واضح آرشیو وب فارسی:خوبان خبر: اصحاب قائم علیه السلام از نژاد خاص، قبیله ای باسابقه یا کشوری معروف گزینش نمی گردند، زیرا این نهضت یک قیام عدالت گسترانه است و در راستای تحقق اسلام ناب، نژادپرستی در آن جایی ندارد.یاران امام زمان علیه السلام از سراسر جهان و دورترین شهرها و به تعبیر روایات از «اقالیم الارض» و «اقصی البلاد» گرد هم می آیند.به گزارش خوبان ، پروردگارا! سلام من و همه مشتاقان به دین و راهت را به خلیفه ات (عج) در زمین که زمینیان را به نام و راه تو دعوت خواهد نمود،برسان. هم او که کلمه تامّ تو و حافظ اسرار و علوم توست.منتقم و خونخواه مظلومان دنیا که به فرمان تو ، فاتح بر تاریکی های کفر و عصیان خواهد بود و راه حق را نمایان خواهد ساخت. پروردگارا رحمت و درود فرست بر او و بر پدران بزرگوار او که امامان هدایت و پیشوایان با برکت امت هستند. درود فرست بر آنان مادامى که ستارگان طلوع مى کنند و درختان برگ برآورد و میوه ها برسد و شب و روز در عالم رفت و آمد کند. پروردگارا ما را به دوستى آن بزرگوار (عج) بهرمندگردان و در زمره یاران او ،زیر پرچم او ،محشورمان ساز.(۱) سازمان امام مهدی (عج) سازمان آن حضرت متشکل از: فرشتگان و اجنه اصحاب و یاران حضرت (عج) یاران امام عصر – ارواحنا له الفداء – به چند گروه تقسیم می شوند: ۱-یارانی که حضرت مهدی علیه السلام نهضت خود را با آنان آغاز می کند. ۲-یارانی که به برکت مقدم بقیه اللَّه – ارواحنا فداه – از قبرها برمی خیزند. ۳-یارانی که همراه حضرت عیسی علیه السلام از آسمان فرود می آیند.(۲) ************ ۱- یارانی که حضرت مهدی علیه السلام نهضت خود را با آنان آغاز می کند. فرماندهان اصلی سپاه امام، تعداد یاران در حدیثی از مفضل بن عمر نقل شده است که حضرت صادق علیه السّلام فرمود: «وقتی از طرف خداوند به امام(عج) اذن ظهور داده شد ،خدا را به اسم عبری اش می خواند. آن گاه برایش سیصد و سیزده صحابی برگزیده می شود که هم چون ابرهای پراکنده پاییزی اند. آنها پرچم داران [و فرماندهان سپاه] آن حضرت می باشند. برخی از ایشان شبی از بستر خود جدا می شوند و صبحگاهان در مکه خواهند بود و بعضی دیگر در روز روشن در میان ابرها سیر می کنند و اسم آنها و پدرشان و مشخصات ظاهری آنها معلوم است.(۳) در حدیث دیگری از قول امام صادق علیه السلام که شیخ صدوق به سند خود از ابو بصیر آورده است ،مردی کوفی از امام صادق علیه السّلام پرسید: «چند نفر با قائم قیام خواهند کرد؟ چه برخی می گویند شمار آنها به تعداد جنگجویان بدر است. یعنی سیصد و سیزده نفر.» حضرت فرمود: او جز با گروه نیرومندان (اولو القوه) قیام نخواهد کرد و آنها کمتر از ده هزار نفر نیستند.(۴) به این ترتیب یاران امام (عج) بر دو قسم تقسیم می شوند؛ یکى خاصّ الخاص که سى صد و سیزده نفرند و خاص که ده هزار نفرند،فرق این دو قسم از چند جهت است. دسته اوّل از طرف امام علیه السّلام در نواحى مختلف زمین در هنگام خروج و جنگ، فرمانداران و امرا(حکّام و علمدار)خواهند بود«…یارانش سى صد و سیزده نفر براى او آماده مى شوند،آنان پرچمدارانند.»(۵) اما دستۀ دوّم،تا زمانى که گروه اوّل در مکّه گرد هم نیایند،خود را ظاهر و آشکار نمى کند و در مسجد الحرام براى اخذ بیعت حاضر نمى شود،ظهور و بیعت بر اجتماع دستۀ اوّل خواهد شد،اما دستۀ دوّم این گونه نخواهد بود. پیش از بیعت همگانى، از عده اى از گروه اوّل بیعت خصوصى اخذ خواهد شد و آن ها اطراف امام علیه السّلام را خواهند گرفت و از او دفاع خواهند نمود،اما گروه دوّم در بیعت عمومى و یا بعد از آن جمع خواهند شد. البتّه هردو گروه اشخاص معیّنى هستند که نام و نام پدرانشان و نام محلهایشان در کتابى مسطور و در نزد آن حضرت و ائمّه اطهار علیهم السّلام مانند اصحاب سیّد الشهدا علیه السّلام محفوظ است. به عبارت دیگر امتیاز آن ها در این است که باید سى صد و سیزده تن جمع شوند تا حضرت خود را آشکار سازد و آن ها فرماندهان و پرچمدارانند و ده هزار نفر هم باید باشند تا از مکّه بیرون شده و خروج نماید و آن ها برگزیدگان سرى دوّم هستند، نه این که انصار و یاران امام،منحصر به این افراد است و نه وجود سى صد و سیزده تن در اصل ظهور آن حضرت مدخلیّت داشته باشد، بلکه اجتماع آن ها در بروز و ظهور مدخلیّت دارد؛چون ظهور آن حضرت،به انقضاى مدّت معیّن و سرآمد حکمت و تحقق شرایط و ظهور علامات بستگى دارد؛ زیرا براى غیبت مدّتى و براى حجاب مصلحتى و ظهور را شرایطى هست.(۶) پس امام در روز اوّل ظهور با سى صد و سیزده نفر به تعداد ارتش بدر،به عنوان فرماندهان و با ده هزار سرباز خاص شروع خواهد کرد. یاران امام (عج) از کدام نژاد هستند؟ اصحاب قائم علیه السلام از نژاد خاص، قبیله ای باسابقه یا کشوری معروف گزینش نمی گردند، زیرا این نهضت یک قیام عدالت گسترانه است و در راستای تحقق اسلام ناب، نژادپرستی در آن جایی ندارد.یاران امام زمان علیه السلام از سراسر جهان و دورترین شهرها و به تعبیر روایات از «اقالیم الارض» و «اقصی البلاد» گرد هم می آیند. امام صادق علیه السلام از حضور تعدادی از اهل نوبه ـ که به ظاهر سیاه پوستند ـ در میان یاران مهدی خبر می دهد. اگر در روایات بر «عجم» (غیر عرب) بودن یاران موعود اشاره شده است، جدای از تاکید بر شایسته گزینی، دلیلی بر مبارزه با قومیت گرایی است؛ ویژگی منفی ای که اعراب و بسیاری از نژاد ها بر آن پای می فشارند. البته به جز ۳۱۳ یار اصلی، اعراب مؤمن و لایق در زمره اصحاب عمومی مهدی علیه السلام خواهند بود.(۸) ایرانیان؛ یاران برگزیده حافظ ابو نعیم از قول ابن عباس گوید: که در پیش رسول خدا صلّى اللّه علیه و اله سخنى از فارس به میان آمد آن حضرت فرمود: فارس گروه ما و قدرت ما اهل بیت هستند. امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: وزیران مهدى علیه السّلام از عجم هاست،در میان آن ها عربى نباشد، اما با عربى صحبت مى کنند، درحالى که آن ها خالص ترین وزرا و بافضیلت ترین وزیرانند. ادامه دارد… منابع: ۱-ترجمه فرازی از زیارت امام مهدی (عج) ،آداب سرداب مقدس ۲- بامداد بشریت، محمد جواد طبسی،بخش ۸ ،پ۴۲ ۳- ترجمه تاریخ مابعداز ظهور ص۲۳۸به نقل از غیبت نعمانی ص۱۶۹ ۴- همان ص۲۳۱ به نقل از کمال الدین شیخ صدوق(نسخه خطی) ۵- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ،محمدامینی گلستانی ص ۴۴به نقل از ترجمۀ غیبت نعمانى:باب ۲۰ ص ۳۶۸ ۶- همان به نقل از از مهدى منتظر:ص ۳۲۵ به بعد ۷- جوانان یاوران مهدی (عج) ، محمدباقر پورامینی ص۲۲ به نقل از تهذیب الاحکام، شیخ طوسی ج ۷ ص۴۰۵ ۸- عصر الظهور:ص ۲۲۷به نقل از ذکر اصبهان ۱۱ ۹- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ص ۳۸۱ به نقل از ینابیع الموده۳/۱۳۳، یوم الخلاص ص۳۰۵ منبع : جهان نیوز
پنجشنبه ، ۱۴آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خوبان خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]