حسین ع نامیده اند که قیام و شهادت آن حضرت در تاریکی طغیان مانند طلوع فجر منشأ حیات و حرکت گردید به گزارش "گام نیوز" در توجیه و تحلیل تطبیق سوره فجر بر امام حسین ع گفته شده است ائمه معصومین علیهم السلاامر به معروف و نهی از منکر، مهم ترین اهداف قیام امام حسین (ع) بود
مدیر کمیته امداد امام خمینی ره شهرستان خدابنده در دوره کارگاه آموزشی نشست نماز از دیدگاه امام حسین ع با تاکید بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه امروز گفت امر به معروف و نهی از منکر مهم ترین اهداف قیام امام حسین ع بود به گزارش اشراق۲۴ به مناسبت ماه محرم برای اراستاد حوزه و دانشگاه: قیام امام حسین (ع) قیامی اصلاح گرایانه بود
اردبیل- عضو مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و استاد حوزه و دانشگاه گفت حرکت امام حسین ع مثبت ایجابی اما قیامی اصلاح گرایانه به منظور اطلاح جامعه و اجرای سیره پیامبر اسلام ص بود داهی حجت الاسلام سیدصادق قادری پنجشنبه شب در همایش امام حسین ع اولین مصلح گفت اصلحجت الاسلام علوی تهرانی/ دختری که از دست امام حسین(ع) شفا گرفت، اما ...
عقیق داستان شنیدنی دختری که از دست امام حسین علیه السلام شفا گرفت امّا به کلام حجت الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی دریافتیکشنبه ۱۰آبان۱۳۹۴رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهریار: امام حسین (ع) امر به معروف را برای مردم تبیین کردند
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهریار امام حسین ع امر به معروف را برای مردم تبیین کردندرئیس اداره تبلیغات اسلامی شهریار گفت حضرت اباعبدالله ع در قیام خود اعتقادات اخلاقیات مسائل اجتماعی و سیاسی اسلام و به خصوص امر به معروف و نهی از منکر را برای مردم تبیین کردند به گزارش خبرگزا-
گوناگون
پربازدیدترینها