واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مولف کتابهای قرآن ابتدایی در کشور خواستار شد
برگزاری کرسیهای نظریهپردازی در حوزه آموزش قرآنی کشور
مولف کتابهای قرآن ابتدایی در کشور با بیان اینکه نظام آموزشی با وضعیت موجود در تضاد است، خواستار برگزاری کرسیهای نظریهپردازی در حوزه آموزش قرآنی کشور شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، رضا نباتی پیش از ظهر امروز در همایش کارگاهی قرآنی در این شهرستان با اشاره به ضرورت تدبر در آیات قرآنی، اظهار کرد: پیام قرآنی به دنبال مهارت تفکر است و باید کاری کنیم که دانشآموزان هر روز قرآن بخوانند. وی ادامه داد: قرآن میفرماید بپرسید آنچه را نمیدانید از اهل ذکر، و باید عزم ملی توسط متولیان قرآنی کشور با توجه به اهداف آموزش عمومی قرآن وجود داشته باشد و از کمینگری بپرهیزیم و به کیفیتبخشی قرآن توجه کنیم و آسیبها شناسایی و برطرف شود. مولف کتابهای قرآن ابتدایی در کشور با تصریح بر اینکه تفکر غلطی است که در کلاس درس از دانشآموزانی خواسته شود تعداد صفحات خوانده شده قرآن را بیان کنند، افزود: روخوانی، روانخوانی، قرائت و تجوید، آموزش قرآن نیست بلکه مقدمه است و باید خواندن قرآن به رقابت گذاشته شود. وی با بیان اینکه صفر تا صد تقوا در قرآن است، گفت: ابتدا باید خودمان قرآن بخوانیم و بعد دعوت به خواندن قرآن کنیم تا تاثیرگذار باشد و در همه جای قرآن ابتدا از تقوا گفته میشود بنابراین تعهد خواندن به قرآن در منازل برای دانشآموزان باید همراه با تشویق معلم در کلاسهای درس صورت گیرد. نباتی به ذکر حدیثی از علی (ع) پرداخت و افزود: علی (ع) میفرماید بچهها را در زمان خودشان تربیت کنید، بنابراین باید درست فکر کردن را به دانشآموزان آموخت. وی درباره نحوه تدریس قرآن در کلاس درس گفت: نحوه تدریس پیام قرآنی به این صورت است که پس از روخوانی موضوع مطرح شده در پیام قرآنی به صورت پیام مطرح و از دانشآموزان دعوت به تفکر شود ضمن اینکه بهتر است این دعوت درباره خود موضوع نباشد بلکه دانشآموزان با تفکر به اصل موضوع پی ببرند. این مسئول آثار خواندن نماز را برای دنیای انسان مهم دانست و اظهار کرد: کسی که به دنبال نماز صبح است، به دنبال کسب روزی حلال میرود. وی سند تحول نظام آموزشی را با وضعیت موجود آموزش کشور در تضاد دانست و تصریح کرد: باید راهکاری در نظر گرفته شود و پیشنهاد میکنم کرسیهای نظریهپردازی در حوزه آموزش قرآنی برگزار شود زیرا یکی از مشکلات این حوزه نداشتن دیدگاههای مشخص علمی است که باید امروزی باشد و اصلاح شده و یادگیری معنادار شود. نباتی اضافه کرد: نیازسنجی و اولویت نیازها و تمهیدات امکانات و آموزش نیروی انسانی باید به عنوان محور تحول نظام آموزشی در نظر گرفته شود و از هر بخشی طبق ماموریت ذاتی آن انتظار داشته باشیم و نباید فعالیتهای موازی صورت گیرد. وی با اشاره به اینکه جامعه در ارتباط با انس با قرآن ضعف دارد، گفت: یکی از مشکلات این است که فعالیت مبتنی بر دیدگاههای علمی و قابل دفاع نیست بلکه هر بخش از فعالیتهای ما مبتنی بر نظریههای بیگانه است که این مسئله جزو مشکلات اساسی محسوب میشود. مولف کتابهای قرآن ابتدایی در کشور، افزود: نباید در فعالیتهای قرآنی سلیقهای عمل شود و در این زمینه اختلاف نظر فراوان وجود دارد و روخوانی و روانخوانی قرآن مقطعی است که باید سریع از آن گذشت. وی با بیان اینکه دانشآموزان ابتدا باید قرآن را روخوانی و سپس روانخوانی کنند، خاطرنشان کرد: معلم خودش قرآن را با هر لهجهای که میتواند بخواند ضمن اینکه لهجه با زبان متفاوت است و نباید لهجه با زبان اشتباه گرفته شود. نباتی افزود: قرآن را باید با زبان عربی خواند نه لهجه عربی و این دو نباید اشتباه گرفته شود و گویشهای متفاوت وجود دارد و از دانشآموزان میخواهیم قرآن را ابتدا صحیحخوانی کنند. وی آموزش سادهخوانی قرآن را مورد تأکید معلمان در کلاس درس قرار داد و یادآور شد: در روخوانی به دنبال صحیحخوانی هستیم و در روانخوانی نیز زیباخوانی و فصیحخوانی مورد نظر است. این مسئول روخوانی قرآن را تجربه دیداری و روانخوانی نیز تجربه شنیداری دانست و تصریح کرد: یکی از دلایل اشکال روخوانی دانشآموزان اشکال در نحوه آموزش بوده و روش در روخوانی قرآن کلیخوانی و تصویرخوانی است. وی روش شنیداری قرآن را دارای چند مشکل اساسی دانست و یادآور شد: بچه کلاس اول ابتدایی صحبت کردن بلد است اما خواندن نمیداند و دانشآموز ابتدایی در روش شنیداری تعمیمپذیری ندارد زیرا هرجا که شنیداری یاد بگیرد تنها همان را میتواند بخواند و قبل و بعد را نمیتواند بخواند. نباتی با اشاره به اینکه در روخوانی قرآن همواره با عبارت جدید سروکار داریم، افزود: در کلاس درس قرآن یک صفحه قرآن نباید بارها و بارها خوانده شود و نباید دانشآموزان را خسته کرد بلکه باید دانشآموزان خط به خط بخوانند و بگذرند و آیات جدید کار شود. وی پرهیز از تکرار در جلسات قرآن را مهم دانست و اظهار کرد: مهم خواندن قرآن است و نباید برگشت و آیات تکرار شود که این امر موجب خستگی و کاهش اعتماد بهنفس میشود و نباید تکرار به عقب صورت گیرد. مولف کتابهای قرآن ابتدایی در کشور، تکرار روخوانی قرآن را موجب کاهش توجه دیداری دانشآموزان عنوان کرد و گفت: هر چه آیات جدیدتر بخوانند تمرکز و درست خواندن دانشآموزان نیز بیشتر میشود اما در روانخوانی قرآن تکرار جایز است. وی ادامه داد: در روانخوانی قرآن یادگیری تعمیق داده میشود و باید از اساتید برجسته و قاری در کلاس درس دعوت شود تا دانشآموزان از قرائت باشکوه قرآن از نزدیک آشنا شوند و علاقه بین آنها ایجاد شود. به گفته نباتی، روخوانی و روانخوانی قرآن هر کدام سه مرحله دارد که شامل بخشخوانی و شمردهخوانی و آموزش قوائد است که دانشآموزان بیشتر در حرکات دچار مشکل هستند. وی نباید رسمالمصحف به رسمالاملا تبدیل شود، خاطرنشان کرد: ضبطالمصحف تمام علایم و حرکات قرآن به اضافه حرف «ء» است که در ضبطالمصحف میتوان مناسب با تسهیل در یادگیری کم و زیاد کرد و رسمالاملا شیوه نگارش آموزشی است و نمیتوان در آموزش آن را تغییر داد. این مسئول با اشاره به اینکه در روخوانی معلم نباید بخواند و از حرکات کم علامت استفاده میشود، گفت: علایم جزو ضبطالمصحف است و در آموزش قرآن حذف شده زیرا علامات اضافی موجب غلط خواندن میشود. وی تصریح کرد: ما در کشور به نام روخوانی قرآن، روانخوانی و قوائد به دانشآموزان یاد میدهیم که آموزش قرآن را دچار اشکال میکند و سازمان تبلیغات آموزش قرآن را به جای مهارتمحوری به سمت قائده محوری برد و آموزش از دیداری به طرف شنیداری برده شد و معلم مجبور میشود خودش بخواند و به جای اینکه به دانشآموز خواندن یاد دهد قاعده یاد بدهد. نباتی بزرگترین دغدغه معلم را خواندن قرآن توسط تمام دانشآموزان ذکر کرد و یادآور شد: دانشآموزان اگر قرآن را پاراگرافی بخوانند بهتر یاد میگیرند و یک بار برای خود و یار دیگر برای گروه و یک بار نیز برای کلاس قرآن بخوانند. وی بخشخوانی و مقایسه غلط با صحیح را از راههای رفع اشکال در خواندن قرآن دانست و خاطرنشان کرد: از راههای دیگر رفع اشکال در خواندن قرآن، پای تخته نوشتن است. مولف کتابهای قرآن ابتدایی در کشور قوائد متعدد را موجب سردرگمی دانشآموزان دانست و متذکر شد: چندین جلسه زمان میبرد تا قائده آموزش داده شده توسط دانشآموز یادگرفته شود. وی با بیان اینکه آموزش قوائد باید تلگرافی و زیر یک دقیقه در لابهلای قرآن انجام شود، یادآور شد: آموزش مفاهیم قرآن نیز باید صورت گیرد و در خواندن قرآن کلمات آشنا را بفهمند و ارتباط برقرار کنند و کلماتی که معنای آن را میدانند بگویند و ابتدا از کلمات آغاز کرده و سپس سراغ ترکیبها بروند و بچهها از آموزش مفاهیم لذت میبرند. انتهای پیام/2300/و40
94/08/16 - 12:31
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]