تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812768136




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ناتوان ترینِ مردم کیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: قدس انلاین: دوستی اصطلاحی است که برای توصیف پیوندِ همیارانه بین دو یا چند نفر به کار می رود که به هر یک از آن ها، دوست (یا رفیق، یار، مصاحب، صدیق) گفته می شود.به گزارش قدس انلاین، یکی از نعمت های الهی که در سرشت انسان به ودیعه نهاده شده است، احساس نیاز به دیگر افراد جامعه و برقراری ارتباط دوستانه با برخی از آنها می باشد. چنانچه انسان بتواند دوستان نیکویی برای خود برگزیند و از این موهبت الهی به صورت صحیح و منطقی استفاده کند زندگی فردی و اجتماعی سالمتری خواهد داشت. بر این اساس این مهم یکی از موضوعات مورد تاکید ائمه اطهار (ع) و به ویژه جانشین برحق پیامبر (ص)، امیرالمومنین علی (ع) می باشد. در این راستا این امام همام می فرمایند: اَلْغَریبُ مَنْ لَیْسَ لَهُ حَبیبٌ؛ غریب و تنها کسی است که دوستی نداشته باشد. همچنین درباره حدود و اندازه دوستی بیان می دارند: زُهْدُکَ فِی رَاغِبٍ فِیکَ نُقْصَانُ حَظٍّ، وَ رَغْبَتُکَ فِی زَاهِدٍ فِیکَ ذُلُّ نَفْسٍ؛ بی میلی نسبت به آن کس که به تو علاقه مند است دلیل کمی بهره تو در دوستی است و تمایل تو نسبت به کسی که بی اعتنا است سبب خواری تو است؛ و نیز: اَحْببْ حَبـیـبَکَ هـَوْناً ما عَسی اَنْ یَکُونَ بَغیضَکَ یَوْماً ما، وَ اَبْغِضْ بَغْیضَکَ هَوْناً ما، عَسیَّ اَنْ یَکُونَ حَبِیبَکَ یَوْماً ما؛ با دوست، در دوستی از اندازه مگذر، بسا که روزی دشمن گردد و با دشمن مدارا کن، باشد که روزی دوست گردد؛ و در جایی دیگر اشاره داشته اند: اُبْذُلْ لِصَدِیقِکَ کُلَّ الْمَوَدَّةِوَ لا تَقُصَّ إلَیْهِ بِکُلِّ أَسْرارِکَ؛ همه محبتت را به پای دوستت بریز ولی همه اسرارت را در اختیار او نگذار. علاوه بر این حضرت ویژگی های دوست واقعی را چنین بیان می دارند: اَلصَّدیقُ اِنْسانٌ هُوَ اَنْتَ اِلاّ اَنَّهُ غَیْرُک؛ دوست کسی است که با تو یکی است (تو را به منزله خود بداند) گرچه (به حسب ظاهر) غیر از تو است و نیز: اَلصَّدیقُ مَنْ صَدَقَ غَیْبُهُ؛ دوست خوب کسی است که در پنهانی نیز دوست باشد. نیز درباره ویژگی های دوستان ناباب می فرمایند: اِیّاکَ وَ مُصاحَبَةَ الْفُسّاقِ فَاِنَّ الشَّرَّ بِالشَّرِّ مُلْحَقٌ؛ از همنشینی با فاسقان بپرهیز که شر به شر بپیوندد؛ اِیـّاکَ وَ مـُصـادَقـَةَ الْکـَذّابِ فـَاِنَّهُ کـَالسَّرابِ، یـُقـَرِّبُ عـَلَیـْکَ الْبـَعـیـدَ وَ یـُبـَعِّدُ عـَلَیـْکَ الْقَریب؛ از دوستی دروغگو بپرهیز، که او به سان سراب است، دور را به تو نزدیک و نزدیک را به تو دور نمایاند؛ اِیّاکَ وَ مُصادَقَةَ الْفاجِرِ فَاِنَّهُ یَبیعُکَ بِالتّافِهِ؛ از دوستی تبهکار بپرهیز که به اندک بهایت بفروشد؛ اِیّاکَ وَ مُصادَقَةَ الْبَخیلِ فَاِنَّهُ یَقْعُدُ عَنْکَ اَحْوَجَ ما تَکُونُ اِلَیْهِ؛از دوستی بخیل بپرهیز، چه آنچه را سخت بدان نیازمندی از تو دریغ دارد و اِیّاکَ وَ مُصادَقَةَ الاَحْمَقِ فَاِنَّهُ یُریدُ اَنْ یَنْفَعَکَ فَیَضُرُّکَ؛ از دوستی نادان بپرهیز، چه او خواهد که تو را سود رساند لیکن دچار زیانت گرداند. علاوه بر این حضرت بیا می دارند: أَعْجَزُ النّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اکْتِسابِ الاِخْوانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَیَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ؛ ناتوان ترین مردم کسی است که از یافتن دوست ناتوان است و ناتوان تر از او کسی است که دوستِ یافته را تباه گرداند؛ و نیز درباره درباره خطر عشق مجازی فرموده اند: مـَنْ عـَشِقَ شَیْئاً اَعْشی بَصَرَهُ وَ اَمْرَضَ قَلْبَهُ. فَهُوَ یَنْظُرُ بِعَیْنٍ غَیْرِ صَحیحَةٍ وَ یَسْمَعُ بِاُذُنٍ غَیْرِ سَمیعَةٍ؛ آن کس که به چیزی عشق ورزد، آن عشق، چشم او را کور و قلبش را بیمار می کند. پس چنین فردی با چشم ناسالم می نگرد و با گوش ناشنوا می شنود. منابع: 1-نهج البلاغه، حدیث 11، 37، 108، 260، 451. 2-آمدی، شرح غررالحکم ، ج 1: 301، 315، ؛ ج 2: 65، 233. 3-پورطباطبایی، یکهزار سخن از حضرت علی (ع): 123-122.


چهارشنبه ، ۱۳آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس آنلاین]
[مشاهده در: www.qudsonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن