محبوبترینها
کدام رنگ کاغذ دیواری مناسب فضای شماست؟
چه چیزهایی دیگر در دکوراسیون مد نیست؟!
بررسی قیمت تیرچه + قیمت تیرچه کرومیت + قیمت یونولیت
خرید و قیمت ورق در مشاوران آهن + [مشاوره رایگان]
تیوی وال: ایدهای نوین برای دکوراسیون داخلی
انواع ریل دستگاههای CNC + جدول مقایسه معایب و مزایا
خرید سوسیس پرکن اصل با گارانتی
تشخیص دیسک و صفحه اصلی از تقلبی (6 راه ساده)
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
ده راهنمایی برای نوازندگان مبتدی یوکللی
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1810103579
![نمایش مجدد: فرهنگ عمومی و مؤلفه های جامعه منتظر refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
فرهنگ عمومی و مؤلفه های جامعه منتظر
واضح آرشیو وب فارسی:عقیق: انتظار و امید به ظهور «منجی» که رؤیای تاریخی بشر را به واقعیت تبدیل می کند، از عناصری است که وجود آن در فرهنگ هر قوم و ملتی می تواند بزرگ ترین تحول را رقم بزند ...عقیق :و کار را برای آن ها تا مرز انقلاب ها و ایستادگی برابر طاغوت های زمان پیش ببرد. از این رو و به مناسبت فرا رسیدن روز فرهنگ عمومی در گفت وگویی با حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم و مؤلف کتاب «پژوهشی درباره جزیره خضراء» تأثیرهای پیوند فرهنگ یک جامعه با انتظار را به بحث و بررسی گذاشته ایم که هم اینک، پیش روی شماست. با توجه به امیدآفرینی و روحیه بخشی به جامعه بشری از طریق مسأله منجی باوری، آیا می توان انتظار را از عناصر جدایی ناپذیر فرهنگ عمومی در جامعه شیعی دانست؟ چگونه و با چه کیفیتی؟ یکی از ویژگی های مکتب تشیع توجه ویژه به موضوع انتظار است، گرچه موضوع مهدویت و اعتقاد به منجی آخرالزمان، مسأله ای عمومی است، یعنی همه مسلمانان و پیروان ادیان الهی به این موضوع اعتقاد دارند که در آخرالزمان از جانب خداوند منجی ای خواهد آمد، هر چند اسامی این منجی بین آن ها متفاوت باشد. مسلمانان از همه مذاهب اسلامی به این معنا معتقدند که حضرت حجت(عج) در آخرالزمان خواهند آمد و عدالت را در سراسر زمین گسترش می دهند و آرمانشهر بشری را رقم می زنند، اما با اینکه این اعتقادی فراگیر میان مسلمانان است، متأسفانه جایگاهی در فرهنگ عمومی آنها ندارد جز طرح بحثی اعتقادی در کتاب ها؛ این در حالی است که در فرهنگ شیعه اثنی عشری، موضوع انتظار جزیی از فرهنگ این مذهب است، زیرا پایه های این مذهب بر امامت استوار بوده و امتداد امامت در وجود حضرت ولیعصر (عج) متجلی است و «انتظار» در شمار عبادت ها و وظایف عصر غیبت قرار دارد. این طور نیست که انتظار تنها در قالب نکته ای عقیدتی در کتاب ها محصور مانده باشد بلکه در نگاه شیعه، متدینان به مکتب اهل بیت (ع) خود را برای آن آماده می کنند. با چنین نگاهی، انتظار برای ظهور منجی آخرالزمان (عج) در مذهب تشیع، مفهومی است که در دیگر مذاهب اسلامی دیده نمی شود و این نشان می دهد شیعه، مذهبی است که توانسته با چارچوب فکری قرآن و مطابق با آینده پیش رود. برای آنکه «انتظار» به پیشانی بند فرهنگ عمومی تبدیل و همه مؤلفه های اثرگذار فرهنگی متناسب با آن طراحی و اجرا شود، چه راهکاری را باید اتخاذ کرد؟ اینکه مفهوم «انتظار» چطور باید در فرهنگ عمومی جای خود را بیابد راه های گوناگونی دارد؛ برای مثال از گذشته برگزاری جلسات دعاهای ندبه و عهد و مراسم اعیاد نهم ربیع و نیمه شعبان انجام می شده است؛ اما انتظار کاربردی و شایسته ای که باید شکل بگیرد، عرصه اش وسیع تر و عمیق تر است، بدین معنا که وقتی می توانیم خود را «منتظر» بنامیم که همه ابعاد زندگی ما رنگ انتظار داشته باشد، به گونه ای که فرهنگ، سیاست و اقتصاد ما رنگ انتظار به خود بگیرد! برای مثال اقتصاد در مفهوم رایج به معنای توزیع درآمد و سرمایه و هدف کلی از آن رفاه اجتماعی است یا ایجاد اشتغال، اما اقتصاد با رنگ انتظار یعنی اقتصادی که هدفش زمینه سازی برای ظهور است. بنابراین، وقتی اقتصاد با رنگ انتظار جهت خاص می گیرد یا خانواده با این رنگ پویا شده و به سمت ظهور حرکت می کند، بی شک دیگر امور نیز متحول خواهند شد، البته کاربردی کردن این نوع از انتظار نیازمند مدلسازی کارشناسانه است. آیا می توان از فرهنگ عمومی جامعه توقع کمک به جامعه پذیر کردن افراد با ارزش «انتظار» را داشت؟ کارهای بزرگ همت های بزرگ و سرمایه گذاری های بزرگ می خواهد، اگر اکنون سرمایه گذاری هایی را که در جهان برای بی خیالی، لاابالی گری و دنیاگرایی شده و در قالب فیلم، کتاب و ... عرضه می شود، با آنچه در زمینه هایی مانند انتظار انجام می شود، مقایسه کنیم گویی جرقه ای در برابر آتشفشان است! زمانی می توان امید به اثرگذاری فعالیتی داشت که جریان های فکری و فرهنگی پشت این قضیه نیرومند باشند؛ برای مثال در عرصه انتظار در سینما و پویانمایی داخلی چه تعداد اثر مرتبط با انتظار داریم؟! بنابراین، حرکت عظیم فرهنگی باید رخ دهد تا آنچه می خواهیم به وقوع بپیوندد، یعنی اگر بخواهیم انتظار با فرهنگ عمومی ما آن گونه که می خواهیم پیوند بخورد، باید تلاشمان پویا و مؤثر باشد. آیا می توان «انتظار» و نقش آن را در فرهنگ عمومی جامعه مانعی برای انحراف های فردی و اجتماعی افراد و نیز مصونیتی در برابر ضدارزش ها و تهاجمات فرهنگی دانست؟ جامعه بویژه بخش فعال فکری آن همواره در پی این است که توجیه و تفسیر مناسبی برای فعالیت ها بیابد و اگر آن را پیدا نکند انرژی خود را در مسیر نادرستی به کار می گیرد. این یعنی آرمانخواهی و تلاش برای تحقق بنیان های فکری عقیدتی جزو ضرورت های جامعه است و موضوع انتظار به جهت ویژگی ها و نگاهی که به آینده دارد، در پُر کردن خلأ های فکری بسیار نیرومند است. باید توجه داشت «انتظار» این استعداد را دارد که جمعیت فعال در این عرصه را جهت دهی کند تا در دام امثال داعش نیفتند، زیرا داعش و امثال آن که کپی های تاریخی فراوان دارند از خلأ جامعه اسلامی که به قرآن و سنت اعتقاد دارد اما در وارد کردن این اعتقاد به سبک زندگی خود موفق نبوده است، سوء استفاده می کنند! بنابراین، این خطر همواره در جوامع دینی اسلامی وجود دارد که اگر جهت دهی صحیح نباشد، سبب می شود این انرژی های فعال در جامعه در مسیر دیگری به فعالیت خود ادامه دهد. بنابراین انتظار ظرفیت تامین آرمان ها را دارد و می تواند بخش های فعال فکری جامعه را به جهت کمال و سعادت سوق دهد. با توجه به ظرفیت مفهوم انتظار و تاثیری که در بیداری ملت ها و ظلم ستیزی آن ها ایفا می کند آیا می توان آثار هالیوود یا فعالیت گروه های تکفیری مانند داعش را راهبردی برای جدا کردن این مفهوم از فرهنگ عمومی جامعه شیعی دانست؟ تهی کردن جامعه از آرمانگرایی از اهداف مهم امثال هالیوود است، آن ها حتی آموزه های غنی دیگر ادیان و مکاتب را به نفع خود مصادره می کنند، یعنی از اهداف مهمشان این است که جهان موعود را آن گونه که مد نظر خودشان است، تفسیر کنند مانند فیلم هایی که منجی جهان را قدرت اقتصادی-سیاسی آمریکا یا صهیونیست ها معرفی می کنند! آن ها طراحی های گوناگونی انجام داده اند که بخشی را به عالم بی خیالی ببرند و آرمان ها را جایگزین کنند و در بخش دیگری مانند داعش و وهابیت، جامعه را به سمتی ببرند که غیر از جنگ و جدال و تکفیر و آدمکُشی کارایی دیگری ندارد. به عبارت بهتر آن ها مدل های مختلفی را برای استفاده دلخواه و متناسب با اهدافشان از منابع دنیا به کار می گیرند و این ما هستیم که باید بدانیم از ظرفیت انتظار در مواجهه و مقابله با آن ها چطور باید استفاده کنیم. مفهوم «انتظار» به آن شیوه و کیفیتی که در روایات تصریح شده چقدر می تواند در اصلاح سبک زندگی که از تأکیدهای رهبر معظم انقلاب هم هست، اثرگذار باشد؟ شکی نیست این معنا در انتظار وجود دارد، زیرا انتظار یعنی انتظار عدالت و صلح جهانی که البته در همه این ها پیام است. جامعه ای که در انتظار مصلح است خود باید صالح باشد وگرنه دچار تعارض و تناقض می شود، از این روست که بر تربیت و تهذب در خانواده ها تأکید می شود. بنابراین «انتظار» برای سبک زندگی در عرصه های مختلف پیام دارد، البته این ها به این سادگی نیست، اما فرد و خانواده منتظر، سبک و سوی خاصی در زندگی خود دارند تا بدین وسیله بتوانند زمینه های ظهور را فراهم کنند. منبع:قدس 211008
جمعه ، ۱۵آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عقیق]
[مشاهده در: www.aghigh.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]
صفحات پیشنهادی
التزام به مبانی دینی ؛ لازمه تعالی فرهنگ عمومی جامعه
عضو حقوقدان شورای نگهبان قانون اساسی با تاکید بر این که عملکرد نادرست رسانه ای یکی از عوامل مهم انحراف در فرهنگ عمومی به شمار می رود التزام به مبانی و باورهای دینی را لازمه تعالی فرهنگ عمومی جامعه دانست حجت الاسلام و المسلمین محمد سلیمی در گفت وگو با حمایت با اشاره به 14آبان کهتوجه به سبک زندگی اسلامی نقش ویژه ای در اصلاح فرهنگ عمومی جامعه دارد
رییس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل گفت توجه به سبک زندگی اسلامی نقش عمده ای در اصلاح فرهنگ عمومی جامعه دارد به گزارش خطب شکن به نقل ازروابط عمومی اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل حجت الاسلام سمیع الله مردان رییس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل در گفت و گو با خبرنگاران بارئیس شورای فرهنگ عمومی استان مرکزی: تقویت بنیه فرهنگی موجب نفوذ ناپذیری جامعه میشود
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان مرکزی تقویت بنیه فرهنگی موجب نفوذ ناپذیری جامعه میشودرئیس شورای فرهنگ عمومی استان مرکزی گفت تقویت بنیه فرهنگی موجب نفوذناپذیری جامعه میشود به گزارش خبرگزاری فارس از اراک آیتالله قربانعلی دری نجفآبادی امشب در نشست شورای فرهنگی استان با تاکید برشعر یکی از لوازم و ابزارهای جدی در فرهنگ عمومی است/ عفاف و حجاب یک نماد و یک رکن اساسی در جامعه است که باید به
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس گفت اولین کنگره شعر عفاف و حجاب توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس موسسه فرهنگی هنری توسعه هنرهای معاصر و بنیاد ملی مد و لباس اسلامی و ایرانی و موسسه فرهنگ فرهنگ سازان مشعر برگزار می َشود به گزارش خبرنگار فرهنگی گفتمان نیوز نشست خبری نخستین کنگرهامام جمعه ملارد: فرهنگ عمومی ویترین یک جامعه است
امام جمعه ملارد فرهنگ عمومی ویترین یک جامعه استامام جمعه ملارد گفت فرهنگ عمومی ویترین یک جامعه است و با ارتقا و اعتلای میتوان جامعه را به سمت و سوی بهتری سوق داد به گزارش خبرگزاری فارس از غرب استان تهران حجتالاسلام والمسلمین سید حسین حسینینوری امشب در جلسه با فعالان فرهنگامام جمعه اسفراین: فرهنگ عاشورایی بنای ریشه فرهنگ عمومی در جامعه اسلامی است
امام جمعه اسفراین فرهنگ عاشورایی بنای ریشه فرهنگ عمومی در جامعه اسلامی استامام جمعه اسفراین گفت فرهنگ عاشورایی و دینی بنای اصلی فرهنگ عمومی در جامعه اسلامی است به گزارش خبرگزاری فارس از اسفراین حجتالاسلام قدیر محمدیان امام جمعه اسفراین امروز در سی و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمتاکید بر تربیت مدیران کارآمد و نهادینه سازی فرهنگ خدمت صادقانه در جامعه
تاکید بر تربیت مدیران کارآمد و نهادینه سازی فرهنگ خدمت صادقانه در جامعه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس بر لزوم تربیت مدیران کارآمد و نهادینه سازی فرهنگ خدمت صادقانه در جامعه تاکید کرد و گفت خدمت بی منت هرگونه تقابل را خنثی و باطل می کند به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگارانتشکیل جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان بافق
سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان بافق با موضوع بحث و تبادل نظر پیرامون ایجاد فرهنگ استفاده صحیح از تلفن همراه و شبکه های اجتماعی در جهت تحکیم بنیان خانواده در محل سالن کنفرانس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بافق تشکیل گردید به گزارش تابناک یزد از موضوعات دیگر این جلسه بارتقای فرهنگ عمومی در گرو توجه به امر به معروف و نهی از منکر است
برای ارتقای فرهنگ در جامعه نیاز به عوامل و امکانات مختلف داریم اما به طور کلی اگر امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یک وظیفه ی شرعی عمل کنیم فرهنگ جامعه شهر و روستا ناخودآگاه ارتقا می یابد به گزارش صاحب نیوز به نقل از سفیر تیران و کرون رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی درمعاون قرآنی ارشاد در گفتوگو با فارس عنوان کرد مؤلفههای توسعه فرهنگ دینی/ دلایل عدم تأثیرگذاری برنامههای قرآ
معاون قرآنی ارشاد در گفتوگو با فارس عنوان کردمؤلفههای توسعه فرهنگ دینی دلایل عدم تأثیرگذاری برنامههای قرآنیمعاون قرآن و عترت ارشاد با اشاره به مؤلفههای توسعه فرهنگ دینی و دلایل عدم بازدهی مناسب برنامههای قرآنی گفت آیات قرآن کریم بهترین شاخص برای ارزیابی فعالیتهای دینی ا-
گوناگون
پربازدیدترینها