واضح آرشیو وب فارسی:بلاغ: مجتهد شبستری از جمله افرادی است که خود را صاحب نظر در حوزه های مختلف دین می داند و در طی سخنرانی ها و اظهارنظرهایش به مبانی دین و حکومت تاخته است.به گزارش خبرنگار بلاغ ، محمد مجتهد شبستری در سال 1315 در شبستر (آذربایجان شرقی) چشم به جهان گشود. وی در 5 سالگی به اتفاق خانواده برای سکونت به تبریز منتقل شد. در سال 1330 برای تحصیل در علوم اسلامی وارد حوزه علمیه قم گردید. مدت 18 سال در این حوزه به تحصیل و تحقیق در فلسفه و کلام اسلامی، فقه و اصول و تفسیر پرداخت و در بالاترین سطوح حوزوی تحصیلات خود را به پایان رساند. قرآن کلام الهی نیست! شبستری از اوایل دهه ی شصت شمسی در دانشگاه تهران به تدریس فلسفه ی کلامی، کلام و دین شناسی تطبیقی اشتغال یافته و معمولاً در ساماندهی کنفرانس های بین المللی مربوط به گفت و گوهای اسلام و مسیحیت نقش داشته است. وی از آغاز دهه ی هفتاد شمسی با نگارش مقالاتی در روزنامه ها و مجلات، رویکردی انتقادی نسبت به دین را مطرح کرد. در سال 1386 آخرین نظریات وی در باب هرمنوتیک متون دینی اسلامی (قرآن) به صورت یک مقالۀ مفصل با عنوان «قرائت نبوی از جهان» و یک مصاحبه با عنوان «هرمنوتیک، تفسیر دینی جهان» در شمارۀ 6 فصلنامۀ مدرسه منتشر شد که مخالفتها و موافقت های دامنه داری را برانگیخت. در این مقاله و مصاحبه برای اولین بار وی این نظر را را مطرح کرد که قرآن کریم، «کلام نبوی» پیامبر اسلام است و محصول وحی است و نه خود وحی، قرائتی است توحیدی از جهان در پرتو وحی. بحثها و چالشهای انگیخته شده پیرامون این نظریه همچنان ادامه دارد. حمله به جمهوریت نظام مجتهد شبستری شهریور ماه سال 88 در مراسم شب قدر و در بین همفکرانش در حسینه ارشاد ضمن حمله به جمهوریت نظام، شعور مردم را زیر سوال برد. وی که مدتی از لباس طلبگی در آمده و هم اینک مدعی است که دیگر این لباس را نخواهد پوشید در مراسم شب قدر حسینیه ارشاد طی سخنانی با عنوان «انسان موجودی مسئولیت پذیر» گفت: انتخاب یک امر انسانی است که حیوان این حق را ندارد. بنابراین قرار دادن فردی در راس کار و عدم تمکین به انتخاب مردم در خصوص این انتصاب نشان می دهد که در این زمینه از دیدگاه آنها بین انسان و حیوان تفاوتی قائل نیستند. این اظهارات مجتهد شبستری در حالی صورت گرفترکه وی پیشتر از آن در اظهاراتی بی شرمانه به ساحت مقدس پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) حتاکی کرده بود. گفتنی است مجری این جلسه بارها از مردم خواست تا برای آزادی متهمان اغتشاشات بعد از انتخابات سال 88 دعا کنند! جدایی دین از سیاست شبستری در ژوئن 2012 بنا به دعوت موسسه Adnawerstiftung در برلین در دانشکده الهیات پروتستان برلین و آکادمی ادیان جهان در هامبورگ حضور یافت و درباره اسلام و دموکراسی سخنرانی کرد. وی گفت: « به اعتقاد من نهاد دین وسیاست دو نهاد متفاوت با وظایف و عمل کرد متفاوتند و این دلیل جدا بودن آن هاست. آن چه امروز ما به عنوان دو نهاد سیاست و دین از آن ها نام می بریم در زمان پیامبر وجود نداشت. در آن دوران سیاست و دین تقریبا در همه جای دنیا به شکل پیچیده ای با هم آمیخته بود. شیوه زندگی در مکه و مدینه بسیار ساده بود. آن چه در آن دوران رخ داد نمی تواند الگویی برای دنیای امروز باشد! امروزه مسلمانان در یک سیستم اجتماعی عقلانی با تنوع نهادهای مختلف زندگی می کنند. بنابرین ما نیاز به یک برنامه مناسب داریم. این چیزی نیست که بتوان آن را از قرآن استخراج کرد!» دفاع مجتهد شبستری از فتنه گران اواسط تیر ماه 88 بود که محمد مجتهد شبستری در باره بخشی از کیفرخواست دادگاه متهمان حوادث پس از انتخابات، در یادداشتی کوتاه نوشت: نویسندگان کیفرخواست که با هدف جُرم سازی علیه عدّه ای از رجال سیاسی شریف این کشور تهیّه دیده در کنار آسمان و ریسمان بر هم بافتن های متعدد، از سفر یورگن هابرماس فیلسوف نامدار آلمانی به ایران نیز سخن به میان آورده اند و پای افرادی را به میان کشیده اند و چنین گفته اند: دعوت از هابرماس به ایران در سال 81 نیز با همین هدف (حاکم کردن سکولاریسم در ایران) صورت می پذیرد و در جلسه ای محرمانه در منزل آقای کدیور با حضور افرادی مانند حجّاریان و محمد مجتهد شبستری تشکیل شد به دقّت روند سکولاریزاسیون در ایران مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و راهکارهای جدید ارائه می شود... در خبر فوق سه کذب محض وجود دارد: اولاً جلسه منزل دوست گرامی ام آقای کدیور به هیچ وجه محرمانه نبود. آقای هابرماس اظهار علاقه کرده بود با پاره ای از نواندیشان دینی ایران دیدار و گفتگو کند و آقای کدیور هم محل این ملاقات را منزل خودشان قراردادند. ثانیاً در آن جلسه ما به آقای هابرماس توضیح دادیم که ما هم به مدرنیته انتقاد داریم و هم به ایدئولوژی و عملکرد حکومت در ایران، ولی نمی خواهیم فرهنگ غربی یکسره بر ایران مسلط گردد. من به ایشان گفتم کوشش من این است که با طرح مسائل هرمنوتیک قاعده مند فلسفی تفسیرهای بی ضابطه و سلیقه ای از متون نخستین دینی اسلامی کنار گذاشته شود و تفسیرهای این متون با روش های عقلانی قابل دفاع انجام گیرد و کثرت قرائت های ممکن به رسمیت شناخته شود. موضوع آن جلسه به هیچ وجه بررسی روند سکولاریزاسیون در ایران نبود. ثالثاً درباره هیچ راهکار جدیدی سخنی به میان نیامد و گفت وگویی صورت نگرفت.
چهارشنبه ، ۱۳آبان۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بلاغ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]